Permalänk
Medlem

Projekt Gymnasiearbete [2/2]

Tja,
Vi är tre killar som går tredje året på teknik på gymnasiet och håller därför på med vårt gymnasiearbete. Vi visste redan långt innan vad vi ville göra och det var ett datorchassi. Vi började CAD:a på det i slutet på våren och själva bygget började i början på augusti. Till chassit kommer vi även koda en hemsida för att få med lite programmering/webbutveckling eftersom vi går Informations- och medieteknik.
Vi kommer även testa olika kylningslösningar, i vårt fall stock, eftermarknadskylare (luft) och vattenkylning.

Komponenter:
Processor: Core i7 4790k @ 4.4GHz
Grafikkort: 2x HD7970 Core @ 1170Mhz Memory @ 1620Mhz
Moderkort: Asus z97 Gryphon
Ram: 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz
SSD: 1x Corsair Force GT 120GB
HDD: 1x Seagate 1TB
Nätagg: Corsair RM750W 80+ gold
Ljudkort: Creative Soundblaster Z

Vattenkylning:
Radiatorer: 1x Alphacool NexXxos ut60 360mm
1x Alphacool NexXxos xt45 240mm
CPU-block: EK-Supremacy – Acetal
GPU-block: EK FC7970 - Acetal CSQ
Pump: Alphacool VPP655 + EK-D5 X-top CSQ
Reservoar: Phobya Balancer 250 Svart nickel
Rör: Monsoon akrylrör 16/13mm Clear
Fittings: Monsoon Hardline 16/13 – Economy white
Monsson rotary 90° - White
Alphacool L-connector 90° - G1/4 revolvable – 2x inner thread
Variable SLI/Crossfire connection nipple G1/4" - 1 Slot - matte black
Fläktar: 5x Enermax Magma 120mm

Kringutrustning:
Skärmar: 1x Asus VG248QE
1x Asus PA238Q
1x Benq G2220HD
1x Benq GW2250HM
Tangentbord: Qpad MK-85
Mus: Func MS-3
Högtalare: Logitech Z906
Headset: Steelseries siberia v2 (används knappt)
Mic: Blue Snowball
Musmatta: Qpad UC-50 pro

Jag vill även tacka Andreas och Marcus och alla andra som hjälpt till.

OBS! Det här är ett av två gallerier eftersom vi var tre i gruppen och alla ville ha varsitt chassi och två av oss ville göra ett galleri. Därmed kommer rätt många bilder vara liknande/samma i mitt galleri som i det andra.
Länk till det andra galleriet finns nedan:

Andreas galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/12909-projekt-gymnasiearbe...

Tack för mig, glöm inte att sätta betyg och kommentera ifall det är något ni saknar eller undrar.

Besök galleriet här

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

åååååååååååh ÄNTLIGEN ett vettigt scratch-bygge! Tack för en fin bygglogg! hoppas du är nöjd för det skulle jag varit, bra jobbat!

men...

hur blev tempskillnaderna då?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

SATANS stiligt! 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

åååååååååååh ÄNTLIGEN ett vettigt scratch-bygge! Tack för en fin bygglogg! hoppas du är nöjd för det skulle jag varit, bra jobbat!

men...

hur blev tempskillnaderna då?

Tack, jag är väldigt nöjd med det
Angående tempskillnader så maxar det på typ 63-65°C nu med vattenkylning och maxade typ 80°C, kommer dock överklocka också så då kanske den går upp lite, men vill inte göra det med stockkylare

Skrivet av anon177532:

SATANS stiligt! 5/5

Tack så mycket

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Tack, jag är väldigt nöjd med det
Angående tempskillnader så maxar det på typ 63-65°C nu med vattenkylning och maxade typ 80°C, kommer dock överklocka också så då kanske den går upp lite, men vill inte göra det med stockkylare

Tack så mycket

63+°C med alla dem radiatorerna? det låter fel, min loop ligger på 53, överklockad CPU & GPU.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Riktigt najsigt! Gillar hur tubarna går

Edit: Och skulle man kunna få en eller två bilder på hela setupen? vill se hur alla skärmar ser ut tillsammans c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

63+°C med alla dem radiatorerna? det låter fel, min loop ligger på 53, överklockad CPU & GPU.

Mm, tyckte också att det kändes högt, kanske har failat med kylpastan eller bara fått ett måndagsexemplar, men i idle ligger den bara ett par grader över rumstemp så det känns inte som att det är kylpastan det är fel på, får försöka felsöka och fixa det.

Skrivet av Daark:

Riktigt najsigt! Gillar hur tubarna går

Edit: Och skulle man kunna få en eller två bilder på hela setupen? vill se hur alla skärmar ser ut tillsammans c:

Tack, kul att du gillar det
Hade bilder på hela setupen som jag hade tänkt lägga in men glömt, tack för påminnelsen. Nu finns det iaf en bild i slutet på den.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Mm, tyckte också att det kändes högt, kanske har failat med kylpastan eller bara fått ett måndagsexemplar, men i idle ligger den bara ett par grader över rumstemp så det känns inte som att det är kylpastan det är fel på, får försöka felsöka och fixa det.

nog för att du har ett till grafikkort utöver mig, men med all den radiatorytan, enorma ressen och bättre fläktar så mja.. jag vet inte. Idle temp är lite smått ointressant dock. går fläktarna som dem ska i load? det gör stor skillnad. Öka pumpens hastighet och fläktarnas hastighet innan du river ner allt för att kolla kylpastan.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

nog för att du har ett till grafikkort utöver mig, men med all den radiatorytan, enorma ressen och bättre fläktar så mja.. jag vet inte. Idle temp är lite smått ointressant dock. går fläktarna som dem ska i load? det gör stor skillnad. Öka pumpens hastighet och fläktarnas hastighet innan du river ner allt för att kolla kylpastan.

Med idletemperatur menade jag bara att det inte är jättehögt vilket det ju borde bli om kylpastan är dåligt applicerad. Fläkthastighastigheterna har jag ställt in att automatiskt ändras med AI Suite 3 och man hör att de snurrar fortare när man startar prime 95 men jag ska försöka lösa det.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, tråkigt bara med grafikkortet.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

5/5 Riktigt tjusigt
Och jo, vill du ha tips om hur du billigt gör ett mikrofonstativ har jag ett galleri med just en Snowball.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Riktigt snyggt, tråkigt bara med grafikkortet.

Tack, ja det var rätt surt, men men sånt som händer =P

Skrivet av LPG:

5/5 Riktigt tjusigt
Och jo, vill du ha tips om hur du billigt gör ett mikrofonstativ har jag ett galleri med just en Snowball.

Tackar, jag har sett ditt galleri och var så jag hade tänkt göra

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!
Vad gick hela chassit på? Och var det skolans 3D-printer eller fixade ni det utanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlewr:

Riktigt snyggt!
Vad gick hela chassit på? Och var det skolans 3D-printer eller fixade ni det utanför?

Tack så mycket
Totalt blev kostnaden för chassit ungefär 2000 kr, men har rätt mycket vinyl över från folieringen. Hela projektet har kostat ungefär 13000 kr.

Våran skola har inte så mycket verktyg som vi kunde använda oss av, allt är gjort hemma i pappas garage. 3D-printern är min, det är en RepRapPro Huxley (14*14*11cm printvolym) så inte jättestor men tillräckligt för småsaker som de vi gjorde till chassit.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Tack så mycket
Totalt blev kostnaden för chassit ungefär 2000 kr, men har rätt mycket vinyl över från folieringen. Hela projektet har kostat ungefär 13000 kr.

Våran skola har inte så mycket verktyg som vi kunde använda oss av, allt är gjort hemma i pappas garage. 3D-printern är min, det är en RepRapPro Huxley (14*14*11cm printvolym) så inte jättestor men tillräckligt för småsaker som de vi gjorde till chassit.

Så pass mycket? Vad är måtten och vikten?
Riktigt fett gymnasiearbete, hade vatt kul att kunna göra något liknande själv sen i 3:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlewr:

Så pass mycket? Vad är måtten och vikten?
Riktigt fett gymnasiearbete, hade vatt kul att kunna göra något liknande själv sen i 3:an

Chassit är 426*470*210 (L*H*B) + 20mm höjd för gummifötterna, jag vägde det inte innan jag satte i komponenter och har inte vägt det efter heller men skulle tro att chassit väger ~5-6kg och att hela datorn väger drygt 20kg.
Lycka till om du gör ett själv, alla i min grupp tyckte att det var riktigt kul (dock kostar det ju en del och har kanske inte alla finesser ett köpt chassi har. Men jag tycker ändå att det är värt det eftersom att bygga det är halva grejen). =D

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Chassit är 426*470*210 (L*H*B) + 20mm höjd för gummifötterna, jag vägde det inte innan jag satte i komponenter och har inte vägt det efter heller men skulle tro att chassit väger ~5-6kg och att hela datorn väger drygt 20kg.
Lycka till om du gör ett själv, alla i min grupp tyckte att det var riktigt kul (dock kostar det ju en del och har kanske inte alla finesser ett köpt chassi har. Men jag tycker ändå att det är värt det eftersom att bygga det är halva grejen). =D

Ja det verkar sjukt kul!
Dessutom så väger det ju en del mindre än många andra chassin som man köper.
Hur fick ni måtten till IO-plåten rätt? hört att det kan vara lite knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlewr:

Ja det verkar sjukt kul!
Dessutom så väger det ju en del mindre än många andra chassin som man köper.
Hur fick ni måtten till IO-plåten rätt? hört att det kan vara lite knepigt.

Vi köpte moderkortsplåten färdig, så det enda vi gjorde med den var att såga ut hål för backplate. Länk till den vi köpte ifall du är intresserad. Tanken var först att göra en egen men vi kom på rätt snabbt att vi antagligen inte skulle klara att få allt så precist.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emakcin:

Vi köpte moderkortsplåten färdig, så det enda vi gjorde med den var att såga ut hål för backplate. Länk till den vi köpte ifall du är intresserad. Tanken var först att göra en egen men vi kom på rätt snabbt att vi antagligen inte skulle klara att få allt så precist.

Okej! tack så mycket! får se om det blir något av det, inte just nu men senare i år kanske

Permalänk

Ser väldigt trevligt ut det där, snyggt jobbat att bygga ända från grunden

Permalänk

Hmm hur är 360 radiatorn kopplad ser bara ett rör in i den eller är jag blind?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnaggles:

Hmm hur är 360 radiatorn kopplad ser bara ett rör in i den eller är jag blind?

Han har satt in denna änden uppe och den andra änden där nere så han använder bara halva radiatorn vilket är lite tabbe, är nog anledningen till dem lite högre temperaturerna. Riktigt snyggt arbete annars.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggopoulos:

Ser väldigt trevligt ut det där, snyggt jobbat att bygga ända från grunden

Tack så mycket

Skrivet av DrSnaggles:

Hmm hur är 360 radiatorn kopplad ser bara ett rör in i den eller är jag blind?

Skrivet av Vigge50:

Han har satt in denna änden uppe och den andra änden där nere så han använder bara halva radiatorn vilket är lite tabbe, är nog anledningen till dem lite högre temperaturerna. Riktigt snyggt arbete annars.

Nej, jag använde inte hålet i längst ner, det ena röret går upp och sen vinklad ut (mot fönstersidan) med 90° vinklar sedan böjde jag röret så att det går in i 240:an. Det andra röret går från den andra halvan av radiatorn i fronten ut till baksidan där den går ner och sen tillbaka in i reservoaren. Var riktigt tight att få rören att passa här och sedan kunna skruva på "höljet" på nippeln. La till en bild så att det blir lättare att se, men är som sagt väldigt trångt så är svårt att få en bild som visar allt.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk

mycket bra jobbat verkar bli ett av de bättre projekten här i galleriet, gillar ditt färgtema extra mycket.

Permalänk

Vad är det för gymnasie linje du går (undrar om man kan ha ett sånt här arbete på teknik och design)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Administrativ avgift

Bygger du ett åt mig också för en slant?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ursäkta de lite (eller väldigt) sena svaren.

Skrivet av Groggopoulos:

mycket bra jobbat verkar bli ett av de bättre projekten här i galleriet, gillar ditt färgtema extra mycket.

Tack så mycket, tanken från början var att mer skulle blivit vitt (moderkort, grafikkortsblock och radiatorer) så att blev mer vitt/rött men blev nöjd med det svarta som finns med nu också.

Skrivet av JacobsDator:

Vad är det för gymnasie linje du går (undrar om man kan ha ett sånt här arbete på teknik och design)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag går Teknik med inriktning Informations- och medieteknik, tror definitivt att det ska gå att göra om man går design. Själva chassit hade ju inte så jättemycket att göra med våran inriktning, vi hade ju bara CAD i ett par månader första året och sedan lite datorteknik under andra året. Vi gjorde ju dock en hemsida också vilket gjorde att vi fick göra det här som gymnasiearbete.

Skrivet av andra94:

Bygger du ett åt mig också för en slant?

Haha, skicka gärna ett PM om du verkligen är intresserad. =P
Tycker hur som helst att det är kul att du gillar det.

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Emakcin:

Tja,
Vi är tre killar som går tredje året på teknik på gymnasiet och håller därför på med vårt gymnasiearbete. Vi visste redan långt innan vad vi ville göra och det var ett datorchassi. Vi började CAD:a på det i slutet på våren och själva bygget började i början på augusti. Till chassit kommer vi även koda en hemsida för att få med lite programmering/webbutveckling eftersom vi går Informations- och medieteknik.
Vi kommer även testa olika kylningslösningar, i vårt fall stock, eftermarknadskylare (luft) och vattenkylning.

Komponenter:
Processor: Core i7 4790k @ 4.4GHz
Grafikkort: 2x HD7970 Core @ 1170Mhz Memory @ 1620Mhz
Moderkort: Asus z97 Gryphon
Ram: 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz
SSD: 1x Corsair Force GT 120GB
HDD: 1x Seagate 1TB
Nätagg: Corsair RM750W 80+ gold
Ljudkort: Creative Soundblaster Z

Vattenkylning:
Radiatorer: 1x Alphacool NexXxos ut60 360mm
1x Alphacool NexXxos xt45 240mm
CPU-block: EK-Supremacy – Acetal
GPU-block: EK FC7970 - Acetal CSQ
Pump: Alphacool VPP655 + EK-D5 X-top CSQ
Reservoar: Phobya Balancer 250 Svart nickel
Rör: Monsoon akrylrör 16/13mm Clear
Fittings: Monsoon Hardline 16/13 – Economy white
Monsson rotary 90° - White
Alphacool L-connector 90° - G1/4 revolvable – 2x inner thread
Variable SLI/Crossfire connection nipple G1/4" - 1 Slot - matte black
Fläktar: 5x Enermax Magma 120mm

Kringutrustning:
Skärmar: 1x Asus VG248QE
1x Asus PA238Q
1x Benq G2220HD
1x Benq GW2250HM
Tangentbord: Qpad MK-85
Mus: Func MS-3
Högtalare: Logitech Z906
Headset: Steelseries siberia v2 (används knappt)
Mic: Blue Snowball
Musmatta: Qpad UC-50 pro

Jag vill även tacka Andreas och Marcus och alla andra som hjälpt till.

OBS! Det här är ett av två gallerier eftersom vi var tre i gruppen och alla ville ha varsitt chassi och två av oss ville göra ett galleri. Därmed kommer rätt många bilder vara liknande/samma i mitt galleri som i det andra.
Länk till det andra galleriet finns nedan:

Andreas galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/12909-projekt-gymnasiearbe...

Tack för mig, glöm inte att sätta betyg och kommentera ifall det är något ni saknar eller undrar.

Besök galleriet här

Wow vilket bygge snyggt gjort:).
Kommer du komma till Dh nu i vinter vill gärna se ditt bygge irl med.
Citera mig

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik910402:

Wow vilket bygge snyggt gjort:).
Kommer du komma till Dh nu i vinter vill gärna se ditt bygge irl med.
Citera mig

Tack så mycket!
Jag hade faktiskt tänkt åka till DH dock bara över dagen på lördagen så kommer inte ha med datorn. Den är dessutom inte mycket att se just nu, efter att ena grafikkortet gick sönder har jag haft slangar istället för rör mellan radiator och grafikkort och grafikkort och cpu pga att jag inte har hittat nåt kort för ett rätt pris. Men kul att du gillar det

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning