Minecraft for dummies?

Permalänk
Medlem

Minecraft for dummies?

Pojken håller på att tjata ihjäl sig, så jag får väl ge efter, han skall få spelet! Men hur gör man? Är det något man köper på CDON som kommer hem som en skiva eller laddar man ner spelet från deras hemsida? Eller är det ett spel man loggar in på och spelar? Men hur funkar det då med olika servrar och så? Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Du köper och laddar ned spelet från https://minecraft.net/.

Har för mig att du måste skapa ett konto på sidan och för att kunna köpa, detta konto använder du senare för att logga in i spelet.

Permalänk
Medlem

GÅ in på sidan som länkas i förra inlägget, där skapar man ett konto som man pröjsar spelet med. Om man vill spela på servers osv online så måste man logga in varje gång man startar, men Minecraft är minst lika roligt att spela singleplayer och eftersom online finns de ofta massa regler och massa engelsk text att läsa (antar att grabben inte läser engelska, pga av sättet du skriver din trådstart).

summasumarum så funkar de utmärkt att köra utan login, finns en knapp bara spela offline. sen e de bara att tuta och köra. tror de är ett bra sätt för unga själar att lära sig om kreativitet.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasseXP:

Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?

Tyckte alla andra frågor var besvarade, men ville utveckla svaret på denna fråga.

Det enda du -är tvungen- att betala för är spelet, sen är det i princip fritt fram att spela på vilka servrar du vill (såvida de inte har whitelist).

Det man kan råka ut på multiplayer servrar är en sak som heter Buycraft, det är en funktion för att servern kan få in pengar och samtidigt ge rewards för de som vill skänka. Men det ska klargöras att det inte är obligatoriskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LasseXP:

Pojken håller på att tjata ihjäl sig, så jag får väl ge efter, han skall få spelet! Men hur gör man? Är det något man köper på CDON som kommer hem som en skiva eller laddar man ner spelet från deras hemsida? Eller är det ett spel man loggar in på och spelar? Men hur funkar det då med olika servrar och så? Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?

Du betalar via hemsidan. Sedan är det fritt fram att spela på vilken server man vill med vissa restriktioner som sätts av de som håller uppe servern.. alltså inte Mojang som gjort spelet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasseXP:

Pojken håller på att tjata ihjäl sig, så jag får väl ge efter, han skall få spelet! Men hur gör man? Är det något man köper på CDON som kommer hem som en skiva eller laddar man ner spelet från deras hemsida? Eller är det ett spel man loggar in på och spelar? Men hur funkar det då med olika servrar och så? Betalar man på alla eller? Kort sagt hur gör man?

Steg 1: Gå in på www.minecraft.net

Steg 2: Skapa ett konto

Steg 3: Köp spelet

Steg 4: Ladda ner launchern

Steg 5: Starta spelet, logga in, tryck på "Language" och byt till Svenska (Om du tycker det är nödvändigt )

Steg 6: Starta singleplayer/multiplayer och börja spela!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

alternativt köper du en "gift code" på deras hemsida som du ger han, så får han registrera med sitt användarnamn själv

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Steg 1: Gå in på www.minecraft.net

Steg 2: Skapa ett konto

Steg 3: Köp spelet

Steg 4: Ladda ner launchern

Steg 5: Gå in på t.ex http://minecraft-server-list.com/ alt. sök på "Svensk minecraft server" på Google (Alla serverar är gratis, men vissa har Whitelist*)

Steg 6: Starta spelet, logga in, tryck på "Language" och byt till Svenska (Om du tycker det är nödvändigt )

Steg 7: Starta singleplayer/multiplayer och börja spela!

*Whitelist: En lista med godkända spelare som får komma in på serveren, Admin bestämmer.

Steg 1: Gå in på www.minecraft.net

Steg 2: Skapa ett konto / köp spelet https://account.mojang.com/login

Steg 3: Ladda ner launchern https://s3.amazonaws.com/MinecraftDownload/launcher/Minecraft...

Steg 4: Placera launchern på skrivbordet/genväg i startmenyn osv.

Steg 5: Logga in och låt ungen spela, det där med servrar kan han lista ut själv senare när han kommit in i spelet tillräckligt!

Gjorde bara en enklare lista eftersom multiplayer i minecraft är inget måste och jag själv lirade offline i minst 2 år innan jag började spela multiplayer och då lirar jag enbart multiplayer ihop med irl kompisar.

Permalänk
Medlem

Om du eller ditt barn behöver en genomgång av Minecraft finns det oändliga mängder på nätet.
Om ditt barn är lite yngre eller inte är så bra på engelska är det fritt fram att PMa mig och be om en liten tutorial! Har förresten spelat minecraft i lite mer än ett år nu, ifall ni tänkte; "mm, jo, men kan man lita på denna källa..?"

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt att man kan spela singleplayer? Det är enligt mig roligare än att spela på stora publicservrar, alternativt att man har en egen server där kompisar kan vara med.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Steg 1: Gå in på www.minecraft.net

Steg 2: Skapa ett konto

Steg 3: Köp spelet

Steg 4: Ladda ner launchern

Steg 5: Placera launchern på skrivbordet/genväg i startmenyn osv.

Steg 6: Logga in och låt ungen spela, det där med servrar kan han lista ut själv senare när han kommit in i spelet tillräckligt!

Gjorde bara en enklare lista eftersom multiplayer i minecraft är inget måste och jag själv lirade offline i minst 2 år innan jag började spela multiplayer och då lirar jag enbart multiplayer ihop med irl kompisar.

Jo sant... (Alt. en Hamachi server med hans kompisar...)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jo sant... (Alt. en Hamachi server med hans kompisar...)

Hamachi är ett genialt program för dessa ändamål!
Hur man fixar en Minecraft-Hamachi server:

1. Ladda ned hamaci+minecraft_server.exe/jar (Om du har linux, etc)

2. Starta programmet och klicka på >servers>skapa server (eller liknande text)

3. Döp servern och ge den ett Lösenord

4. Placera Minecraft_server.exe i en TOM Mapp och dubbelklicka på't

5. Vänta på att den ska generera ut världen, när den säger "Done!" kan du stänga fönstret som poppade upp.

6. Nu kan du se att det har skapats massa filer i din, till en början, tomma mapp.

7. Öppna "Properties" filen med t.ex Notepad++

8. Hitta raden som säger "Server Ip" och ändra "svaret" till din hamchi IP.

(I denna fil kan du ändra massa andra inställningar också)

9. Logga in på servern med din Hamachi IP.

Klart! Det var väll inte så svårt?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Hamachi är ett genialt program för dessa ändamål!
Hur man fixar en Minecraft-Hamachi server:

1. Ladda ned hamaci+minecraft_server.exe/jar (Om du har linux, etc)

2. Starta programmet och klicka på >servers>skapa server (eller liknande text)

3. Döp servern och ge den ett Lösenord

4. Placera Minecraft_server.exe i en TOM Mapp och dubbelklicka på't

5. Vänta på att den ska generera ut världen, när den säger "Done!" kan du stänga fönstret som poppade upp.

6. Nu kan du se att det har skapats massa filer i din, till en början, tomma mapp.

7. Öppna "Properties" filen med t.ex Notepad++

8. Hitta raden som säger "Server Ip" och ändra "svaret" till din hamchi IP.

(I denna fil kan du ändra massa andra inställningar också)

9. Logga in på servern med din Hamachi IP.

Klart! Det var väll inte så svårt?

jag hostar en server utan hamachi bloatware tramset, bara öppna den porten du vill använda i routern och ge ip'n till dina kompisar och dra igång ju -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Hamachi är ett genialt program för dessa ändamål!
Hur man fixar en Minecraft-Hamachi server:

1. Ladda ned hamaci+minecraft_server.exe/jar (Om du har linux, etc)

2. Starta programmet och klicka på >servers>skapa server (eller liknande text)

3. Döp servern och ge den ett Lösenord

4. Placera Minecraft_server.exe i en TOM Mapp och dubbelklicka på't

5. Vänta på att den ska generera ut världen, när den säger "Done!" kan du stänga fönstret som poppade upp.

6. Nu kan du se att det har skapats massa filer i din, till en början, tomma mapp.

7. Öppna "Properties" filen med t.ex Notepad++

8. Hitta raden som säger "Server Ip" och ändra "svaret" till din hamchi IP.

(I denna fil kan du ändra massa andra inställningar också)

9. Logga in på servern med din Hamachi IP.

Klart! Det var väll inte så svårt?

det var onödigt svårt med tanke på att allt man behöver göra är öppna port 25565 ladda minecraft servern, starta o ge ut IP

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det var onödigt svårt med tanke på att allt man behöver göra är öppna port 25565 ladda minecraft servern, starta o ge ut IP

Måste forwarda porten till serverdatorn med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Måste forwarda porten till serverdatorn med.

Det är det enda stället man behöver öppna porten till

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Måste forwarda porten till serverdatorn med.

Som han du citerade skrev...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Tyckte alla andra frågor var besvarade, men ville utveckla svaret på denna fråga.

Det enda du -är tvungen- att betala för är spelet, sen är det i princip fritt fram att spela på vilka servrar du vill (såvida de inte har whitelist).

Det man kan råka ut på multiplayer servrar är en sak som heter Buycraft, det är en funktion för att servern kan få in pengar och samtidigt ge rewards för de som vill skänka. Men det ska klargöras att det inte är obligatoriskt

Tänkte bara förklara whitelist, så inte ett svar till dig Whitelist är som att gå före i kön till nattklubber eller dyl., dvs du har företräde till servern över andra. Admins på servern kan t.ex. sparka ut någon för att göra plats åt en som är whitelistad, beror på serverns regler.
Motsatsen är såklart blacklist, d.v.s. du kommer inte in på servern öht.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Tänkte bara förklara whitelist, så inte ett svar till dig Whitelist är som att gå före i kön till nattklubber eller dyl., dvs du har företräde till servern över andra. Admins på servern kan t.ex. sparka ut någon för att göra plats åt en som är whitelistad, beror på serverns regler.
Motsatsen är såklart blacklist, d.v.s. du kommer inte in på servern öht.

Det där stämmer inte riktigt.
"Vanilla"-whitelist innebär att endast personer på whitelisten kan komma in på servern. Står man inte med på whitelist så får man ett error. "You are not whitelisted on this server" eller något åt det hållet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Tänkte bara förklara whitelist, så inte ett svar till dig Whitelist är som att gå före i kön till nattklubber eller dyl., dvs du har företräde till servern över andra. Admins på servern kan t.ex. sparka ut någon för att göra plats åt en som är whitelistad, beror på serverns regler.
Motsatsen är såklart blacklist, d.v.s. du kommer inte in på servern öht.

Skrivet av LemonIllusion:

Det där stämmer inte riktigt.
"Vanilla"-whitelist innebär att endast personer på whitelisten kan komma in på servern. Står man inte med på whitelist så får man ett error. "You are not whitelisted on this server" eller något åt det hållet.

Någon han före! Whitelist är motsattsen till blacklist såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Om du eller ditt barn behöver en genomgång av Minecraft finns det oändliga mängder på nätet.
Om ditt barn är lite yngre eller inte är så bra på engelska är det fritt fram att PMa mig och be om en liten tutorial! Har förresten spelat minecraft i lite mer än ett år nu, ifall ni tänkte; "mm, jo, men kan man lita på denna källa..?"

1 år, pfft Har lirat sen invdev

Men till Topic så tycker jag den är ganska bra svarad, sen att hitta servrar så får man googla lite

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

1 år, pfft Har lirat sen invdev

Men till Topic så tycker jag den är ganska bra svarad, sen att hitta servrar så får man googla lite

Ska vi spela litta granna? TS får gärna vara med om vi kan hitta en server!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Ska vi spela litta granna? TS får gärna vara med om vi kan hitta en server!

Jovisst, ska bara uppdatera och så, har nog inte lirat MC på ett par månader

Om en "tom" server behövs kan jag hosta, men vi kan ta resten i PM eller eventuellt Swecs Teamspeak!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Vi får det inte att fungera. Jag har skapat konto, betalt för spelet och laddat ner launchern. När jag försöker logga in på den så blir det Failed login, vad är det för fel tro?

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

testa att uppdatera till senaste java, (dum fråga, du är säker på att du skrivit rätt?). testa trycka på offline mode och kolla om de funkar.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Äntligen igång, olika konton och inloggningar gör en förvirrad. Tack för hjälpen vi fått!

Visa signatur

Dator:
Låda:
Fractal Design Define R4 CPU: AMD FX-8350 8C 4.0Ghz Black Edition CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX RAM: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz Ares LP GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC Nätagg: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze SSD: Samsung Basic 830-Series 128GB OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasseXP:

Äntligen igång, olika konton och inloggningar gör en förvirrad. Tack för hjälpen vi fått!

om ni kör 64-bit windows så är http://www.java.com/en/download/windows_manual.jsp?locale=en

java windows offline 64-bit en riktig prestandaökning för just minecraft!