Vi återupplivar TES III - Morrowind! [Nu med automatisk installation!]

Permalänk
Medlem

Vi återupplivar TES III - Morrowind! [Nu med automatisk installation!]

De flesta som en gång har spelat Morrowind har antagligen, precis som mig, dragit sig för att dyka in i spelet igen på grund av den föråldrade grafiken. Andra tycker illa om det "renläriga" stridssystemet som bygger på statistik snarare än faktiska kollisioner. För de förstnämnda som suktar efter mer ögongodis har det nu kommit en modsamling som dels är just en samling av alla behövda mods och dels är väldigt simpel att installera och ställa in efter egna behov.

Modsamlingen jag talar om är Morrowind Overhaul och ändrar i stort sett allt från det ursprungliga spelet samtidigt som den behåller spelets gameplay. Detta betyder snyggare miljöer, karaktärer och föremål samt en mängd nya ljud som stärker atmosfären.

Installationsproceduren är sedan Morrowind Overhaul - Sounds & Graphics 2.0 i stort sett helt självgående! Allt du behöver göra är att starta installationsprogrammet för Morrowind Overhaul 2.0 samt välja den mapp där du har installerat Morrowind. Framtida patcher kommer att installeras automatiskt genom en Auto-updater. Mer om detta nedan.

Ärligt talat, vem blir inte sugen på att kliva in i Morrowind igen när man får se den här underbart plottriga kartan?

___________________________________________________________________________________________

Nedladdningslänkar till Morrowind Overhaul 2.0.1:

[Samtliga delar måste laddas ned och sedan packas upp för att installationsprogrammet ska fungera! Ladda ned Part 1, Part 2, Part 3 och Part 4 till skrivbordet och packa sedan endast upp Part 1 med Winzip/7zip etc. De övriga delarna kommer på så sätt att packas upp automatiskt.]

Part 1

Part 2

Part 3

Part 4

Följ installationsinstruktionerna noggrant för att allting ska gå så smidigt som möjligt. Det är främst sida 3 och 4 som är av intresse. Om installationsprogrammet känner av några felaktigheter kommer det att varna om detta. Steam-användare måste stänga av "In-Game Overlay", detta förklaras i installationsinstruktionerna.

Följ de här instruktionerna för att uppdatera till en ny version av Morrowind Overhaul.

___________________________________________________________________________________________

Officiell forumtråd för Morrowind Overhaul - Sounds & Graphics 2.0. Läs om vad de nya uppdateringarna berör

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1216870-relz-morr...

___________________________________________________________________________________________

Officiell forumtråd för Morrowind Overhaul - Game Experience

Gänget som gav oss Morrowind Overhaul - Sounds & Graphics) håller nu på med ett Overhaul-projekt som ämnar förändra gameplay-aspekter av Morrowind. Det handlar bland annat om ett bättre leveling-system (Galsiahs Character Development som beskrivs nedan), bättre dialoger och NPC-interaktion, nya medhjälpare, utförligare uppdrag till varje guild, längre huvudquest, nya vapen/rustningar/böcker etc. och en hel drös med andra förbättringar.

Projektet är ännu inte fullbordat men går att följa i den här tråden:

http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1211599-wipz-morr...

___________________________________________________________________________________________

Andra mods som rekommenderas (och är fullt kompatibla med Morrowind Overhaul 2.0) är:

Scenic Travel!
Söker du avkoppling från hyperaggressiva Cliff Racers? Har du ångest efter att än en gång ha förirrat dig Molag Amur? Är du för stolt för att använda Fast Travel?

Om svaret på ovanstående frågor var ett resolut "NJA..!" väntar goda nyheter! En flitig moddare har nämligen slängt ihop tre mods som erbjuder ett alternativ till Fast Travel. Genom dialogvalet "Scenic Travel" får man numer möjlighet att långsamt glida fram i båtar, gondoler och Silt Striders medan man njuter av den förbättrade atmosfär som medföljer Morrowind Overhaul.

Detta passar dock främst de som inte har bråttom. De längre resorna kan hamna på närmare 25-30 minuter. Som tur är kan man när som helst avbryta resan och hoppa av/komma till destinationen genom att "aktivera" färdmedlet. Man har även möjlighet att ställa in hur snabbt det ska färdas genom en meny i spelet.

Båtar

Gondoler

Silt Striders

Smakprov

___________________________________________________________________________________________

Tamriel Rebuilt - En grupp ambitiösa människor har arbetat på denna gigantiska mod i närmare ett decennium. Målet är att återskapa hela Morrowind. Som bekant utspelas spelet först och främst på ön Vvardenfell som endast är en liten del av Morrowind. Med denna mod, som fortfarande är under utveckling, har man lagt till en landmassa som är minst lika stor som Vvardenfell/Solstheim och innehåller mängder med nya städer, ruiner och självklart uppdrag. Mycket välgjort och den nya landmassan smälter in i resten av spelet väldigt bra. Det är helt enkelt bara att ta sig en simtur/flygtur/vattenpromenad några minuter österut från Vvardenfell.

...och ja, det mesta av ögongodiset från Morrowind Overhaul 2.0 finns även på den nya landmassan.

Ny landmassa

___________________________________________________________________________________________

Galsiahs Character Development - För alla de som ansåg att spelets karaktärsutvecklingssystem var obalanserat och i vissa fall hämmande för resten av spelupplevelsen. Vem har väl inte frångått sin vanliga karaktärsroll för att istället jaga "Multipliers" för ett mer effektivt levlande? Med den här modden blir allt sådant förlegat då den tar bort "You've earned a level"-delen. Tidigare valde man om man ville ha x1, x3, x5 i Agility, nu går även attributen upp i samma stil som resten av dina skills. Det betyder att om du använder dig av "Marksman" och "Security" kommer även attribut som "Agility", "Intelligence" och "Luck" att påverkas. Dessutom har "taket" för såväl skills som attribut tagits bort, detta innebär att man inte får en karaktär som är fullärd inom alla områden. Styrkor och svagheter behålls under spelets gång.

Mycket bra mod som gör att spelet blir mindre ett spel och mer en upplevelse.

___________________________________________________________________________________________

Less Generic NPCs (tack till q0rra för tipset!) - Riktigt genomarbetad och imponerande mod som skänker ytterligare djup till ett spel som redan är mycket omfattande. Hundratals NPCs har fått skräddarsydda dialoger som gör att varje samtal blir intressant. Därtill inbegriper modden en mängd nya uppdrag.

___________________________________________________________________________________________

Denna tråd syftar först och främst till en generell diskussion rörande TES III - Morrowind. Det innebär att det finns utrymme för råd kring karaktärsval och hjälp vid moddning samt allt som rör spelvärlden och dess invånare.

Till sist följer en mängd bilder som jag har samlat på mig under resans gång:

Episk solnedgång utanför Vivec [Morrowind Overhaul 2.0]

Seyda Neen före/efter

Balmora före/efter

I anslutning till Seyda Neen

Utanför Pelagiad

På toppen av Arkngthand

Ett lönnmord senare

På väg hem efter några timmar under jord

Epic trollface?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Morrowind Overhaul käkade upp mitt HD6850 till frukost känner jag. :/ verkar ha att göra med viewdistance, då det blir bättre om jag sänker det. Dock är det tråkigt med den där "dimman" som kommer till på avstånd när man sänker viewdistance för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Morrowind Overhaul käkade upp mitt HD6850 till frukost känner jag. :/ verkar ha att göra med viewdistance, då det blir bättre om jag sänker det. Dock är det tråkigt med den där "dimman" som kommer till på avstånd när man sänker viewdistance för mycket

Ja, det blir väldigt krävande för datorn att ha allting "maxat". Ett råd är att dra ned på "Grass Density" för att tjäna ett par FPS. Du kan även sänka "Draw Distance" till 4-5 Cells för att få bättre prestanda. Detta leder dock till att man får lite "dimma" precis som du säger.

Stäng även av SSAO-shadern om du har den igång:

Citat:

Screen Space Ambient Occlusion (SSAO): This shader simulates the light attenuation caused by ambient occlusion. It adds smooth shadows where light cannot spread due to objects blocking it.
Performance impact: High

- Källa

Allt detta görs via programmet MGEgui som följer med Morrowind Overhaul. SSAO-shadern kan du ta bort genom att gå in på MGEgui -> Tools -> Shader Editor -> Edit Active Chain -> Ta bort "Ambient Occlusion (SSAO)" från den nedre listan.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hmm bara jag som missar var man laddar hem overhaul? :s

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag har provat MGE grejen förut. Men jag har aldrig lyckats att få den att få morrowind se ut som jag vill.

Finns det typ någon guide eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hmm bara jag som missar var man laddar hem overhaul? :s

Här har du en länk till Morrowind Overhaul. Jag uppdaterar huvudinlägget med länkar till Overhaul plus patchar.

Skrivet av CyberZaikoo:

Jag har provat MGE grejen förut. Men jag har aldrig lyckats att få den att få morrowind se ut som jag vill.

Finns det typ någon guide eller något?

Installationen av Morrowind Overhaul får spelet att se ut som på mina skärmdumpar. Sedan finns det ytterligare möjligheter att "tweaka" MGE och t.ex. lägga till längre viewdistance eller ännu högre texturupplösning. Tänk bara på att Morrowind Overhaul kräver mycket av datorn. Med riggen i min signatur hamnar jag oftast runt 30-40 FPS i städer och utomhusmiljöer.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Grym tråd! Funkar modet till expansionerna med eller är det endast originalspelet utav morrowind som blir påverkat?

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Grym tråd! Funkar modet till expansionerna med eller är det endast originalspelet utav morrowind som blir påverkat?

Som jag förstår det kräver Morrowind Overhaul att man har de officiella expansionerna Tribunal och Bloodmoon installerade. Allt detta blir alltså påverkat av Morrowind Overhaul.

Tamriel Rebuilt, som är en helt ny landmassa, påverkas inte i lika stor utsträckning men det ser fortfarande väldigt bra ut. Här blandas högkvalitativa texturer (de som blivit förändrade av Morrowind Overhaul) med texturer som går i linje med det ursprungliga Morrowind (de som skapats av moddarna). Karaktärer, ljussättning m.m. håller dock lika hög klass som resten av Morrowind Overhaul.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Som jag förstår det kräver Morrowind Overhaul att man har de officiella expansionerna Tribunal och Bloodmoon installerade. Allt detta blir alltså påverkat av Morrowind Overhaul.

Tamriel Rebuilt, som är en helt ny landmassa, påverkas inte i lika stor utsträckning men det ser fortfarande väldigt bra ut. Här blandas högkvalitativa texturer (de som blivit förändrade av Morrowind Overhaul) med texturer som går i linje med det ursprungliga Morrowind (de som skapats av moddarna). Karaktärer, ljussättning m.m. håller dock lika hög klass som resten av Morrowind Overhaul.

Okej, i sånt fall så ska jag nog fasiken ta och testa det. Försöka spelaut Red Faction (1) först bara, brukar vara dålig på att klaraut spel.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Grymt bra initiativ! Jag blev riktigt sugen på att dra igång me lite morrowind igen, de va ju ett tag sen sist. Kan ju som sagt va ett bra sätt att mildra abstinensen tills Skyrim kommer. xD

Permalänk
Medlem

Bra tråd, ännu bättre initiativ. Morrowind är, med moddar, 5 gb kärlek.

Kan rekommendera:

Morrowind Comes Alive

Official Mods Compilation

Children of Morrowind

Less Generic NPC:s

Julan, Companion

Keyring

Welcome to the Arena!

Beskrivningar till respektive mod finns om du följer länkarna.

Här finns en ännu större lista med bra moddar: Povuholo's ToMorrowind

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av q0rra:

Bra tråd, ännu bättre initiativ. Morrowind är, med moddar, 5 gb kärlek.

Kan rekommendera:

Morrowind Comes Alive

Official Mods Compilation

Children of Morrowind

Less Generic NPC:s

Julan, Companion

Keyring

Welcome to the Arena!

Beskrivningar till respektive mod finns om du följer länkarna.

Här finns en ännu större lista med bra moddar: Povuholo's ToMorrowind

Mycket bra förslag på mods! Less Generic NPC's verkar helt klart intressant, ska testa den på direkten.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Min installation av Overhaul blev tyvärr "smutsig" i och med 1.2 patchen och kraschade ständigt. Detta berodde på att jag skaffade 1.1 patchen via FilePlanet som tydligen var korrupt. Länkarna i mitt huvudinlägg är dock till de "hela" patcherna så ni behöver inte vara oroliga

Jag passar även på att slänga upp lite nya bilder från min nya karaktärs eskapader:

Far(goth) åt helvete!

A) Hugga träd? B) Hugga Cliff Racer?

Seyda Neen by night

Till och med 2-meters vikingar måste buga sig för någon

(och så den ursprungliga versionen bara för att se den sjuka skillnaden)

Fel ställe att tappa nycklarna på

Släng gärna upp lite bilder själva om det är så att ni kör Morrowind nu. Det spelar ingen roll om ni har Morrowind Overhaul installerat eller sitter med den omoddade versionen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt häftigt att trots alla år sedan jag spelande Morrowind senast kommer jag direkt in i atmosfären när jag ser bilderna, mer så än med Oblivion. Vilken skillnad det blir Windir87, även om jag inte kan minnas att originalet såg så urvattnat ut. Fick med spelet med ett Hercules 9700pro som var först med DX9 och visade bl a vattnet riktigt. Har skaffat det på Steam efteråt men inte spelat på senare riggar. Passar modden även den versionen? Vet att jag kan söka själv, men slänger ut frågan ändå, till någon vänlig människa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmm undrar hur man ska göra när Morrowind skivan ligger här brevid och spelet kräver att man har den i och allting skiter sig för man har windows x64 hmmm!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Rätt häftigt att trots alla år sedan jag spelande Morrowind senast kommer jag direkt in i atmosfären när jag ser bilderna, mer så än med Oblivion. Vilken skillnad det blir Windir87, även om jag inte kan minnas att originalet såg så urvattnat ut. Fick med spelet med ett Hercules 9700pro som var först med DX9 och visade bl a vattnet riktigt. Har skaffat det på Steam efteråt men inte spelat på senare riggar. Passar modden även den versionen? Vet att jag kan söka själv, men slänger ut frågan ändå, till någon vänlig människa.

Jag håller med om att det är något visst över Morrowinds atmosfär. När jag spelade det nu för första gången på fem år kändes allt på något sätt "rätt" och jag kom in i det direkt. Varje gång jag startar upp Oblivion tappar jag sugen väldigt snabbt. Allt känns så livlöst och ointressant i jämförelse med Vvardenfell.

Med högsta grafikinställningarna ser Morrowind fortfarande helt okej ut. Det är ganska skarpt och vattnet kan fortfarande imponera. Problemen är att många NPC:s ser identiska ut och att det finns väldigt lite växtlighet. Skillnaden med Morrowind Overhaul är minst sagt enorm.

Morrowind Overhaul fungerar även till Steam-versionen av Morrowind men då måste du följa den här guiden istället för videon jag länkade till.

Skrivet av ceogar:

Hmm undrar hur man ska göra när Morrowind skivan ligger här brevid och spelet kräver att man har den i och allting skiter sig för man har windows x64 hmmm!

Jag sitter själv med GOTY-versionen av Morrowind på skiva och Windows 7 64-bit installerat. Spelet är än så länge förvånansvärt stabilt. Tänk på att Morrowind inte ska installeras till "Program Files"-mappen om man har Windows Vista eller Windows 7. Stäng även av Windows UAC via Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Under Åtgärdscenter hittar du "Ändra iställningar för User Account Control". Detta ska göras innan du installerar spelet.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag håller med om att det är något visst över Morrowinds atmosfär. När jag spelade det nu för första gången på fem år kändes allt på något sätt "rätt" och jag kom in i det direkt. Varje gång jag startar upp Oblivion tappar jag sugen väldigt snabbt. Allt känns så livlöst och ointressant i jämförelse med Vvardenfell.

Med högsta grafikinställningarna ser Morrowind fortfarande helt okej ut. Det är ganska skarpt och vattnet kan fortfarande imponera. Problemen är att många NPC:s ser identiska ut och att det finns väldigt lite växtlighet. Skillnaden med Morrowind Overhaul är minst sagt enorm.

Morrowind Overhaul fungerar även till Steam-versionen av Morrowind men då måste du följa den här guiden istället för videon jag länkade till.

Jag sitter själv med GOTY-versionen av Morrowind på skiva och Windows 7 64-bit installerat. Spelet är än så länge förvånansvärt stabilt. Tänk på att Morrowind inte ska installeras till "Program Files"-mappen om man har Windows Vista eller Windows 7. Stäng även av Windows UAC via Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Under Åtgärdscenter hittar du "Ändra iställningar för User Account Control". Detta ska göras innan du installerar spelet.

Problemet är att jag sedan ca 2005 inte har nån cdläsare längre

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Problemet är att jag sedan ca 2005 inte har nån cdläsare längre

Lol...

GOTY-versionen finns på Steam för runt 200kr. Inte speciellt mycket med tanke på hur många timmars spelglädje man får ut av det

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

jag blandar alltid ihop dessa spel,så rätta mej,är detta efterföljaren till oblivion?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag blandar alltid ihop dessa spel,så rätta mej,är detta efterföljaren till oblivion?

Nej detta är föregångaren till Oblivion, och enligt mig är Morrowind det bästa i serien.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har morrowind och skivorna hemma, köpte dom för säkert 4-5 år sen. Har spelat det lite och bara gjort några få uppdrag i första stället, förstår inte riktigt vart man ska ta vägen sen. Finns det ingen mod så man har GPS eller liknande? (förlåt ni som tycker man inte ska ha GPS, men jag klarar mig inte utan. Haha.)

Permalänk
Medlem

Fick morrowind och alla expansionerna av en kompis för nåt år sen men hade bara installerat och testat och sen avinstallerat det för att jag tyckte det var dålig grafik.
Men nu när jag testade Overhaul blev jag positivt förvånad över hur bra grafiken var och nu har jag börjat köra

En fråga bara, är det nån av er som har blivit vampyr i Morrowind?
Vet att det går att bli men vill veta om det är roligt att vara.

Edit:

Permalänk

Jag kör kompendiet Morrowind 2011 nu sedan en månad tillbaka. Det fungerar också mycket bra. Det enda problemet är att några vapen har fått texturfel, de är typ vit-gula-ish. Några potions och robes har också fått fel namn, de heter typ ¤%&#(. Det var gnaska bökigt att installera så jag orkar inte göra om det i hopp om att felet ska försvinna. Annars är Morrowind 2011 också en riktigt bra omväxling för den som vill återuppleva Morrowind.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Lol...

GOTY-versionen finns på Steam för runt 200kr. Inte speciellt mycket med tanke på hur många timmars spelglädje man får ut av det

So? Jag har köpt spelet för 500 + expansionerna

Men men köpte det ändå för jag inte orkar leta mer efter ett crack.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nej detta är föregångaren till Oblivion, och enligt mig är Morrowind det bästa i serien.

Precis, Morrowind kom ut ungefär fyra år innan Oblivion. Jag har för mig att ett omoddat Oblivion är större till ytan än ett omoddat Morrowind men å andra sidan är det senare spelet bra mycket mer intressant att utforska.

Skrivet av Noobenu:

Har morrowind och skivorna hemma, köpte dom för säkert 4-5 år sen. Har spelat det lite och bara gjort några få uppdrag i första stället, förstår inte riktigt vart man ska ta vägen sen. Finns det ingen mod så man har GPS eller liknande? (förlåt ni som tycker man inte ska ha GPS, men jag klarar mig inte utan. Haha.)

Ingen GPS, "tyvärr" Däremot har du en karta där man alltid ser var man är någonstans i förhållande till städer, ruiner etc. Morrowind drar "open world"-konceptet till sin spets och det är helt klart en överväldigande upplevelse för en oinvigd. Det finns exempelvis inte en tillstymmelse till "hålla handen-filosofin" som i Oblivion, och i moderna spel överhuvudtaget för den delen. Det krävs att man lägger ned väldigt mycket tid på att förstå Morrowind men belöningen för detta gör mödan värd.

Skrivet av Nalleno:

Fick morrowind och alla expansionerna av en kompis för nåt år sen men hade bara installerat och testat och sen avinstallerat det för att jag tyckte det var dålig grafik.
Men nu när jag testade Overhaul blev jag positivt förvånad över hur bra grafiken var och nu har jag börjat köra

En fråga bara, är det nån av er som har blivit vampyr i Morrowind?
Vet att det går att bli men vill veta om det är roligt att vara.

Kul att du bidrog med en bild! Det går att bli både vampyr och varulv (med expansionen "Bloodmoon"). Jag har testat båda för många år sedan men har för mig att det var riktigt unika upplevelser. Som vampyr ingår man i en av flera olika klaner om jag inte missminner mig. Man får en ordentlig boost till vissa attribut och skills såsom Strength, Speed, Athletics och Acrobatics. Det är även möjligt att bli "frisk" igen men den processen är både lång och slitsam. Det känns nästan som ett eget spel i sig. Varulv är också roligt att spela, man kan exempelvis slakta folk när det är fullmåne och sedan vandra runt i stan på dagen utan några problem. Allt är frid och fröjd så länge som någon inte ser att du förvandlas till/från varulvsformen.

Skrivet av soderkvist:

Jag kör kompendiet Morrowind 2011 nu sedan en månad tillbaka. Det fungerar också mycket bra. Det enda problemet är att några vapen har fått texturfel, de är typ vit-gula-ish. Några potions och robes har också fått fel namn, de heter typ ¤%&#(. Det var gnaska bökigt att installera så jag orkar inte göra om det i hopp om att felet ska försvinna. Annars är Morrowind 2011 också en riktigt bra omväxling för den som vill återuppleva Morrowind.

Morrowind 2011 har fått utstå en hel del kritik p.g.a. att den som sammanställde kompendiet inte tillfrågade de som skapat alla mods först. I övrigt har jag för mig att Morrowind Overhaul grundar sig på samma mods som Morrowind 2011 i lång utsträckning. Fördelen med Overhaul är som sagt en enkel installationsprocess, stöd från moddarcommunityt och att modsamlingen följs upp på ett utmärkt sätt med ständiga patcher.

Skrivet av ceogar:

So? Jag har köpt spelet för 500 + expansionerna

Men men köpte det ändå för jag inte orkar leta mer efter ett crack.

Det var inte illa menat och jag hade överhuvudtaget inte piratkopiering i åtanke när jag skrev inlägget. Syftade snarare på att det var ett värt pris om man snabbt ville få tag i spelet. Ett crack till ett spel som redan är köpt för egna pengar har jag inga invändelser emot. Frågan är dock hur detta påverkar mods som ändrar .exe-filen, exempelvis Morrowind Code Patch som ingår i Morrowind Overhaul.

För övrigt slänger jag upp lite mer bilder senare ikväll

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Nej detta är föregångaren till Oblivion, och enligt mig är Morrowind det bästa i serien.

ok
men jag tänkte på det nya spelet som ska komma,det där skyrim,är det en efterföljare till oblivion eller är det nått som fortsätter på storyn från morrowind?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Måste säga att bilderna ser fan bättre ut än oblivion.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ok
men jag tänkte på det nya spelet som ska komma,det där skyrim,är det en efterföljare till oblivion eller är det nått som fortsätter på storyn från morrowind?

Skyrim bygger såvitt jag vet på en fristående handling. Den utspelas i samma spelvärld som Morrowind, Oblivion och de äldre TES-spelen men det är inte mycket mer än så.

Skrivet av lakej:

Måste säga att bilderna ser fan bättre ut än oblivion.

Ja, jag håller med. Jag moddade nyligen Oblivion med alla de senaste grafikmoddarna och det blir ändå inte lika vackert som ett moddat Morrowind. Karaktärerna känns alldeles för "runda" i Oblivion för att vara trovärdiga.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Då var det dags för lite nya mer eller mindre seriösa bilder:

Less Generic NPCs som q0rra tipsade om. De allra flesta NPCs i spelet har fått skräddarsydda dialoger och berättar gärna om sin uppväxt samt sina drömmar och farhågor

Ja ä inte bitter

Scen ur Brutala barbarer från norr gör vuxna saker tillsammans IV

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hmm fan då, pillat och installerat om två gånger nu men lyckas ändå inte få det att fungera. När jag startar spelet så ser det ut som vanligt typ.. förutom vissa saker, en del shaders och sånnt men annars är allt som vanligt :/

Aja får kolla mer på det efter jobbet imrogon.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"