Får inte igång min Minecraft-server

Permalänk

Får inte igång min Minecraft-server

Hej, jag lite problem med att få en polare att spela på min Minecraft-server. Jag har följt alla(?) steg så bra jag kan.

  • Laddat ner senaste versionerna av Minecraft.exe och Minecraft_Server.exe.

  • Anget en statisk IP till TCP/IPv4.

  • Öppnat port 25565 för TCP och UDP i routern.

  • Jag har också öppnat port 25565 i brandväggen.

-

Via det lokala nätverket går det att ansluta utan problem.
En annan sak som jag tror kan vara bra att nämna är att när jag skriver i valfri port i en Port checker så får den aldrig kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerclown00:

Hej, jag lite problem med att få en polare att spela på min Minecraft-server. Jag har följt alla(?) steg så bra jag kan.

  • Laddat ner senaste versionerna av Minecraft.exe och Minecraft_Server.exe.

  • Anget en statisk IP till TCP/IPv4.

  • Öppnat port 25565 för TCP och UDP i routern.

  • Jag har också öppnat port 25565 i brandväggen.

-

Via det lokala nätverket går det att ansluta utan problem.
En annan sak som jag tror kan vara bra att nämna är att när jag skriver i valfri port i en Port checker så får den aldrig kontakt.

Får du dynamiskt IP från din bredbandsleverantör?? Isf behöver du ge din kompis det nya IP't för varje gång DHCP servern tycker att du ska få ett nytt IP... eller så skaffar du dig en dyndns tjänst... finns många om man googlar lite...

En annan sak... det är inte bara till att öppna portarna... du behöver vidarebefordra dom till den datorn som Minecraft servern körs på...

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Får du dynamiskt IP från din bredbandsleverantör?? Isf behöver du ge din kompis det nya IP't för varje gång DHCP servern tycker att du ska få ett nytt IP... eller så skaffar du dig en dyndns tjänst... finns många om man googlar lite...

En annan sak... det är inte bara till att öppna portarna... du behöver vidarebefordra dom till den datorn som Minecraft servern körs på...

Jag har Comhem, som ger mig en statisk IP. Och portarna är vidarebefordrade till min lokala IP (192.168.0.109)

Det finns en låda, till vänster om fälten där man skriver in Namn/IP etc. Jag har provat att bocka av den men det gör ingen skillnad. Vet inte riktigt vad den är till för.

Permalänk

Jag provade precis att koppla ur routern och körde direkt ifrån modemet till datorn. Sedan Avaktiverade jag min brandvägg.
Jag får ändå ingen kontakt med http://canyouseeme.org/ eller andra port checkers som jag provat. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerclown00:

Jag provade precis att koppla ur routern och körde direkt ifrån modemet till datorn. Sedan Avaktiverade jag min brandvägg.
Jag får ändå ingen kontakt med http://canyouseeme.org/ eller andra port checkers som jag provat. :S

Det kanske sitter en brandvägg i modemet som du måste öppna portar i.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

ifall du har ADSL bredband och har ett modem som du fått av din leverantör så är garanterat de flesta portar utom de vanligaste blockerade, tack vare den inbyggda brandvägg som sitter i de flesta modem de skickar ut. Just för att "vanliga" användare ska kunna surfa säkert.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av Doodle:

Det kanske sitter en brandvägg i modemet som du måste öppna portar i.

Tanken att det kan finnas en brandvägg i modemet har aldrig slagit mig. Hur tar jag mig in i den? Jag har en Motorola SB5100E ifrån stenåldern.

Skrivet av willaim:

ifall du har ADSL bredband och har ett modem som du fått av din leverantör så är garanterat de flesta portar utom de vanligaste blockerade, tack vare den inbyggda brandvägg som sitter i de flesta modem de skickar ut. Just för att "vanliga" användare ska kunna surfa säkert.

Behöver jag ringa Comhem för att öppna den då?

Permalänk
Medlem

En liten koll bara, vilken IP är det din polare försöker connecta till? Om det är din "192.168.0.109" så funkar det inte, han måste connecta till din externa IP-adress.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Har du Comhems Netgear-modem så kan du sätta det i bridged mode så fimpar du brandväggen i det helt. Det ser ut som att du har en D-link router? I så fall är bockrutan du pratar om till för att aktivera/avaktivera regeln. Den skall således vara ifylld om du vill öppna porten.

Permalänk
Medlem

Kan du skicka din serverconfig? det kan sitta i den

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

En liten koll bara, vilken IP är det din polare försöker connecta till? Om det är din "192.168.0.109" så funkar det inte, han måste connecta till din externa IP-adress.

Det är den externa IPn som han har provat med.

Skrivet av Lunatech:

Har du Comhems Netgear-modem så kan du sätta det i bridged mode så fimpar du brandväggen i det helt. Det ser ut som att du har en D-link router? I så fall är bockrutan du pratar om till för att aktivera/avaktivera regeln. Den skall således vara ifylld om du vill öppna porten.

Ja, routerna är en D-Link DIR-655.
Modemet är Motorola SB5100E. Vad är "bridged mode", och fungerar det för mitt modem?

Skrivet av jakob55:

Kan du skicka din serverconfig? det kan sitta i den

Menar du server.properties?

#Minecraft server properties #Tue Dec 04 14:50:12 CET 2012 generator-settings= allow-nether=true level-name=world enable-query=false allow-flight=false server-port=25565 level-type=DEFAULT enable-rcon=false level-seed= server-ip= max-build-height=256 spawn-npcs=true white-list=false spawn-animals=true snooper-enabled=true hardcore=false texture-pack= online-mode=true pvp=false difficulty=1 gamemode=0 max-players=20 spawn-monsters=true generate-structures=true view-distance=10 spawn-protection=16 motd=A Minecraft Server

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerclown00:

Det är den externa IPn som han har provat med.

Ja, routerna är en D-Link DIR-655.
Modemet är Motorola SB5100E. Vad är "bridged mode", och fungerar det för mitt modem?

Menar du server.properties?

#Minecraft server properties #Tue Dec 04 14:50:12 CET 2012 generator-settings= allow-nether=true level-name=world enable-query=false allow-flight=false server-port=25565 level-type=DEFAULT enable-rcon=false level-seed= server-ip= max-build-height=256 spawn-npcs=true white-list=false spawn-animals=true snooper-enabled=true hardcore=false texture-pack= online-mode=true pvp=false difficulty=1 gamemode=0 max-players=20 spawn-monsters=true generate-structures=true view-distance=10 spawn-protection=16 motd=A Minecraft Server

Dold text

har ni köpt spelet eller kör ni "crackat"?

Permalänk
Medlem

Sitter datorn (med servern på) med en sladd eller trådlöst?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Skrivet av jakob55:

har ni köpt spelet eller kör ni "crackat"?

Vi har båda köpt spelet.
Det fungerar bra när han håller i servern, men eftersom han sitter på ett dåligt nätverk just nu så skulle det vara bra om jag kunde vara värd istället.

Skrivet av Stefan94:

Sitter datorn (med servern på) med en sladd eller trådlöst?

Servern ligger på min dator, som är kopplad till routern via kabel.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Killerclown00:

Vi har båda köpt spelet.
Det fungerar bra när han håller i servern, men eftersom han sitter på ett dåligt nätverk just nu så skulle det vara bra om jag kunde vara värd istället.

Servern ligger på min dator, som är kopplad till routern via kabel.

Om det funkar lokalt, så är det ju inte din dator eller dess mjukvara det är fel på. Har du kontaktat Comhem för att se om de blockerar en massa portar? Prova att testa nån annan port, typ 80 eller nåt. 443? 22. Nån inkommande port måste ju vara öppen tycker man.

EDIT:
Jag menar inte att det skulle vara en permanent lösning, men en felsökningsmetod.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Comhem är lite speciella.
Tror med på att det har nåt med modemet att göra, har en polare med comhem, det funkar aldrig när han hostar något.

Ni kan ju annars köra om det inte alls fungerar med Himachi VPN och TESTA , funkar väl sådär dock men ni bör komma åt varandra.
Funkar inte det så är det något du missat.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Om det funkar lokalt, så är det ju inte din dator eller dess mjukvara det är fel på. Har du kontaktat Comhem för att se om de blockerar en massa portar? Prova att testa nån annan port, typ 80 eller nåt. 443? 22. Nån inkommande port måste ju vara öppen tycker man.

Jag har inte ringt Comhem ännu då jag inte tror att det är dem som har blockat porten, men jag kommer ringa sen som en sista utväg, haha.
Jag har provat att köra ett par olika "port checkers" för att testa port 80 men alla säger att den är stängd. Har också provat att öppna den i routern med avaktiverad brandvägg utan framgång.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Killerclown00:

Jag har inte ringt Comhem ännu då jag inte tror att det är dem som har blockat porten, men jag kommer ringa sen som en sista utväg, haha.
Jag har provat att köra ett par olika "port checkers" för att testa port 80 men alla säger att den är stängd. Har också provat att öppna den i routern med avaktiverad brandvägg utan framgång.

Just 80 var kanske ett dåligt exempel, en del operatörer blockar den för att undvika att man hostar webservers hemma. Samma med SMTP-portarna (minns dem inte just nu).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av crazzer:

Comhem är lite speciella.
Tror med på att det har nåt med modemet att göra, har en polare med comhem, det funkar aldrig när han hostar något.

Ni kan ju annars köra om det inte alls fungerar med Himachi VPN och TESTA , funkar väl sådär dock men ni bör komma åt varandra.
Funkar inte det så är det något du missat.

Vi testade Hamachi igår men det gick inte.
Jag tror jag tar och ominstallerar Minecraft, Servern och resettar routern. Fungerar det inte då så ringer jag Comhem!

Skrivet av Shudnawz:

Just 80 var kanske ett dåligt exempel, en del operatörer blockar den för att undvika att man hostar webservers hemma. Samma med SMTP-portarna (minns dem inte just nu).

Ingen av portarna som jag har provat fungerar.

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna hosta åt er ikv om du skickar era serverfiler jar 100/10 fiber så det räcker nog åt er adda mig på skype om du vill jakob.cool
jag måste dra snart så om du vill måste du adda mig nu

Permalänk
Skrivet av jakob55:

jag skulle kunna hosta åt er ikv om du skickar era serverfiler jar 100/10 fiber så det räcker nog åt er adda mig på skype om du vill jakob.cool
jag måste dra snart så om du vill måste du adda mig nu

Tack för erbjudandet Men vi klarar oss nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerclown00:

Tack för erbjudandet Men vi klarar oss nog!

okej

Permalänk

Nu har jag suttit i telefon och pratat med Comhem, och det vi kom fram till var att modemet är så gammalt att inte riktigt hänger med i svängarna längre, haha.
Jag har haft strul med mitt nätverk till och från ett tag så det skulle inte förvåna mig om problemet ligger i modemet. Jag tar och skaffar mig ett nytt.
Jag återkommer väl om någon vecka för uppdatering om hur det har gått.

Tack alla för hjälpen så långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerclown00:

Jag har Comhem, som ger mig en statisk IP. Och portarna är vidarebefordrade till min lokala IP (192.168.0.109)

Det finns en låda, till vänster om fälten där man skriver in Namn/IP etc. Jag har provat att bocka av den men det gör ingen skillnad. Vet inte riktigt vad den är till för.

Det där ser helt korrekt ut (screenshoten ser ut att visa en Dlink... ser ut som en Dlink DIR-655'a... jag har en själv nämligen)...

Ok... då går vi till nästa steg i felsökningen... ge mig innehållet i din konfigurationsfil för servern (stryk över känsliga saker dock)

Permalänk
Medlem

Ok.... jag läste igenom tråden så det jag skrev kanske riktigt var relevant längre... hehehe...