Dark Souls II - Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Dark Souls II - Officiella tråden

Välkommen till den officiella tråden för Dark Souls 2!

Här snackar vi allt mellan himmel och jord som har med spelet att göra.
OBS, tänk på att markera med spolier-tag om ni postar saker som kan ses som en spoiler!

Trailer i 1080p:

Efter en natt i spelet avklarad så kan jag lista följande:

Spelet är riktigt bra optimerat! Jag kör med GeDpSaTo - Mod av samma kille som skapade DSfix för Dark Souls 1.
Med denna downscalar jag grafiken från 4k till 1080p. Ser fantastiskt fint ut, och lyckas hålla konstant 60 FPS 99% av tiden.

Galet bra recensioner på spelet:
5/5 plus aftonbladet
9/10 gamspot
9/10 IGN, 9,4/10 community IGN
4.5/5 gameradar
5/5 theguardian
4.5/5 metacritic

Ganska otroligt att de har fått så bra betyg, med tanke på att det är ett av de svårare spelen som släpps i vår generation.
Hela spelidén är att man verkligen ska få sig en utmaning i varje del av spelet. Det krävs mycket tålamod och kyla för att njuta av detta galna spel.

Ni andra som tänker lira kan ju gärna skriva vad ni heter på steam så kan vi hjälpas åt lite!
Man kan ju även fylla på vad man tänkt lira för typ av krigare, själv funderar jag på kolla vad det finns för roliga spells i 2an (cheesy and i knowit )

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Natten till fredag så smäller det!

Spelet vi alla (eh?) väntat på i ett halvår släpps äntligen!

Har vi några fler som är lika entusiastiska?

Ni andra som tänker lira kan ju gärna skriva vad ni heter på steam så kan vi hjälpas åt lite!
Man kan ju även fylla på vad man tänkt lira för typ av krigare, själv funderar jag på kolla vad det finns för roliga spells i 2an (cheesy and i knowit )

// WoG

YEAH! Har iofs spelat det på ps3 sedan släppdatum men kommer antagligen (som med DkS) köpa det på steam också så fort det dyker upp på någon rea.

Valde efter lite trial & error på första playthrough att köra en sauceror, underlättade earlygame och en del tidiga bossar (ja, jag vet, cheesy) men har sedan övergått till lite närmare en quality-build. Nyhet är ju att du kan respecca din karaktär när som helst under playthrough efter att du hittat ett visst item (första hittade jag ca två timmar in i spelet). Inte gjort det än då jag är lite osäker på om respecc kostar soullevels eller ej (vill inte läsa något alls på wiki/communities första playthrough). Det är ett VÄLDIGT bra spel som känns mer som en blandning av Demon's Souls och Dark Souls än en ren uppföljare till Dark. Sitter på jobbet och borde inte lägga tid på den här tråden just nu...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

YEAH! Har iofs spelat det på ps3 sedan släppdatum men kommer antagligen (som med DkS) köpa det på steam också så fort det dyker upp på någon rea.

Valde efter lite trial & error på första playthrough att köra en sauceror, underlättade earlygame och en del tidiga bossar (ja, jag vet, cheesy) men har sedan övergått till lite närmare en quality-build. Nyhet är ju att du kan respecca din karaktär när som helst under playthrough efter att du hittat ett visst item (första hittade jag ca två timmar in i spelet). Inte gjort det än då jag är lite osäker på om respecc kostar soullevels eller ej (vill inte läsa något alls på wiki/communities första playthrough). Det är ett VÄLDIGT bra spel som känns mer som en blandning av Demon's Souls och Dark Souls än en ren uppföljare till Dark. Sitter på jobbet och borde inte lägga tid på den här tråden just nu...

Awesome! Har själv låtit bli att kolla upp något om spelet också, men att kunna respecca låter ju helt klart intressant! Även om det i ärlighetens namn var lite de som gjorde DS till vad det va, ville du ändra stil var de bara att göra en ny karaktär hehe

Har tjuvkikat lite lätt på några scener, ser sjukt najs ut. Har dock inte kollat upp någon story eller liknande, ska försöka klara hela första playthroughen utan att kolla upp några tips å trix. Kommer bli så sjukt najs!

De sägs att PC-versionen ska vara en riktigt bra port, iaf enligt killen som gjorde DS-fix till Dark Souls.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

jag har försökt att undvika spoilers hela tiden xD men hela helgen ska ju iallafall ägnas åt att dö upprepade gånger

Steam: Bzugoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bzugoo:

jag har försökt att undvika spoilers hela tiden xD men hela helgen ska ju iallafall ägnas åt att dö upprepade gånger

Steam: Bzugoo

Haha De låter ju grymt! Jag lägger till dig sen då!

Jo risken är att det blir mycket av den varan! Jag är så kass på styra med kontroll också, men ändå är det lättare än det är med tgb+mus

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Om man inte kört ettan blir det helt förvirrat med storyn då? Börjar 2:an direkt efter, eller är det ny story?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Om man inte kört ettan blir det helt förvirrat med storyn då? Börjar 2:an direkt efter, eller är det ny story?

Ingen aning, men förvirrat blir det garanterat inte. Storyn är väldigt "dold"- eller hur man ska uttrycka det. Det är inget som kastas i ditt ansikte, man har ingen aning om var man ska gå. Oavsett var man går så dör du av tusen olika grejer, och man blir heltokig.

Allt som allt, AWESOME spel! Det är väldigt bra för att träna tålamodet!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Om man inte kört ettan blir det helt förvirrat med storyn då? Börjar 2:an direkt efter, eller är det ny story?

Time is timey-wimey i souls-spelen. Det är lite av en prequel/paraquel som inte kräver förkunskap varken story- eller gameplaymässigt. Däremot är soulsvana en FÖRDEL för gameplay och mindgames, för levelspecs och weaponupgrades etc.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Definitivt Dock måste man ju lära sig någon gång ändå, så tror inte DS2 är sämre att börja i än DS1, det kommer ändå vara enormt frustrerande osv i början haha

Kan ju tipsa att kolla på Wiki's och liknande hur man kommer igång, då det är väldigt annorlunda mot de flesta andra spel.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Definitivt Dock måste man ju lära sig någon gång ändå, så tror inte DS2 är sämre att börja i än DS1, det kommer ändå vara enormt frustrerande osv i början haha

Kan ju tipsa att kolla på Wiki's och liknande hur man kommer igång, då det är väldigt annorlunda mot de flesta andra spel.

Känns dock som att DkS2 har en tydligare tutorial än DkS hade (utan att spoila något).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

spelade drygt halva spelet på ps3 för att stilla mitt dark souls behov, otroligt bra spel.
Ska bli ett nöja att få spela det utan jobbiga 30fps!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Känns dock som att DkS2 har en tydligare tutorial än DkS hade (utan att spoila något).

All right! Jo det skulle ju inte skada, var bra jobbigt i början på DS1, med tangentbord och mus haha

Skrivet av maxnelson:

spelade drygt halva spelet på ps3 för att stilla mitt dark souls behov, otroligt bra spel.
Ska bli ett nöja att få spela det utan jobbiga 30fps!

Härligt, kul att höra!

Jo det ska bli ruskigt kul, bara lite mer än ett dygn kvar nu innan man kan sätta tänderna i utmaningen

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att det går att förköpa på GMG för 30 pund (steamnyckel). http://blog.playfire.com/2014/04/dark-souls-ii-25-off-on-gmg....
Kopplar man upp sig till playfire så går det att spela in över 5 pund till sitt gmg-konto. Vet inte exakt hur detta fungerar men kanske värt att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Kan tipsa om att det går att förköpa på GMG för 30 euro (steamnyckel). http://blog.playfire.com/2014/04/dark-souls-ii-25-off-on-gmg....
Kopplar man upp sig till playfire så går det att spela in över 5 euro till sitt gmg-konto. Vet inte exakt hur detta fungerar men kanske värt att prova?

Bra tips! Dock köpte jag det igår för att hinna få förboks-varianten

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Bra tips! Dock köpte jag det igår för att hinna få förboks-varianten

Jag köpte själv för någon timma sedan och det verkar vara förbokningsversionen.

Blev plötsligt ordentligt taggad trots att jag inte har tid och då också förmodligen inte tillräckligt med tålamod. Fullkomligt älskade Demon's Souls men fastnade inte riktigt lika mycket för Dark Souls, kanske mest tack vare undermålig prestanda och andra tekniska bekymmer.

Hoppas man kan ta sig igenom spelet med primärt pilbåge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag köpte själv för någon timma sedan och det verkar vara förbokningsversionen.

Blev plötsligt ordentligt taggad trots att jag inte har tid och då också förmodligen inte tillräckligt med tålamod. Fullkomligt älskade Demon's Souls men fastnade inte riktigt lika mycket för Dark Souls, kanske mest tack vare undermålig prestanda och andra tekniska bekymmer.

Hoppas man kan ta sig igenom spelet med primärt pilbåge...

Jo, dark souls krävde verkligen att modifierade flitigt för att det skulle bli spelbart Jo, de en bra idé! Kanske ska prova de på någon karaktär

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Kan tipsa om att det går att förköpa på GMG för 30 euro (steamnyckel). http://blog.playfire.com/2014/04/dark-souls-ii-25-off-on-gmg....
Kopplar man upp sig till playfire så går det att spela in över 5 euro till sitt gmg-konto. Vet inte exakt hur detta fungerar men kanske värt att prova?

Hmm kanske är totalt blind, men var ändrar jag valuta på GMG?

Just nu har jag pund per automatik.

Tänkte jag skulle förboka Dark Souls 2 - men det är slut på dom ställena jag brukar boka tyvärr.

https://greenmangaming.zendesk.com/entries/24060731-Currency-... - mja mje, blir alltså 30 pund.

Permalänk
Medlem

Redan förbokat PC versionen också så lär bli att spela igenom den ett par ggr, redan nött igenom PS3 versionen ett antal ggr, tagit plat o.s.v. Helt underbart spel i alla fall, betydligt bättre en föregångaren säger jag.

Allt är inte bättre förvisso, Första har fler minnesvärda boss strider en denna, dock i NG+ så blir i alla fall vissa strider rejält minnesvärda.... Med det sagt så lär PC få samma nerf pach vid release som PS3 fick för 2 veckor sedan som gjorde en hel del bossar lite för lätta, speciellt i NG+. Andra irriterande biten är förbannad Soul memmory som gör det ganska jobbigt att spela med de man vill spela med.

De mer positiva sakerna är att det finns Convenants för de som vill göra spelet brutalt mycket svårare o.s.v. Något jag kommer börja på en gång, no shield & champions convenant run.

Med det sagt så är spelet riktigt bra, från start till slut, riktigt svårt att sluta spela.

Skrivet av maxnelson:

spelade drygt halva spelet på ps3 för att stilla mitt dark souls behov, otroligt bra spel.
Ska bli ett nöja att få spela det utan jobbiga 30fps!

Personligen vart 30 FPS sak samma för min del, spelet är inte den sort spel där hög FPS är vidare avgörande i huvud taget. Trevligt ja men inte mer en så.

Det enda som jag personligen tycker var jobbigt på PS3'an var laddningstiderna, och jag har ändå en SSHD så istället för 20-30 sekunder så snackar vi 7-9 sekunder men det är jobbigt nog, och egentligen den enda anledningen varför jag också skaffar det till PC.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Fick mail om att min kopia har postats så torde vara i postlådan imorgon Har väntat som tusan på detta, undvikit allt snack om spelet så man får köra blind. Skall bli intressant att se hur mus +tangentbord fungerar, jag köpte en Xbox 360 kontroller enkom för DS1 och vande mig snabbt vid det, såpass bra att jag inte sörjer om kontrollen känns bättre i 2:an också. Lutar lite åt att köra en dexterity baserad karaktär som första, men lite sugen på att testa spellcaster också, skall ju vara bra mycket bättre än i etta. Kanske en kombination av båda, typ spellthief.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Hmm kanske är totalt blind, men var ändrar jag valuta på GMG?

Just nu har jag pund per automatik.

Tänkte jag skulle förboka Dark Souls 2 - men det är slut på dom ställena jag brukar boka tyvärr.

https://greenmangaming.zendesk.com/entries/24060731-Currency-... - mja mje, blir alltså 30 pund.

Ah, sorry, skrev visst fel. Blir väl en femtiolapp dyrare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Hmm kanske är totalt blind, men var ändrar jag valuta på GMG?

Just nu har jag pund per automatik.

Tänkte jag skulle förboka Dark Souls 2 - men det är slut på dom ställena jag brukar boka tyvärr.

https://greenmangaming.zendesk.com/entries/24060731-Currency-... - mja mje, blir alltså 30 pund.

Exakt samma fråga som jag hade. Ser också bara pund.

Annars har du G2A.com https://www.g2a.com/dark-souls-2-cd-key-steam.html

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ah, sorry, skrev visst fel. Blir väl en femtiolapp dyrare då.

Nemas problemas. Att bli tvingad att handla för pund är lite konstigt enligt mig.

Skrivet av Mocka:

Exakt samma fråga som jag hade. Ser också bara pund.

Annars har du G2A.com https://www.g2a.com/dark-souls-2-cd-key-steam.html

G2A var den sida jag tänkta köpa ifrån, men det är tyvärr slut.

https://www.spelbutiken.se/catalog/product/88794-dark-souls-i... - spelbutiken har ett ok pris, frågan är dock om det finns i lager? Något som vet vad "orange" prick betyder på lagerstatus? Att det är slut eller att varan kommer den 25 april?

Annars finns http://www.g2play.net/category/5970/dark-souls-ii-pre-purchas... - någon som har erfarenhet härifrån?

Permalänk
Medlem

står på steam att access om 10timmar.. Inte dumt. Körde väldigt lite darksouls på 360 och fastnade inte. Men har förhoppningar på 2an på PC, då det jag störde mig på i ettan verkar vara åtgärdat. Det var att allt kändes super långsamt och det i kombination med låg fps och grötig grafk fick mig att sluta.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

står på steam att access om 10timmar.. Inte dumt. Körde väldigt lite darksouls på 360 och fastnade inte. Men har förhoppningar på 2an på PC, då det jag störde mig på i ettan verkar vara åtgärdat. Det var att allt kändes super långsamt och det i kombination med låg fps och grötig grafk fick mig att sluta.

FPS och bättre grafik får du men flytet kommer nog vara liknande, det är ju samma flyt som de haft från Demon's Soul, sedan i Dark Souls och lär vara samma i Dark Souls 2.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

FPS och bättre grafik får du men flytet kommer nog vara liknande, det är ju samma flyt som de haft från Demon's Soul, sedan i Dark Souls och lär vara samma i Dark Souls 2.

Jag vet att spelet bygger på timing och är lite "sluggish" men det var kombinationen som var irriterande och då har jag ändå kört en del monster hunter som är ännu mer sluggih och långsamt i vändningarna och fick inte alls samma känsla då grafiken visserligen är sämre (Wii) men var mer tydlig.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Självklart så är man rekord sjuk när DS2 ska släppas. Och har även över en veckas studier att jobba ikapp till pga. av att man har varit sjuk ett tag.
Jag som hade tänkt att jobba lite extra och sedan sitta och nöta ett par dagar. :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Förbokat och klart, preloadat på steam, kontrollen avdammad och redo.

Ska bli spännande. Hoppas spelet flyter på stadigt nu.

Permalänk
Skrivet av WoG:

All right! Jo det skulle ju inte skada, var bra jobbigt i början på DS1, med tangentbord och mus haha

Haha, Försökte det men gav upp snabbare än snabbt då det var helt hopplöst att försöka gissa vilken tangent som gjorde "cirkel" som de visade på skärmen. I något fall var inte ens funktionen bunden till någon tangent till och med!

Men efter att ha skaffat en handkontroll var det en helt annan sak även om jag förblev hopplöst dålig på tex parry..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag köpte själv för någon timma sedan och det verkar vara förbokningsversionen.

Blev plötsligt ordentligt taggad trots att jag inte har tid och då också förmodligen inte tillräckligt med tålamod. Fullkomligt älskade Demon's Souls men fastnade inte riktigt lika mycket för Dark Souls, kanske mest tack vare undermålig prestanda och andra tekniska bekymmer.

Hoppas man kan ta sig igenom spelet med primärt pilbåge...

Tror du kommer gilla det här, känns som sagt som en blandning av de två tidigare spelen. Och pilbågen har de förbättrat avsevärt, MYCKET bättre free-aim mechanics så det kan du absolut testa. Tänkte själv köra archer som kanske tredje playthrough bara för skojs skull.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd

Ska man köra med keyboard o mus lr me gamepad?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]