Första bygget med stort moderkort i litet mid-tower chassi!

Permalänk

Första bygget med stort moderkort i litet mid-tower chassi!

EDIT 27/2-2014 Flyttat grafikkortet samt bakplåt som lovat! Även adderat nytt UV ljus (ser lite blått ut på bild) Ganska röd, lila. Mycket snyggt! Vände även front radiatorn samt reservoaren så den fyller i toppen och tömmer i botten. Använde en GPU distans mellan reservoaren och radiatorn i brist på plats. Bilder följer nedan!

Mitt första vattenkylnings projekt!

Ursäkta kvalitén på några av bilderna. Har nu lånat en systemkamera så det kommer snart fler/nyare/bättre/häftigare bilder

Både svårigheter och enkelheter, överlag nöjd, men känner inte jag är helt färdig än. Där ska dit lite belysning, placera om grafikkortet. Nya kopplingar och eventuellt större fönster/öppet mot reservoaren.

Projektet innehåller i skrivande stund:

1st EK coolstream pe 360mm
1st Ek coolstream pe 240mm
1st Ek coolstream pe 120mm
1st Alphacool d5 pump
1st Ek d5 topp
1st Alphacool pro 150l reservoir
1st Ek fc plexi-nickel cpu block
1st Ek fc plexi-nickel gpu block
2m Primochill (Primoflex) 16/10mm
6st Corsair sp 120 quiet edition
12st Black 16/13 push on fittings
5st 45 AF angeld 45 grader Nickel

Moderkort: Asus ROG Rampage V extreme
CPU: 5820k
Minne: Corsair 4x4gb 2333mhz ddr4
Gpu: Asus 290x DCII OC
hårddiskar: 2x120gb samsung 850 PRO, 1x 1.5tb sata green.
PSU: EVGA 1300w gold modular.
Chassi: NZXT H440w

Kommer hålla galleriet uppdaterat med bättre bilder och nya modifikationer på projektet!

Vid frågor, funderingar, förslag, ris/ros bara skriv

Första bygget med stort moderkort i litet mid-tower chassi!

Permalänk
Medlem

Synd att datorn är under skrivbordet :<

Permalänk
Skrivet av kimquang:

Synd att datorn är under skrivbordet :<

Ja tanken var först att ha den på.hyllan ovanför. Ligger fortfarande i tanken och ska prova det nu på fredag, när jag uppdaterar systemet lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oh nice, funderat ett tag nu på att skaffa en H440 razer edition och bygga en vattenloop i men varit i stor förundran över vilka rads man kan sätta in, men detta löser ju mina frågor så får nog ta och beställa snart iallafall

Trevligt bygge!

Permalänk
Skrivet av ZzaazZ:

Oh nice, funderat ett tag nu på att skaffa en H440 razer edition och bygga en vattenloop i men varit i stor förundran över vilka rads man kan sätta in, men detta löser ju mina frågor så får nog ta och beställa snart iallafall

Trevligt bygge!

Ja, hade några som var skeptiska. Toppen och där bal går inte tjockare. Men flyttar du reservaten från där jag satt den kan du ha den Hue tjock du vill.Du kan sätta två 360 med 30mm tjocklek, men får du skippa en fläkt. Själv gör det mig gott att ha den tomma platsen i topp för att fylla på vatten. Kommer nya bilder imorgon på några ändringar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser riktigt bra ut! tänkte likadant angående datorn på golvet! måste fråga, vad är det för skrivbord och vart får man tag i det?

Permalänk
Skrivet av huhultman:

Ser riktigt bra ut! tänkte likadant angående datorn på golvet! måste fråga, vad är det för skrivbord och vart får man tag i det?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219044/?query=FR...

Funderar själv på ett sådant. Dock tänkt ha 2 st 27" skärmar

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Permalänk
Medlem

oj vilken bred moderkort tänkte jag bara på

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Skrivet av Lazzar:

oj vilken bred moderkort tänkte jag bara på

Ja, därav jag fick bända ut plåten bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Ja, därav jag fick bända ut plåten bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde något liknande mitt H440 genom att lägga ett snitt längs med moderkortsplåten och böja ut denna och lämna själva staget för hårddiskvaggorna intakt.

Hur gör du för att fästa vaggorna i ditt nu efter moddningen?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Jag gjorde något liknande mitt H440 genom att lägga ett snitt längs med moderkortsplåten och böja ut denna och lämna själva staget för hårddiskvaggorna intakt.

Hur gör du för att fästa vaggorna i ditt nu efter moddningen?

Behövdes inte. Funderade på att sätta en bit plåt och nita/limma men när du fäst moderkortet som i sig är styvt, sitter det stenhårt på plats utan att fixa något.

Edit: du kanske menade hårddisk burarna? Dom sitter precis som innan. Ramen runt chassit sitter kvar hårt tryckt emot hårdisk buren. När jag bände plåten så tryckte jag under och bakom den lilla "snibben" som sticker ner. Dom ligger alltså fortfarande emot varandra fast tvärt om (blockerar ej) skruvade bara ut pop nitarna och lite våld.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Behövdes inte. Funderade på att sätta en bit plåt och nita/limma men när du fäst moderkortet som i sig är styvt, sitter det stenhårt på plats utan att fixa något.

Edit: du kanske menade hårddisk burarna? Dom sitter precis som innan. Ramen runt chassit sitter kvar hårt tryckt emot hårdisk buren. När jag bände plåten så tryckte jag under och bakom den lilla "snibben" som sticker ner. Dom ligger alltså fortfarande emot varandra fast tvärt om (blockerar ej) skruvade bara ut pop nitarna och lite våld.
Skickades från m.sweclockers.com

Kika på min bild i spoilern. Där ser du att jag lagt ett snitt längs med moderkortsplåten och lämnat staget där man skruvar fast hårddiskvaggorna orört.

Som jag förstår det på din bild så har du böjt ut även detta stag? Får du verkligen dit vaggorna då?

Dold text
Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Kika på min bild i spoilern. Där ser du att jag lagt ett snitt längs med moderkortsplåten och lämnat staget där man skruvar fast hårddiskvaggorna orört.

Som jag förstår det på din bild så har du böjt ut även detta stag? Får du verkligen dit vaggorna då?

Nej då hade jag fått göra som du gjort och skurit. Jag använder inte hårddiskburarna så för mig var det ingen fara. Har två ssd och en vanlig 3.5 mrn den har jag satt bakom pumpen och radiatorn i fronten och bara fäst den där. Klart att har du fler hårddiskar och ska inte ha en radiator får du göra som du gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm. Gillar det chassit faktiskt, verkar vara rätt ok. Älskar rött och svart <3 har själv det i mitt bygge.

Har själv många Asus produkter, datorn består mestadels av Asus Så tänkte fråga vart du fick tag i stickerserna? Asus Rog bla. Köpt från Ebay eller? Såg rätt läckra ut!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Hmm. Gillar det chassit faktiskt, verkar vara rätt ok. Älskar rött och svart <3 har själv det i mitt bygge.

Har själv många Asus produkter, datorn består mestadels av Asus Så tänkte fråga vart du fick tag i stickerserna? Asus Rog bla. Köpt från Ebay eller? Såg rätt läckra ut!

Beställde det från Modsticker.com Kina så var beredd att vänta ca 3 veckor på leverans super billigt och absolut godtagbar kvalité. Nu har jag bara satt ut fyra stickers. Funderar vart jag ska ha dom andra haha. Är riktigt svårt att få bild på dom inne i chassit med. Därav dröjer det lite till med dom bilderna.

Edit: chassit är super för dom som inte vill ha för stort. Sen är det riktigt snyggt. Varnar dock att där inte är några 3,5 platser för tex dvd brännare. Själv har jag inte använt en på många år... Visst allt går att modda själv

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna lägga upp någon bild på hur du har satt reservoar och pump i detta chassit?
Är inte helt 100 på vart det bästa stället är för dom i H440 faktiskt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Beställde det från Modsticker.com Kina så var beredd att vänta ca 3 veckor på leverans super billigt och absolut godtagbar kvalité. Nu har jag bara satt ut fyra stickers. Funderar vart jag ska ha dom andra haha. Är riktigt svårt att få bild på dom inne i chassit med. Därav dröjer det lite till med dom bilderna.

Edit: chassit är super för dom som inte vill ha för stort. Sen är det riktigt snyggt. Varnar dock att där inte är några 3,5 platser för tex dvd brännare. Själv har jag inte använt en på många år... Visst allt går att modda själv

5,25" menar du va?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har själv gått i samma tankar att bygga en custom loop i h440, har dock två hårddiskar och 1 ssd, den ena hddn kan jag skrota men jag är nyfiken på hur du monterade din hdd. Kardborre, dubbelhäftande tejp? Såg att du skrev vart du placerade den i ett annat svar men jag skulle gärna vilja se bilder på detta om det inte är för mycket att begära! Sen undrar jag även vilka temperaturer du får på både cpu och gpu i tillexempel firestrike och aida 64, skulle vara riktigt kul om du kunde göra någon form av mini benchmark på datorn. Kanske även någon form av subjektiv bedömning på ljudnivån.

Blev många frågor det här men hoppas du kan svara på någon av dem iallafall!

Mvh
JJ

Permalänk
Skrivet av ZyntaaX:

Du skulle inte kunna lägga upp någon bild på hur du har satt reservoar och pump i detta chassit?
Är inte helt 100 på vart det bästa stället är för dom i H440 faktiskt!

Reservoaren är direkt till höger, satt två borrhål i chassit (se bild 2 och 3) pumpen sitter enligt bild på "golvet" framför front radiatorn och nära nätagget. Har pump huvudet så den precis sticker ovanför kanten till "nzxt lådan" Skulle jag göra om det hade jag tagit pump-topp med reservoar (ek's är snygg) och satt den under grafikkortet och flyttat en eller båda ssd. Även pumpen hade jag flyttat, för en mycket större radiator jag kunnat blåsa ut i fronten. Tagit bort 120mm radiatorn där bak och haft inblås där. Tror iofs det inte gjort mycket men mer för jag vill pilla

Skrivet av ZyntaaX:

5,25" menar du va?

Haha ja det menade jag

Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag har själv gått i samma tankar att bygga en custom loop i h440, har dock två hårddiskar och 1 ssd, den ena hddn kan jag skrota men jag är nyfiken på hur du monterade din hdd. Kardborre, dubbelhäftande tejp? Såg att du skrev vart du placerade den i ett annat svar men jag skulle gärna vilja se bilder på detta om det inte är för mycket att begära! Sen undrar jag även vilka temperaturer du får på både cpu och gpu i tillexempel firestrike och aida 64, skulle vara riktigt kul om du kunde göra någon form av mini benchmark på datorn. Kanske även någon form av subjektiv bedömning på ljudnivån.

Blev många frågor det här men hoppas du kan svara på någon av dem iallafall!

Mvh
JJ

Satt den bakom radiatorn med dubbelhäftande dvs breda långsidan mot bakplåten och även bakom pumpen. Mina två SSD ser du på bild. Tittar man in i chassit anar man hårddisken men den är ej i vägen eller uppenbart synlig.

Angående temps har jag ca 59c max på grafikkortet i load (mycket bra) Nu har jag iofs klockat ner min varma 5820k till 1.20v core på 4,2ghz som nu ligger på max 63 grader med intel burntest. Har haft klocken högre och så fort jag går 1.30 runt 74c och 1.35 landar jag strax under 80 grader C.

Lovar ni ska få fler bilder imorgon när dagsljuset kommit. Just nu är klockan mycket och farbrorn ska snart sova

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: Så det gäller bara att pilla lite för att fixa pump och reservoar i detta chassit? Varit lite orolig för att det inte ska fungera redigt haha

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ZyntaaX:

@spicy_mama: Så det gäller bara att pilla lite för att fixa pump och reservoar i detta chassit? Varit lite orolig för att det inte ska fungera redigt haha

Jadå det är trångt och svårt att komma åt. Men går gör det bilder kommer när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Jadå det är trångt och svårt att komma åt. Men går gör det bilder kommer när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe okey x) Tänkte om det möjligtvis går sätta en reservoar "ovanför" grafikkortet om man tar bort den bakre fläkten?
Skriv gärna när du lagt upp bilder!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!