Verktyg Visningsval
2012-12-03, 22:12   #1

Killerclown00

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: jun 2010

Får inte igång min Minecraft-server

Hej, jag lite problem med att få en polare att spela på min Minecraft-server. Jag har följt alla(?) steg så bra jag kan.

• Laddat ner senaste versionerna av Minecraft.exe och Minecraft_Server.exe.
  • Anget en statisk IP till TCP/IPv4.
  • Öppnat port 25565 för TCP och UDP i routern.
  • Jag har också öppnat port 25565 i brandväggen.
-

Via det lokala nätverket går det att ansluta utan problem.
En annan sak som jag tror kan vara bra att nämna är att när jag skriver i valfri port i en Port checker så får den aldrig kontakt.
Killerclown00 är inte uppkopplad
2012-12-04, 02:43   #2

Thiesen

Medlem

Registrerad: jul 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Killerclown00 Visa inlägg
Hej, jag lite problem med att få en polare att spela på min Minecraft-server. Jag har följt alla(?) steg så bra jag kan.

• Laddat ner senaste versionerna av Minecraft.exe och Minecraft_Server.exe.
  • Anget en statisk IP till TCP/IPv4.
  • Öppnat port 25565 för TCP och UDP i routern.
  • Jag har också öppnat port 25565 i brandväggen.
-

Via det lokala nätverket går det att ansluta utan problem.
En annan sak som jag tror kan vara bra att nämna är att när jag skriver i valfri port i en Port checker så får den aldrig kontakt.
Får du dynamiskt IP från din bredbandsleverantör?? Isf behöver du ge din kompis det nya IP't för varje gång DHCP servern tycker att du ska få ett nytt IP... eller så skaffar du dig en dyndns tjänst... finns många om man googlar lite...

En annan sak... det är inte bara till att öppna portarna... du behöver vidarebefordra dom till den datorn som Minecraft servern körs på...
Thiesen är inte uppkopplad
2012-12-04, 13:23   #3

Killerclown00

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thiesen Visa inlägg
Får du dynamiskt IP från din bredbandsleverantör?? Isf behöver du ge din kompis det nya IP't för varje gång DHCP servern tycker att du ska få ett nytt IP... eller så skaffar du dig en dyndns tjänst... finns många om man googlar lite...

En annan sak... det är inte bara till att öppna portarna... du behöver vidarebefordra dom till den datorn som Minecraft servern körs på...
Jag har Comhem, som ger mig en statisk IP. Och portarna är vidarebefordrade till min lokala IP (192.168.0.109)

Det finns en låda, till vänster om fälten där man skriver in Namn/IP etc. Jag har provat att bocka av den men det gör ingen skillnad. Vet inte riktigt vad den är till för.
2012-12-04, 14:09   #4

Killerclown00

Medlem

Jag provade precis att koppla ur routern och körde direkt ifrån modemet till datorn. Sedan Avaktiverade jag min brandvägg.
Jag får ändå ingen kontakt med http://canyouseeme.org/ eller andra port checkers som jag provat. :S
2012-12-04, 14:17   #5

Doodle

Medlem

Doodles avatar

Plats: Norrbotten

Registrerad: aug 2003

Citat:
Jag provade precis att koppla ur routern och körde direkt ifrån modemet till datorn. Sedan Avaktiverade jag min brandvägg.
Jag får ändå ingen kontakt med http://canyouseeme.org/ eller andra port checkers som jag provat. :S
Det kanske sitter en brandvägg i modemet som du måste öppna portar i.
Doodle är inte uppkopplad
2012-12-04, 14:22   #6

willaim

Medlem

willaims avatar

Plats: skellefteå

Registrerad: aug 2009

ifall du har ADSL bredband och har ett modem som du fått av din leverantör så är garanterat de flesta portar utom de vanligaste blockerade, tack vare den inbyggda brandvägg som sitter i de flesta modem de skickar ut. Just för att "vanliga" användare ska kunna surfa säkert.

AMD Phenom II X4 940 | GTX 260 | Asus M4N72-E | Corsair 2x2GB XMS2 800Mhz
Jag har en OK speldator... OK!
willaim är inte uppkopplad
2012-12-04, 14:26   #7

Killerclown00

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Doodle Visa inlägg
Det kanske sitter en brandvägg i modemet som du måste öppna portar i.
Tanken att det kan finnas en brandvägg i modemet har aldrig slagit mig. Hur tar jag mig in i den? Jag har en Motorola SB5100E ifrån stenåldern.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av willaim Visa inlägg
ifall du har ADSL bredband och har ett modem som du fått av din leverantör så är garanterat de flesta portar utom de vanligaste blockerade, tack vare den inbyggda brandvägg som sitter i de flesta modem de skickar ut. Just för att "vanliga" användare ska kunna surfa säkert.
Behöver jag ringa Comhem för att öppna den då?
2012-12-04, 14:33   #8

DeeJay1

Medlem

Plats: Gävle

Registrerad: dec 2007

En liten koll bara, vilken IP är det din polare försöker connecta till? Om det är din "192.168.0.109" så funkar det inte, han måste connecta till din externa IP-adress.
Antec P182B || Asus P8Z77-V Pro || i7-3770K || Antec Kühler H2O 620 || 16GB Corsair XMS3 Vengence 1600MHz || Intel 330 120GB || 2st Intel 320 160GB RAID0 || Sapphire Radeon HD7950 Vapor-X OC 3GB || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G15 v2 || Razer Diamondback || Creative I-Trigue 3330
DeeJay1 är inte uppkopplad
2012-12-04, 14:34   #9

Lunatech

Medlem

Registrerad: aug 2012

Har du Comhems Netgear-modem så kan du sätta det i bridged mode så fimpar du brandväggen i det helt. Det ser ut som att du har en D-link router? I så fall är bockrutan du pratar om till för att aktivera/avaktivera regeln. Den skall således vara ifylld om du vill öppna porten.
Lunatech är inte uppkopplad
2012-12-04, 14:38   #10

jakob55

Medlem

Plats: Visby

Registrerad: jan 2011

Kan du skicka din serverconfig? det kan sitta i den
jakob55 är inte uppkopplad
2012-12-04, 14:49   #11

Killerclown00

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DeeJay1 Visa inlägg
En liten koll bara, vilken IP är det din polare försöker connecta till? Om det är din "192.168.0.109" så funkar det inte, han måste connecta till din externa IP-adress.
Det är den externa IPn som han har provat med.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lunatech Visa inlägg
Har du Comhems Netgear-modem så kan du sätta det i bridged mode så fimpar du brandväggen i det helt. Det ser ut som att du har en D-link router? I så fall är bockrutan du pratar om till för att aktivera/avaktivera regeln. Den skall således vara ifylld om du vill öppna porten.
Ja, routerna är en D-Link DIR-655.
Modemet är Motorola SB5100E. Vad är "bridged mode", och fungerar det för mitt modem?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jakob55 Visa inlägg
Kan du skicka din serverconfig? det kan sitta i den
Menar du server.properties?
Spoiler:
#Minecraft server properties
#Tue Dec 04 14:50:12 CET 2012
generator-settings=
allow-nether=true
level-name=world
enable-query=false
allow-flight=false
server-port=25565
level-type=DEFAULT
enable-rcon=false
level-seed=
server-ip=
max-build-height=256
spawn-npcs=true
white-list=false
spawn-animals=true
snooper-enabled=true
hardcore=false
texture-pack=
online-mode=true
pvp=false
difficulty=1
gamemode=0
max-players=20
spawn-monsters=true
generate-structures=true
view-distance=10
spawn-protection=16
motd=A Minecraft Server
2012-12-04, 14:54   #12

jakob55

Medlem

Citat:
Det är den externa IPn som han har provat med.

Ja, routerna är en D-Link DIR-655.
Modemet är Motorola SB5100E. Vad är "bridged mode", och fungerar det för mitt modem?

Menar du server.properties?
Spoiler:
#Minecraft server properties
#Tue Dec 04 14:50:12 CET 2012
generator-settings=
allow-nether=true
level-name=world
enable-query=false
allow-flight=false
server-port=25565
level-type=DEFAULT
enable-rcon=false
level-seed=
server-ip=
max-build-height=256
spawn-npcs=true
white-list=false
spawn-animals=true
snooper-enabled=true
hardcore=false
texture-pack=
online-mode=true
pvp=false
difficulty=1
gamemode=0
max-players=20
spawn-monsters=true
generate-structures=true
view-distance=10
spawn-protection=16
motd=A Minecraft Server
har ni köpt spelet eller kör ni "crackat"?
2012-12-04, 15:02   #13

Stefan94

Medlem

Stefan94s avatar

Registrerad: aug 2012

Sitter datorn (med servern på) med en sladd eller trådlöst?

Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv.
Stefan94 är inte uppkopplad
2012-12-04, 15:06   #14

Killerclown00

Medlem

Citat:
har ni köpt spelet eller kör ni "crackat"?
Vi har båda köpt spelet.
Det fungerar bra när han håller i servern, men eftersom han sitter på ett dåligt nätverk just nu så skulle det vara bra om jag kunde vara värd istället.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Stefan94 Visa inlägg
Sitter datorn (med servern på) med en sladd eller trådlöst?
Servern ligger på min dator, som är kopplad till routern via kabel.
2012-12-04, 15:12   #15

Shudnawz

Medlem

Shudnawzs avatar

Plats: Pangea

Registrerad: jun 2007

Citat:
Vi har båda köpt spelet.
Det fungerar bra när han håller i servern, men eftersom han sitter på ett dåligt nätverk just nu så skulle det vara bra om jag kunde vara värd istället.

Servern ligger på min dator, som är kopplad till routern via kabel.
Om det funkar lokalt, så är det ju inte din dator eller dess mjukvara det är fel på. Har du kontaktat Comhem för att se om de blockerar en massa portar? Prova att testa nån annan port, typ 80 eller nåt. 443? 22. Nån inkommande port måste ju vara öppen tycker man.

EDIT:
Jag menar inte att det skulle vara en permanent lösning, men en felsökningsmetod.
Shudnawz är uppkopplad nu
2012-12-04, 15:20   #16

crazzer

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: nov 2002

Comhem är lite speciella.
Tror med på att det har nåt med modemet att göra, har en polare med comhem, det funkar aldrig när han hostar något.

Ni kan ju annars köra om det inte alls fungerar med Himachi VPN och TESTA , funkar väl sådär dock men ni bör komma åt varandra.
Funkar inte det så är det något du missat.
2012-12-04, 15:23   #17

Killerclown00

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Shudnawz Visa inlägg
Om det funkar lokalt, så är det ju inte din dator eller dess mjukvara det är fel på. Har du kontaktat Comhem för att se om de blockerar en massa portar? Prova att testa nån annan port, typ 80 eller nåt. 443? 22. Nån inkommande port måste ju vara öppen tycker man.
Jag har inte ringt Comhem ännu då jag inte tror att det är dem som har blockat porten, men jag kommer ringa sen som en sista utväg, haha.
Jag har provat att köra ett par olika "port checkers" för att testa port 80 men alla säger att den är stängd. Har också provat att öppna den i routern med avaktiverad brandvägg utan framgång.
2012-12-04, 15:28   #18

Shudnawz

Medlem

Shudnawzs avatar

Plats: Pangea

Registrerad: jun 2007

Citat:
Jag har inte ringt Comhem ännu då jag inte tror att det är dem som har blockat porten, men jag kommer ringa sen som en sista utväg, haha.
Jag har provat att köra ett par olika "port checkers" för att testa port 80 men alla säger att den är stängd. Har också provat att öppna den i routern med avaktiverad brandvägg utan framgång.
Just 80 var kanske ett dåligt exempel, en del operatörer blockar den för att undvika att man hostar webservers hemma. Samma med SMTP-portarna (minns dem inte just nu).
Shudnawz är uppkopplad nu
2012-12-04, 15:31   #19

Killerclown00

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av crazzer Visa inlägg
Comhem är lite speciella.
Tror med på att det har nåt med modemet att göra, har en polare med comhem, det funkar aldrig när han hostar något.

Ni kan ju annars köra om det inte alls fungerar med Himachi VPN och TESTA , funkar väl sådär dock men ni bör komma åt varandra.
Funkar inte det så är det något du missat.
Vi testade Hamachi igår men det gick inte.
Jag tror jag tar och ominstallerar Minecraft, Servern och resettar routern. Fungerar det inte då så ringer jag Comhem!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Shudnawz Visa inlägg
Just 80 var kanske ett dåligt exempel, en del operatörer blockar den för att undvika att man hostar webservers hemma. Samma med SMTP-portarna (minns dem inte just nu).
Ingen av portarna som jag har provat fungerar.
2012-12-04, 15:34   #20

jakob55

Medlem

jag skulle kunna hosta åt er ikv om du skickar era serverfiler jar 100/10 fiber så det räcker nog åt er adda mig på skype om du vill jakob.cool
jag måste dra snart så om du vill måste du adda mig nu

Senast redigerad av jakob55 2012-12-04 klockan 15:41.
2012-12-04, 15:51   #21

Killerclown00

Medlem

Citat:
jag skulle kunna hosta åt er ikv om du skickar era serverfiler jar 100/10 fiber så det räcker nog åt er adda mig på skype om du vill jakob.cool
jag måste dra snart så om du vill måste du adda mig nu
Tack för erbjudandet Men vi klarar oss nog!
2012-12-04, 15:52   #22

jakob55

Medlem

Citat:
Tack för erbjudandet Men vi klarar oss nog!
okej
2012-12-04, 17:39   #23

Killerclown00

Medlem

Nu har jag suttit i telefon och pratat med Comhem, och det vi kom fram till var att modemet är så gammalt att inte riktigt hänger med i svängarna längre, haha.
Jag har haft strul med mitt nätverk till och från ett tag så det skulle inte förvåna mig om problemet ligger i modemet. Jag tar och skaffar mig ett nytt.
Jag återkommer väl om någon vecka för uppdatering om hur det har gått.

Tack alla för hjälpen så långt!
2012-12-05, 12:16   #24

Thiesen

Medlem

Citat:
Jag har Comhem, som ger mig en statisk IP. Och portarna är vidarebefordrade till min lokala IP (192.168.0.109)

Det finns en låda, till vänster om fälten där man skriver in Namn/IP etc. Jag har provat att bocka av den men det gör ingen skillnad. Vet inte riktigt vad den är till för.

Det där ser helt korrekt ut (screenshoten ser ut att visa en Dlink... ser ut som en Dlink DIR-655'a... jag har en själv nämligen)...

Ok... då går vi till nästa steg i felsökningen... ge mig innehållet i din konfigurationsfil för servern (stryk över känsliga saker dock)
2012-12-05, 12:23   #25

Thiesen

Medlem

Ok.... jag läste igenom tråden så det jag skrev kanske riktigt var relevant längre... hehehe...
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker