Verktyg Visningsval
2012-07-20, 19:36   #1

Jaxione

Medlem

Jaxiones avatar

Registrerad: jul 2009

Fallout 3 craschar i Windows 7

Hej!

Köpte Fallout3 på Steams rea för att jag tänkte att det skulle bli kul att lira igenom det igen, hade det bara på xbox 360 innan. Men så fort jag trycker på new game så craschar spelet. Har googlat som fan och testat en massa men får det inte att funka.

Går det inte att få igång det på Windows 7?

Mvh J
Speldatorn: Chassi: Fractal Design Define R3 Processor: Intel Core i5 2500k kyls av en Be Quiet Darkrock Pro C1 Minne: 8gb Corsair Vengeance DDR3 low profile 1600mhz black Grafik: Gigabyte 7970 Windforce OC OS: Windows 7 64bitar
Laptop: Asus N73SV Processor: Intel Core i7 2630QM Minne: 4gb DDR3 1333mhz Grafik: Nvidia GT540m 1GB OS: Windows 7 64bitar
Jaxione är inte uppkopplad
2012-07-20, 21:39   #2

track172009

Medlem

Plats: Åseda

Registrerad: jul 2012

klarar din data spelet då ?
track172009 är inte uppkopplad
2012-07-22, 09:00   #3

Kasken

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: jan 2006

Jag hade också massa bekymmer med ett det hänge sig o bråkade rent allmänt när jag spelade igenom det för nått halvår sen.

Om du googlar på problemet så kommer du hitta massor med sidor där folk förklarar att spelet inte alls gillar att lira på en 4 kärnig processor, man måste ända nått värde i nån .ini fil så att spelet endast använder 2 kärnor.

Efter att jag gjort det så funkade allt klockrent, hoppas det hjälper dig också.
2012-07-22, 09:23   #4

Frejoh466

Medlem

Registrerad: okt 2011

Det finns 3 .ini filer, Fallout_default.ini i install dir, FALLOUT.INI och FalloutPrefs.ini i "Documents\My Games\Fallout3"

Ändra bUseThreadedAI=0 till bUseThreadedAI=1 och lägg till iNumHWThreads=2

Du kan också klistra in:
fForegroundMouseAccelBase=0
fForegroundMouseAccelTop=0
fForegroundMouseBase=0
fForegroundMouseMult=0

Under [Controls] för att stänga av mouse acceleration som hjälper ganska mycket.
Frejoh466 är uppkopplad nu
2012-07-22, 17:17   #5

At The Gates

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: jan 2002

Ändra bUseThreadedAI=0 till bUseThreadedAI=1 och lägg till iNumHWThreads=2

Detta funkade klockrent för mig. Spelat 6 timmar utan krasch sedan jag la till detta.
At The Gates är inte uppkopplad
2012-07-23, 07:05   #6

Jaxione

Medlem

Jaxiones avatar

Registrerad: jul 2009

Tack för alla svar!

Var två saker jag behövde göra för att få det att funka. Behövde ändra bUseThreadedAI=0 till bUseThreadedAI=1 samt lägga till iNumHWThreads=2
som ni föreslog. Men sen behövde jag även ta bort GX mode på mitt Asus Xonar D1 för annars craschar det direkt när man trycker på New game. Kan vara en bra grej att veta för er som har Asus ljudkort.

Hade glömt bort hur bra detta spelet är! Tycker fortfarande att det håller hög nivå grafikmässigt också! Fallout New Vegas tyckte jag sög duktigt men Fallout 3 är kanon!

Mvh J
Speldatorn: Chassi: Fractal Design Define R3 Processor: Intel Core i5 2500k kyls av en Be Quiet Darkrock Pro C1 Minne: 8gb Corsair Vengeance DDR3 low profile 1600mhz black Grafik: Gigabyte 7970 Windforce OC OS: Windows 7 64bitar
Laptop: Asus N73SV Processor: Intel Core i7 2630QM Minne: 4gb DDR3 1333mhz Grafik: Nvidia GT540m 1GB OS: Windows 7 64bitar
Jaxione är inte uppkopplad
2012-07-23, 13:42   #7

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av track172009 Visa inlägg
klarar din data spelet då ?
Dator och Data är två skilda saker.
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1280MHz-OC |CPU: Intel i7-3610QM |Minne: 6gb 1600MHz DDR3 RAM |Systemdisk: 750GB 7,200 RPM + 32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol: N64+expansion pack.
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2012-07-27, 17:38   #8

Qwarkman

Medlem

Qwarkmans avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson Visa inlägg
Dator och Data är två skilda saker.
Han kanske är född på 70-talet när dator och data(maskin) var detsamma?

OT

Spelet blir mycket stabilare av att köra i windowed mode.

Det finns ett program som kan starta i windowed fullscreen (windowed mode men utan ramar och täcker startmeny).
http://fallout3.nexusmods.com/mods/16001/

Förbättrar möjligheten att alt+tabba också.

Senast redigerad av Qwarkman 2012-07-27 klockan 17:44.
2012-07-28, 12:49   #9

Einhaerjar

Medlem

Einhaerjars avatar

Plats: Hemma

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kasken Visa inlägg
Jag hade också massa bekymmer med ett det hänge sig o bråkade rent allmänt när jag spelade igenom det för nått halvår sen.

Om du googlar på problemet så kommer du hitta massor med sidor där folk förklarar att spelet inte alls gillar att lira på en 4 kärnig processor, man måste ända nått värde i nån .ini fil så att spelet endast använder 2 kärnor.

Efter att jag gjort det så funkade allt klockrent, hoppas det hjälper dig också.
Snicksnack, jag kör fallout 3 med 4 cores igång och har inte ändrat några filer, kanske bara haft tur iofs?

Jag minns dock att det var "sådär" att få igång på w7, kommer inte ihåg hur jag gjorde för att få igång det men det lär gå att googla fram.
2013-01-16, 00:20   #10

Rasmus117

Medlem

Plats: Karlskrona

Registrerad: nov 2011

Ska pröva det här imorn, det crashar jättemycket för mig när jag spelar igenom DLC anchorhead (den simulator grejen), kan ladda en sparfil så crashar det, kan gå helt vanligt så crashar det osv.

Hoppas detta funkar för mig bara.
Rasmus117 är inte uppkopplad
2013-01-16, 15:27   #11

Rasmus117

Medlem

Nepp det funkade inte
2013-01-16, 16:07   #12

Black Zero

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rasmus117 Visa inlägg
Nepp det funkade inte
Jag har nästan helt lagt ner allt vad Fallout 3 och New Vegas heter. Jag har aldrig riktigt fått njuta av spelen då det vart konstant problem med både det ena och det andra. Krascher under spelandet, krascher när jag ska avsluta spelen, frysningar både vid laddning av sparfiler och avslutning till huvudmenyn. Herregud en gång kraschade spelet bara genom att jag bytte från Mus/Tangentbord setup till XBOX 360 kontroller i inställningarna.

Aldrig har två spel ställt till det så mycket som dessa. Jag drar mig från att spela Fallout överhuvudtaget.
Black Zero är inte uppkopplad
2013-01-16, 16:17   #13

A7V

Medlem

Plats: Uppland

Registrerad: maj 2006

Fanns någon inställning för hur mycket minne FO3 skulle allokera för celler (rum/områden) som jag behövde öka på ganska mycket för att få det stabilt.
Kolla lite på http://www.tweakguides.com/Fallout3_1.html

Sedan finns det ett gäng moddar och inofficiella patchar som kan vara bra att lägga till om du inte redan gjort det. WryeFlash, FOMM och liknande program rekommenderas starkt.

Edit:
Öka dessa om du har mer än 1GB RAM.
uInterior Cell Buffer=3  (Öka till 16)
uExterior Cell Buffer=36 (Öka till 102) 
iPreloadSizeLimit=26214400 (Öka 10ggr)
Enligt Tweakguides så skulle "iPreloadSizeLimit=262144000" mest göra att videosnuttarna inte hackade men för mig dog hela spelet var femte minut om jag inte ökade på iPreloadSizeLimit.
2013-01-17, 19:07   #14

Rasmus117

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Black Zero Visa inlägg
Jag har nästan helt lagt ner allt vad Fallout 3 och New Vegas heter. Jag har aldrig riktigt fått njuta av spelen då det vart konstant problem med både det ena och det andra. Krascher under spelandet, krascher när jag ska avsluta spelen, frysningar både vid laddning av sparfiler och avslutning till huvudmenyn. Herregud en gång kraschade spelet bara genom att jag bytte från Mus/Tangentbord setup till XBOX 360 kontroller i inställningarna.

Aldrig har två spel ställt till det så mycket som dessa. Jag drar mig från att spela Fallout överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av A7V Visa inlägg
Fanns någon inställning för hur mycket minne FO3 skulle allokera för celler (rum/områden) som jag behövde öka på ganska mycket för att få det stabilt.
Kolla lite på http://www.tweakguides.com/Fallout3_1.html

Sedan finns det ett gäng moddar och inofficiella patchar som kan vara bra att lägga till om du inte redan gjort det. WryeFlash, FOMM och liknande program rekommenderas starkt.

Edit:
Öka dessa om du har mer än 1GB RAM.
uInterior Cell Buffer=3  (Öka till 16)
uExterior Cell Buffer=36 (Öka till 102) 
iPreloadSizeLimit=26214400 (Öka 10ggr)
Enligt Tweakguides så skulle "iPreloadSizeLimit=262144000" mest göra att videosnuttarna inte hackade men för mig dog hela spelet var femte minut om jag inte ökade på iPreloadSizeLimit.
Problemet jag har är att spelet bara stannar helt random, det började komma mer frekvent när jag började göra Operation Anchorhead, där jag är nu, precis utanför en dörr med en klippa 3 meter framför och stora kanoner vänster o höger, det kan frysa så fort jag laddar sparfilen, det kan frysa efter jag gått en bit åt höger eller vänster, helt random.

Jag är ju inte så bra med datorer och ändringar, vart ska jag göra dessa ändringar? I Fallout_Default filen?
Sök jobb