Verktyg Visningsval
2012-03-26, 22:33   #1

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2005

X-Plane 10

Gissa vad som dök upp idag! Någon som hoppat över dit ännu?
2012-03-26, 22:37   #2

Marinlik

Medlem

Marinliks avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2008

Har prövat lite men har dock lite problem. När jag flyger så svänger planen en del till vänster vilket är störande. Helikoptrar kan jag inte lyfta då de bara snurrar runt. Har du någon lösning på detta? Kör med en saitek x-45 joystick.
Marinlik är inte uppkopplad
2012-04-09, 21:03   #3

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Ska fixa en simpel joystick imorgon tänkte jag eftersom jag är utan just nu men var tvungen att provflyga lite idag ändå

Rätt nice!

Senast redigerad av ceogar 2012-04-09 klockan 23:07.
2012-04-10, 14:18   #4

TinMann

Medlem

Plats: Jönköping

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ceogar Visa inlägg
Gissa vad som dök upp idag! Någon som hoppat över dit ännu?
För dyrt för mig och jag är för van att ha mycket pay- och freeware plan att leka med. När det blir billigare och det har alla passagerarflygplan jag gillar så kanske jag hoppar över.
2012-04-12, 16:57   #5

Murer

Medlem

Plats: 1

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av flyawaynille Visa inlägg
Har prövat lite men har dock lite problem. När jag flyger så svänger planen en del till vänster vilket är störande. Helikoptrar kan jag inte lyfta då de bara snurrar runt. Har du någon lösning på detta? Kör med en saitek x-45 joystick.
Var det möjligtvis längesen du kalibrerade joysticken?
Murer är inte uppkopplad
2012-04-23, 21:26   #6

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Blev att köpa en Bell 206 nu

http://store01.prostores.com/servlet.../Detail?no=223
2012-04-23, 23:56   #7

Marinlik

Medlem

Marinliks avatar

Plats: Linköping

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Murer Visa inlägg
Var det möjligtvis längesen du kalibrerade joysticken?
Nä gjorde det nyligen. När jag kalibrerar i spelet så hamnar den i mitten vilket är udda. Sen när jag börjar flyga så svänger planet.
Marinlik är inte uppkopplad
2012-04-24, 00:12   #8

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av flyawaynille Visa inlägg
Nä gjorde det nyligen. När jag kalibrerar i spelet så hamnar den i mitten vilket är udda. Sen när jag börjar flyga så svänger planet.

Hmm, kört alla "Wiggle" user current position as center osv?
2012-04-24, 06:50   #9

Dlirious

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2011

Hej

Det låter som om du behöver ett par fotpedaler om du inte redan har det.
Gällande heli flyg så behöver du kompensera med stjärtrotorn. och vanligt flyg så "svänger" planet pga propellerns rotation. Här behöver du använda roder för att kompensera planets rörelser.
Om du provar ett plan med 2 motorer så kommer du nog inte att lida av detta fenomen. X-Plane är så pass nära verkligheten man kan komma.
Lycka till med flygandet.
Dlirious är inte uppkopplad
2012-05-23, 10:24   #10

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dlirious Visa inlägg
Hej

Det låter som om du behöver ett par fotpedaler om du inte redan har det.
Gällande heli flyg så behöver du kompensera med stjärtrotorn. och vanligt flyg så "svänger" planet pga propellerns rotation. Här behöver du använda roder för att kompensera planets rörelser.
Om du provar ett plan med 2 motorer så kommer du nog inte att lida av detta fenomen. X-Plane är så pass nära verkligheten man kan komma.
Lycka till med flygandet.
Borde skaffa fotpedaler snart faktiskt.. helikopter skulle bli så mycket roligare att köra då
2012-08-28, 16:02   #11

Foster D

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: mar 2008

Återupplivar tråden, med risk för att bli tjatig.

Har haft strul i FSX en tid, med två skapade trådar som följd, men får nästan ingen respons.
Läste att FSX har en del problem med att utnyttja mer än 1 kärna, och att det var därför man får
så dåligt utnyttjande av sitt system om man sitter på en fyrkärnig cpu.
Det fick därför bli x plane 10 demot som jag suktat efter länge, men saknat prestanda att köra.
Jag upplever dock samma sak där som i FSX, får runt 5 fps, grafikkortets gpu-användning ligger på 0%, och cpun
går långt ifrån fullt ut. Totalt mellan 1,5 och 2Gb av mina 4Gb ram används.
Kärna 1 10-20%, 2 20-30%, 3 20-30% och kärna 4 50-60%.
Kan någon "kunnig" förklara för mig vad som händer i min dator? Varför får jag så pass låg fps när inget i datorn
verkar anstränga sig speciellt mycket?
Sänker jag grafikinställningarna får jag högre fps, men fortfarande inte mer än 20, datorn har mer än så att ge.
Nyinförskaffat HD 6870 och en några månader gammal Athlon x4 641.
Ni som kör mycket FSX, men framförallt x plane 10, vad kör ni för system och vad får ni för "resultat"?

Väldigt, väldigt tacksam för hjälp.

Senast redigerad av Foster D 2012-08-28 klockan 16:17.
2012-08-30, 04:33   #12

MaxWarp

Medlem

MaxWarps avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: okt 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Foster D Visa inlägg
Har haft strul i FSX en tid, med två skapade trådar som följd, men får nästan ingen respons.
Inte för att det har med XP att göra men har du kollat de senaste posterna (#1870, #1871) i FSX-tråden? Finns länkar till mycket matnyttig info där. Annars kanske det kan nog vara en idé att gå in på AVSIM eller FlightSim.com och fråga där. Borde finnas många där som kör både FSX och XP på AMD-system.
"Since the internet is almost diametrically opposed to the notion of quality control in recent years it's been a lot easier to just assume everything is shit until it can prove itself otherwise" - Ben "Yahtzee" Croshaw
MaxWarp är inte uppkopplad
2012-08-30, 13:06   #13

Foster D

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MaxWarp Visa inlägg
Inte för att det har med XP att göra men har du kollat de senaste posterna (#1870, #1871) i FSX-tråden? Finns länkar till mycket matnyttig info där. Annars kanske det kan nog vara en idé att gå in på AVSIM eller FlightSim.com och fråga där. Borde finnas många där som kör både FSX och XP på AMD-system.
Väldigt intressant. Det är dock väldigt många mods som verkar krävas för att få FSX att fungera bra.
Inställningarna har jag lekt med dagarna i ända för att hitta en bra balans, men att komma upp i 40 FPS
gör jag bara om jag stänger av allt ögongodis, alternativt sänker det väldigt lågt.
Att flyga över new york och bara se en platt mark utan hus och träd, känns inte helt lockande.

Edit. Har nu kört fullversionen av X-plane, och även med låga inställningar får jag mellan 15 och 25 FPS.
Grafikkortet kör nästan konstant på 0% och en enda kärna i cpun klättrar upp mot 60%, resten aldrig över 40.
Kan det vara cpun som har "dålig" IPC (Instructions Per Clock cycle), eller har det med cacheminnet att göra?
Något begränsar simulatorn från att nå högre FPS, samtidigt som inget direkt visar att det går för fullt.

Senast redigerad av Foster D 2012-09-04 klockan 12:34.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb