Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

Permalänk
Hedersmedlem

Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

(om det nu skulle vara så att tråden ligger fel, så ber jag moderat att flytta den.)

det har ryktats att att nästa generations konsoler kommer att förbjuda säljning utav begagnade spel.

Cryteks kreative utvecklingschef säger: Från ett affärsperspektiv skulle det vara helt fantastiskt, säger han till Computer and Videogames. Det är konstigt att begagnade spel fortfarande är tillåtna eftersom det inte funkar så i andra mjukvaruindustrier, så det skulle vara underbart om de på något sätt kunde åtgärda det problemet.

Silicon Knights chef Denis Dyack instämmer och pekar på att spel i princip bara säljer ordentligt de första tre månaderna.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14762900.a...

Vad tycker ni, har dom någon rätt att förhindra försäljning utav begagnade spel?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

(om det nu skulle vara så att tråden ligger fel, så ber jag moderat att flytta den.)

det har ryktats att att nästa generations konsoler kommer att förbjuda säljning utav begagnade spel.

Cryteks kreative utvecklingschef säger: Från ett affärsperspektiv skulle det vara helt fantastiskt, säger han till Computer and Videogames. Det är konstigt att begagnade spel fortfarande är tillåtna eftersom det inte funkar så i andra mjukvaruindustrier, så det skulle vara underbart om de på något sätt kunde åtgärda det problemet.

Silicon Knights chef Denis Dyack instämmer och pekar på att spel i princip bara säljer ordentligt de första tre månaderna.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14762900.a...

Vad tycker ni, har dom någon rätt att förhindra försäljning utav begagnade spel?

Om det innebär att priserna sjunker markant, visst. Men så lär tyvärr inte bli fallet.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Innan alla människor börjar hata på spelindustrin kan jag bara tillägga:

Ett företag finns till för att tjäna pengar, om möjligheten att förbjuda försäljning av begagnade spel finns (och om det leder till större intäkter) så kommer den chansen tas. Om detta är moraliskt rätt eller inte kan man tycka vad man vill om, men om möjligheten att förbjuda försäljning av spel finns så kommer den tas. Sedan kan man ju såklart sätta press på politiker etc och "förbjuda förbudet", iallafall i Sverige.

Permalänk
Medlem

jag tycker det vore helt okej att sälja begangnade spel i affärer och sånt OM företagen som tjänar pengar på o sälja begangnade spel ger en del av vinsten till dom som gjort / gett ut spelet

annars så skadar dom ju industrin precis lika mycket som piracy

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Sätt cd kod på alla spel med online registrering?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

jag tycker det vore helt okej att sälja begangnade spel i affärer och sånt OM företagen som tjänar pengar på o sälja begangnade spel ger en del av vinsten till dom som gjort / gett ut spelet

annars så skadar dom ju industrin precis lika mycket som piracy

Ah men då är det ju lugnt med tanke på att spelindustrin tack vare piracy har växt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ah men då är det ju lugnt med tanke på att spelindustrin tack vare piracy har växt

ja, jo tycker själv ochkså att piracy inte är så dåligt uttryckte mig lite dåligt, men i företagens ögon skulle det vara lika "skadligt"

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Om det innebär att priserna sjunker markant, visst. Men så lär tyvärr inte bli fallet.

Ser man på steam har det visst blivit bättre priser, reorna är ju helt sjuka ibland. För på PCsidan är ju begagnatförsäljningen redan stoppad. Om man inte är villig att sälja hela sitt steam-, orgion-, battle.net, etc-konto.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

ja, jo tycker själv ochkså att piracy inte är så dåligt uttryckte mig lite dåligt, men i företagens ögon skulle det vara lika "skadligt"

Ah OK, jo absolut det är ju i princip samma sak för företagen, att folk kan spela spelet utan att ha betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ah OK, jo absolut det är ju i princip samma sak för företagen, att folk kan spela spelet utan att ha betalt för det.

Man kan ju tro det men så är det inte alls, ibland. Om ett spel säljs för 500 kronor och jag vet att jag kommer kunna sälja spelet för 300 kronor så lär min benägenhet att köpa spelet i första hand högre. Sedan kan man ju tänka sig att dessa 300 kronor som jag sålt spelet för används för att finansiera nästa spelköp.

På detta sätt bidrar även begagnathandeln till nyköp.

Om vi ska ta ett klassiskt bilexempel, så spelar det ju oftast en viss roll vad jag kan sälja bilen för när jag köper den samt att pengarna jag säljer den för används direkt till nästa bil.

Permalänk
Medlem

Ska man stoppa försäljning av begagnade bilar också då? Det skadar ju nybilsförsäljningen om folk köper begagnat istället för nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Om man inte är villig att sälja hela sitt steam-, orgion-, battle.net, etc-konto.

Många jag känner skapar ett nytt battle.net konto för varje blizzard spel, just för att kunna sälja det när de tröttnat.

Skrivet av m1n1h0p:

Ah OK, jo absolut det är ju i princip samma sak för företagen, att folk kan spela spelet utan att ha betalt för det.

Vem i begagnatkedjan anser du inte har betalt för spelet?

Om jag säljer vidare för halva priset får jag ju de pengarna så då har vi ju betalt hälften var.

Permalänk
Hedersmedlem

vet dock inte hur dom har tänkt att göra det, eller om det bara är rykten. men personligen så tycker jag att det låter dumt, för om du har köpt en vara så tycker jag att man har rätten att sälja varan likaså.

Gamestop kommer ju att lida ganska stort ekonomiskt sätt om detta går igenom till exempel.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

På sätt och vis måste jag ändå hålla med spelföretagen...

Det jag inte gillar med detta är att man då bara kommer kunna köpa gamla spel nya. dvs det blir svårare att hitta samt man måste betala väldigt mycket. Jag personligen har väldigt svårt för att betala så stora summor för ett flera år gammalt spel.

Dock brukar gamla spel vara väldigt bra prissatta på steam, fast det om inte finns på steam så kostar de ju ofta över 100kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Många jag känner skapar ett nytt battle.net konto för varje blizzard spel, just för att kunna sälja det när de tröttnat.

Samtidigt vet jag människor som har uppåt 50 eller mer spel på sina steamkonton. Blizzard blir ju lite av en annorlunda spelare då de har så få spel. Men att göra ett nytt steamkonto för varje spel känns ju rätt drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

Gamestop kommer ju att lida ganska stort ekonomiskt sätt om detta går igenom till exempel.

Jaha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag tycker det vore helt okej att sälja begangnade spel i affärer och sånt OM företagen som tjänar pengar på o sälja begangnade spel ger en del av vinsten till dom som gjort / gett ut spelet

annars så skadar dom ju industrin precis lika mycket som piracy

Självklart ska företagen INTE ha något när ett begagnat spel säljs. Lika lite som Ikea ska ha pengar som du köper en begagnad soffa på myrorna.

Copyright är faktiskt inte till för att företag ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt utan ett "socialt kontrakt" med både rättigheter och SKYLDIGHETER. En av skyldigheterna är att det ska gå att sälja begagnade verk (böcker, spel osv) utan att rättighetsinnehavaren ska ha extra pengar. Precis som om jag köper en begagnad bok på ett antikvariat har författaren redan fått betalt en gång.

Produkter som har tekniska skydd för att förhindra andrahandsförsäljning borde faktiskt inte omfattas av copyright då man uppenbart bara försöker mjölka rättigheterna utan att omfattas av skyldigheterna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter ett spel till gamla Xbox som är ca 10 år gammalt nu och största chansen är att jag hittar det beg.
Men tänk om Xbox1 nu hade detta 'anti-beg' system, vad skulle jag då göra? har man riktigt tur kan man hitta spelet nytt för hutlösa priser. För att detta ska fungera bra så måste dem ju tänka på detta och förmodligen avaktivera systemet efter en viss tid, annars kommer det bli omöjligt att hitta lite äldre spel.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Visst lätt fullt möjligt för företagen att sätta online aktivering på alllt och binda det till specifikt konto. Men för att bara spela ett singleplayer spel tycker jag att det känns jävligt onödigt att binda det till konto och online aktivering och shit.. Tänk om jag inte har nån internetuppkppling? Sen att bara förbjuda säljandet av begagnade spel är ju helt omöjligt då folk säljer wow-konton och steam konton osv som man inte får redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Jag har letat efter ett spel till gamla Xbox som är ca 10 år gammalt nu och största chansen är att jag hittar det beg.
Men tänk om Xbox1 nu hade detta 'anti-beg' system, vad skulle jag då göra? har man riktigt tur kan man hitta spelet nytt för hutlösa priser. För att detta ska fungera bra så måste dem ju tänka på detta och förmodligen avaktivera systemet efter en viss tid, annars kommer det bli omöjligt att hitta lite äldre spel.

Kan det bero på att xbox inte hade det systemet? Om man förändrar något så förändras såklart allt. Dåtiden kan man inte sätta lika med framtiden.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Sätt cd kod på alla spel med online registrering?

Typ det dom gjort med BF3 då det är länkat till ens Origin konto?

EDIT: Steam är också ett bra exempel.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Innan alla människor börjar hata på spelindustrin kan jag bara tillägga:

Ett företag finns till för att tjäna pengar, om möjligheten att förbjuda försäljning av begagnade spel finns (och om det leder till större intäkter) så kommer den chansen tas. Om detta är moraliskt rätt eller inte kan man tycka vad man vill om, men om möjligheten att förbjuda försäljning av spel finns så kommer den tas. Sedan kan man ju såklart sätta press på politiker etc och "förbjuda förbudet", iallafall i Sverige.

De flesta företag finns till för att se till att ägaren har en utkomst. Det flesta företag har nämligen bara en anställd nämligen sin ägare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ah OK, jo absolut det är ju i princip samma sak för företagen, att folk kan spela spelet utan att ha betalt för det.

Vadå folk har väl betalt för det begagnade spelet? Säljaren har fått pengar som bidrar till köp av ett nytt spel. Så i slutändan har de ändå fått sälja ett nytt spel (säljaren kanske inte hade råd att köpa det nya spelet utan att sälja det begagnade och köparen av det begagnade hade kanske ändå inte råd att köpa ett nytt). Så istället för att ingen hade köpt något spel alls så har de nu fått sälja ett nytt spel.

Fast det är klart hade spelen kostat hälften så mycket från början så hade de istället kunna sälja två nya spel och tjänat lika mycket.

Men de är väl som med begagnade bilar. För att kunna köpa en ny bil så säljer man sin begagnade bil. Om man inte hade fått sälja sin begagnade bil hade man inte haft råd att köpa den nya. Han som köpte den begagnade bilen av mig hade inte råd att köpa en ny bil. Bilföretagen har fått sälja en ny bil tack vare begagnatmarknaden, annars hade ingen av oss haft råd att köpa ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Typ det dom gjort med BF3 då det är länkat till ens Origin konto?

EDIT: Steam är också ett bra exempel.

Som sagt, på PCmarknaden är vi redan "där". Alla spel som släpps nu krävs väl att de kopplas till ett konto? Jag är dock ingen storgamer, men mig veterligen är det så.

Permalänk
Medlem

Ja om de nu vill att det ska bli verklighet; varför gör inte speltillverkarna och konsoltillverkarna så att spelen binds via konsolnumret?
Så att spelet bara kan spelas på en och samma konsol. Då slipper man ju det som några poster ovanför nämnde om onlineaktivering och om man samtidigt inte har något internet.

Menar inte med detta att jag tycker det är OK. Tycker man borde kunna sälja och göra sig av med allt man har köpt om man tröttnat eller är klar med produkten, givetvis inte läkemedel och droger osv.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av To33e:

vet dock inte hur dom har tänkt att göra det, eller om det bara är rykten. men personligen så tycker jag att det låter dumt, för om du har köpt en vara så tycker jag att man har rätten att sälja varan likaså.

Gamestop kommer ju att lida ganska stort ekonomiskt sätt om detta går igenom till exempel.

Som sagt, det är bara för dom att låsa spelet mot en cd-nyckel och ett användarkonto.

Skrivet av MooD:

Ja, Gamestop och de flesta andra retail-försäljare lever väldigt gott på beg-försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Som sagt, på PCmarknaden är vi redan "där". Alla spel som släpps nu krävs väl att de kopplas till ett konto? Jag är dock ingen storgamer, men mig veterligen är det så.

Dock tycker jag att det ska vara lite skillnad på pc-marknad och konsolmarknad det är inte så självklart att man har internet till sin konsol och då blir aktivvering till konto omöjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Ja om de nu vill att det ska bli verklighet; varför gör inte speltillverkarna och konsoltillverkarna så att spelen binds via konsolnumret?
Så att spelet bara kan spelas på en och samma konsol. Då slipper man ju det som några poster ovanför nämnde om onlineaktivering och om man samtidigt inte har något internet.

Menar inte med detta att jag tycker det är OK. Tycker man borde kunna sälja och göra sig av med allt man har köpt om man tröttnat eller är klar med produkten, givetvis inte läkemedel och droger osv.

Största problemet med konsollåsning är att om din konsol går sönder så förlorar du också alla dina spel som du låst på konsolen, om du inte kontaktar alla företag och säger att din konsol gick sönder och då blir det säkert massa säkerhetskontroller på att den verkligen gått sönder osv..

Permalänk
Medlem

tycker själv att detta är bra, då kanske speltillverkarna tjänar lite mer vilket i sin tur förmodligen gör att vi får bättre optimerade och väl arbetade spel i framtiden

Skrivet av ronnylov:

Ska man stoppa försäljning av begagnade bilar också då? Det skadar ju nybilsförsäljningen om folk köper begagnat istället för nytt.

det är dock långt ifrån samma sak, då alla har inte råd att köpa en bil för 100 000kr och köper istället en begagnad för kanske 5000kr, hade ett spel som kostade 500kr kostat 5kr begagnad då hade det vart samma sak men tyvär så är det inte så..

samt har man inte råd att köpa ett spel för 500 men har råd att köpa det för 300 så jaa då bör man kanske försöka spendera sin tid på något annat eller bara vänta tills spelet går ner i pris..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Vadå folk har väl betalt för det begagnade spelet? Säljaren har fått pengar som bidrar till köp av ett nytt spel. Så i slutändan har de ändå fått sälja ett nytt spel (säljaren kanske inte hade råd att köpa det nya spelet utan att sälja det begagnade och köparen av det begagnade hade kanske ändå inte råd att köpa ett nytt). Så istället för att ingen hade köpt något spel alls så har de nu fått sälja ett nytt spel.

Fast det är klart hade spelen kostat hälften så mycket från början så hade de istället kunna sälja två nya spel och tjänat lika mycket.

Men de är väl som med begagnade bilar. För att kunna köpa en ny bil så säljer man sin begagnade bil. Om man inte hade fått sälja sin begagnade bil hade man inte haft råd att köpa den nya. Han som köpte den begagnade bilen av mig hade inte råd att köpa en ny bil. Bilföretagen har fått sälja en ny bil tack vare begagnatmarknaden, annars hade ingen av oss haft råd att köpa ny bil.

Jo det klart folk har betalt för det begagnade spelet, men i FÖRETAGETS ögon (alla som spelar spelet och inte har betalt för det är onda människor etc) så är det samma sak om folk piratar spelet eller köper det begagnat, de får fortfarande spela spelet utan att företaget direkt får pengar

Tror du misstolkade vad jag menade, jag menade bara att det för företaget är samma sak. Själv är jag för fildelning och begagnatmarknad och alltihop, vi pratade bara företag etc