Efter Oculus Rift, här kommer Omni...

Permalänk

Efter Oculus Rift, här kommer Omni...

Ja, det var ju det naturliga steget: http://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-natu...

Det ska bli så jäkla intressant att se hur spelkontroller ser ut om tio år.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Har för mig att det har pratats om den här ... maskinen(?) förut.
Personligen hade jag hellre sett en typ av matta med kulor och sen använda en Kinect kamera för att avgöra rörelsen. Den där saken är alldeles för stor för att någon skulle vilja köpa den!

edit: Jag vill också tillägga att det är få spel där man kan vrida på huvudet och samtidigt styra "siktet"/vapnet/POV.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Skrattretande. Så löjligt... det är samma historia som med Kinect/Move, man kommer köra det 1-2 timmar max åt gången sen tills slut aldrig använda grejen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Skrattretande. Så löjligt... det är samma historia som med Kinect/Move, man kommer köra det 1-2 timmar max åt gången sen tills slut aldrig använda grejen igen.

ja precis. Bara jobbigt att hålla på och röra sig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Personligen hade jag hellre sett en typ av matta med kulor och sen använda en Kinect kamera för att avgöra rörelsen. Den där saken är alldeles för stor för att någon skulle vilja köpa den!

Den behöver definitivt slipas till, men jag skulle köpa en sån där om den funkar bra. Storleken är inte allt ("så säger du till alla tjejer").

Att använda en glidmatta istället för rullband eller kullager tror jag kan pressa priset väldigt mycket (inga rörliga delar).

Citat:

edit: Jag vill också tillägga att det är få spel där man kan vrida på huvudet och samtidigt styra "siktet"/vapnet/POV.

Fast det är nog snarare Oculus Rift som ska ändra den saken.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Saken är ju att man spelar ju spel för att man har fritid, och vill vila..
Att behöva springa, ducka, jogga eller något annat när man väl spelar känns ganska dumt ifall ni frågor mig...Detta är anledningen till att jag aldrig köpte Wii...
Sen är de ju coolt hur långt man kommit, men detta är inte teknologin som kommer ersätta våra datorstolar...

Föresten, hur duckar man? Vad jag såg så hade man ju slagit armarna ifall man ducka? Och vi har ju axlar.. de går ju inte att ducka i den Omni?

Permalänk
Medlem

Om man ska springa runt och ducka och anstränga sig i ett spel kan man väl lika gärna gör det på riktigt eller?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Om man ska springa runt och ducka och anstränga sig i ett spel kan man väl lika gärna gör det på riktigt eller?

Precis. Då borde folk börja spela Airsoft istället eller något.

Permalänk
Medlem

Satan vad vältränad jag kommer vara om 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Detta känns som en kul lösning. Kan kanske även få mig att vilja röra på mig mer och kanske få lite motion för en gångs skull
Och jämfört med andra motion lösningar, så kan man röra sig lite mer naturligt med denna. Som var ett problem jag hade när jag provade Kinect och Wii.

Priset däremot lär vara rätt högt vid release.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

ja precis. Bara jobbigt att hålla på och röra sig.

Snarare bra, kan man kanske bota fetman som råder i I-länderna:)

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Om man ska springa runt och ducka och anstränga sig i ett spel kan man väl lika gärna gör det på riktigt eller?

Har du tanks, drakar, aliens och massa coola vapen tillgängliga i verkligheten? grav gun, portal gun etc.

Jag gillar heller inte den stora plattan. Hur duckar man, hur springer jag som en dåre, hur gör jag volter åt sidan osv osv.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Fanns något liknande till VR för 15 år sen eller något (man fick testa det på köpcenterjippon), har svårt att se att det någonsin kommer slå.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Ja, det var ju det naturliga steget: http://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-natu...

Det ska bli så jäkla intressant att se hur spelkontroller ser ut om tio år.

Omg... Kul grej men, praktiskt? Bekvämt? Såg rätt otympligt ut men det är ju kul att de försöker och att det sker någon sorts utveckling mot såna här "omslukande doningar" ^^ En dag så får nån fram nåt sånt här som är tillräckligt praktiskt för att man faktiskt ska kunna njuta av det mer än under de första provtimmarna, can't wait for the future

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Man kommer ju inte kunna springa riktigt naturligt i en sådan, så det kommer nog kännas ganska konstigt och då är det ju faktiskt inte Virtual Reality (eftersom att det inte är riktigt naturligt).

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Linus går igenom prototypen här http://www.youtube.com/watch?v=qGFuedKS9Mg om ni inte redan sett det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Saken är ju att man spelar ju spel för att man har fritid, och vill vila..
Att behöva springa, ducka, jogga eller något annat när man väl spelar känns ganska dumt ifall ni frågor mig...Detta är anledningen till att jag aldrig köpte Wii...
Sen är de ju coolt hur långt man kommit, men detta är inte teknologin som kommer ersätta våra datorstolar...

Föresten, hur duckar man? Vad jag såg så hade man ju slagit armarna ifall man ducka? Och vi har ju axlar.. de går ju inte att ducka i den Omni?

För att de tvingar ju dig att köpa det ifall det blir en success? Right? RIGHT?
Axlar? Du menar nog armbågar.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av linppan:

Snarare bra, kan man kanske bota fetman som råder i I-länderna:)

Ja, för man orkar verkligen ställa sig och springa och skit varje gång man ska spela. Speciellt sent på kvällen när alla andra i huset försöker sova.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Ja, för man orkar verkligen ställa sig och springa och skit varje gång man ska spela. Speciellt sent på kvällen när alla andra i huset försöker sova.

Finns många även i detta land vars kroppar hade tackat dessa uppfinnare som gudar om Omni så bara hade fått personen att röra sig 2 timmar extra i veckan. Det är väll inte tänkt att användas till allt, men får dom det att funka bra till ett rimligt pris, de som pröjsar mer än 399$ får en som det ser ut nu, så kan det säkert bli intressant och om inte nu 1-2 generationer in i framtiden när det är ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det här är en juicepress. Alltså att alla tycker att det verkar vara skithäftigt, men efter att ha använt den 2-3 ggr åker den in i ett skåp och används aldrig igen.

Problemet är bara att man behöver ett förbannat stort skåp för denna..

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ser en framtid där feta gamers inte existerar med Omni

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

För att de tvingar ju dig att köpa det ifall det blir en success? Right? RIGHT?
Axlar? Du menar nog armbågar.

Jag menar faktiskt både och...Armbågarna krockar i skiten, och axlarna åker upp, vilket är jävligt obekvämt..
Och ingen kan tvinga mig köpa något.. Hur jävla bLING BLing eller top 10 de än blir..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Föresten, hur duckar man? Vad jag såg så hade man ju slagit armarna ifall man ducka? Och vi har ju axlar.. de går ju inte att ducka i den Omni?

Trycker på en knapp kanske?

Men jag tror dom kan nog utveckla vidare på Omni i framtida versioner att stödja duckning.
Dock kommer det kräva att hela ringen runt midjan följer med ner när man duckar. Som innebär ökad komplexitet i konstruktionen och kan kräva dyrare och tuffare material. Som i sin tur ökar totala kostnaden en bra bit.

EDIT:
Dom visar lite hur man kan ducka i spelen här

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Pledged!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Har du tanks, drakar, aliens och massa coola vapen tillgängliga i verkligheten? grav gun, portal gun etc.

Jag gillar heller inte den stora plattan. Hur duckar man, hur springer jag som en dåre, hur gör jag volter åt sidan osv osv.

Fantasi min vän! fantasi

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk

Jag tror plattan eventuellt skulle behöva vara större (jag är rätt lång, har lång steglängd), sele & skyddsring kan nog behöva lite designändringar... ducka vet jag inte om det behövs men det är väl bl.a. det kinecten är till för.

Som sagt, det är en prototyp, men jag tycker det är rätt uppenbart att det finns rejäl potential. Roligare att jogga i skyrim än på ett löpband eller sitta på en träningscykel? Det tror jag nog, och det gör jag redan några timmar i veckan.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Detta har ju faktiskt gjorts tidigare av svenskar.

I brittiska gadget show så testade de att fullt simulera battlefield 3 alphan med hjälp av kinect, vridbara kameror och en "Omni-Directional Treadmill". Ett sådant rullband som de föreslår här.

Klipp från gadget show: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=eg8...
Det svenska företaget som gjort det http://www.mseab.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Detta har ju faktiskt gjorts tidigare av svenskar.

I brittiska gadget show så testade de att fullt simulera battlefield 3 alphan med hjälp av kinect, vridbara kameror och en "Omni-Directional Treadmill". Ett sådant rullband som de föreslår här.

Klipp från gadget show: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=eg8...
Det svenska företaget som gjort det http://www.mseab.se/

Grejen med Omni är att den har inga rörliga delar. Ett rullband kostar en bra bit mer att tillverka..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linppan:

Snarare bra, kan man kanske bota fetman som råder i I-länderna:)

....dom får inte plats i den där lilla ringen.