Vill du döda massor av tid? Total War.
Min personliga favorit där är Rome: Total War, men Medieval 2, Empire, Napoleon eller Shogun 2 går lika bra de också.
De spelen tar tid i alla fall

, men det är kul.
Civilization 5 tar också rejält med tid och är också fruktansvärt kul ibland, dock är dessa båda turbaserade, men det är ingen som helst fara när man väl fått spela några minuter.
Sen tycker jag personligen Hearts of Iron-serien kan vara riktigt rolig ibland, men då krävs det att du har lite tålamod och sätter dig in i spelet och hur allt fungerar, för Hearts of Iron 3 (det man borde skaffa) är oerhört komplicerat och invecklat för den oinsatta, men ge dig någon timme och lär dig spelet så har du kul länge. Spelet ser inte särskilt roligt ut om man bara kollar på bilder, men när man väl spelar det och förstår sig på vad som händer så är det en helt annan femma. Hela världen är din spelplan, i realtid och möjligheterna är oändliga.
Nämn ett annat spel som låter dig bygga rakettestsanläggningar och kärnreaktorer på norra Grönland. Snatta Newfoundland från Kanadensarna och låta Luftwaffe regna atombomber över Washington DC. Nej, precis.
Sen kan du forma din Hearts of Iron-upplevelse lite efter vad du vill uppnå. Vill du kriga och snatta länder, kör på det. Vill du enbart bygga upp en stark ekonomi och vara världens mest neutrala diplomat medans resten av världen spränger varandra i småbitar, så kör på det liksom. Oändliga möjligheter.
Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD Phenom II 965 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| EVGA GTX670 |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | LianLi Lancool PCK56