Permalänk

Retrostereo

Jag ska nu försöka beskriva ett projekt som pågått under mer än två års tid.
Sommaren 2008 undrade min sambo om vi inte skulle skaffa en stereo. Min mindre genomtänkta kommentar var ungefär "Äh, jag kan väl bygga en istället." Så, nu snart två och ett halvt år senare så är projektet äntligen klart!

Det mesta av arbetet har handlat om saker jag tidigare inte haft några direkta kunskaper om. Jag hade väldigt begränsade kunskaper i elektronik (jag har väl kopplat ihop någon lampa nån gång, men jag kunde egentligen ingenting om elektronik). Jag hade bara kommit i kontakt med Linux en gång (en kompis fixade en webbserver åt mig för många år sen), än mindre hade jag försökt mig på att programmera något såhär stort. Så i mångt om mycket har det varit ett projekt där jag varit tvungen att lära mig nya saker hela tiden, vilket är en stor anledning till att det tagit så lång tid...

Jag vill också passa på att ge ett jättestort tack till AMD_Rulez här på SweC. Han har mer eller mindre bokstavligen lärt mig allt jag kan om elektronik och är den som programmerat PIC-processorn åt mig. Så kort sagt, utan honom hade jag inte ens kommit i närheten av att få ett såhär bra slutresultat!

Hoppas ni gillar det!

Lite info om Retrostereo:

Hårdvara:
Gigabyte GA-GC230D (mini-ATX, atom)
picoPSU-90 12V PSU
Kingston 1024MB DDR2 PC4200 533MHz
Seagate Barracuda 7200.10 80GB
Samsung DVDRW 8X Slim Slot-in (SN-T083A/BEBE)
D-link DWA-140
Sweex BT remote (MM001)
Elektronik från Elfa och Kjell&Co

Mjukvara:
Debian Linux (sid, 2.6.31-1-386)
XMMS2 0.7 Dr.No
LCDproc 0.5.3
Python 2.6.6
och såklart, massa med egen Python-kod!

UPDATE:
Det är många av er som frågat om ni kan få kod och annat smått och gott kring projektet. Här kommer lite godis. Det är helt ok att använda materialet om ni har egna projekt, typ creative commons eller gnu eller nåt sånt! =P

Hör gärna av er om ni gör det, vore jättekul att veta om den fått fler användningsområden, och jag hjälper gärna till om ni har frågor eller så!

Mask för PCB-etsning: http://retrostereo.shareholder.se/pcb-mask.png
Källkod för PIC-processorn: http://retrostereo.shareholder.se/pic-kod.7z
Kopplingsschema: http://retrostereo.shareholder.se/kopplingsschema.sch (Kräver Eagle http://www.cadsoftusa.com/)

Retrostereo

Permalänk
Medlem

GAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLEEEEEEEEEEEEEEEEETTT ARBETE! EN MILJON POÄNG!

Edit: Nej men ärligt, vilket jävla galleri. Fyfan vad bra det blev i slutändan! Hoppas du är nöjd, för det är jag!

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

Din sambo har bra smak Har hon någon syster som är singel?

Permalänk
Medlem

Vilken höjdare, kommer nog komma ihåg detta bygget ett tag. Sjukt snyggt och välgjort. Att inte rösta 5 på detta är brottsligt.

Permalänk

Varför går det inte ge över 5p ??
Fet nice alltså!

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk

riktigt fint bygge rakt igenom!

5p utan tvekan

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur du orkat genomföra det där, men vilket sjukt bra slutresultat!
Röstar självklart 5p, något annat vore skamligt.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem

Helt galet att du orkar lära dig alla saker för att sedan ha energi över till själv bygget. Jag är både Audiofil och datornörd så ja blir extra glad när ja läser saker som dessa. 5p.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Galet att du tog dig ann ett sådant stort projekt utan förkunskaper för varken el eller programmering och lyckades genomföra det.
Det vart redigt snyggt. 5p.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Fy F*n vad snyggt!!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

fyfan va snyggt ! älskar känslan av gammalt möter nytt
Vintage stuk eller vad det heter?
5p

Permalänk

Väldigt snyggt, den mest självklara femman jag sett hittills.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, mest självklara femman jag sett på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Sweet!

Såg ju galet bra ut

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga annat än wow!
Imponerad av ditt (och AMD_Rulez) tålamod...

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Skrivet av Total_Cu:

Din sambo har bra smak Har hon någon syster som är singel?

Hehe, tyvärr.

Skrivet av eatorb:

GAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLEEEEEEEEEEEEEEEEETTT ARBETE! EN MILJON POÄNG!

Edit: Nej men ärligt, vilket jävla galleri. Fyfan vad bra det blev i slutändan! Hoppas du är nöjd, för det är jag!

Was it good for you too?
Helt sjukt nöjd. Man började ju höra lite vitsar om att det aldrig blev klart... =P

Skrivet av Willov:

Helt galet att du orkar lära dig alla saker för att sedan ha energi över till själv bygget. Jag är både Audiofil och datornörd så ja blir extra glad när ja läser saker som dessa. 5p.

Skrivet av ph33r:

Galet att du tog dig ann ett sådant stort projekt utan förkunskaper för varken el eller programmering och lyckades genomföra det.
Det vart redigt snyggt. 5p.

Hehe, skam den som ger sig, eller nåt.
Nämen man kan ju inte backa när man väl börjat, det skulle vara alldeles för jobbigt.

Skrivet av Nandai:

Väldigt snyggt, den mest självklara femman jag sett hittills.

Skrivet av aptjack:

Som andra sagt, mest självklara femman jag sett på sweclockers.

Tack, väldigt uppskattat!

Permalänk
Medlem

Galet!!! Den som inte röstar 5 är avensjuk! Det är iaf jag! Satan vad bra det blev!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Häftigaste jag sett på Sweclockers någonsin, tror jag.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket att säga förutom:
Otroligt snyggt och tufft projekt! Klar 5a!

Permalänk
Medlem

Herrejä*ar, detta bygge var nog det mest intressant och mest detaljerade bygge jag någonsin skådat på sweC. Over 9000 poäng. Det spelar ingen roll att det tog 2,5 år för dig att färdigställe detta, du ska vara väldigt stolt över detta extremt intressant och häftiga bygge och att dessutom göra något du normalt inte kan är innebär massa kudos till dig.

Som sagt solklaraste femman någonsin jag satt på sweC och jag tycker ditt galleri borde hamna i någon slags Hall Of Fame, för det är så imponerande.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Galet!!! Den som inte röstar 5 är avensjuk! Det är iaf jag! Satan vad bra det blev!

Betyder det att du inte röstade 5p?

Skrivet av AlbertMwugabi:

Herrejä*ar, detta bygge var nog det mest intressant och mest detaljerade bygge jag någonsin skådat på sweC. Over 9000 poäng. Det spelar ingen roll att det tog 2,5 år för dig att färdigställe detta, du ska vara väldigt stolt över detta extremt intressant och häftiga bygge och att dessutom göra något du normalt inte kan är innebär massa kudos till dig.

Som sagt solklaraste femman någonsin jag satt på sweC och jag tycker ditt galleri borde hamna i någon slags Hall Of Fame, för det är så imponerande.

Oj, tack, här sparas det inte på superlativen!

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta va nog bland de bästa man sett i SweC's galleri på länge. Måste säga att man är lite avis på dig efter sett ditt bygge
Riktigt snyggt. Rent o inget daddande.

Nästan så man vill säga "Vart kan man köpa en?".

5/5 Från mig

Permalänk
Medlem

DRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄäääääääääääääÄÄÄÄÄggel!
Galet tufft bygge!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Vad ska man ens svara på detta? Det är ett helt underbart projekt, och verkligen en stor kontrast mot de två månader vi haft med otaliga "min hörna"-gallerier, gjorda av tolvåringar med mobilkamera ... Jag är i alla fall sjukligt imponerad, på allt vad du har åstadkommit.

Och det är alltid väldigt trevligt att höra om folk som hjälper andra via forumet Mycket cred till AMD_Rulez!

Permalänk

Detta var det snyggaste album jag någonsin spanat in här på sweclockers. 5p!

Permalänk
Skrivet av t0kk:

Måste säga att detta va nog bland de bästa man sett i SweC's galleri på länge. Måste säga att man är lite avis på dig efter sett ditt bygge
Riktigt snyggt. Rent o inget daddande.

Nästan så man vill säga "Vart kan man köpa en?".

5/5 Från mig

Hehe, vet inte om min sambo skulle lägga in ett veto om jag säger att jag ska bygga fler. har ändå använt köksbordet som arbetsplats när jag hållt på...så den går nog inte att köpa

Skrivet av Lambi:

Vad ska man ens svara på detta? Det är ett helt underbart projekt, och verkligen en stor kontrast mot de två månader vi haft med otaliga "min hörna"-gallerier, gjorda av tolvåringar med mobilkamera ... Jag är i alla fall sjukligt imponerad, på allt vad du har åstadkommit.

Och det är alltid väldigt trevligt att höra om folk som hjälper andra via forumet Mycket cred till AMD_Rulez!

Tack!

Ja, AMD_Rulez ska ha helt sjukt mycket beröm. Helt otroligt att lägga ner så mycket av sin fritid för att hjälpa mig med detta. Jag menar vi kände ju inte ens varandra innan bygget.

Permalänk
Medlem

Inga ord.

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande projekt och mycket intressant läsning!
Allt annat än en 5:a vore skam.
Hoppas att få se fler objekt förvandlas!

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem

as nice, bygga en till å sälja till mig? ^^

Permalänk
Medlem

.................wow!

Bästa jag sett här inne, så stilrent, så klockrent, fruktansvärt planerat och makalöst bra utfört.