Verktyg Visningsval
2012-11-23, 13:53   #1

LasseXP

Medlem

Registrerad: sep 2012

Minecraft for dummies?

Pojken håller på att tjata ihjäl sig, så jag får väl ge efter, han skall få spelet! Men hur gör man? Är det något man köper på CDON som kommer hem som en skiva eller laddar man ner spelet från deras hemsida? Eller är det ett spel man loggar in på och spelar? Men hur funkar det då med olika servrar och så? Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?
LasseXP är inte uppkopplad
2012-11-23, 13:58   #2

milkacid

Medlem

Registrerad: aug 2005

Du köper och laddar ned spelet från https://minecraft.net/.

Har för mig att du måste skapa ett konto på sidan och för att kunna köpa, detta konto använder du senare för att logga in i spelet.
milkacid är inte uppkopplad
2012-11-23, 14:02   #3

WiZzard

Medlem

WiZzards avatar

Plats: Lysekil

Registrerad: nov 2010

GÅ in på sidan som länkas i förra inlägget, där skapar man ett konto som man pröjsar spelet med. Om man vill spela på servers osv online så måste man logga in varje gång man startar, men Minecraft är minst lika roligt att spela singleplayer och eftersom online finns de ofta massa regler och massa engelsk text att läsa (antar att grabben inte läser engelska, pga av sättet du skriver din trådstart).

summasumarum så funkar de utmärkt att köra utan login, finns en knapp bara spela offline. sen e de bara att tuta och köra. tror de är ett bra sätt för unga själar att lära sig om kreativitet.

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |
WiZzard är inte uppkopplad
2012-11-23, 14:12   #4

Reyintaz

Medlem

Reyintazs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LasseXP Visa inlägg
Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?
Tyckte alla andra frågor var besvarade, men ville utveckla svaret på denna fråga.

Det enda du -är tvungen- att betala för är spelet, sen är det i princip fritt fram att spela på vilka servrar du vill (såvida de inte har whitelist).

Det man kan råka ut på multiplayer servrar är en sak som heter Buycraft, det är en funktion för att servern kan få in pengar och samtidigt ge rewards för de som vill skänka. Men det ska klargöras att det inte är obligatoriskt
2012-11-23, 14:16   #5

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Pojken håller på att tjata ihjäl sig, så jag får väl ge efter, han skall få spelet! Men hur gör man? Är det något man köper på CDON som kommer hem som en skiva eller laddar man ner spelet från deras hemsida? Eller är det ett spel man loggar in på och spelar? Men hur funkar det då med olika servrar och så? Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?
Du betalar via hemsidan. Sedan är det fritt fram att spela på vilken server man vill med vissa restriktioner som sätts av de som håller uppe servern.. alltså inte Mojang som gjort spelet.
||NZXT H440 Black||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-11-23, 14:24   #6

BrutalSwede

Medlem

BrutalSwedes avatar

Plats: Bua

Registrerad: nov 2011

Citat:
Steg 1: Gå in på www.minecraft.net

Steg 2: Skapa ett konto

Steg 3: Köp spelet

Steg 4: Ladda ner launchern

Steg 5: Starta spelet, logga in, tryck på "Language" och byt till Svenska (Om du tycker det är nödvändigt )

Steg 6: Starta singleplayer/multiplayer och börja spela!

Senast redigerad av BrutalSwede 2012-11-23 klockan 14:37.
| MB: MSI Z68A-GD55 REV G3 | CPU: i5 2500K 3,3GHz -> CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GeForce GTX 680 2GB | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU:CoolerMaster HX750 750W | Chassi: FD Arc Midi R2 | SSD/HDD: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB |
Inet fri frakt
BrutalSwede är uppkopplad nu
2012-11-23, 14:32   #7

swehunter2000

Medlem

swehunter2000s avatar

Plats: östersund

Registrerad: jan 2011

alternativt köper du en "gift code" på deras hemsida som du ger han, så får han registrera med sitt användarnamn själv
CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 780 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: Samsung 1TB, WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Högtalare: Logitech X-530 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.
swehunter2000 är inte uppkopplad
2012-11-23, 14:33   #8

Uvania

Medlem

Uvanias avatar

Plats: 127.0.1

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BrutalSwede Visa inlägg

Steg 5: Gå in på t.ex http://minecraft-server-list.com/ alt. sök på "Svensk minecraft server" på Google (Alla serverar är gratis, men vissa har Whitelist*)

Steg 6: Starta spelet, logga in, tryck på "Language" och byt till Svenska (Om du tycker det är nödvändigt )

Steg 7: Starta singleplayer/multiplayer och börja spela!

*Whitelist: En lista med godkända spelare som får komma in på serveren, Admin bestämmer.

Steg 2: Skapa ett konto / köp spelet https://account.mojang.com/login

Steg 3: Ladda ner launchern https://s3.amazonaws.com/MinecraftDo.../Minecraft.exe

Steg 4: Placera launchern på skrivbordet/genväg i startmenyn osv.

Steg 5: Logga in och låt ungen spela, det där med servrar kan han lista ut själv senare när han kommit in i spelet tillräckligt!

Gjorde bara en enklare lista eftersom multiplayer i minecraft är inget måste och jag själv lirade offline i minst 2 år innan jag började spela multiplayer och då lirar jag enbart multiplayer ihop med irl kompisar.
Uvania är inte uppkopplad
2012-11-23, 14:34   #9

xapa112

Medlem

xapa112s avatar

Plats: ::1

Registrerad: aug 2012

Om du eller ditt barn behöver en genomgång av Minecraft finns det oändliga mängder på nätet.
Om ditt barn är lite yngre eller inte är så bra på engelska är det fritt fram att PMa mig och be om en liten tutorial! Har förresten spelat minecraft i lite mer än ett år nu, ifall ni tänkte; "mm, jo, men kan man lita på denna källa..?"
Nikon D3100 + 18-55 + 55-200 + 50mm
xapa112 är inte uppkopplad Folding
2012-11-23, 14:34   #10

jakkes

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2010

Ingen som nämnt att man kan spela singleplayer? Det är enligt mig roligare än att spela på stora publicservrar, alternativt att man har en egen server där kompisar kan vara med.
2012-11-23, 14:36   #11

BrutalSwede

Medlem

BrutalSwedes avatar

Plats: Bua

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uvania Visa inlägg

Steg 5: Placera launchern på skrivbordet/genväg i startmenyn osv.

Steg 6: Logga in och låt ungen spela, det där med servrar kan han lista ut själv senare när han kommit in i spelet tillräckligt!

Gjorde bara en enklare lista eftersom multiplayer i minecraft är inget måste och jag själv lirade offline i minst 2 år innan jag började spela multiplayer och då lirar jag enbart multiplayer ihop med irl kompisar.
Jo sant... (Alt. en Hamachi server med hans kompisar...)
| MB: MSI Z68A-GD55 REV G3 | CPU: i5 2500K 3,3GHz -> CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GeForce GTX 680 2GB | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU:CoolerMaster HX750 750W | Chassi: FD Arc Midi R2 | SSD/HDD: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB |
Inet fri frakt
BrutalSwede är uppkopplad nu
2012-11-23, 14:53   #12

xapa112

Medlem

xapa112s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BrutalSwede Visa inlägg
Jo sant... (Alt. en Hamachi server med hans kompisar...)
Hamachi är ett genialt program för dessa ändamål!
Hur man fixar en Minecraft-Hamachi server:

1. Ladda ned hamaci+minecraft_server.exe/jar (Om du har linux, etc)

2. Starta programmet och klicka på >servers>skapa server (eller liknande text)

3. Döp servern och ge den ett Lösenord

4. Placera Minecraft_server.exe i en TOM Mapp och dubbelklicka på't

5. Vänta på att den ska generera ut världen, när den säger "Done!" kan du stänga fönstret som poppade upp.

6. Nu kan du se att det har skapats massa filer i din, till en början, tomma mapp.

7. Öppna "Properties" filen med t.ex Notepad++

8. Hitta raden som säger "Server Ip" och ändra "svaret" till din hamchi IP.

(I denna fil kan du ändra massa andra inställningar också)

9. Logga in på servern med din Hamachi IP.

Klart! Det var väll inte så svårt?
2012-11-23, 15:35   #13

Uvania

Medlem

Uvanias avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xapa112 Visa inlägg

5. Vänta på att den ska generera ut världen, när den säger "Done!" kan du stänga fönstret som poppade upp.

6. Nu kan du se att det har skapats massa filer i din, till en början, tomma mapp.

jag hostar en server utan hamachi bloatware tramset, bara öppna den porten du vill använda i routern och ge ip'n till dina kompisar och dra igång ju -.-
2012-11-23, 15:39   #14

Laggzor

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: dec 2011

Citat:

det var onödigt svårt med tanke på att allt man behöver göra är öppna port 25565 ladda minecraft servern, starta o ge ut IP
2012-11-23, 15:42   #15

MoNkeY-05

Medlem

MoNkeY-05s avatar

Plats: GBG

Registrerad: jul 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Laggzor Visa inlägg
det var onödigt svårt med tanke på att allt man behöver göra är öppna port 25565 ladda minecraft servern, starta o ge ut IP
Måste forwarda porten till serverdatorn med.
2012-11-23, 15:45   #16

alatan

Medlem

alatans avatar

Plats: Falun

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05 Visa inlägg
Det är det enda stället man behöver öppna porten till
2012-11-23, 15:46   #17

LemonIllusion

Medlem

LemonIllusions avatar

Plats: SweClockers forum

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05 Visa inlägg
Som han du citerade skrev...
2012-11-23, 15:50   #18

latexpowni

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Reyintaz Visa inlägg
Tyckte alla andra frågor var besvarade, men ville utveckla svaret på denna fråga.

Det enda du -är tvungen- att betala för är spelet, sen är det i princip fritt fram att spela på vilka servrar du vill (såvida de inte har whitelist).

Det man kan råka ut på multiplayer servrar är en sak som heter Buycraft, det är en funktion för att servern kan få in pengar och samtidigt ge rewards för de som vill skänka. Men det ska klargöras att det inte är obligatoriskt
Tänkte bara förklara whitelist, så inte ett svar till dig Whitelist är som att gå före i kön till nattklubber eller dyl., dvs du har företräde till servern över andra. Admins på servern kan t.ex. sparka ut någon för att göra plats åt en som är whitelistad, beror på serverns regler.
Motsatsen är såklart blacklist, d.v.s. du kommer inte in på servern öht.
2012-11-23, 16:00   #19

LemonIllusion

Medlem

LemonIllusions avatar

Plats: SweClockers forum

Citat:
Ursprungligen inskrivet av latexpowni Visa inlägg
Tänkte bara förklara whitelist, så inte ett svar till dig Whitelist är som att gå före i kön till nattklubber eller dyl., dvs du har företräde till servern över andra. Admins på servern kan t.ex. sparka ut någon för att göra plats åt en som är whitelistad, beror på serverns regler.
Det där stämmer inte riktigt.
"Vanilla"-whitelist innebär att endast personer på whitelisten kan komma in på servern. Står man inte med på whitelist så får man ett error. "You are not whitelisted on this server" eller något åt det hållet.
2012-11-23, 16:24   #20

Reyintaz

Medlem

Reyintazs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av latexpowni Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen inskrivet av LemonIllusion Visa inlägg
Det där stämmer inte riktigt.
"Vanilla"-whitelist innebär att endast personer på whitelisten kan komma in på servern. Står man inte med på whitelist så får man ett error. "You are not whitelisted on this server" eller något åt det hållet.
Någon han före! Whitelist är motsattsen till blacklist såklart
2012-11-23, 16:31   #21

FobbanN

Medlem

FobbanNs avatar

Plats: Finspång

Registrerad: jul 2010

Citat:
Om du eller ditt barn behöver en genomgång av Minecraft finns det oändliga mängder på nätet.
Om ditt barn är lite yngre eller inte är så bra på engelska är det fritt fram att PMa mig och be om en liten tutorial! Har förresten spelat minecraft i lite mer än ett år nu, ifall ni tänkte; "mm, jo, men kan man lita på denna källa..?"
1 år, pfft Har lirat sen invdev

Men till Topic så tycker jag den är ganska bra svarad, sen att hitta servrar så får man googla lite
|CPU: Intel Core i5 2500K Kyld av: Corsair H80 GPU: MSI Radeon HD6970 Lightning 2GB Chassi: NZXT Phantom Black MOBO: Gigabyte PH67 DS3 B3 Nätagg: XFX 750W Silver HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.
FobbanN är inte uppkopplad Folding
2012-11-23, 18:50   #22

xapa112

Medlem

xapa112s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FobbanN Visa inlägg
1 år, pfft Har lirat sen invdev

Men till Topic så tycker jag den är ganska bra svarad, sen att hitta servrar så får man googla lite
Ska vi spela litta granna? TS får gärna vara med om vi kan hitta en server!
2012-11-23, 19:51   #23

FobbanN

Medlem

FobbanNs avatar

Plats: Finspång

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ska vi spela litta granna? TS får gärna vara med om vi kan hitta en server!
Jovisst, ska bara uppdatera och så, har nog inte lirat MC på ett par månader

Om en "tom" server behövs kan jag hosta, men vi kan ta resten i PM eller eventuellt Swecs Teamspeak!
|CPU: Intel Core i5 2500K Kyld av: Corsair H80 GPU: MSI Radeon HD6970 Lightning 2GB Chassi: NZXT Phantom Black MOBO: Gigabyte PH67 DS3 B3 Nätagg: XFX 750W Silver HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.
FobbanN är inte uppkopplad Folding
2012-11-24, 08:54   #24

LasseXP

Medlem

Vi får det inte att fungera. Jag har skapat konto, betalt för spelet och laddat ner launchern. När jag försöker logga in på den så blir det Failed login, vad är det för fel tro?
2012-11-24, 11:21   #25

WiZzard

Medlem

WiZzards avatar

Plats: Lysekil

Registrerad: nov 2010

testa att uppdatera till senaste java, (dum fråga, du är säker på att du skrivit rätt?). testa trycka på offline mode och kolla om de funkar.

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |
WiZzard är inte uppkopplad
2012-11-24, 11:50   #26

LasseXP

Medlem

Äntligen igång, olika konton och inloggningar gör en förvirrad. Tack för hjälpen vi fått!
2012-11-24, 11:58   #27

Uvania

Medlem

Uvanias avatar

Citat:
Äntligen igång, olika konton och inloggningar gör en förvirrad. Tack för hjälpen vi fått!
om ni kör 64-bit windows så är http://www.java.com/en/download/wind....jsp?locale=en

java windows offline 64-bit en riktig prestandaökning för just minecraft!
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb