Verktyg Visningsval
2012-11-25, 22:46   #1

lappen81

Medlem

Registrerad: feb 2012

Stora problem med köpta spel pga DRM/phone home/logging/server

Bli inte irriterad på trådnamnet nu, men frustrationen är på topp.

Senaste 3-4åren har jag köpt "alla spel" då det digitiala har slagit. Har inte ens en optisk enhet
Har även gjort rätt för mig då jag har köpt tidigare nerladdade spel (som jag har spelat)

Mass Effect 3
google: "mass effect 3 freezing at loading screen" ger 196 000 träffar många säkert orelevanta.
Detta påverkar tydligen alla portar av spelet (pc, xbox osv), EA har själv gått ut med att dom har "anslutnings problem" , det som händer är att man kommer till menyn checking downloadable content och där låser sig spelet.
Gjorde en ticket på origin mer för att att problemet ligger på deras sida och ville få detta som en issue hos dom "inte mig", blev runt bollad med massa olika supportpersoner och efter 20tal mail fram och tilllbaka där dom vill att jag ska prova allt från att starta som admin till att stänga av brandvägg, start om datorn och runt igen starta som admin stänga av brandvägg osv så gav jag upp.
http://www.youtube.com/watch?v=tF0SVI7KAYo
Community lösning : Vänta på att EA fixar eller starta spelet om och om igen tills det fungerar och tillslut så fungerade det.

Assasins Creed
google: "assassins creed 1 phone home freezing issues" ger 1 740 000 träffar många säkert orelevanta.
Spelat har en phone home feature både vid start och under spelets gång, servern loggar ja jag vet inte vad den loggar i alla fall. Ubisoft har periodiskt connection issues med servern och när dom har det så fryser spelet en stund både vid intro/filmsekvenser och gameplay.
Har lagt en ticken men inte fått något svar, (tycker inte att jag ska behöva göra nedanstående lösning)
http://www.youtube.com/watch?v=z7J_pI7MO4U
Community lösning : Plugga ur internet och kör i offline mode eller editera hosts file och blocka ubiservrarna (dock lägger dom eller ändrar ip ibland)

*** Raderat pga brott mot §7 i reglerna, piratkopiering och innehav ***

Eller så har jag haft enorm otur att dom två spelen som jag vill spela har super DRM bugg server frysing features och övriga spel har inte dessa problem

Senast redigerad av MultiMan 2012-11-26 klockan 11:40. Anledning: Brott mot §7 i reglerna
lappen81 är inte uppkopplad
2012-11-26, 10:35   #2

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Vad gäller ME3 så kunde en liknande bugg i ME2 lösas igenom att man editerade en inställning i en cfg-fil så att spelet inte försökte ansluta mot EA-online och kolla DLC-content. Jag gissar att problemet kan vara av samma natur i ME3 och lösningen likaså. Hur mycket rätt du än har så kommer nog troligtvis tråden låsas eftersom man inte får uppmana till piratkopiering här.
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1300MHz-OC |CPU: Intel i7-3940XM |Minne: 8GB Kingston DDR3 HyperX @1600MHz |Systemdisk: 750GB, 7200 RPM+32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol #1: N64+expansion pack.
Konsol #2: PS3-Slim 320gb White
Zeuxlarsson är uppkopplad nu
2012-11-26, 11:43   #3

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Sverige

Registrerad: dec 2005

Jag kommer tillåta en diskussion om hur man löser sina problem med köpta spel, problem som uppstår på grund av DRM. Men enbart på ett lagligt sätt!

All diskussion om egen piratkopiering och innehav är förbjudet enligt §7 i reglerna. En generell diskussion om fenomenet och orsaker till att det finns är däremot tillåten.

Tråden kommer låsas direkt om ni bryter mot §7, så läs reglerna innan ni skriver!

*Trådrubrik redigerad, inlägg redigerat*
2012-11-26, 12:18   #4

Pojo

Medlem

Pojos avatar

Plats: Täby

Registrerad: aug 2004

Köper mina spel digitalt på steam och tycker att det funkar väldigt bra. Bortsätt från nedan undantag så upplever jag inget som helst problem med DRM eller liknande i de spel jag spelar.

Undantaget är de spel som ändå startas genom U-play eller EAs games for windows... tycker att steam borde ha en varningsflagga på dessa så att man vet vad det är man köper. Blir alltid krångligt så fort ovan nämnda launchers är inblandade för mig

För att dra några exempel så kraschar mitt Bioshock2 när jag försöker ladda ett spel, att börja från början funkar dock fint. Finns säkert en fix på detta, men jag tycker inte att jag ska behöva hålla på med det. Satt en hel kväll och försökte spela splinter cell med en kompis. Efter bjudit in varandra till spel om och om igen, och försökt ansluta i evigheter fungerade det plötsligt.

Einstein tänkte nog inte på U-play när han definierade galenskap.. (att göra om samma sak på samma sätt flera gånger och tro att utfallet ska bli annorlunda).

Redaktionens senaste nyhetsrubriker