Baldur's Gate Enhanced Edition

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate Enhanced Edition

Har nu fått releasedatum spikat till 18e september, ska bli trevligt att spela det gamla favoritspelet ännu en gång!
Det intressanta är hur pass uppdaterad grafiken är, väldigt låga systemkrav så jag är lite orolig att det nästan bara är stöd för högre upplösningar..
Spännande med nya karaktärer och lite sånt också, + allt nytt från bg2 om jag inte läst fel. Vad tror ni? Kan bli trevligt att ha på paddan och slöspela ibland också!
http://www.baldursgate.com/

Permalänk
Medlem

Mjo, är ju trevligt att de uppdaterar och fixar till en sån gammal klassiker lite.
Vad jag förstår är dock grafiken inte något de bråkat med sådär särskilt...

se t.ex.

Citat:

Since its initial release in 1998, Baldur's Gate has entertained millions of fans around the globe, and has received countless awards. This classic saga of mystery, intrigue, and adventure has set the standard for Dungeons & Dragons™ computer role-playing games ever since.

Running on an upgraded and improved version of the Infinity Engine, Baldur's Gate: Enhanced Edition™ includes the entire Baldur's Gate adventure, the Tales of the Sword Coast expansion pack, and never before seen content including a new adventure, and three new party members: The Calishite Monk Rasaad yn Bashir, Neera the Wild Mage, and Dorn Il-Khan, the evil blackguard.

Baldur's Gate: Enhanced Edition for Windows contains the following enhancements:

New Adventure: The Black Pits
New Character: Dorn Il-Khan
New Character: Neera the Wild Mage
New Character: Rasaad yn Bashir
A new collection of player character voice sets
Native support for high resolution widescreen displays
Over 400 improvements to the original game
Improved multiplayer support, with connectivity between all platforms

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jaaaa. Mer nytt än jag förväntade mig. För övrigt så står sig grafiken riktigt bra fortfarande, både BG1 och 2, finns ingen anledning att ändra på den. Förutom upplösningen då självfallet, BG1 hade djävulskt låg upplösning utan mods.

Permalänk
Medlem

Så otroligt nice!

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Najs, ska bli kul att lira igenom denna klassiker igen

Permalänk
Medlem

få hoppas på bra fungerade Multiplayer... fungerade inget vidare i org

Permalänk
Entusiast

Kan knappt vänta, hoppas 2an kommer snart med så man kan mörda sig själv igen, var ändå ett tag sen nu.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas på en android version. Lär sälja bättre än en ipad version nu när google släppt nexus 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Man får ju hoppas på en android version. Lär sälja bättre än en ipad version nu när google släppt nexus 7.

Det egentliga frågetecknet verkar ju vara när...? http://www.baldursgate.com/android.en.html

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Kan knappt vänta, hoppas 2an kommer snart med så man kan mörda sig själv igen, var ändå ett tag sen nu.

ja det var inte igår, kommer ihåg att jag levde på té, knäckerbröd och ost i ca en vecka samtidigt som jag spelade tills jag däckade var dag när BG2 släpptes... Det var tider det.

EDIT: BG1 har jag bara spelat på lan så blev aldrig att man liksom njöt av spelet eller knappt hann sätta sig in i det och bara hängde med gruppen... :/

Ser helt klart fram emot detta!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev besviken på Enhanced Edition?
Inget av det de lagt till eller ändrat är ju på något vis unikt för en overhaul-mod. Det finns ju redan mängder av moddar som lägger till storyarcs/nya karaktärer m.m.

Jag, som många av er andra, betalade för Baldur's Gate-sagan en gång i tiden, och jag ser inte varför jag ska pynta DLC-kostnad för något jag redan kan ordna med många andra simpla gratismoddar.
För guds skull - de har ju inte ens ändrat på paper dolls med ursäkten att de inte hade tillstånd. Vad är det för dynga?

Jag tror bestämt jag avvaktar och inväntar recensioner innan jag ger mig på BG:EE.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Bara jag som blev besviken på Enhanced Edition?
Inget av det de lagt till eller ändrat är ju på något vis unikt för en overhaul-mod. Det finns ju redan mängder av moddar som lägger till storyarcs/nya karaktärer m.m.

Jag, som många av er andra, betalade för Baldur's Gate-sagan en gång i tiden, och jag ser inte varför jag ska pynta DLC-kostnad för något jag redan kan ordna med många andra simpla gratismoddar.
För guds skull - de har ju inte ens ändrat på paper dolls med ursäkten att de inte hade tillstånd. Vad är det för dynga?

Jag tror bestämt jag avvaktar och inväntar recensioner innan jag ger mig på BG:EE.

Jag förstår din synpunkt. Och skulle jag rangordna huvudnyheterna, utifrån möjligheten att det ska gå bra för dem, så blir det nog något sånt här:

1 Ipad / Android tablet-versioner
2 Uppdaterad infinity engine och buggfixar utan att behöva röra ett finger
3 Multiplayer mellan Windows/OSX/Ipad/Android
4 Lite extrainnehåll

Om man spelat BG både framlänges och baklänges så tror jag du har rätt, tveksamt om EE ger tillräckligt för att göra det riktigt intressant.
Däremot om man antingen inte spelat det alls och är nyfiken eller spelade det för ~10 år sedan och vill återuppleva det så tror jag nog egentligen just att det är polerat och "färdigmoddat" räcker för att det ska gå att sälja, även på Windows och OSX. Känns lite som att EE snarast innebär att de "fixat till det för en ny generation".

Men OM det alls finns någon egentlig guldgruva för deras del så tror jag (och jag vet inte vad jag egentligen tycker om det) nog hoppet står till Ipad/Android.
Om de får till tablet-versionerna så känns det som att de definitivt har slagläge där på enheter där det känns som att halv-turbaserat och kanske inte det mest grafiskt avancerade smälter in bättre, och detta på en marknad där det trots allt inte kryllar av RPGn med substans.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag var en av dom som missade BG. Blir att inhandla till Ipad.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt det till min telefon om det kommer dit. Eller kanske råkar "låna" föräldrarnas Galaxy Tab ett tag för att "testa" Faktiskt så pass intressant idé att det får mig att vilja inhandla en platta själv. Än så länge har jag inte haft mycket anledningar till det.

Permalänk
Medlem

Poängen är väl att man vill testa marknaden för en uppföljare. På det här sättet kan man ju enkelt kolla om det finns intresse för ett turn based rollspel med AD&D-regler.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Bara jag som blev besviken på Enhanced Edition?
Inget av det de lagt till eller ändrat är ju på något vis unikt för en overhaul-mod. Det finns ju redan mängder av moddar som lägger till storyarcs/nya karaktärer m.m.

Jag, som många av er andra, betalade för Baldur's Gate-sagan en gång i tiden, och jag ser inte varför jag ska pynta DLC-kostnad för något jag redan kan ordna med många andra simpla gratismoddar.
För guds skull - de har ju inte ens ändrat på paper dolls med ursäkten att de inte hade tillstånd. Vad är det för dynga?

Jag tror bestämt jag avvaktar och inväntar recensioner innan jag ger mig på BG:EE.

De har förbättrat gränssnittet väldigt mycket. Gränssnittet kommer vara datadrivet, istället för hårdkodat, så det kommer vara modvänligt och med stor sannolikhet justerbart (lite åt IWD2-hållet, antar jag). Det tillkommer ett vettigt OpenGL-stöd. Laddningstider har förbättras extremt. Porträtt kommer kunna ha högre upplösning. Koden för multiplayer är omarbetad och förbättrad. Du kan zooma in och ut. Det kommer så klart att vara anpassat för högupplösta skärmar, så man slipper köra i halva skärmupplösningen för att kunna se vad som händer. Sam Hulick har gjort den nya musiken. Filmsekvenserna är omgjorda av Nat Jones. Det kommer utan problem gå att köra på nyare datorer (kanske något av det bästa, för varje gång jag har spelat det här i LAN brukar det ta n-1 timmar (där n är antalet spelare) att få det att fungera felfritt på alla datorer). Dessutom tillkommer det ju porträtt, NPCs och uppdrag som är exklusiva för BG:EE.

Men i övrigt är det precis som BGTutu med mods, tweaks och fixes.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Bara 6 dagar kvar nu! *nerd bump*

Lite nya screenshots och sådant på hemsidan också, samt från trent osters twitter: " pre-sales just passed my target.". Man får hålla tummarna för att det säljer bra.

Permalänk
Medlem

Shit va najs:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Typiskt men antagligen rätt val:

Citat:

Dear Friends of Baldur’s Gate,

When we first announced Baldur's Gate: Enhanced Edition, You set fire to our servers and we were overwhelmed by the huge wave of support from the fans of the original game.

Once the fires had subsided, thousands of you posted suggestions and requests on our forums. Dozens of volunteers from all over the world helped us improve game play, squash bugs, and generally fine-tune the game. Even more came to help work on translations from English to more than 16 other languages.

Executing on our plan to make the best Baldur’s Gate possible and responding to that overwhelming feedback, we’ve added new characters, areas, and story, creating many new hours of game play. Yet the suggestions, fixes, and translations continue, and more volunteers keep joining.

After recently reviewing the game and then consulting with our partners, we've decided to ensure that Baldur's Gate: Enhanced Edition is the best possible product on launch. Thus, we have pushed back the release date of the game. Our release date is now November 30th, 2012.

To all who have pre-ordered, we ask for your patience as we move toward our final release date.We will be working on something a little extra for you. To all who have volunteered, we thank you for your dedication and support.

Trent Oster
President, Overhaul Games

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Termy:

Bara 6 dagar kvar nu! *nerd bump*

Lite nya screenshots och sådant på hemsidan också, samt från trent osters twitter: " pre-sales just passed my target.". Man får hålla tummarna för att det säljer bra.

6 dagar kvar? Nu står det 30 november...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

6 dagar kvar? Nu står det 30 november...

Sjukt irriterande.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Personligen är jag väldigt besviken på BG:EE, eftersom det i stort sett bara är BG med de moddar som redan finns att ladda ner gratis plus 3 npcs. Grafiken som ska vara "bättre" är generellt fulare än orginalet vilket kanske inte är så mycket att skryta med. Att lilla beamdog/overhaul ens ska få göra BG3 är ett skämt, vilket heller inte är speciellt sannolikt då endast 2000 har förbokat BG:EE, vilket inte är i närheten av de 500k+ preorders som Trent hade räknat med. BG och BG2 kan dessutom köpas på gog för 12$(båda spelen) med bra moddar istället för 20$ för BG:EE! Fast har man pengar att spendera och tycker att det är bekvämt att slippa installera BGT och unfinished business samt vill testa tre nya NPCs kanske 8$ inte spelar stor roll.

Baldurs Gate 3 (project jefferson) som blackisle nästan gjorde klart har nu till sist blivit av, Project Eternity http://www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity... (utan D&D licensen kanske skall tilläggas). Att de stora lirarna som Tim Cain(fallout) Chris Avellone(Planescape Torment) och många från gamla blackisle som gjorde BG med bioware och icewind dale serien dessutom är med gör inte saken sämre.
Personligen som ett gammalt RPG fan ser jag mer optimistiskt på detta projekt än Trent Osters inkompetenta lurendrejeri! Obsidian är ju heller ingen liten indiestudio utan har ett par spel på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdolph:

Personligen är jag väldigt besviken på BG:EE, eftersom det i stort sett bara är BG med de moddar som redan finns att ladda ner gratis plus 3 npcs. Grafiken som ska vara "bättre" är generellt fulare än orginalet vilket kanske inte är så mycket att skryta med. Att lilla beamdog/overhaul ens ska få göra BG3 är ett skämt, vilket heller inte är speciellt sannolikt då endast 2000 har förbokat BG:EE, vilket inte är i närheten av de 500k+ preorders som Trent hade räknat med. BG och BG2 kan dessutom köpas på gog för 12$(båda spelen) med bra moddar istället för 20$ för BG:EE! Fast har man pengar att spendera och tycker att det är bekvämt att slippa installera BGT och unfinished business samt vill testa tre nya NPCs kanske 8$ inte spelar stor roll.

Baldurs Gate 3 (project jefferson) som blackisle nästan gjorde klart har nu till sist blivit av, Project Eternity http://www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity... (utan D&D licensen kanske skall tilläggas). Att de stora lirarna som Tim Cain(fallout) Chris Avellone(Planescape Torment) och många från gamla blackisle som gjorde BG med bioware och icewind dale serien dessutom är med gör inte saken sämre.
Personligen som ett gammalt RPG fan ser jag mer optimistiskt på detta projekt än Trent Osters inkompetenta lurendrejeri! Obsidian är ju heller ingen liten indiestudio utan har ett par spel på nacken.

Om detta påstådda "lurendrejeri" enbart handlar om att du inte tycker att det är intressant att köpa en förbättrad version (som släpps på några nya plattformar och med lite extrainnehåll osv) så tycker ju jag att du borde hålla dig till att bara säga just det istället.
Vad jag har sett så verkar de ju leverera exakt vad de utlovat?

Däremot att antyda att Project Eternity är BG3 skulle jag nog i så fall snarare kalla för lurendrejeri. Det är ju dock inte något Obsidian själva påstått utan något du skruvat till i ditt inlägg bara?

Oavsett detta håller jag med om att Project Eternity är högintressant (backade det själv för ett par dagar sedan när jag fick syn på det) men ser inte riktigt någon konfliktsituation; en tillfixad version av ett över tio år gammalt spel som släpps mycket snart jämfört med ett helt nytt spel i samma genre som kommer om ett par år tycker jag bör kunna samexistera?

Mitt enkla förslag är att alla som är intresserade av Project Eternity glatt fortsätter att diskutera det i http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/1145173-p...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om detta påstådda "lurendrejeri" enbart handlar om att du inte tycker att det är intressant att köpa en förbättrad version (som släpps på några nya plattformar och med lite extrainnehåll osv) så tycker ju jag att du borde hålla dig till att bara säga just det istället.
Vad jag har sett så verkar de ju leverera exakt vad de utlovat?

Däremot att antyda att Project Eternity är BG3 skulle jag nog i så fall snarare kalla för lurendrejeri. Det är ju dock inte något Obsidian själva påstått utan något du skruvat till i ditt inlägg bara?

Jag skulle inte kalla det förbättrat att erbjuda ett 14 år gammalt spel med finesser som funnits tillgängliga som moddar i flera, flera år.

Angående mitt påstående att BG3 skulle vara detsamma som PE är det till viss del sant, då spelet bygger på Josh Sawyers ideér kring Jefferson på samma sätt som New Vegas har lånat friskt från BlackIsles Fallout 3! Med tanke på att det är ett helt ny IP faller vissa aspekter, även om mycket kommer att vara detsamma.

Permalänk
Entusiast

30:e November... Sicken jävla käftsmäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

30:e November... Sicken jävla käftsmäll.

Mm det är riktigt surt. Jag som har hållt mig från att spela BG sen dom annonserade denna version. Får spasm snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde förut Big World Picture med en drös moddar, till min hjälp använde jag BWS - Big World Setup, där fick man en grafiskt val av vlika moddar man ville ha så tankade programmet ner moddarna och installerade allt. Det gick väldigt snabbt och smärtfritt. Efter att jag bytt till ny disk och ominstallation av OS så funkar inte längre den installationen. Lite surt, hittar inte samma fil igen(BWS). Tänkte att snart kommer BG:EE ut så då skulle jag inte längre behöva "böka" med det. Nu blir man lite ledsen att det sköts upp, men men, det kanske är positivt så att de hinner fixa potentiella problem.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

De verkar ju iaf tro på det nya datumet (t.o.m. ett par dagar tidigare), så det verkar ju lite lovande.

Citat:

We are targeting November 28 for all platforms. Since we have approvals, etc, we can't 100% control the date on iOS, Mac and Android

https://twitter.com/TrentOster/status/264130969722830848

Angående de tidigare diskussionerna såg jag även detta:

Citat:

We're expecting the majority of sales on the iPad.

https://twitter.com/TrentOster/status/264100640702226432

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu kan man förladda det

Är det många som köpt det till sin platta?
Vilka speltimmar man får på sin platta om man köpt det dit
Jag satsar på pc versionen iallafall.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Nu kan man förladda det

Är det många som köpt det till sin platta?
Vilka speltimmar man får på sin platta om man köpt det dit
Jag satsar på pc versionen iallafall.

När Android-versionen kommer lär det ju bli ett köp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304