Sugen på att spela, men jag gör det inte.

Permalänk
Medlem

Sugen på att spela, men jag gör det inte.

Hej Bullen

Jag är förbannat sugen på att spela ifrån att jag fått i mig morgonkaffet tills ögonen slocknar men jag kommer aldrig riktigt igång och får fingret ur och startar upp spelen. Det blir några rundor Battlefield men samtidigt som jag spelar det vill jag spela något som har en skön story och kan vara kul, men istället sitter jag kvar i Battlefield och går på autopilot. Det är inte bara spel jag har problem med, det är även filmer. Jag älskar att kolla på film men är samma som spel, får aldrig fingret ur och trycker på filmen.

Är det någon som känner igen sig? Finns säkert många där ute som inte har tid att spela och gärna hade bytt, så jag känner mig lite smutsig när jag sitter här med all fritid. Detta gäller ju så klart även på vintern, nu när det är sommar kan man ju faktiskt vara ute.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Hej Bullen

Jag är förbannat sugen på att spela ifrån att jag fått i mig morgonkaffet tills ögonen slocknar men jag kommer aldrig riktigt igång och får fingret ur och startar upp spelen. Det blir några rundor Battlefield men samtidigt som jag spelar det vill jag spela något som har en skön story och kan vara kul, men istället sitter jag kvar i Battlefield och går på autopilot. Det är inte bara spel jag har problem med, det är även filmer. Jag älskar att kolla på film men är samma som spel, får aldrig fingret ur och trycker på filmen.

Är det någon som känner igen sig? Finns säkert många där ute som inte har tid att spela och gärna hade bytt, så jag känner mig lite smutsig när jag sitter här med all fritid. Detta gäller ju så klart även på vintern, nu när det är sommar kan man ju faktiskt vara ute.

Trodde jag var ensam om detta problem. Har lika känningar som du även fast jag jobbar heltid så när jag väl är ledig, vet jag inte vad jag ska spela eller varför jag egentligen spelar det. Har börjat spela med vänner nu på sistone dock som underlättar en del.

Tips är ju att leta på forumet efter fler som spelar samma spel som du, blir mycket roligare ju fler man är.
Alternativt ta ett kort break, träna försök att rensa skallen lite.

Detta är saker som fungerat för mig, vad som fungerar för dig är en annan sak kanske Men måste ju börja någonstans!

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Haft detta problem i 2-3 år nu. Det enda spelet jag kan spela under längre perioder är i princip World of Warcraft. Även fast jag inte är särskilt förtjust i spelet. Jag VILL spela spel, t.ex. singleplayer spel med bra story. Men för någon anledning gör jag inte det utan sitter och spelar WoW istället. Känns som att "stars must align" för att jag ska kunna starta upp ett spel eller en film och spela/se igenom hela.

Minns hur jag för 4-5 år sedan alltid var sugen på att prova nya spel och lära mig dess mechanics och försöka bli så bra som möjligt. Jag tog min tid i sinleplayer spel och gjorde min karaktär så bra som möjligt. Nu känns det bara som att orken inte finns och man håller sig till det man kan in och ut. I mitt fall WoW.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Det som motiverar mig är helt klart att spela tillsamans med andra. Sitta och nöta single player är inte min grej alls (längre). Diskade äntligen av act V i D3 idag. Men det känns mer som ett jobb. Inget jag brinner för direkt även om jag vill hitta den där glöden som gör att man blir helt fast i ett spel. Sista åren är det enbart multiplayer som gjort det för mig. Men ja, Wow känns helt dött för mig och bf4 har jag knappt rört. Så jag behöver hitta något annat.

Permalänk
Medlem

Uppenbart att ni är beroende av ett visst spel. Var det för ett par år sen, sjukt skönt att slippa spela wow 12h per dag nu...

Permalänk
Avstängd

Hade samma "problem" och löste det genom att sluta spela helt och hållet i över ett år. Struntade i att läsa om spelnyheter, köpte inga spel och avinstallerade samtliga spel som jag hade. För min del handlade det om att jag hade väldigt många mediokra spel som lockade under väldigt korta perioder och så fort jag började spela dem så tröttnade jag eftersom att det kände som att jag spelat samma spel tusentals gånger.

Nu har jag börjat komma tillbaka till spelandet men är numera oerhört kräsen över vad jag spelar, vilket gör att när jag väl börjar spela något så har jag istället roligt och verkligen fördjupar mig i spelet.

Just nu är det Divinity: Original Sin som spelas i co-op med min bror. Annars har jag knappt spelat något under detta året.

Permalänk

nöter gamla spel numera

Skrivet av stimy09:

Det som motiverar mig är helt klart att spela tillsamans med andra. Sitta och nöta single player är inte min grej alls (längre). Diskade äntligen av act V i D3 idag. Men det känns mer som ett jobb. Inget jag brinner för direkt även om jag vill hitta den där glöden som gör att man blir helt fast i ett spel. Sista åren är det enbart multiplayer som gjort det för mig. Men ja, Wow känns helt dött för mig och bf4 har jag knappt rört. Så jag behöver hitta något annat.

Jag håller med, jag körde enbart multiplayer under lång tid men är numera tillbaka i singelplayer spelens värld, men då gamla spel som "Xcom: terror from the deep" o.s.v. orsaken är att alla nya spel jag testar är så löjligt enkla (FTL undantaget). Lösningen under ett par månader var att spela mot andra, men communityn är så infantil att man får huvudvärk. Min nuvarande lösning är att köpa äldre spel på GoG eller humble bundle där svårighetsgraderna betyder någonting, spelar du på hard ska det vara motstånd annars får du inget tillbaka när du vinner.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Avstängd

Det är inget problem, gör nånting annat tills det känns skoj att spela igen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig någorlunda i det som Appel99 beskriver.

Jag har helt enkelt inte hittat något spel som jag fastnat för sen Final Fantasy 7, det skulle jag kunna spel om igen, igen. Jag gör det dock inte mer än max var tredje år, typ.

Jag har år efter år hoppats, liksom många andra fans på en Final Fantasy 7-refresh version, uppdaterad grafik helt enkelt. Jag spelar dock mer än gärna det gamla pixliga, men det hade varit suveränt med en remake.

Vet andra som känner likadant med andra spel, men det är väl mer en dröm man spinner runt i.

Jag har spelat en del World of Warcraft också men det är inte samma känsla... Så det är mitt problem, jag är fast i ett enda spel och det är det enda som jag tycker är riktigt riktigt bra, med en suverän story och inte för mycket skit att hålla reda på som i många spel idag.

Jag förhandsbokade PS4 till releasedatumet i november 2013 i hopp om att det skulle komma något spel i min smak, det bästa hittills är väl portningen av Rayman Legends till PS4 just för dess enkelhet.
Jag köpte till Killzone på releasedatumet men kände att det var för mycket att man ''var tvungen'' att mer eller mindre använda varenda jäkla knapp på hela kontrollen. Nog för att det är lite tufft, men i det långa loppet gillar jag nog de mer enklare spelen, där man mer kan fokusera på spelet än vilken knapp som var för granat och vilken knapp du skickade iväg din robot med och vilket håll du ska dra touchpaden på PS4-kontrollen för att få roboten att skjuta, skölda, stunna etc...

Ett till spel som är helt värdelöst torde vara nya UFC... Om man var tvungen att använda hela kontrollen till Killzone skulle ni se UFC... Där ska man använda varje knapp och komma ihåg en triljon kombinationer... Varför inte göra det ENKELT som typ Tekken? Framåt, bakåt, uppåt, nedåt, kryss, fyrkant, triangel, cirkel och på de lite olika kombinationer, nej i UFC (som hade kunnat vara ett grymt spel) ska man trycka ner analogknapparna, styra åt ett håll sen trycka triangel kryss cirkel och hoppas på det bästa....

Enkelhet.

Det är vad jag saknar.

Final Fantasy 7, Crash Bandicoot... Gamla Metal Gear Solid... Gamla Duke Nukem, Crash Team Racing....

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ett till spel som är helt värdelöst torde vara nya UFC... Om man var tvungen att använda hela kontrollen till Killzone skulle ni se UFC... Där ska man använda varje knapp och komma ihåg en triljon kombinationer... Varför inte göra det ENKELT som typ Tekken? Framåt, bakåt, uppåt, nedåt, kryss, fyrkant, triangel, cirkel och på de lite olika kombinationer, nej i UFC (som hade kunnat vara ett grymt spel) ska man trycka ner analogknapparna, styra åt ett håll sen trycka triangel kryss cirkel och hoppas på det bästa....

Håller helt med. Vart grymt besviken på UFC. Går garanterat att nöta in så att det sitter, men inte min kopp te.. Hoppas lite på GT7. Annars är det väl The last of us som hägrar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Håller helt med. Vart grymt besviken på UFC. Går garanterat att nöta in så att det sitter, men inte min kopp te.. Hoppas lite på GT7. Annars är det väl The last of us som hägrar nu.

Hur avlägset är GT7? Sugen på ett playseat +pedal och ratt.

The last of us är ett riktigt trevligt spel, hade glömt bort det lite i skymundan.

Project Cars, om man nu ska snacka bilspel, ser mycket lovande ut på förhand. Ofta är det ett problem, väldigt få klarar att leverera vad som såg lovande ut på trailers...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hur avlägset är GT7? Sugen på ett playseat +pedal och ratt.

The last of us är ett riktigt trevligt spel, hade glömt bort det lite i skymundan.

Project Cars, om man nu ska snacka bilspel, ser mycket lovande ut på förhand. Ofta är det ett problem, väldigt få klarar att leverera vad som såg lovande ut på trailers...

Vet inte riktigt när GT7 kommer, men skulle tro lagom tills julen. Det är väl det spelet jag verkligen ser fram emot.

Permalänk

Skönt och veta att man INTE är ensam om detta "beteende problem".. Jag är verkligen jätte sugen på att skaffa PS4 eller XBOX ONE, men suger finns ändå inte där att jag blir motvierad av att lägga ut 4k + 600kr för detta... Egentligen så älskar jag data/tv-spel. Men känner som sagt ingen vidare lust eller ork, händer att ja lirar lite LoL , men inte mkt mer. Kanske har man spelat för mkt och tröttnat? blivit äldre? eller mer kräsen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Skaffa ungar! Då har du inte tid med att spela (om du inte sitter uppe halva nätterna, men det orkar du inte med mer än vissa kortare perioder). Har inte spelat egentligen sen Wii hade sin storhetstid med Mario Kart, Super Mario Galaxy och Zelda Skyward Sword. Nu köpte jag precis Wii U och känner spelsuget komma tillbaka med stormsteg. Ungarna är 3 respektive 1 år gamla nu.

Intressen kommer och går, vissa kommer tillbaks, vissa gör det inte.

Permalänk
Medlem

Skämtar du!? Är som om jag skulle skrivit inlägget.

Kan sitta och fantisera om spel och när jag väl hamnar vid datorn börjar jag känna direkt efter att ha startat ett lir att det kanske finns något annat att lira och efter att ha gått igenom ett antal lir stänger jag av datorn.

Suget finns men börjar undra om det är mer nostalgisug jag har. När jag tyckte spel var kul. Är väl inget fel på spel idag men är man så gammal som jag känns det som jag sett och lirat allt "förr".

Älskar mmo men har hamnat i den sitsen att jag bara lirar ensam. De jag lirat med genom åren har bytt servrar till höger och vänster och bytt mmo´s och jag blir aldrig informerad. (Tog ett tag att fatta vinken men nu så....)

Samma sak med film. Köper film som en ekorre samlar nötter inför armageddon men jag har iinget sug att titta på dem. Har hyllorna fulla, är mer att det är kul att köpa filmerna. Jaga efter lägsta pris och så. Sen åker de upp i en hylla med plasten kvar och "glöms" bort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror faktiskt det är åldern som tar ut sin rätt lite. Jag började spela på en Vic20, sen 64:a, Amiga 500, Amiga 1200, PC, XBOX, XBOX 360, PS2, PS3 och nu är det PC och PS4. Någonstans börjar det kännas som "man sett allt"

Det som är värst för mig är känslan av att man "förstått" spelmekaniken i ett spel, så fort den känslan inträffar blir allt bara en repetition av samma mönster med nya ord och texturer. Det är väl det som är kul med multiplayer eftersom det inte riktigt följer ett lika tydligt mönster.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är så spot on!

Man väntar in megatitlarna bara för att få samma känsla och nästan omedelbart titta efter nästa nya stora titel som komma skall. Ibland är nästan väntan på release som är mer njutbart än själva spelandet av spelet i fråga.

Jag håller nog med om att det handlar om spelmekanik och repetitivt mönster som får en att tappa intresset samt "been there done that".

Permalänk
Medlem

Har också blivit väldigt kräsen, vissa spel känns det som att man spelar igenom bara för sakens skull (eftersom man köpt det). Finns få spel nu för tiden som jag verkligen fastnar för och tycker är roliga.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem och haft det i flera år nu.
De enda gångerna jag spelar så spelar jag äldre spel, typ san andreas eller cod4.

Mitt enda tips är att ta en paus från spelandet tills du verkligen känner att du är sugen igen. Tar du ingen paus så kommer avsaknaden inte komma upp i de nivåer som krävs.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hade likadant fick aldrig tummen ur att spela. Köpte spel hela tiden och installerade men började aldrig spela.

För några veckor sedan började jag med wow igen efter 3år och det är as kul. Spelar väl kanske 10 timmar per vecka. Jobbar heltid så mer blir svårt!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag har definitivt börjat tröttna på de flesta spelen och det är nog ålderns fel (senior gamer 50+). Jag installerade Oblivion igår för att det kanske skulle vara kul att spela det lite, men hann inte ens starta spelet då jag tänkte "Fan installerade jag detta för?" efter det så avinstallerade jag spelet igen. Jag gillar såna spel, men det är så tråkigt att lägga in alla mods och få det att funka

Ofta så stänger jag av spelet lika fort när det går dåligt, det kanske bara hinner gå 2 -3 minuter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Samma här, antar allt känns en aning repetitivt nu efter 20års spelande men vissa guldkorn får glöden att tändas en uns iaf.
Metro Last Light var nog det senaste spelet som jag faktiskt klarade ut annars brukar det hända att jag köper spel som jag inte ens spelar i 10min. Det krävs något extra ordinärt för att hålla intresset nuförtiden. Blir lätt att jag bara drar några matcher BF istället för att ge ett nytt spel en chans. Jag vill ha tillbaka det där starka spelintresset när det var spännande att läsa allt om ett nytt spel som skulle släppas osv. Good old times.. Antar man blivit gammal och tråkig

Permalänk
Medlem

En svunnen tid

Kan det inte vara så att spelandet är förknippat med en annan tid i era liv också. Det ni söker är en känsla som ni hade när ni var yngre och spelade. Problemet är att denna känsla var lika beroende på den tiden i era liv som den är av vilket spel ni spelar. Detta leder också till att ni mest hittar denna känsla när ni spelar samma spel som ni spelade då, då det blir det närmaste ni kan komma.

Själv började jag spela cs 1.6 efter 10 års uppehåll och det är väldigt lätt att sugas in (nu är ju cs ett spel man kan spela 10 min eller 5 timmar också). Kan dock inte påstå att jag känner mig särskilt glad efteråt, känns mer som waste of time när det inte är någon story eller upplevelse som berör. Just my 5 cent.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak förra året att jag känner att jag måste spela pga att jag har lagt stora summor på riggen,
Men jag har accepterat läget att inte spela och istället göra annat jag tycker om.

Så det har blivit en hel del resor och andra prylar istället.

Så mitt råd är att acceptera läget och göra det man tycker är roligt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att ni inte kan ta er ann att spela: ni har blivit smittade av "instant gratification syndrome".

Ni gillar säkerligen spel med mer kontext och story, men orkar inte läsa texten eller ge det den tid det tar att komma in i själva upplevelsen av det hela.
WoW-skadan att trycka bort all lore text för att effektivare kunna få klart alla quest's i loggen bara för att fylla den igen "rince and repeat", har satt sina klor i de flesta yngre spelarna verkar det som.
Detta är naturliigtvis inte begränsat till just WoW och/eller MMO-scenen utan genomsyrar alla genrer.

Varför skulle någon lägga ner energi på att bli duktig i ett komplext FPS-spel likt Quake alternativt Unreal Tournament när, det går enklare att tillfredsställa IG-syndromet genom "kills" i CoD eller dess like? (läste du det sista ordet i den meningen som "lajk" är du illa ute).
Varför skulle någon lära sig ett komplext strategispel, när de kan spela "MOBA's" och skrika i chatten att det är alla andras fel vid förluster.
Dock så tror jag inte ens det finns något modernt komplext RTS-spel, Starcraft2 i all ära, men det är ju egentligen ingenting "mer" än vad sin föregångare var på sin tid, det är snarare "mindre" och mer "streamlajnat", så utveckligen är snarare regressiv även där.

Detta är ett problem hela spelbranchen står inför, måste spelarna anstränga sig så byter de till något enklare, vilket leder till att alla dummar ner sina spel och gör de än mer linjära eller "hålla i handen" för att folk har helt enkelt blivit vana att inte behöva tänka, lista ut något eller ens se något djupare i storyn än "det där är de onda, de ska besegras".

Den formen av konkurens som en gång uppmanade till bättre produkter är nu dess bane, då marknaden inte kan växa mer så slåss det enbart om redan existerande marknadsandelar.
Alla(de flesta) tittar på redan existerande produkter och vill bara nypa sin del av kakan, vilket leder till att produkten skapas med marknadsundersökningar och plagiati som ledstjärna.
Detta i sin tur lämnar väldigt lite utrymme till branschens visionärer, vilka är egentligen vad som krävs för att skapa något värt att lägga sin energi och tid på.
Därav vikten i att det crowdfundade storprojektet StarCitizen blir lyckat, då det bär eller brister med hela spelbranchens framtid.
Visst kommer det i någon mån även att produceras indiespel i ett framtidsscenario utan SC, men det projektet som fenomen, kommer i stort sett att bli branchens prejudikat på AAA-klassade spel utan produktionsbolag, där visionärens skapelse står i centrum, inte marknadsandelar eller estimerade aktiekurser.

Det vart lite offtopic i inlägget men sakfrågorna i sig är ganska överlappande, så det var delvis nödvändigt för helhetsbilden.

Det ni saknar mest är inte spelen ni brukade spela, utan er själva när ni fortfarande "orkade" engagera er i något.
Innan ni än en gång klarar just det, kommer ni existera i detta träsk och jaga dessa snabba tillfredsställelser samt sjunka längre och längre ner.
Men om ni trampar tillräckligt mycket så kanske ni kommer ur kvicksanden... eller?

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av VioL8oR:

en massa text

Väldigt intressant inlägg. Du har nog rätt i mycket av det du skriver. Tänkvärt.

Permalänk

kan inte annat än säga ad me to the cup! skit svårt att njuta och slappna av när ja ska spela, har 2 barn men när tid ges så sitter man som en zombie och bara glor mest på skärmen iaf! hopplöst. ändå är man så dum så man lägger otaliga summor på spel och "bättre komponenter om vartannat.

Visa signatur

ASUS X99 Rampage V Extreme. I7 5820k @ 4,6Ghz. Phantec pro
2X Gtx 970@ 1522/8024mhz
AX860 Platinum
G-skill ripjaws 2400mhz

Permalänk
Medlem

känner igen de där, jag vill lira Titanfall, men kommer aldrig till skott, och jag kan inte påstå att jag inte har tid att komma till skott, de har jag, jag fastnar i nå hjärndött läge å surfar på tex SweC och kollar på MagineTV på höger skärmen.

EDIT: Watchdogs har jag spelat max 60min och gillar det, men startar ändå inte spelet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

De flesta människor är väl "periodare" i sina intressen. Det TS beskriver går även att applicera i andra sammanhang. Jag har denna inställning till spel och även när det kommer till att läsa böcker. Även om jag har en bra bok av min favoritförfattare som ligger och glåmar på mig ifrån nattduksbordet så blir det inte av att läsa.

Bara att gilla läget helt enkelt och göra något annat till suget kommer tillbaka!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Väldigt intressant inlägg. Du har nog rätt i mycket av det du skriver. Tänkvärt.

Jupp, ligger nog en hel del i det.
Kommer och tänka på alla gamla peka och klicka spel, det var tider det.. då var man tvungen att läsa allt noga annars kom man inte vidare. Kanske ska man installera scummvm och dra igång nån gammal klassiker.
Det var dock lättare att komma i rätt sinnesstämning för spel som yngre än när man har vuxenlivet som gnager i en. Kanske ska man testa ta en grogg eller två innan kanske hjälper