Låg FPS i Skyrim med 7970

Permalänk
Medlem

Låg FPS i Skyrim med 7970

Antar att det finns fler än jag som har detta problemet och det har säkert tagits upp här tidigare men säg inte "sök på det i forumet" för sweclockers sökfunktion är totalt värdelös eftersom den inte filtrerar resultaten på ett bra sätt, det kommer bara upp en massa irrelevant skit.
Så... Rubriken säger det mesta och detta händer inte hela tiden. Oftast så är det spelbart på runt 20-40 fps men inte på långa vägar njutbart. Men ibland som för en stund sedan så låg jag mellan 1-5 fps och det känns som att spela på en gammal skrivare. Notera att jag har inga grafiska moddar igång inte ens Bethesdas egna texturer(endast start screen musik och vissa vapen igång). Jag har en Phenom II 955 @ 4.01 Ghz som aldrig blir belastad i spelet enligt grafer osv, så det har inte med mitt system att göra.
Detta händer endast med Skyrim för med liknande grafiskt belastade spel som crysis 2 och bf3 så har jag mkt högre fps. Undrar om det är endast vissa 7970-kort som har problem eller om det är andra modeller samt om det är nån där ute som har en fix på detta problem eller måste man vänta ytterligare på nya drivers?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat Skyrim? Testat olika versioner av drivrutinerna till grafikkortet? Installera om spelet och kör helt clean, samma sak?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Steam uppdaterar Skyrim automatiskt, har inte testat med gamla grafikdrivrutiner men misstänker att AMD ligger bakom problemet. Jag var en av de som hade stora problem med Rage i höstas där problemet var som störst för bla mitt förra grafikkort: 5870.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Jag har själv inget problem med skyrim, ligger på konstant 60 fps med allt på max, 8xAA med High res pack och 2K texture pack. Har egentligen ingen aning om vad felet kan vara, har inte haft problem med skyrim med någon drivrutin.
Men du kan testa att döpa om Skyrim.ini till till t.ex Skyrim.ini_bak så det skapas en ny, kanske ligger kvar gammalt skräp där, t.ex info om ditt gamla grafikkort. Filen ligger i Documents/My Games/Skyrim (sökvägen ser väl lite annorlunda ut om du kör windows på svenska)

Permalänk
Medlem

har testat det nyligen då jag provade moddar och skyrim failade.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Nike54:

Jag har själv inget problem med skyrim, ligger på konstant 60 fps med allt på max, 8xAA med High res pack och 2K texture pack. Har egentligen ingen aning om vad felet kan vara, har inte haft problem med skyrim med någon drivrutin.
Men du kan testa att döpa om Skyrim.ini till till t.ex Skyrim.ini_bak så det skapas en ny, kanske ligger kvar gammalt skräp där, t.ex info om ditt gamla grafikkort. Filen ligger i Documents/My Games/Skyrim (sökvägen ser väl lite annorlunda ut om du kör windows på svenska)

Problemet är vsync som du måste stänga av i cfg-filen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemet är vsync som du måste stänga av i cfg-filen.

Du quotade fel människa(:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast

Jag håller med om att Swecs sökmotor inte är så bra men du kan ju skriva på google istället (typ "Sweclockers låg FPS-skyrim)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemet är vsync som du måste stänga av i cfg-filen.

Läste någonstans för längesedan att man inte skulle pilla för mycket med Vsync i .INI-filerna då det kunde ge upphov till störningar i Skyrims 24h cykel vilket då gjorde så att quests, events osv blev off sync. Men eftersom det var ett tag sen jag läste detta kan det mycket väl vara så att jag minns fel

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stäng absolut inte av vsync i Skyrim, kommer skapa fler problem än det fixar.

Men är konstigt det flyter så dåligt på din dator. Har själv 60fps jämt i städerna.
Och då har jag allt på högsta, förutom skuggor som ligger på High.
Kan inte köra ultra shadows på mitt system. Ultra shadows äter för mycket på vRAM och prestanda i mitt system.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Prova med att ta bort .ini filerna, har tappat räkningen på hur många gånger det har fixat spelet för mig.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Du quotade fel människa(:

Nej. Jag citerade precis den som jag ville citera.

Skrivet av Mocka:

Läste någonstans för längesedan att man inte skulle pilla för mycket med Vsync i .INI-filerna då det kunde ge upphov till störningar i Skyrims 24h cykel vilket då gjorde så att quests, events osv blev off sync. Men eftersom det var ett tag sen jag läste detta kan det mycket väl vara så att jag minns fel

Vsync har med synkroniseringen av bildmatning till skärmens frekvens, det har inget med dagcykeln i spelet och göra på något vis och kan absolut inte påverka den heller.

Skrivet av ParasiteX:

Stäng absolut inte av vsync i Skyrim, kommer skapa fler problem än det fixar.

Men är konstigt det flyter så dåligt på din dator. Har själv 60fps jämt i städerna.
Och då har jag allt på högsta, förutom skuggor som ligger på High.
Kan inte köra ultra shadows på mitt system. Ultra shadows äter för mycket på vRAM och prestanda i mitt system.

Om du stänger av vsync samt har högre fps än din skärms default så kan det i vissa fall ge upphov till icke-linjär mus-sens vertikalt och horisontalt, dock tror jag detta är fixat med patchar och om inte så kan man göra det manuellt i cfg. Så för det mesta så medför inte avstängning av vsync några problem och de små problem som kan uppstå är negligerbara eftersom man slipper det fruktansvärda eftersläp på musen som vsync medför.

Skrivet av Exigo:

Prova med att ta bort .ini filerna, har tappat räkningen på hur många gånger det har fixat spelet för mig.

Löser nog endast problem om du redan rotat i cfg.ini och då också ställt till med massa tok i dessa. Annars lär det inte göra någon skillnad annat än att en ny fil skapas med standard inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Löser nog endast problem om du redan rotat i cfg.ini och då också ställt till med massa tok i dessa. Annars lär det inte göra någon skillnad annat än att en ny fil skapas med standard inställningar.

Quest i Dark Brotherhood ville inte gå vidare, lösning: delete .ini
Och detta var utan att jag hade varit där inne och pillat

Kan lägga till att det du säger är rätt, försökte stänga av auto-aim med att lägga in saker i .ini, det gillades inte då min fps halverades.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vsync har med synkroniseringen av bildmatning till skärmens frekvens, det har inget med dagcykeln i spelet och göra på något vis och kan absolut inte påverka den heller.

Jag googlade på det och fann denna tråden som jag tror jag läste. OBS, kommer inte åt sidan på jobbet så jag kan inte dubbelkolla och läsa vad som skrivs där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Exigo:

Quest i Dark Brotherhood ville inte gå vidare, lösning: delete .ini
Och detta var utan att jag hade varit där inne och pillat

Kan lägga till att det du säger är rätt, försökte stänga av auto-aim med att lägga in saker i .ini, det gillades inte då min fps halverades.

Vet man inte vad man gör så stämmer det absolut att en hel del kan gå åt skogen om man trixar i cfg.

Skrivet av Mocka:

Jag googlade på det och fann denna tråden som jag tror jag läste. OBS, kommer inte åt sidan på jobbet så jag kan inte dubbelkolla och läsa vad som skrivs där.

Jag vet inte vad du vill ha sagt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Steam uppdaterar Skyrim automatiskt, har inte testat med gamla grafikdrivrutiner men misstänker att AMD ligger bakom problemet. Jag var en av de som hade stora problem med Rage i höstas där problemet var som störst för bla mitt förra grafikkort: 5870.

nja , jag spelade skälv Rage med mitt gamla 5870 och efter att dom uppdaterade spelet flöt det på riktigt bra

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemet är vsync som du måste stänga av i cfg-filen.

Du misstolkade det jag skrev eller så var jag otydlig, jag har inget problem med mina vsynkade 60fps. Jag kör alltid vsynk i den här typen av spel.
Det var trådskaparens fel jag inte någon aning om vad det var.

Permalänk
Medlem

Fick tidigare ett meddl om att en grafikdrivrutin hade slutat att fungera och några sek efter det fick jag blåskärm. Väldigt märkligt, har inte joxat med kortet eller nått. Kortet är ju trots allt från den första "eran" av 7970, alltså bland de första som släpptes i butik så det kan hända att det är nått problem med bios. Hade ett liknande problem med mitt 5870 när jag skaffade det så nästa gång blir det nvidea!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vsync har med synkroniseringen av bildmatning till skärmens frekvens, det har inget med dagcykeln i spelet och göra på något vis och kan absolut inte påverka den heller.

Exakt vad skyrims version av v-sync kan påverka låter jag vara osagd, men spelet blir helt knepigt när frameraten sticker i väg upp över 100, fysiken och musiken var det jag märkte bäst, så det vara bara att bita i det sura äpplet och ställa tillbaka det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag råder alla att stänga av v-sync i skyrim. Spelet blir mycket mer....underhållande.
Orolig för screentearing? Jag hade varit mer orolig för att få flygande saker i huvudet och för de konstiga läten som uppstår titt som tätt.

(notering: Nej, stäng för h*lvete inte av v-sync till Skyrim. Uppstår massvis med buggar som inte var fixade sist jag testade.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har själv inga problem med FPS:en alls i Skyrim, kör på ett svagare kort det vill säga 7870 med Catalyst 12.4. Och är det bara Skyrim så måste ju problemet ligga någon annanstans kan man tycka.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.