I går den 16e Augusti kunde jag för första gången logga in på
AoEO - Age of Empires Online.
http://ageofempiresonline.com/
Spelet är
f2p men man kommer att kunna köpa saker i en store (främst kosmetiska samt inehåll typ quest packs).
Just nu hållar man till kring medelhavet, där du kan välja mellan att vara
Grek eller Trojan (valde Grek). Senare kommer andra kulturer tillkomma.
Du är din Huvudstad. Man gör quests som ger xp för att gå upp i level (som i de flesta mmo's). Questerna öppnar även nya färdigheter/teknologier.
Det finns en typ av "talent-tree" som gör att du kan styra inriktningen på ditt imperium samt achievments.
Har ännu inte kommit till pvp nivå så det kan jag inte säga något om ännu.
Grafiken är trevlig när man kör på max upplösning och påminner mycket om grafiken man hittar i browser baserade spel.
Allt sköts med musen.
UI är lätt att förstå och man kommer snabbt in i spelet. Mycket tydliga tutorials dyker hela tiden upp.
Av chaten att dömma består spelarbasen av "typiska" mmo-spelare... samma skämt som vi hört de senaste tio åren :/
Tror att detta kan bli mycket beroendeframkallande och att det på sikt kommer få en äldre spelarbas än WoW, Rift, Aion och dylika. Fördelen mot många andra mmo's är att du inte missar något om du inte spelar på ett tag... du fortsätter helt enkelt där du var sist.
Fick av någon anledning tillbaka minnen från min tid i Wizard101 när jag spelade... förmodlgen pga den gemytliga lite gulliga framtoningen.
Har du tröttnat på begränsningarna som finns i likande browser och fb-spel så kan detta vara något för dig.
Några andra som loggade in i går?