Permalänk
Medlem

Skyrim tweaks!

Skyrim till PC, behöver jag säga mer? Grafik och kontrolltweaks är något som alla borde ta del av och våga pilla lite på. Skulle vilja att ni skrev upp allt ni kan komma på här för att göra Skyrim till ett riktigt PC-lir!

Själv är jag jättefrustrerad över att det inte går att ändra kontrollerna utan att andra funktioner pajar. Lägger man om "E" "R" och "F" så är det kört. Då fungerar inte "take", "take all" när man letar i kroppar, väskor, tunnor mm. "favourite"/ "unfavourite" slutar också att fungera. Binder man "Activate" till mittenmusknappen så händer följande: Hittar man en bok löst någonstans så går det att plocka upp den och läsa den, men det går inte att ta den till inventory. Det måste ju finnas något sätt att ändra dessa grundkontroller??? Har googlat som en tok och hittar ingen lösning till detta.

HJÄLP!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Letar själv efter samma sak. Just nu har jag följande speldödande problem

Spelet går inte går att styra med mus över huvud taget :(:
1. I menyerna hoppar pekaren 4-6 pixlar åt gången(oabsett dpi-inställning i windows och editeringar i skyrims ini.).
2. Kör man med vsync på får man tokstort eftersläp/mouselag.
3. Kör man utan vsync så skalar vertikala mushastigheten med hur hög fps du har, jag har varit i situationer där dom är lika snabba och vips stunden efter så kommer man 10 grader horisontellt på samma rörelse som ger 90 vertikalt - Helt omöjligt att styra.

- Har försökt nu i en timme ungefär utan att få det spelbart, så får nog säga att jag ger upp tills dom förhoppningsvis släpper en patch. Annars verkar storyn och grafiken helt acceptabla.
Menysystemet verkar helt galet dåligt men det borde kunna lösas med en mod.

Kanske man blir tvungen att gå ut och köpa en xbox-kontroll för att få det här att fungera.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Ni kan ändra FOV (field of view) genom att ta upp konsolen med § knappen och skriva fov 90 (om ni vill ha 90, annars kan ni pröva högre eller lägre). Jag blev faktiskt illamående med fov på standard vilket jag tror är runt 70. 70-75 är alldeles för lågt för mig.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;11593009']
1. I menyerna hoppar pekaren 4-6 pixlar åt gången(oabsett dpi-inställning i windows och editeringar i skyrims ini.).

Det har jag inte märkt, har dock regtweakat vista sedan länge och stängt av musax i skyrim, kör 1000hz/2000dpi imperator...

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tweak för samtalsvolymen?
Riktigt störande då jag knappt kan höra folk som pratar rakt framför men om de står brevid låter det som de skriker :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Någon som har ett tweak för samtalsvolymen?
Riktigt störande då jag knappt kan höra folk som pratar rakt framför men om de står brevid låter det som de skriker :S

Det skulle nog vara hyfsat, jag slängde på eng subs för jag hörde int ett skit genom hela introt

Permalänk
Medlem

Jag hade bara problem med att ljudet var överlag alltför tyst. Fick dra upp volymen från 25~26% till 38% för Skyrim med mina hörlurar. Lyssnar jag på låtar är denna volym alltför högt men bara lämplig/nästan lite tyst i Skyrim.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Någon som har ett tweak för samtalsvolymen?
Riktigt störande då jag knappt kan höra folk som pratar rakt framför men om de står brevid låter det som de skriker :S

Du kan ju sänka ljudet på allt och sen höja dialogue volume och sen höja Skyrims volym i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dikth:

Du kan ju sänka ljudet på allt och sen höja dialogue volume och sen höja Skyrims volym i Windows.

Fast då blir jag väl döv när de skriker i örat på mig

Antar det får bli subtitles.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det har jag inte märkt, har dock regtweakat vista sedan länge och stängt av musax i skyrim, kör 1000hz/2000dpi imperator...

Kör också 1000 Hz fast med logitech g500.
Måste köra på typ 500 dpi dock annars går det inte att titta runt i 3d-vyn utan att snurra 50-11 varv vid minsta rörelse :).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Någon som har ett tweak för samtalsvolymen?
Riktigt störande då jag knappt kan höra folk som pratar rakt framför men om de står brevid låter det som de skriker :S

Hm, det låter snarare som någon inställning av ditt ljudkort. Kör du lurar, 5.1 högtalare eller vad? Låter precis som om centerhögtalaren vore urdragen eller som att ljudkortet vore inställt på 4/4.1. Jag kör med 5.1 ljud och creative ljudkort och upplever inga problem alls. Är det bara i Skyrim som du upplever detta?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Här är lite grejer man kan pilla med för att förbättra spelupplevelsen.

Disable mouse smoothing
Go to your Steam Directory, then steamapps, common, skyrim and select Skyrim again. Create a backup of the SkyrimPrefs.ini file. Open the file, then scroll down to where it says [Controls] and find bMouseAcceleration=1. Change to bMouseAcceleration=0. Save, exit, and play This fix and the two below are from Skyrim Reddit, and are credited to “Dead man posting” on the Something Awful Forums.

Change field of view
Head to My Documents, select My Games, select Skyrim and then Skyrim again, then create a backup of the skyrim.ini file. Scroll down to [General] in the file and add fdefaultfov=XX (where XX is the field of view you want). Then save and exit.

Fix common crash to desktop problem
Access the Sound menu from the Control panel. In the playback tab, right click on speakers and select properties. Select the advanced tab on the new screen and select 24 bit, 44100Hz (Studio Quality) from the drop down menu. This fixed crashes for Owen last night.

Disable Vsync
Access the SkyrimPrefs.ini again and add iPresentInterval=0 to the bottom of the [Display] section. This can improve a sluggish framerate and eliminate instances of mouse lag. Thanks to Tweak Guides for this one.

Graphical tweaks
Curate on the Bethesda forums has highlighted a number of interesting variables in the SkyrimPrefs.ini file. Change the digit at the end of each line to 1 to turn the feature on, 0 to turn it off. Don’t forget to create a backup of the SkyrimPrefs.ini file just in case.

Interesting variables are as follows, in order of appearance in the .ini and showing their default settings.
bDoDepthOfField=1
bTreesReceiveShadows=0
bDrawLandShadows=0
bShowFloatingQuestMarkers=1
bShowQuestMarkers=1
bShowCompass=1
bMouseAcceleration=1
fAutosaveEveryXMins=15.0000

Changing iWaterReflectHeight=512 and iWaterReflectWidth=512 to 1024 and adding the following text to the SkyrimPrefs.ini to improve the quality of water reflections.

bUseWaterReflectionBlur=1
bReflectExplosions=1
iWaterBlurAmount=4
bAutoWaterSilhouetteReflections=0
bForceHighDetailReflections=1

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Ja "tree-tweaksen" gjorde verkligen underverk:

Off: http://tinypic.com/view.php?pic=352oob8&s=5

On: http://tinypic.com/view.php?pic=30ldus9&s=5

En kort fråga bara angående att avaktivera Vsync, ska det göras i filen i steam-mappen eller i my games-mappen? Spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Ja "tree-tweaksen" gjorde verkligen underverk:

Off: http://tinypic.com/view.php?pic=352oob8&s=5

On: http://tinypic.com/view.php?pic=30ldus9&s=5

En kort fråga bara angående att avaktivera Vsync, ska det göras i filen i steam-mappen eller i my games-mappen? Spelar det någon roll?

Läste nånstans att du ska göra det i My games-mappen.

Jag undrar om inte launchern kopierar low/med/high.ini-filerna (ifall man trycker på en preset alltså) och stoppar in i My games-mappen och sen läser Skyrim från den. Detta är bara en spekulation dock.

Permalänk

Ljudet är svagt, det håller jag med om. Men jag tycker att det är rätt skönt att för en gångs skull få vrida på volymratten, då inte allt ljud ligger vid den digitala nollan. Njut av dynamiken!

Permalänk
Medlem

Funderar lite på om det går att fixa skuggorna?

Ser inte så imponerande ut om man öppnar bilden och zoomar in:

Det är en skugga från ett träd som är på bilden.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Hm, det låter snarare som någon inställning av ditt ljudkort. Kör du lurar, 5.1 högtalare eller vad? Låter precis som om centerhögtalaren vore urdragen eller som att ljudkortet vore inställt på 4/4.1. Jag kör med 5.1 ljud och creative ljudkort och upplever inga problem alls. Är det bara i Skyrim som du upplever detta?

Det löste problement. Underligt nog har jag inte märkt det i något annat spel... Jag antar de flesta andra spel skickar ut ljud på alla 3 front högtalare även om det är rakt framifrån :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker-Man:

Ni kan ändra FOV (field of view) genom att ta upp konsolen med § knappen och skriva fov 90 (om ni vill ha 90, annars kan ni pröva högre eller lägre). Jag blev faktiskt illamående med fov på standard vilket jag tror är runt 70. 70-75 är alldeles för lågt för mig.

Tack som FAN för detta, mått dåligt enda sen jag börja spela och försökt att lista ut vad det var, nu blev det as skönt att lira!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför man skulle vilja öka fov? Blir inte alla modeller ihoptryckta/utdragna då man ser mer i sidled?
Jag vet inte 100% hur det här funkar så någon får gärna förklara vad fov exakt gör.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Kan någon förklara för mig varför man skulle vilja öka fov? Blir inte alla modeller ihoptryckta/utdragna då man ser mer i sidled?
Jag vet inte 100% hur det här funkar så någon får gärna förklara vad fov exakt gör.

Ökar du på bredden så ökar du också djupet, så det jämnar ut sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker-Man:

Ni kan ändra FOV (field of view) genom att ta upp konsolen med § knappen och skriva fov 90 (om ni vill ha 90, annars kan ni pröva högre eller lägre). Jag blev faktiskt illamående med fov på standard vilket jag tror är runt 70. 70-75 är alldeles för lågt för mig.

Åh så mycket bättre det blev, Som någon ovan sa. Man stör sig på de men kan inte riktigt förstå vad Tack för tipset! Hoppas någon moddare släpper en high-texture pack snart ^^,

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk

fattar inte varför man vill höja fov.. har man så högt som fov 90 så ser man ju till och med igenom armar ibland.. och hela bilden blir ju helt förvriden

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

fattar inte varför man vill höja fov.. har man så högt som fov 90 så ser man ju till och med igenom armar ibland.. och hela bilden blir ju helt förvriden

Man anpassar ju fov till hur pass stor del av ditt synfält din skärm tar upp.
Sitter du långt ifrån vill du ha lågt (~70 som på konsol) men sitter du nära
så vill du ha högre för att slippa få tunnelseende.

Edit: En knapp meter ifrån en 24"-skärm så tycker jag 90-100 är lagom. Ökar jag
avståndet till en dryg meter så blir 90 max innan det börjar se konstigt ut.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Negativ scalning med CF normalt så här kommer en lösning.

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4157665&postcount=17

Funkar har testat och den funkar fint.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har lite mer tweaks att prova för er. Vissa finns med här som nämnts ovan.

iBlurDeferredShadowMask=3 (change to 1) - Greately improves the sharpness of the shadows with no FPS loss (for me at least).

If you think they are too sharp, set the value to 2 instead of 1.

fTreesMidLODSwitchDist=0.0000 (change to 10000000.0000) - Improves tree LOD distance.

fShadowLODStartFade=200.0000 (change to 1000.0000) - Improves the LOD distance of shadows.

bTransparencyMultisampling=0 (change to 1) - Enables Trasparency MS (needs more testing).

iWaterMultiSamples=0 (change to 4) - Improves water AA sampling.

bTreesReceiveShadows=0 (change to 1) - Improves the tree shadowing by enabling shadows ON trees!

bDrawLandShadows=0 (change to 1) - Supposed to enable land shadowing (needs more testing).

fGrassMinStartFadeDistance=0.0000 (change to 400.0000) - Improves grass distance.

iWaterReflectHeight=512 and
iWaterReflectWidth=512 (change both to 1024) - Improves the water reflections resolution.

bMouseAcceleration=1 (change to 0) - Disables mouse acceleration, which causes mouse lag with Vertical Sync, just be sure to

also raise the mouse sensitivity in the game options.

uiMaxSkinnedTreesToRender=20 (change to 40) - Renders more tree's skins/textures (needs more testing).

-Now add these lines at the bottom:

bUseWaterReflectionBlur=1
bReflectExplosions=1
iWaterBlurAmount=4
bAutoWaterSilhouetteReflections=0
bForceHighDetailReflections=1 - These 5 improve the water rendering.

fBlockLoadDistanceLow=50000.0000
fBlockLoadDistance=125000.0000
fHighBlockLoadDistanceLow=75000.0000 - These 3 improve the mesh on long distance.

-Save, exit.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Om någon har provat dessa så kan ni väl säga hur det påverkade er fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Usch vad arg jag blir när ett spel som detta som inte är speciellt snyggt är så krävande, värdelöst optimerat.
Inaktiverade en av mina 6870s och fick 10 mer fps... Men att det går under 30 ibland och ser mer eller mindre ut som ett 3-4år gammalt spel är ju oacceptabelt.

Permalänk
Medlem

Mina tweaks är mer för att få "bättre" grafik än att få bättre frames.
Så jag rekommenderar inte mina inställningar för "lågpresterande"-maskiner utan mer för entusiasterna med snabba riggar som vill ha ögongodis.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Mina tweaks är mer för att få "bättre" grafik än att få bättre frames.
Så jag rekommenderar inte mina inställningar för "lågpresterande"-maskiner utan mer för entusiasterna med snabba riggar som vill ha ögongodis.

Eftersom ett 580 går på knäna vid ultra och sli skalar typ 20% så tror jag man får vänta till de optimerat skiten innan man börjar med extra ögongodis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Eftersom ett 580 går på knäna vid ultra och sli skalar typ 20% så tror jag man får vänta till de optimerat skiten innan man börjar med extra ögongodis

Skickades från m.sweclockers.com

Eh va?

Jag kör ett 570 och kör allt på ultra plus att jag tweakat med min setup som jag publicerat. Flyter hur bra som helst och ser bra ut. Tror nog att riggarna du sett med 580 på har någon flaskhals som stryper prestandan utöver grafikkortet.
Var har du sett 580-testet du uppenbarligen refererar till? Eller talar du av egen erfarenhet?
Har en polare som bara kör ett 460 och det är inga problem med prestanda heller. Dock vet jag inte riktigt hur hans spel ser ut rent grafiskt med texturerna osv men för egen del kan jag säga att mitt spel ser riktigt bra ut trots Bethesdas nedbantade texturer.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.