Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Medlem

Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Kul att det händer något lite annorlunda på "hemmapularfronten" som kanske kan bli något större:
Scaupa (uttala det på skånska ) är en virtuell sandlåda där man (en eller flera) ska kunna bygga sina egna små världar och äventyr, och kombinera ihop dessa världar till en.
Hemsidan är här:
scaupa.net
Facebook här:
facebook.com/scaupa

Lite mer bilder och tankar finns här tex:
www.plus10tofireresist.com/indiegogo-game-in-scaupa-you-dont-...
Baserat på bilderna på galleriet och ovan så har grafikmotorn potential - det ser naturligt riktigt snyggt ut!

Här är en del lovande små videos som lagts upp i denna tråden! (de senare är även i 720p)

Först en nyare samlingsvideo med olika klipp samlade så man får lite mer överblick vad man kan göra!

Solnedgång:

Schysst skog:

Ökenlandskap (med stigande sol i slutet):

Snygga vågeffekter:

Vattenbubbla: (ska användas som pensel typ sen)

"Webcam textur" i spelet:

"Vattenhål"?

Snygg skog:

Koraller på havsbotten reflekterat genom vattenytan:

Julhälsning

Juloverkill!!

Vattenfall

Vattenfall med skum:

Stämningsfull skogsmiljö:

Spöklik dimma!

Nya vatteneffekter!

Måla ut träd.

Modifiera terräng, (objekt och vägar anpassar sig automagiskt)

Coola vindeffekter:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Minecraft med kant utjämning ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Minecraft med kant utjämning ;).

Det var nog en av de värre särskrivningarna jag sett.

OnT: Jag har känslan av att projekt som startar på indiegogo inte blir alls lika uppmärksammade och lyckade som projekt som startar på kickstarter. Någon med mer koll som kan ge lite värdefull info? Ser ut som ett ganska intressant projekt annars men inget jag är speciellt intresserad utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

OnT: Jag har känslan av att projekt som startar på indiegogo inte blir alls lika uppmärksammade och lyckade som projekt som startar på kickstarter.

Ja det är konstigt.. Kickstarter har liksom blivit ett begrepp i sig på något vis, vilket verkar öka intresset. Klurigt det där vad ett varumärke kan göra!

Skrivet av Murer:

Någon med mer koll som kan ge lite värdefull info? Ser ut som ett ganska intressant projekt annars men inget jag är speciellt intresserad utav.

Killen bakom detta projekt kör i samma simracingteam som mig (virtuell racing alltså) så jag borde kunna få hit honom och ge lite mer info!
Vi kanske kan få lite fler trevliga screenshots också hoppas jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Väldigt kul att detta togs upp.
Jag svarar gärna på vilka frågor som helst gällande spelet.
Jag får fixa lite skärmdumpar om ni är intresserade.

Och som ni förstår så behöver jag all hjälp jag kan få med spridningen, inte helt lätt när man inte har så många kontakter i branschen.

Permalänk

Får börja med en skogsbild som jag har många av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Får börja med en skogsbild som jag har många av...

-snip-

Antar att du är utvecklaren, har du tid att svara på några frågor..?

Kan du förklara lite hur det är meningen att detta spel ska fungera? Kommer man få en avskalad spelmotor à la Unity med lite sociala funktioner eller vad är konceptet? Kommer du att få utveckla egna paket/assets för blommor, träd och properties och hur är det tänkt att gå till isf? Hur lång tid tar det egentligen att skapa en värld av hyfsad kvalité?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ser ju ut precis som Minecraft! ... nä skoja bara

Damn, ser riktigt snyggt! Påminner lite om the Hunter kanske? (jag har inte kört det dock)
Lite svensk-aktig miljö sådär..

Enda jag stör mig på är nog nåra av de bruna grenarna man ser på vissa av tallarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av csoLs:

Antar att du är utvecklaren, har du tid att svara på några frågor..?

Kan du förklara lite hur det är meningen att detta spel ska fungera? Kommer man få en avskalad spelmotor à la Unity med lite sociala funktioner eller vad är konceptet? Kommer du att få utveckla egna paket/assets för blommor, träd och properties och hur är det tänkt att gå till isf? Hur lång tid tar det egentligen att skapa en värld av hyfsad kvalité?

Jo det är jag, skulle precis gå och lägga mig :-).
Väldigt bra frågor förresten.

Jag har insett att min presentation inte är helt tydlig vad gäller själva spelmomentet och vad man faktiskt gör, tom min bror frågade samma sak :-(.
Jag håller på med en video som förhoppningsvis kommer att visa lite mer.

Men kort beskrivet så går du omkring i vanlig första persons vy. Du styr en avatar som kan få olika former och funktioner.
Mha denna så åker du omkring och bygger världen. Lite förenklat så kan man säga att det är en konstig hybrid mellan editor och ett första persons spel. Tänk dig som i Minecraft men du bygger med andra objekt och skulpterar omgivningen på annat sätt.
Samtidigt kommunicerar du med vänner via webcam som visar sig i deras avatarer. Vrider du dig om i världen så ser dina vänner dig via en videoström på din avatar och vice versa.

Du kan även skapa små äventyr/upplevelser mha olika effekter och objekt med reaktiva egenskaper. Tex en skräckbana där du placerar ljus som tänds då du närmar dig vissa mål, och någon form av bild/video eller ljud spelas upp osv osv. Men även enklare speltyper passar som dunkgömme osv.

Du kan besöka andras världar genom att ladda ner dessa och "spela/uppleva" dessa. Du kan också bygga på samma värld samtidigt tillsammans med en kompis.

En stor del av budget går åt till att skapa "content" i form av modeller, effekter, ljud m.m. Detta kommer att tas fram efterhand. Personligen vill jag gärna lägga in ett game-pack bestående av en enkel form av quake liknande speltyp med jumppads m.m., men det får vänta tills projektet blir klart. Man bygger då banorna och spelar dessa som en del av "besöket".

Tiden att skapa en miljö och dess innehåll varierar mycket men allt från nån timme till flera dagar, kanske veckor för stora världar.

Vet inte om detta gjorde att det klarnade lite men om inte så bara fråga på.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ser ju ut precis som Minecraft! ... nä skoja bara

Damn, ser riktigt snyggt! Påminner lite om the Hunter kanske? (jag har inte kört det dock)
Lite svensk-aktig miljö sådär..

Enda jag stör mig på är nog nåra av de bruna grenarna man ser på vissa av tallarna.

Tack Roger!
Ja just dom grenarna är inte helt lyckade faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Jo det är jag, skulle precis gå och lägga mig :-).
Väldigt bra frågor förresten.

Jag har insett att min presentation inte är helt tydlig vad gäller själva spelmomentet och vad man faktiskt gör, tom min bror frågade samma sak :-(.
Jag håller på med en video som förhoppningsvis kommer att visa lite mer.

Men kort beskrivet så går du omkring i vanlig första persons vy. Du styr en avatar som kan få olika former och funktioner.
Mha denna så åker du omkring och bygger världen. Lite förenklat så kan man säga att det är en konstig hybrid mellan editor och ett första persons spel. Tänk dig som i Minecraft men du bygger med andra objekt och skulpterar omgivningen på annat sätt.
Samtidigt kommunicerar du med vänner via webcam som visar sig i deras avatarer. Vrider du dig om i världen så ser dina vänner dig via en videoström på din avatar och vice versa.

Du kan även skapa små äventyr/upplevelser mha olika effekter och objekt med reaktiva egenskaper. Tex en skräckbana där du placerar ljus som tänds då du närmar dig vissa mål, och någon form av bild/video eller ljud spelas upp osv osv. Men även enklare speltyper passar som dunkgömme osv.

Du kan besöka andras världar genom att ladda ner dessa och "spela/uppleva" dessa. Du kan också bygga på samma värld samtidigt tillsammans med en kompis.

En stor del av budget går åt till att skapa "content" i form av modeller, effekter, ljud m.m. Detta kommer att tas fram efterhand. Personligen vill jag gärna lägga in ett game-pack bestående av en enkel form av quake liknande speltyp med jumppads m.m., men det får vänta tills projektet blir klart. Man bygger då banorna och spelar dessa som en del av "besöket".

Tiden att skapa en miljö och dess innehåll varierar mycket men allt från nån timme till flera dagar, kanske veckor för stora världar.

Vet inte om detta gjorde att det klarnade lite men om inte så bara fråga på.

Blev absolut klokare av ditt svar! Verkar vara ett trevligt koncept. Får ta och se om jag har lite pengar över att hosta upp

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hur komplex och modifierbar är "avatarfysiken" i nuläget? (typ hastighet, vikt, tröghet, styrningsrestriktioner eller vad man nu kan hitta på)
Kan man ha en flygande avatar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Lite hav

Permalänk
Medlem

Riktigt nice
Jag tänkte just fråga om animationer på träd osv, men det fick man ju svar på där... Är det dynamiska skuggor också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Riktigt nice
Jag tänkte just fråga om animationer på träd osv, men det fick man ju svar på där... Är det dynamiska skuggor också?

Tack Roger!
Jo all vegetation gungar och har sig, detsamma för skuggorna.
Ska fixa fram en video för detta...

Permalänk

Kanske inte världens action i filmerna... men tanken är ju att det är ni som ska fylla dom med det.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur komplex och modifierbar är "avatarfysiken" i nuläget? (typ hastighet, vikt, tröghet, styrningsrestriktioner eller vad man nu kan hitta på)
Kan man ha en flygande avatar?

Mycket av avatarerna är på designstadiet just nu. Men tanken är att det ska finnas olika typer av bygg-avatarer som är bra på olika saker. För dom flesta av dom så kommer det finnas fysiska egenskaper som just vikt och tröghet/massfördelning. Exempelvis så kommer din avatar påverkas av kraften i din "stråle" som skulpterar marken.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna stöd för Oculus rift så blir jag glad.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Lägg gärna stöd för Oculus rift så blir jag glad

Hmm... intressant tanke. Kanske får ladda ner deras SDK och kolla lite på det, det hade ju faktiskt passat.
Testar även med Kinect för PC som en rolig grej i själva skulpterandet genom att forma handen i olika former.

Permalänk
Medlem

Ser ganska så intressant ut, fantasin går igång direkt. Tror det hade fått större uppmärksamhet på kickstarter.
Jag förstår dock inte riktigt grejen med avatarer...

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Det poppar upp några frågor som jag hoppas du kan besvara.

  • Kommer man kunna "scaupa" några slags scripts till spelet? Har du tänkt på någon slags visual scripting system som UDK Kismet?

  • Har du tänkt enbart på att man skall köpa/ladda ner färdiga content från dig?

  • Kommer communityn kunna göra egna content i form av modeller och texturer (och scripts) som andra kan ladda ner?

  • Kan man köra egna dedikerade servers?

  • Kan communityn göra egna mods eller "game play mods" som typ ett survival a la zombie apocalypse eller tower defence?

Dessa frågor angående script-system och mods förstår jag kan vara tuffa att implementera, men man kan alltid fråga
Dessutom så tror jag att dessa frågor gör det lite klarare på vad spelets vision för 1.0 är och inte är.

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Ser ganska så intressant ut, fantasin går igång direkt. Tror det hade fått större uppmärksamhet på kickstarter.
Jag förstår dock inte riktigt grejen med avatarer...

Jättekul!
Problemet med kickstarter är att man måste ha någon i projektet som är skriven i USA/England, annars hade jag nog försökt där istället.

Avatarerna är egentligen olika figurer som både används vid byggandet men också vid besök hos andras världar.

Man kan säga att avatarerna finns där för att kunna sätta olika funktioner och egenskaper för din "gubbe" på ett kul och smidigt sätt. När du bygger så behöver du ju någon form av "trollspö" som kan utföra dina moment i byggandet. Detta "trollspö" kan ju ha olika färdigheter beroende på om du är en människa som går omkring eller om du sitter i en sorts flygande grej lite högre upp i luften. Som människa så är du närmre marken och syslar då med saker som ligger nära dig och uppe i luften där du har bättre översikt är det mer passande med större strukturer som berg och kullar. Avatarerna ska dessutom kunna "customiseras" lite så att du kan få en personlig touch på dem.

När du besöker en annans värld, det jag kallar scaupia, så måste du använda den avataren som tilldelas dig. Din kompis kanske byggde en bana ner för ett brant berg och avataren du ska använda är ett sorts klot som du måste styra. Detta gör att man får större frihet i sitt skapande. I en insektsvärld så måste du ju också vara i en annan form än människa för att komma ner på samma skala och fysiska egenskaper.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt att realisera projektet med hjälp av pengarna? Har du ett team eller någon tanke på att anställa folk, eller ska två miljoner hjälpa dig att jobba dygnet runt i ett år för att få allting klart?

Idén verkar mysig och ambitiös, det kan bli bra men det gäller att man verkligen får till alla detaljer såväl som övergripande grejer

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Det poppar upp några frågor som jag hoppas du kan besvara.

  • Kommer man kunna "scaupa" några slags scripts till spelet? Har du tänkt på någon slags visual scripting system som UDK Kismet?

  • Har du tänkt enbart på att man skall köpa/ladda ner färdiga content från dig?

  • Kommer communityn kunna göra egna content i form av modeller och texturer (och scripts) som andra kan ladda ner?

  • Kan man köra egna dedikerade servers?

  • Kan communityn göra egna mods eller "game play mods" som typ ett survival a la zombie apocalypse eller tower defence?

Dessa frågor angående script-system och mods förstår jag kan vara tuffa att implementera, men man kan alltid fråga
Dessutom så tror jag att dessa frågor gör det lite klarare på vad spelets vision för 1.0 är och inte är.

Hej!
Jo detta var lite avancerade frågor, men jag förstår att du ställer dom. Många delar känns lite editor-lika så blir det ju naturligt att fråga dessa frågor då. Grundtanken är att hålla mycket av tekniska editor detaljerna borta från användarna och istället komma med färdiga konfigurationer, tom ner på materialnivå. Jag vill absolut inte att det ska uppfattas som tekniskt och svårt. Men samtidigt vet jag hur viktigt det är med den lilla grupp kunniga som ofta sysslar med moddning i olika former. Så balansen är inte helt spikad ännu.

Initialt så vill jag hålla det enkelt, så i första versionen blir det inget mod stöd. Det krävs en hel del administration för att sätta ihop och hantera ett publikt SDK. Men i framtiden är det fullt möjligt.

Samma sak med scripting egentligen. Detta är saker jag inte vill exponera i första versionen. Dels för att jag ännu inte riktigt vet hur "långt" jag ska tillåta slutanvändaren att få modifiera saker och ting, men också för att hålla det enkelt för den största andelen människor.

Dedikerade servers hade jag tänkt supporta.

Intressant fråga angående content.
Egentligen så finns det en hantering kring detta som jag inte nämnt ännu. Efter första versionen är släppt så ska det öppnas en "store" där alla modellerare som vill ska kunna lägga upp sina modeller, priset bestämmer dom. Vissa lägger upp det gratis och andra kanske vill ha en slant. Tanken är att jag ska lägga upp en fri 3dsmax/maya exporter(jag använder denna själv nu) som sparar till scaupas format. Från scaupa ska du sen kunna hämta dessa modeller.

Permalänk
Skrivet av Arion:

Hur har du tänkt att realisera projektet med hjälp av pengarna? Har du ett team eller någon tanke på att anställa folk, eller ska två miljoner hjälpa dig att jobba dygnet runt i ett år för att få allting klart?

Idén verkar mysig och ambitiös, det kan bli bra men det gäller att man verkligen får till alla detaljer såväl som övergripande grejer

Hej,
Egentligen blir det ca 1.7 kvar. Jag kommer köpa in modelleringstjänster(har några bra kontakter som jag redan arbetat med). Det kan även bli aktuellt med någon form av projekt anställning. Mycket av programmeringen är klar rent funktionsmässigt(har lagt ett antal år...). Men det krävs 12-14 månader för att knyta ihop alla delar som effekter, GUI osv osv. Detta kommer givetvis inte bli lika välpolerat som större spel, men jag kommer göra det mesta jag kan för att det ska bli kul och underhållande. När man är så här liten så får man givetvis välja bort vissa delar som kräver mycket resurser.

Du har helt rätt i att det är viktigt att det blir en struktur som håller, men även en balans så att inte vissa delar blir överarbetade och andra helt bortglömda. Under projektets gång så tänker jag ha en kontakt med alla som är intresserade för att just få lite ideer och värdefull information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Hej!
Jo detta var lite avancerade frågor, men jag förstår att du ställer dom. Många delar känns lite editor-lika så blir det ju naturligt att fråga dessa frågor då. Grundtanken är att hålla mycket av tekniska editor detaljerna borta från användarna och istället komma med färdiga konfigurationer, tom ner på materialnivå. Jag vill absolut inte att det ska uppfattas som tekniskt och svårt. Men samtidigt vet jag hur viktigt det är med den lilla grupp kunniga som ofta sysslar med moddning i olika former. Så balansen är inte helt spikad ännu.

Initialt så vill jag hålla det enkelt, så i första versionen blir det inget mod stöd. Det krävs en hel del administration för att sätta ihop och hantera ett publikt SDK. Men i framtiden är det fullt möjligt.

Samma sak med scripting egentligen. Detta är saker jag inte vill exponera i första versionen. Dels för att jag ännu inte riktigt vet hur "långt" jag ska tillåta slutanvändaren att få modifiera saker och ting, men också för att hålla det enkelt för den största andelen människor.

Dedikerade servers hade jag tänkt supporta.

Intressant fråga angående content.
Egentligen så finns det en hantering kring detta som jag inte nämnt ännu. Efter första versionen är släppt så ska det öppnas en "store" där alla modellerare som vill ska kunna lägga upp sina modeller, priset bestämmer dom. Vissa lägger upp det gratis och andra kanske vill ha en slant. Tanken är att jag ska lägga upp en fri 3dsmax/maya exporter(jag använder denna själv nu) som sparar till scaupas format. Från scaupa ska du sen kunna hämta dessa modeller.

Tack för dina svar, blev lite tydligare angående ditt projekt.

Eftersom jag nu vet att scripting/modding inte kommer stödjas så har jag kommit fram till en fundering.
Denna fundering kretsar runt två saker. Den ena är innehåll/content i spelet (i form av modeller & texturer) och den andra saken är gameplay.

Börjar med fösta saken som är content vilket du har förklarat en hel del om. Jag har förstått att content kommer att finnas till spelet samt att via "scaupa store" kommer kunna få tag på mera content.
Content kommer (enl. faq?) kunna även delas med till dem som inte har content:en i sin ägo när man delar med sin värld. Men dock i form av "read only".
Så vill man använda content:en så får man se till att ladda ner själv en kopia via scaupa store. Stämmer denna första fundering?

Den andra saken som är gameplay har jag inte riktigt förstått. Att skapa egna storys, vad innebär det egentligen? är det tänkt att man gör en värld som man själv eller med andra bara går runt i? Kommer man kunna interagera med saker? Kommer enkla saker som dörrar att kunna öppnas och stängas? Finns det gameplay mål som överleva, skaffa resurser, ta kål på fiender eller andra spelare som utgör hot etc? Kommer spelet vara en editor där allt material finns tillgängligt eller måste man först hitta "ingredienserna" till varje objekt innan man kan scaupa dem?

Den jag undrar helt enkelt, kommer denna värld man skapar vara:
1) ett litet museum för andra att "titta men inte röra", alternativt titta och bygg tillsammans?
2) en värld som är levande där man inte enbart bara skapar flera objekt i olika konstellationer efter kreativitetens ramar, utan att världen dessutom är levande och har konsekvenser?

Exempel på konsekvenser:
Spelarna kan dö
Världen kan förändras av NPC/fiender/naturen
Fysiken spelar roll
Världen lever vidare och utvecklas medan spelaren är borta (eller förgörs )
Resurser är en vara man köper, säljer, skapar/genererar och letar efter i naturen.

Det är en sak att kunna bygga en världen, en annan sak att kunna leva i den (efter "konsekvensernas" regler)

Du kanske märker att jag är nyfiken?

Permalänk

Dina frågor är väldigt insiktsfulla och samlar säkert det som många andra tänker på.

Ett paket med content är egentligen inget annat än en fil, det distribueras så i alla fall. Denna fil kommer att skickas över till besökarens dator automatiskt om den fattas. Du behöver alltså inte själv explicit ladda ner något. Du kan själv skapa sådana paket om du vill och markera dessa som "public" och på så vis faktiskt dela med dig av dina egna modeller om du vill.
Det jag förklarade på kampanjen gäller färdiga paket som man köper från "store". Dessa är inte delningsbara utan kommer som read-only för dom som fått dessa via ett "besök". Dock så kommer "default" paketen, de som ingår i grundspelet, att fyllas på efterhand gratis.

Vad gäller gameplay och allt omkring det så är det kanske viktigt att först säga att det kommer att innehålla en begränsad mängd funktioner och features. Jag måste väga in vad som är rimligt att ta fram med begränsad budget. Tanken är dock att utöka detta område vartefter.

Men för att svara på din fråga lite mer konkret -
Jo det kommer att finnas det man brukar kalla "mission & objectives" men jag kommer klä in detta i lite lättare termer, låter ju hur trist som helst ;-). "Mission" är ditt huvudmål med äventyret, och "objectives" är dess delmål eller moment som ska utföras för att nå slutmålet.
Exempel på mission kan vara så enkelt som att gå från punkt A till B med inga delmål på vägen. Ett annat mission kan vara - "hitta tappade pengar i skogen". Du beskriver detta i spelet genom att tilldela olika objekt egenskaper och beteende. Om du är insatt i hur det brukar gå till med vanliga editors
för andra spel så är det just att man sätter olika beteende och egenskaper som ibland genererar "events" som sen plockas upp i kod eller script som i sin tur utför någonting.
Skillnaden här är att jag kommer ta bort en del av dessa, ibland svåra, steg och "färdigställa" beteende och egenskaps paket. Så du släpper ett beteende på låt säga en sten, denna sten kommer då helt plötsligt bli "medveten" om sin omgivning. Har du dessutom satt att den kan prata så kan resultatet bli att stenen börjar prata när du kommer nära den. Detaljer om hur nära osv, visas grafiskt när du aktiverar detta beteende.

På samma sätt som det finns ett "default" paket med content så kommer det också finnas ett beteende paket. Detta paket innehåller exempelvis dörr-öppnings beteende. Egentligen kan du sätta detta på en sten också. En dörr är ju egentligen bara något som har förmågan att vrida sig(tex 90 grader) och dessutom kunna blockera saker och ting som rör sig.

Detsamma gäller interaktionen mellan objekt som du är inne på. Exempelvis kan naturen själv generera något som i sin tur ger upphov till interaktion på andra objekt eller dig som spelare. För att få detta att fungera smidigt och lättanvänt så placerar du just färdiga inställnings egenskaper på objekten. Om du exempelvis vill få en sten att kunna bli dynamiskt och interagera så släpper du ett beteende på den med just dessa egenskaper.
Låter kanske lite flummigt men är faktiskt väldigt väldefinierat rent programmeringsmässigt.

I mångt och mycket så blir ni nu era egna speldesigners men på ett roligt och lättsamt sätt, det är tanken i alla fall :-).

Permalänk

Kom gärna med tips på saker som ni vill jag ska visa, så ska jag försöka få fram det.

Som ni vet så är spridningen väldigt liten och jag behöver verkligen all hjälp med detta.
Så ni som har facebook eller twitter eller andra sådana saker kan kanske "gilla" eller på nåt annat sätt sprida infon.
Men gör det bara om ni verkligen tycker att det är värt att sprida...

Permalänk
Medlem

Vad kommer man liksom ha för utgångsläge när man startar spelet första gången?
Om man köper nått färdigt content pack, får man då en färdig värld att börja böka runt i? (samma varje gång? Randomgenererad?)
... Eller får man starta från scratch i en tom värld?

På vilken detaljnivå hade du tänkt att göra världbyggandet? Ta buskar och sånt tex.. Ritar man typ med tex en "tätt buskage" pensel så löser motorn resten, eller sätter man ut separata buskar en och en typ? (kan man göra båda om man vill?)

Vad är det för prestandakrav för att kunna köra spelet? (lånad fråga..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men tror det blir svårt med 230 000 på indiegogo. Kickstarter hade du troligtvis fått det på... Lycka till!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010