Mass Effect 3 slutet *spoilers*

Permalänk
Medlem

Mass Effect 3 slutet *spoilers*

Klarade precis ut Mass Effect 3 (3450 i effective military strength) och blev förvånad över att det blev samma slut vad man än valde i slutet. Googlade runt lite och verkade mest vara massa rykten och snack om olika slut osv. Så min fråga är; finns det bara ett slut?

Hade inget emot slutet i sig men en stor grej med 2an var att man ville ha ett "perfekt" slut. Om det blir samma slut oavsett vilka val man gör så sabbar det ju hela poängen med spelet, hade man vetat detta när man spelade igenom det så hade det förstört hela spelupplevelsen.

Dold text
Permalänk

Man fick väl välja om man skulle förstöra "The Crucible" eller om man ville ta kontroll över alla reapers, jag valde att ta kontrollen och det slutade med att man blev en legend och att man massa tusen år senare snackade om Shepard. Samma slut för dig?

Dold text
Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

Man fick väl välja om man skulle förstöra "The Crucible" eller om man ville ta kontroll över alla reapers, jag valde att ta kontrollen och det slutade med att man blev en legend och att man massa tusen år senare snackade om Shepard. Samma slut för dig?

Dold text

Jag kopierade save mappen innan slutet och provade alla tre alternativen och det var i princip samma slutfilm på alla tre :/ ända skillnaden jag såg var att det var olika färger på den där ljusstrålen.

Om man förstörde eller lämnade över collector basen i tvåan verkar inte ha någon som helst inverkan på hur trean slutar, tror inte ens det nämndes någon gång i spelet :/

Dold text
Permalänk
Medlem

http://social.bioware.com/forum/1/category/355/index kan ni läsa mer om ni vill

får tillägga fall nån lyckas missa att det är spoiler tråd att min länk är en extrem SPOILER!!! ang slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

http://social.bioware.com/forum/1/category/355/index kan ni läsa mer om ni vill

får tillägga fall nån lyckas missa att det är spoiler tråd att min länk är en extrem SPOILER!!! ang slutet.

Jo verkar ju vara så att det bara finns ett slut, ser ut som att detta kommer bli en riktig shitstorm för Bioware. Känns otroligt tråkigt att ett sånt bra spel/spelserie snubblar på mållinjen, jävla klantigt av dom.

Dold text
Permalänk
Medlem

kan bara hålla med.

Permalänk
Medlem

Kan också bara hålla med.
Slutet är ett enormt antiklimax...
Vafan eller :/
Dessutom tog det ju bara 25 timmar att klara hela spelet plus att sidequests man kunde få :/

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Har uppenbarligen inte sett alla slut då det finns för många så vet inte exakt hur de olika scenerna utspelar sig.. men här är en lista på alla 17 slut iaf.

Kan hålla med om att det kändes jävligt kort dock, klarade alla sidequests och utforskade alla världar på kort tid.

If the Collector Base was saved

In Mass Effect 2 you're given a choice at the end of the game to either destroy, or keep the Collector's Base intact. The following endings are possible only if the base was NOT destroyed. Note: If you did not import a Mass Effect 2 save it is assumed that you destroyed the Collector Base.

With a readiness rating is below 1,750 points
you can choose to destroy the Reapers, or control the Reapers, but regardless of your choice Earth is still destroyed.

If your readiness rating is at 1,750
you can choose to destroy the reapers, but Earth is still destroyed.

If your readiness rating is at 2,050
you can choose to control the Reapers, and Earth is saved.

If your readiness rating is at 2,350
you can choose to destroy the Reapers and save Earth, but Earth is devastated.

If your readiness rating is at 2,650
you can destroy the Reapers and save Earth.

If your readiness rating is at 2,800
you can choose the synergy ending for synthetics and organics saving the planet Earth, and the entire Galaxy.

If your readiness rating is at 4,000
you can choose to destroy the reapers, be able to "save" Anderson and Shepard lives.

If your readiness rating is at 5,000
you can choose to destroy the reapers. If you were unable to "save" Anderson Shepard still lives.

If the Collector Base was destroyed

If you did not import a Mass Effect 2 save it is assumed that you destroyed the Collector Base. If that's the case, or if you imported a save where you made the decision to destroy the Collector base these are the possible endings.

With a readiness rating that's under 1,750 points,
Earth will be destroyed regardless of the choice you made. You can still choose to control the Reapers, or Destroy them, but it will not affect the outcome.

With a readiness rating at 1,750
you can choose to control the reapers, but Earth will still be destroyed.

With a readiness rating at
1,900 you can choose to destroy the Reapers and save Earth, but Earth will be devastated.

With a readiness rating at 2,350
you can choose to control the Reapers and by doing so you'll save Earth.

With a readiness rating of 2,650
you can choose to destroy the Reapers and Earth will be saved.

With a readiness rating of 2,800
you can choose the Synergy ending that will combine organics and synthetics. Earth will be saved as well as the Galaxy if you get this ending.

With a readiness rating of 4,000
you can choose to destroy the Reapers, and you can "save" Anderson. Shepard also lives in this scenario.

With a readiness rating of 5,000
you can choose to destroy the Reapers OR control the Reapers OR synthesis, and if you don't "save" Anderson, Shepard will still live unless you choose Synthesis (which kills Shepard).

New Game+ Ending

Beat Mass Effect 3 a second time (often referred to as playing a New Game+) and you will unlock a secret ending.

Dold text
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har uppenbarligen inte sett alla slut då det finns för många så vet inte exakt hur de olika scenerna utspelar sig.. men här är en lista på alla 17 slut iaf.

Kan hålla med om att det kändes jävligt kort dock, klarade alla sidequests och utforskade alla världar på kort tid.

If the Collector Base was saved

In Mass Effect 2 you're given a choice at the end of the game to either destroy, or keep the Collector's Base intact. The following endings are possible only if the base was NOT destroyed. Note: If you did not import a Mass Effect 2 save it is assumed that you destroyed the Collector Base.

With a readiness rating is below 1,750 points
you can choose to destroy the Reapers, or control the Reapers, but regardless of your choice Earth is still destroyed.

If your readiness rating is at 1,750
you can choose to destroy the reapers, but Earth is still destroyed.

If your readiness rating is at 2,050
you can choose to control the Reapers, and Earth is saved.

If your readiness rating is at 2,350
you can choose to destroy the Reapers and save Earth, but Earth is devastated.

If your readiness rating is at 2,650
you can destroy the Reapers and save Earth.

If your readiness rating is at 2,800
you can choose the synergy ending for synthetics and organics saving the planet Earth, and the entire Galaxy.

If your readiness rating is at 4,000
you can choose to destroy the reapers, be able to "save" Anderson and Shepard lives.

If your readiness rating is at 5,000
you can choose to destroy the reapers. If you were unable to "save" Anderson Shepard still lives.

If the Collector Base was destroyed

If you did not import a Mass Effect 2 save it is assumed that you destroyed the Collector Base. If that's the case, or if you imported a save where you made the decision to destroy the Collector base these are the possible endings.

With a readiness rating that's under 1,750 points,
Earth will be destroyed regardless of the choice you made. You can still choose to control the Reapers, or Destroy them, but it will not affect the outcome.

With a readiness rating at 1,750
you can choose to control the reapers, but Earth will still be destroyed.

With a readiness rating at
1,900 you can choose to destroy the Reapers and save Earth, but Earth will be devastated.

With a readiness rating at 2,350
you can choose to control the Reapers and by doing so you'll save Earth.

With a readiness rating of 2,650
you can choose to destroy the Reapers and Earth will be saved.

With a readiness rating of 2,800
you can choose the Synergy ending that will combine organics and synthetics. Earth will be saved as well as the Galaxy if you get this ending.

With a readiness rating of 4,000
you can choose to destroy the Reapers, and you can "save" Anderson. Shepard also lives in this scenario.

With a readiness rating of 5,000
you can choose to destroy the Reapers OR control the Reapers OR synthesis, and if you don't "save" Anderson, Shepard will still live unless you choose Synthesis (which kills Shepard).

New Game+ Ending

Beat Mass Effect 3 a second time (often referred to as playing a New Game+) and you will unlock a secret ending.

Dold text

Såg det där för nån dag sen, tror det är helt taget ur luften. Har läst på forum om folk som har klarat det med 5k+ i rating och fått samma slut som alla andra.

Permalänk
Medlem

http://www.gamefront.com/mass-effect-3-how-to-get-the-best-en...

som det står (3/10/2012: Updated with more possible and confirmed endings!)

sen ser det ut att vara lite skillnad på saker, typ jorden går under/går inte under, shepard lever/överlever inte, andersson dör/dör inte och sånna saker som ger det "olika" slut.

Dold text
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid efter att ha kört igenom hela spelet se vad som står på IGN (http://www.ign.com/wikis/mass-effect-3/Endings) där påstås det 17 slut men oavsett vad du väljer kommer du få ett melodramatiskt slut där Sheppard inte får återse resten av gänget. Dessutom verkar det som att de du tar med dig på sista uppgdraget dör ovasett men jag har som sagt nästan speedkört spelet pga att jag ville veta slutet tji fick jag...

Så nu ska vi uppnå det bästa av sluten istället

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig så finns det enbart 3 olika slut. Dessa 3 slut är grymt snarlika, Sedan finns det varianter av dialog skillnader samt vilka som överlever mellan sluten men inget nytt slut ifall du frågar mig.

Har inte set new game+ bonus slutet vissa snackar om men skulle tippa på att det är någon frame till.

Dold text
Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Såg det där för nån dag sen, tror det är helt taget ur luften. Har läst på forum om folk som har klarat det med 5k+ i rating och fått samma slut som alla andra.

Har sett video på Youtube med "perfect ending" dvs reapers dör, jorden klarar sig och sheppard överlever så visst går det att få olika.. har själv kollat på 2 olika i min playthrough, orkar inte kolla den 3e eftersom som är tillgänglig för mig eftersom de tar sån jävla tid från senaste autosaven (går ju inte att spara innan man väljer slut *suck*)

Sen att mycket av det man ser är väldigt likt är en annan femma. T.ex så är färgen på vapnet bara olika färg beroende på om du kör control, destroy eller synthesis.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

ogillar sluten överlag ovasett

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

ogillar sluten överlag ovasett

Det kan man ju hålla med om, ME1 och ME2 hade bra mycket bättre slut, bara kolla på ME2 worst case ending där alla utom Joker dör och man ser hur Reapers börjar flytta sina styrkor.

Men överlag så är ME3 ett bra spel men inte i närheten av de 2 första tyvärr.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Skitspel är skit.

Var redo på DLCs hela jävla vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Skitspel är skit.

Var redo på DLCs hela jävla vägen.

Att det kommer komma flera DLC är ju bekräftat sen många månader tillbaka..
Och kollar man på t.ex Mass Effect 2 med sina 16 DLC så blir det ju ännu mer uppenbart

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Att det kommer komma flera DLC är ju bekräftat sen många månader tillbaka..
Och kollar man på t.ex Mass Effect 2 med sina 16 DLC så blir det ju ännu mer uppenbart

Fast nu när dom har pajat slutet och alla gamers klagar så kommer dom antagligen säga;

OMG GET THE TRUE ENDING FOR 9.99$$$$$$$$€$$£@

Permalänk
Medlem

Sammy I would buy it

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Sammy I would buy it

Of course you would.

Det är EA vi snackar om.

För er som är intresserade hur mycket effort Bioware lade ner.

Permalänk
Medlem

Tycker själv slutet itne va superdåligt, valde att förena och göra nytt DNA.
MEN tycker det borde funnits ett till slut, om du klarat ME1 på insane, 100%para eller rene och alla som kan överlever, importerar till ME2, fortsätter med 100% av rene eller para (beror på det duvalde i 1:an) Alla överlever, alla blir loyal, allt är 100% (på insane såklart), importa till ME3, 100% av rene eller para (beror på det duvalde i 1/2:an), jävla massa war efforts(eller va det kallas för), lvl 60 och såklart insane.

Då tycker jag slutet ska sluta med att både anderson och Shep tar sig upp till den lilla pojken som är "catalysten", fast ist så är det prothean VI som står där och förklarar hur det funkar och att både shep och anderson kan offra sig. Där får man välja vem man vill offra, väljer man anderson så styr man han vart man vill gå och shepard vaknar sen upp på normady med det vanliga slutet eller väljer man shep så får man det vanliga slutet fast anderson är med på Normandy i slutet.

det är vad jag tycker.

Dold text
Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Apparently så finns det ett annat slut som inte är "aktiverat" i själva spelet.

Edit: nope fel av mig

Känns som KOTOR2 all over again.

http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9787569/3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Apparently så finns det ett annat slut som inte är "aktiverat" i själva spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=iC0xVBcTuVo Här går Anderson och förstör skiten. Vilket man inte får se i spelet.

Känns som KOTOR2 all over again.

http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9787569/3

det fick jag se, sen tror jag det va illusive man som gick till den andra pelaren och tog kontroll över reapers, tror detta bara är "flashbacks" över vad folk vill göra, anderson förstöra, illusivman kontrollera.

+ Shepard kan tydligen överleva, http://www.youtube.com/watch?v=DPhWndG6EIY

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Spelade klart spelet igårkväll.

Jag är helt knäckt, Bioware förstörde allt, kunde fan inte sova inatt o har ont i magen. Önskar jag inte hade upplevt de sista 10 minuterna av spelet

Permalänk
Discokungen

Det är en sak som stör mig med slutet, som jag i övrigt tyckte var ganska bra (sett alla nu) och det är:

Varför kan man inte välja att behålla mass relayesen? Visst att de är byggda för att det ska vara lätt för Reapers att ta sig fram och tillbaka i galaxen men vafan, om man ändå gör dem snälla så varför inte? Och visst att sjävla Crucible-grejen förstör Citadel och så, men kom igen nu. Och det där efter att SR2 craschar? Varför flyger de inte runt i rymden även om man väljer synergy-slutet, som för övrigt var ganska vackert?

Annars var ju spelet riktigt fint, om man bortser från slutet (som inte var alls illa egentligen) så var spelet top notch! Det finns värre slut, och det här är tre riktiga slut i alla fall, förutom den där Shepard överlever då, haha! Men då tror jag man måste ha full military strength (jag hade 5867, lol, men bara 50% effektivitet) och inte ta de två sluten där man bara blir damm, alltså välja att förstöra all teknologi (olololol, vafan då, varför kan vi inte samsas???)...

Annars är storyn ganska exakt som Tengen Toppa Gurren Lagann, men det är fin story, önskar att de gjort mer av slutet än de gjorde, i TTGL så sprutar det ju tårar de sista fem avsnittet... Men jaha, så nu har alltså "guden", eller vad fan Catalyst är för något, gett upp och låter oss köra hårt för oss själva?

Dold text
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är en sak som stör mig med slutet, som jag i övrigt tyckte var ganska bra (sett alla nu) och det är:

Varför kan man inte välja att behålla mass relayesen? Visst att de är byggda för att det ska vara lätt för Reapers att ta sig fram och tillbaka i galaxen men vafan, om man ändå gör dem snälla så varför inte? Och visst att sjävla Crucible-grejen förstör Citadel och så, men kom igen nu. Och det där efter att SR2 craschar? Varför flyger de inte runt i rymden även om man väljer synergy-slutet, som för övrigt var ganska vackert?

Dold text

Alla Mass relays förstörs ju av energin som The Crucible avger för att antingen kontrollera, förstöra eller sammanfoga så enda sättet att inte första dem på skulle ju vara att inte använda The Crucible alls.
Det som stör mig mest med att SR2 krashar är väl att dess crew var på jorden bara några minuter tidigare och helt plötsligt så har de lyckats ta sig bort från planeten och in i en Mass relay transport.
Men ska man kolla just på det segmentet som verkar störa dig så krashar de ju eftersom energin som transporteras via Mass relayn och slutligen förstör den är för kraftig för skeppet att klara.

Dold text
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TiasE:

Alla Mass relays förstörs ju av energin som The Crucible avger för att antingen kontrollera, förstöra eller sammanfoga så enda sättet att inte första dem på skulle ju vara att inte använda The Crucible alls.
Det som stör mig mest med att SR2 krashar är väl att dess crew var på jorden bara några minuter tidigare och helt plötsligt så har de lyckats ta sig bort från planeten och in i en Mass relay transport.
Men ska man kolla just på det segmentet som verkar störa dig så krashar de ju eftersom energin som transporteras via Mass relayn och slutligen förstör den är för kraftig för skeppet att klara.

Dold text

Ja, jo, så långt är jag med. Jag förstår bara inte varför man inte har något val alls där. Lite störande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, jo, så långt är jag med. Jag förstår bara inte varför man inte har något val alls där. Lite störande.

Vad exakt är det för val du är ute efter?
Skickar man inte ut pulsen överallt så är det ju meningslöst så det är antingen allt eller inget.

Dvs rädda Mass relays = låta galaxen gå under till Reapers
Förstöra Mass relays = besegra reapers på det sätt du valt.

Dold text
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TiasE:

Vad exakt är det för val du är ute efter?
Skickar man inte ut pulsen överallt så är det ju meningslöst så det är antingen allt eller inget.

Dvs rädda Mass relays = låta galaxen gå under till Reapers
Förstöra Mass relays = besegra reapers på det sätt du valt.

Dold text

Alltså, ja

Var väl ute efter ett alternativ som inte strandade all galaktisk militär i Sol... x) Och som förstörde all galaktisk ekonomi och sånt kul! Världen blev rätt mycket mindre, förstår inte riktigt poängen!

Dold text
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag tycker slutet är helt okej och ganska väntat om man läser mellan raderna i storyn.

Förstår inte allt hat mot Bioware, har följt dem sedan 90-talet och tycker de fortfarande levererar.

Intressant att notera är att folk gnäller över hur Bioware har blivit så ”mainstream”. Och nu klagar folk på att slutet i ME inte är ”mainstream”...

Dold text