Dreamhack Summer 2012

Permalänk
Medlem

Dreamhack Summer 2012

Tjenare!

Förlåt ifall det är fel ställe att ha tråden på men jag såg en annan som hade en "Dreamhack tråd" här.

Det jag undrar är vad man behöver och hur mycket Svenska kronor man ska ha med sig ifall man bor i norra Sverige?
Jag tänkte att jag skulle köpa dricka, mat där.

Ni kan gärna säga mig hur jag ska ta mig dit, tåg/flyg?
Det är inte säkert att jag kan ta bil, vi får se.

Och när betalar jag min datorplats?
Tänkte ta med en stationär dator, blir det trångt ifall jag har det där?

Det kanske låter konstigt att jag planerar 7/8 månader, men känns konstigt/stressat att börja senare.
Är det värt att ta med sig en egen kontorsstol eller ska man använda de som finns på Dreamhack?

Mvh, Alex.

Permalänk
Medlem

Du betalar medans du bokar platsen.
Matpengar... varierar men 600 kanske. Sen + dricka.
Kontorsstol värt om du har plats i bilen eller vad du nu åker.
Men annars ta med en kudde till de vanliga stolarna.
Stationär får plats utan problem, är det trångt så ställer man den bakom skärmen.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Förlåt ifall det är fel ställe att ha tråden på men jag såg en annan som hade en "Dreamhack tråd" här.

Det jag undrar är vad man behöver och hur mycket Svenska kronor man ska ha med sig ifall man bor i norra Sverige?
Jag tänkte att jag skulle köpa dricka, mat där.

Jag hade med mig 1000 till mat och dricka och godis, allt man förtär. Som det ser ut nu kommer det bli alldeles lagom med cirka 100-200 kr över.

Ni kan gärna säga mig hur jag ska ta mig dit, tåg/flyg?
Det är inte säkert att jag kan ta bil, vi får se.

Försök ta dig hit med bil om du kan. Det är det bästa sättet utan tvekan. Annars vet jag faktiskt inte hur det är med tåg med mera.

Och när betalar jag min datorplats?
Tänkte ta med en stationär dator, blir det trångt ifall jag har det där?

Platsen betalar du på internet när du bokar.

Majoriteten av alla som är här sitter med stationär och det funkar fin fint. Visst kanske det blir trångt om man har en enorm dator, men det funkar perfekt.

Det kanske låter konstigt att jag planerar 7/8 månader, men känns konstigt/stressat att börja senare.
Är det värt att ta med sig en egen kontorsstol eller ska man använda de som finns på Dreamhack?

Jag som är 205 cm lång ångrar att jag inte tog min stol där jag kan ändra höjden med mera då jag får förjävligt ont i ryggen. Annars verkar det gå bra för alla andra att sitta med deras stolar. Självklart är det ju goast att ta med en egen. Men den får inte vara för stor bara.

Mvh, Alex.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Du bör ha med dig runt 500kronor till mat och sen 200 till dricka, det finns vatten där att dricka också.
Jag brukar själv dricka Coca Cola Light och en massa vatten då för då känner jag mig väldigt pigg!
De två senaste gångerna då jag kört den kombon har jag bara sovit 3-5 timmar på hela Dreamhack och det tycker jag är skönt och samtidigt har jag varit väldigt pigg!

Du bör ha med dig några hundra kronor till allt möjligt. Brukar vara väldigt bra erbjudanden i shopen där och sen kan man fynda i #Dreamhack.trade .

Om du kan så ta med dig en kontorsstol, det har jag haft med mig alla 5 gångerna jag varit där, guld värt.

Jag brukar köpa plats när jag och några kompisar har snackat ihop oss, så fort som möjligt när de släppt platserna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar utav er, de var hjälpsamma!
Jag tar med mig 2500kr, för mat och dricka, kanske köpa någon mus eller liknande i shopparna.
Då är det ju bara ett problem, hur jag ska ta mig dit, men det kommer man ju på senare.

Om det är så kul som det låter att vara, då blir det nog Dreamhack Winter 2012!

Mvh

Permalänk
Medlem

Finns det att göra någonting utanför Elmia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Finns det att göra någonting utanför Elmia?

Badhus precis jämte.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Personlingen skulle ja tagit bil dels pga du har inga tider att tänka på.
Risken att prylarna går sönder är mindre i bil då du oftast är själv där.

att säkert kunna sammåka med någon och dela på bensinen osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men i vilken hall tycker ni det är minst/mest stölder?

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk

Kan bara tipsa om att bil är kung om du ska sova där. Anledning? Du kan dumpa allt i bilen när du inte behöver det och behöver inte lägga det någonstans på dreamhack. Värdesaker etc lämnar du bara i bilen, så kan du gå omkring helt fritt utan att vara orolig för att saker blir stulna etc.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jacke910:

Lite off-topic men i vilken hall tycker ni det är minst/mest stölder?

En sån fråga kan nog ingen svara på, Själv har jag suttit i D-hallen alla gånger jag varit där (5-10 gånger, kommer inte ihåg) och har aldrig blivit av med nått men jag kan ju inte säga att D-hallen är stöldfri baserat på det.

Välj en plats som inte är ut mot de stora gångarna där de passerar mycket folk om du är orolig, går det förbi mycket folk ökar nog risken att någon plockar med sig lösa saker. Lämna för övrigt inte lösa saker framme när du går från platsen, exempelvis trådlös mus och mobiltelefon.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan tåg kosta från Luleå till Stockholm, antingen så får jag skjuts av en jag känner från Stockholm till Jönköping eller så tar jag DH-bussen till Jönköping från Stockholm.

• Hur mycket kostar DH-bussen.
• Ungefär hur mycket kostar resa med tåg?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Jag tar med mig 2500kr, för mat och dricka, kanske köpa någon mus eller liknande i shopparna.
Mvh

Ta inte med så mycket kontanter, det finns bankomater och shopen tar kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Hur mycket kan tåg kosta från Luleå till Stockholm, antingen så får jag skjuts av en jag känner från Stockholm till Jönköping eller så tar jag DH-bussen till Jönköping från Stockholm.

• Hur mycket kostar DH-bussen.
• Ungefär hur mycket kostar resa med tåg?

Tacksam för svar!

Http://www.sj.se

Edit:
Kolla alla bussbolag med som swebuss,gobybus osv

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Http://www.sj.se

Edit:
Kolla alla bussbolag med som swebuss,gobybus osv

Det står att jag kan ta tåg från Luleå till Jönköping, jag hade tänkt mig på tur och retur. Men vad jag har fått fram det till (ifall jag ar gjort rätt) är att det kommer att kosta 1500kr och det tycker jag är ganska så dyrt för att bara dra på LAN 3-4 dagar för ungefär 2400kr + mat och dricka.
Men jag antar att det inte finns ett annat sett. Att ta bilen är inte så stor chans så jag vill ju ta mig dit med antingen tåg/flyg..

Permalänk

Allt beror på hur mycket du vill spendera, nu i vintras la jag ungefär 300 kr för mat och 100 för dryck. Det beror helt på vad, vart och hur ofta du käkar.
Men de är inte fel att ta med sig extra pengar.

Till stolarna kan jag rekommendera en dyna. Funkar perfekt! Kanske inte de ultimata men de fungerar i 3 dagar och de går även att sova på i sovsalen

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Det jag undrar är vad man behöver och hur mycket Svenska kronor man ska ha med sig ifall man bor i norra Sverige?
Jag tänkte att jag skulle köpa dricka, mat där.

Ni kan gärna säga mig hur jag ska ta mig dit, tåg/flyg?
Det är inte säkert att jag kan ta bil, vi får se.

Ta med dig några hundralappar och ditt bankkort (Vet dock inte om det går att använda det på DH )
Själv ska man väll få med sig farsan, så han kan skjutsa mig
(Bor själv utanför Jokkmokk, så det är en bra väg ner )

Skrivet av m1n1h0p:

Kan bara tipsa om att bil är kung om du ska sova där. Anledning? Du kan dumpa allt i bilen när du inte behöver det och behöver inte lägga det någonstans på dreamhack. Värdesaker etc lämnar du bara i bilen, så kan du gå omkring helt fritt utan att vara orolig för att saker blir stulna etc.

Mhm, kan tänka mig det, om man orkar köra timmar för det
___

Vet någon ett bra ställe att sova på ? Hotell och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Ta med dig några hundralappar och ditt bankkort (Vet dock inte om det går att använda det på DH )
Själv ska man väll få med sig farsan, så han kan skjutsa mig
(Bor själv utanför Jokkmokk, så det är en bra väg ner )

Mhm, kan tänka mig det, om man orkar köra timmar för det
___

Vet någon ett bra ställe att sova på ? Hotell och liknande?

Scandic Hotel ligger precis jämte Elmia.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Scandic Hotel ligger precis jämte Elmia.

Man tackar

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad för lås jag borde skaffa till min dator och vad som passar? Kollade i manulen och där rekommenderades nåt kensington lås... om nån kan länka skulle det vara as bra!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Inaktiv

Kensingtonlås finns det gott om. Köp det som är billigast. Tanken är att det inte ska bara vara för något att lyfta datorn och sticka iväg. Jag var på mitt första DH och jag upplevde att säkerheten var bra och ändå satt jag där det var bra flöde med folk. Fast jag skulle nog inte släpa med en stationär burk igen om jag inte har bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kensingtonlås finns det gott om. Köp det som är billigast. Tanken är att det inte ska bara vara för något att lyfta datorn och sticka iväg. Jag var på mitt första DH och jag upplevde att säkerheten var bra och ändå satt jag där det var bra flöde med folk. Fast jag skulle nog inte släpa med en stationär burk igen om jag inte har bil.

Okej tack för svar! ska ju släpa med mig min bärbara så det är ju bäst om jag låser fast den eftersom den är rätt så lätt att bara bära iväg med..

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem

Okej ! Ni verkar veta allt så jag frågar då också När kan man boka DH platser, biljetter , oavsätt....:)Jag har försökt på hemsidan men det verkar lite tidigt att boka

Permalänk
Medlem

tror biljetterna släpps om två veckor (?) men jag är inte säker..

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem

Okej! Tack

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Du betalar medans du bokar platsen.
Matpengar... varierar men 600 kanske. Sen + dricka.
Kontorsstol värt om du har plats i bilen eller vad du nu åker.
Men annars ta med en kudde till de vanliga stolarna.
Stationär får plats utan problem, är det trångt så ställer man den bakom skärmen.

ojojoj. Jag köpte mat och dricka för kanske... 400? Och då ingick cola för 200

Skrivet av DevilRoze:

Tjenare!

Förlåt ifall det är fel ställe att ha tråden på men jag såg en annan som hade en "Dreamhack tråd" här.

Det jag undrar är vad man behöver och hur mycket Svenska kronor man ska ha med sig ifall man bor i norra Sverige?
Jag tänkte att jag skulle köpa dricka, mat där.

Ni kan gärna säga mig hur jag ska ta mig dit, tåg/flyg?
Det är inte säkert att jag kan ta bil, vi får se.

Och när betalar jag min datorplats?
Tänkte ta med en stationär dator, blir det trångt ifall jag har det där?

Det kanske låter konstigt att jag planerar 7/8 månader, men känns konstigt/stressat att börja senare.
Är det värt att ta med sig en egen kontorsstol eller ska man använda de som finns på Dreamhack?

Mvh, Alex.

Ta med kanske 1000kr eller nåt. Du behöver ju inte köpa grejer för allt Det är inte kul att stå två timmar i kö till uttagningsautomaten...
Du betalar när du bokar platsen.
Ta med stationära datorn
JA! Ta med egen stol!

Skrivet av DevilRoze:

Finns det att göra någonting utanför Elmia?

Badhus bredvid

Permalänk
Skrivet av Gollyboy:

Okej ! Ni verkar veta allt så jag frågar då också När kan man boka DH platser, biljetter , oavsätt....:)Jag har försökt på hemsidan men det verkar lite tidigt att boka

Kolla hemsidan regelbundet. Innan biljetterna släpps så kommer det någon sorts nedräkning där

Permalänk
Medlem

hur är det med bussar från norr ? för en herrans massa år sedan gick det en "elmia buss" från norra sverige efter e4 som plockade upp folk i städerna tex luleå , skellefteå, umeå ,sundsvall..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

ojojoj. Jag köpte mat och dricka för kanske... 400? Och då ingick cola för 200

Jag är väldigt hungrig

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och sno tråden lite.

Letar efter en bil som kör från södra skåne med plats för två personer upp till dreamhack och tillbaka, vi två bor båda i Lund men kan antagligen komma och möta er om ni åker från närliggande städer. Självklart betalar vi för bensin, om det är någon som är intresserad så svara i tråden eller PMa så kan vi prata mer.