Verktyg Visningsval
2012-07-10, 10:40   #1

QQmore

Medlem

Registrerad: maj 2012

Hur gör ni när ni ska hitta nya spel?

Tjena sweclockerz! Sitter låst i ett ganska jobbigt läge då jag vill hitta nytt spel men kommer seriöst inte på något bra sätt. Visst man kan kolla steam store, visst man kan kolla youtube, men tycker inte det är något vidare bra sätt. Jag tycker marknadsföringen på spel är ruggigt kass, tycker dessutom att det är sjukt att man ska betala 500 spänn för ett spel man kan klara ut på några dagar. Det är verkligen dags för någon spelmarknads revolution fast en blandning av voddler/steam/spotify, kanske att man betalar 50 :- per 20gb spel man laddar ner? Hur som helst, är nyfiken på hur ni gör när ni är sugna på ett spel, är det "top 5 most awsome games 2012" på youtube som gäller då? xD
QQmore är inte uppkopplad
2012-07-10, 10:48   #2

xinux

Medlem

xinuxs avatar

Plats: Hudiksvall

Registrerad: jul 2009

Metacritic
2012-07-10, 10:50   #3

Kinekin

Moderator

Kinekins avatar

Plats: Norberg

Registrerad: aug 2011

Jag brukar hålla ett öga på Steam, dom rear nästan varje dag ut något spel för jätte-billigt, så det är bara att kolla trailern så om den är värd 50kr Indie bundles på Humblebundle.com och indieroyale.com är också två ställen jag håller ett öga på, man får alltid något kul spel från dessa sidor.

Nu brukar inte dessa vara "Game of the year"-material, men dessa spel har gett mig väldigt många timmar av nöje. Annars har jag koll på spel genom spel-nyhets-sidor som Rock Paper Shotgun och har alltid en lista i huvudet på stora spel som jag ska köpa (~4 per år)

Admin för SweClockers Spelservrar & Mumble
Kinekin är inte uppkopplad
2012-07-10, 11:01   #4

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Plats: Sthlm/Värmdö

Registrerad: feb 2007

Aftonbladet.se
Hittade en recension av The walking dead episode 2 där. Införskaffade episod 1 och lirade igenom det på några timmar. Trots att det är enkelt för ett äventyrsspel var det helt klart en spelvärd upplevelse. Kort, bra story som man kan påverka själv, och pussel som var enkla vilket gav storyn ett bra flyt. Billigt är det också.
Bra för att vara 2012 kan man väl säga... lite åt heavy rain och farenheit hållet. Precis vad jag var ute efter...
Annars finns det inga bra spel. Quake live kan du ju kolla upp. Rts/mmorpg point and click suger. Sega fps suger också.. då finns det inte mycket kvar. Fifa är väl okey iofs... och alla gamla j-rpgs från förr.
2012-07-10, 11:03   #5

rasmusus92

Medlem

rasmusus92s avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xinux Visa inlägg
Metacritic är inte ett bra sätt att kolla efter spel på tycker jag dom flest "journalisterna" sätter konstiga betyg som gör att ett spel som är inte är något speciellt t.ex. cod mw3 bland andra får jätte höga poäng bara för att dom är kända och många köper dem.

OnTopic: det finns en tjänst som heter onlive ( http://www.onlive.com/ ) där man får tästa alla spel i 30 min tror jag utan kostnad och sen kan man "hyra" det i en viss tid om man vill. Grattis att bli medlem så värt ett försök.

Edit : www.youtube.com/user/TotalHalibut Han gör en bra serie som kallas WTF is: där han gör "first impresions"av alla typer av spel från indie till tripple A titlar.
rasmusus92 är inte uppkopplad
2012-07-10, 11:06   #6

xinux

Medlem

xinuxs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rasmusus92 Visa inlägg
Metacritic är inte ett bra sätt att kolla efter spel på tycker jag dom flest "journalisterna" sätter konstiga betyg som gör att ett spel som är inte är något speciellt t.ex. cod mw3 bland andra får jätte höga poäng bara för att dom är kända och många köper dem.

OnTopic: det finns en tjänst som heter onlive ( http://www.onlive.com/ ) där man får tästa alla spel i 30 min tror jag utan kostnad och sen kan man "hyra" det i en viss tid om man vill. Grattis att bli medlem så värt ett försök.
User score visas ju dock i listan jag länkade?
edit: Kollar man på MW3's user score så är den 2.2/10
2012-07-10, 11:09   #7

Hed_pe

Medlem

Hed_pes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Jag brukar oftast läsa på http://se.ign.com
Där finns det Recensioner, Trailers osv..
2012-07-10, 11:11   #8

rasmusus92

Medlem

rasmusus92s avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jun 2012

Citat:
User score visas ju dock i listan jag länkade?
edit: Kollar man på MW3's user score så är den 2.2/10
Okej då hade jag visst fel
rasmusus92 är inte uppkopplad
2012-07-10, 11:20   #9

Make.Sense

Medlem

Make.Senses avatar

Plats: Luleå

Registrerad: mar 2011

Jag läser kotaku.com dagligen, så ibland får man något spelvärt därifrån, annars så håller jag koll på E3 och sådana saker så jag vet vad som kommer, och det som sen intresserar mig håller jag ögonen på. Sen går det att ta sig en titt i spelbutiker (både fysiska och på nätet) och se vad som finns ute liksom, om något är värt att pröva.

Sen så finns det någon speciell typ av genre eller något väldigt specifikt jag känner för att spela så brukar jag googla och se om det finns. Har hittat en del grejer så också. Sen så uppföljare på tidigare spel man spelat och gillat brukar jag hålla utkik efter också, och sen så är GameReactor hyffsat värd tidning också. 140:- per år eller vad det nu är för att få den skickad till sin brevlåda
är det defenitivt värt.

Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD Phenom II 965 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| EVGA GTX670 |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | LianLi Lancool PCK56
Make.Sense är inte uppkopplad
2012-07-10, 11:39   #10

Snacker

Medlem

Snackers avatar

Plats: Umeå

Brukar läsa PCGamer, eller höra från polare. Sen för det mesta så kör jag billiga/gratis spel.

Skickades från m.sweclockers.com
Snacker är inte uppkopplad
2012-07-10, 11:45   #11

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

gametrailers.com, reddit.com/r/gaming/ och gamereactor. Sedan snappar man ju upp lite varstans.
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1280MHz-OC |CPU: Intel i7-3610QM |Minne: 6gb 1600MHz DDR3 RAM |Systemdisk: 750GB 7,200 RPM + 32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol: N64+expansion pack.
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:00   #12

BJORLING

Medlem

BJORLINGs avatar

Plats: Nybro

Registrerad: jan 2010

PCgamer tidningarna är väl en bra början.

Själv så prenumererar jag på gamespot, ign och en drös andra spel kanaler på youtube. Det är gratis och har många sneakpeaks och reviews på spel.

Kolla också in Steam med jämna mellanrum, finns mycket schyssta titlar där mainstream blandat med skön indie.

League of Legends: Patrasket
BJORLING är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:16   #13

Frux

Medlem

Fruxs avatar

Plats: Skåne

Registrerad: jun 2002

Läser mest här i spelforumet och på fz.se och kombinerar med filmklipp för att se om det är ett spel för mig.

Trailers kan vara häftiga ibland men säger oftast nästan ingenting om hur spelet är att spela. En sökning på Youtube med [speltitel] + gameplay brukar vara väldigt givande, förutsatt såklart att man har en känsla för vad man gillar och inte gillar.
Frux är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:29   #14

Thailandur

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rasmusus92 Visa inlägg
Okej då hade jag visst fel
Notera att User score (alltså användarnas poäng) ligger på 2.2 och Kritikernas score ligger på 78/100.
Thailandur är inte uppkopplad
2012-07-10, 12:54   #15

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

1. Totalbiscuits "WTF is..."
2. YogscastSips "An evening with Sips", även YogscastSjin och Lalna testar diverse
indiespel med jämna mellanrum.
3. Extrapriser/kampanjer på Steam, Gamersgate, GOG och Green man gaming.
4. Google och cooptimus.com för jakt av coop-spel.
Annars är det väl "word of mouth" som gäller.

Saker jag undviker är Metacritic och "klassiska" speltidningar och speljournalistik rent allmänt.
Det är inte ofta jag får ut något av en trailer eller preview från någon av de större sidorna (typ IGN osv).
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är uppkopplad nu
2012-07-10, 13:02   #16

Albinsson

Medlem

Albinssons avatar

Plats: Vetlanda

Registrerad: sep 2003

Sorterar på antal leechers och väljer den som har mest. Kollar upp betyget, är det över 7 så slår jag till!
2012-07-10, 13:16   #17

SoVeryIndie

Medlem

SoVeryIndies avatar

Registrerad: jul 2012

Hur tänker ni när ni baserar spelval på ett sifferbetyg? Läs texterna istället, där hittar ni omdömet.

Bästa sättet för mig har alltid varit vänner eller forum. Genom att diskutera spelsmak hittar man alltid nya saker. Annars är det en god idé att läsa mycket och på så sätt hitta recensenter med liknande smak.
2012-07-10, 13:53   #18

xinux

Medlem

xinuxs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SoVeryIndie Visa inlägg
Hur tänker ni när ni baserar spelval på ett sifferbetyg? Läs texterna istället, där hittar ni omdömet.

Bästa sättet för mig har alltid varit vänner eller forum. Genom att diskutera spelsmak hittar man alltid nya saker. Annars är det en god idé att läsa mycket och på så sätt hitta recensenter med liknande smak.
Sifferbetyget visar genomsnittet av den allmänna uppfattningen av spelet.
För dom flesta är det en rätt bra fingervisning på hur roligt spelet är.
Kanske mindre så om man har specifik smak.
2012-07-10, 22:44   #19

SoVeryIndie

Medlem

SoVeryIndies avatar

Registrerad: jul 2012

Citat:
Sifferbetyget visar genomsnittet av den allmänna uppfattningen av spelet.
För dom flesta är det en rätt bra fingervisning på hur roligt spelet är.
Kanske mindre så om man har specifik smak.
Du menar att folk resonerar såhär? Vet inte om jag håller med om det. Alla tidningar och recensenter använder både olika skalor och skalorna olika. Men det skulle kanske vara en förklaring till varför försäljningslistorna ser ut som de gör.
SoVeryIndie är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:27   #20

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Albinsson Visa inlägg
Sorterar på antal leechers och väljer den som har mest. Kollar upp betyget, är det över 7 så slår jag till!
Ajabaja, inga pirater!
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1280MHz-OC |CPU: Intel i7-3610QM |Minne: 6gb 1600MHz DDR3 RAM |Systemdisk: 750GB 7,200 RPM + 32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol: N64+expansion pack.
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2012-07-11, 10:35   #21

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson Visa inlägg
Ajabaja, inga pirater!
Att man kollar statistik på torrentsidor betyder inte att man piratar eller inte köper det man
kollar upp. Om inte annat så är det ett enkelt sett att se vilket spel som har störst hype för tillfället.

Även om fildelning inte får diskuteras på swec så tycker jag detta exemplet ändå var relevant för tråden.
Jag skulle väl argumentera att hans inlägg kan tolkas på flera sätt, men det är knappast en uppmaning till fildelning.
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är uppkopplad nu
2012-07-12, 21:39   #22

ost486

Medlem

ost486s avatar

Plats: /dev/sda1

Registrerad: feb 2011

Kollar på Steam och senaste recensionerna, läser trådar på forum och läser på utvecklarens sida m.m.
Hackintosh: Mountain Lion 10.8.2 | Gigabyte GA-X58-UD3R | Intel Core i7 950@3,50 GHz | Corsair HX850W | 12 GB Corsair RAM | Asus GTX 680 DCII TOP | 2 x 120GB SSD + 1TB mekanisk | Fractal Design Define R4 |
HTPC: OpenElec | Intel Core2 Quad Q6600 | 4GB RAM | 500 GB mekanisk |
ost486 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb