Tränade krigsspel 16 tim/dygn

Permalänk
Medlem

Tränade krigsspel 16 tim/dygn

Vill bara upplysa att nu skriver SVT Text följande:

Rubrik: Tränade krigsspel 16 tim/dygn i ett år

Rubriken bygger på följande text:

"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."

WoW har en PEGI 12 och är väl lika våldsamt som vissa av SVT:S barnprogram.

Texten känns oseriös, vad håller SVT på med...

Permalänk

Vilket sinnessjukt våldsamt kriggspel wow är asså

Permalänk
Medlem

Tydligen log han under första rättegångsdagen när de pratade om att han spelade WoW. Verkar som att de försöker göra en koppling här. Misslyckat försök om du frågar mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Graderingen av vad som är våldsamt varierar väldigt känns det som...

Permalänk

WoW är så realistiskt med sprutande blod, maskingevär och explosioner. Det måste finnas en 50+ stämpel för WoW så dem yngre inte får fel bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tydligen log han under första rättegångsdagen när de pratade om att han spelade WoW. Verkar som att de försöker göra en koppling här. Misslyckat försök om du frågar mig.

Yes, han skrattade till när dom visade en bild på hans karaktär. Det skulle jag också gjort, känns oerhört löjligt och trångsynt att försöka koppla dylika gärningar till spel.

Ungefär som att man skulle kunna skylla moderaters beteende på fia med knuff, "ur vägen nu ska jag ta för mig!".

Permalänk
Medlem

hahahhahahaha, det är så att man skrattar och gråter samtidigt!

Tycker att denna summerar hela debatten ganska väl:
http://youtu.be/BNsrK6P9QvI

Permalänk
Entusiast

Bara för att Breivik är något av så hemsk man kan komma, så skulle jag nog våga påstå att resten av det ~10 miljoner spelarna inte går i hans fotspår. Som vanligt SVT och Tidningar som försöker koppla ihop spel med våld.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Anders åt/äter ofta frukost, liksom många gärningsmän i skolskjutningar gjort. Här finns uppenbarligen en koppling mellan frukostätande och våld.

Stor rubrik även på DN tidigare i morse om detta. Den har dock plockats ned och denna artikel syns inte så tydligt på SVT heller längre. Verkar som att iaf en del medier själva backat angående denna vinkling.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Han spelade främst två spel, MW2 och WoW och dom påstår att WoW gjorde han en mördare. Tillåt mig att skratta. Jag hade förstått om dom anklagad MW2 men även där är det ytterst långsökt.

Permalänk
Medlem

slutsats, alla som spelar eller har spelat wow är antagligen blivande massmördare. Drack killen kaffe? borde inte kaffedrickare också vara i samma grupp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Han spelade främst två spel, MW2 och WoW och dom påstår att WoW gjorde han en mördare. Tillåt mig att skratta. Jag hade förstått om dom anklagad MW2 men även där är det ytterst långsökt.

Håller med!

Permalänk
Medlem

Nu lär ju folk spä på över allt för att åldersklassa "våldsamma" spel.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ishink:

slutsats, alla som spelar eller har spelat wow är antagligen blivande massmördare. Drack killen kaffe? borde inte kaffedrickare också vara i samma grupp då?

Ja jävlar vad många massmördare världen får:O
Värsta slakten!

Permalänk
Medlem

Kör själv ofta lite bladestorm eller mindflyar när jag är ute på stan. När folk ringer snuten drar man HS och bara äger dem....

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare så att de som får möjlighet att avreagera sig och testa på saker i spel, inte har samma behov av att göra det på riktigt.

Som när Karate Kid gått på TV och istället för att gå ut på stan och sparka på folk så satte man sig framför Kung Fu till NES 8-bit, så var man nöjd och glad sen

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

Vill bara upplysa att nu skriver SVT Text följande:

Rubrik: Tränade krigsspel 16 tim/dygn i ett år

Rubriken bygger på följande text:

"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."

WoW har en PEGI 12 och är väl lika våldsamt som vissa av SVT:S barnprogram.

Texten känns oseriös, vad håller SVT på med...

alltså jag håller med .. grymt mycket våld i WoW jämfört med andra spel.. har själv lirat det i 7 år nu och jag börjar känna inom mig att jag är sugen på att springa runt och frost nova trolls och orcs IRL och skjuta frostbolt på dom eftersom jag är en mage irl :/

om han lirade Mw2 så finns det ju en massaker del på en rysk flygplats.. kan inte den varit liite mer aktuell än att anklaga WoW?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ishink:

slutsats, alla som spelar eller har spelat wow är antagligen blivande massmördare. Drack killen kaffe? borde inte kaffedrickare också vara i samma grupp då?

Hört att han även sov i någon sorts säng och i ett rum som var uppvärmt. Måste finnas en koppling. Dags för alla att flytta ut i skogen igen!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vår public service kan uttrycka sig lite märkligt jao.
Igår när det brann i Sundsvall i nån fabrik så menade radiopratarn att röken ej var farlig, men är påträngande.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev rädd för att lämna lägenheten nu?
10 Miljoner massmördare(WoW spelare) som springer runt i världen och bara väntar på rätt tillfälle.
Och Sverige som hade högst antal spelare per capita, vi ligger jävligt risigt till.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Nu lär ju folk spä på över allt för att åldersklassa "våldsamma" spel.

Fast det hade ju inte hjälpt i det här fallet eftersom Anders är 30+. Men i övrigt så håller jag med om att åldersmärkning ska vara relativt strikt, sen är det upp till föräldrarna att kontrollera vad deras barn spelar, inget som staten sedan ska lägga sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Bara jag som blev rädd för att lämna lägenheten nu?
10 Miljoner massmördare(WoW spelare) som springer runt i världen och bara väntar på rätt tillfälle.
Och Sverige som hade högst antal spelare per capita, vi ligger jävligt risigt till.

vänta bara tills blizzard skickar signalen till oss... we shall rule the world! MUWHAHAH

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Hahah älskar när medier inte ens kan hålla sig till samma historia.. Enligt DN.se så var det Wow.. enligt AB så var det MW2. Snart kommer det väl fram att han egentligen spelade Hello Kitty adventure.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nej men menade att hela "datorspel är farliga"-argumentet får ju vatten på kvarnen

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Det värsta är att jag känner igen mig i det maniska wow-spelandet. Kommer ihåg när Wow släpptes och jag kunde lätt sitta framför datorn i 12 timmar och försvinna in i världen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Men va gör dom, dom förlöjligar hela denna breivik historian med detta TRAMS. För f-n va lite seriösa nu medier. Detta är ju bara sjukt och bakåtsträvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmedc:

---
"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."
---

När blev WoW ett strategispel

Skulle det vara att han gjorde någonting annat typ kolla på tv/film eller läsa 16 timmar per dag skulle det inte vara någon rubrik eller koplling alls... tråkigt SVT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Det värsta är att jag känner igen mig i det maniska wow-spelandet. Kommer ihåg när Wow släpptes och jag kunde lätt sitta framför datorn i 12 timmar och försvinna in i världen.

Ersch. Är väl inget fel med att spela i ett par dygn i rad? Då slipper man bli pumpad full med bly utav MW2are i Norge:<

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Substitut till GMU?

Kan SVT möjligen ha hittat ett substitut till den dyra GMU? Kanske vi ska låta våra svenska (blivande) soldater spela World of Warcraft istället? De kommer ju bli fantastiskt krigsdugliga med denna makalösa verklighetssimulator.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt övertygad om att det finns ett samband mellan massmördare och valet att isolera sig från omvärlden, t.ex. genom att spela datorspel. Det är ju ett sätt att sysselsätta sig själv i sin isolering. Något måste man ju göra även om man är ensam?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...