Tips på musik till Stream

Permalänk
Medlem

Tips på musik till Stream

Tänkte fråga lite om musiktips till min stream jag ska öppna så småningom och än så länge har jag fastnat för "Noisia"

tänkte mest elektronisk musik

alla tips är tacksamma

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk

Elektronisk musik är ganska brett.. Så jag tar det jag kan

Hardstyle:
Phases - 2 Best Enemies
Les Drums - 2 Best Enemies
Secrets Of Time - Adrenalize
Gone - Adrenalize, Phuture Noize
Mystical Universe - Adrenalize
Club Bizarre - Headhunterz
Colors - Headhunterz
Humid Heat - K96
Sunblast - Frontliner
Spacer - Frontliner
Visual Perception - A-Lusion
Bumpin' Hard - Ivan Carsten

Trance:
Walhalla - Gouryella
Feel It - Ferry Corsten
Safe From Harm - 4 Strings
Glow In The Dark - Paul Oakenfold
Metropolis - Gareth Emery
Neon - Sander Van Doom
Nothing At All - Rex Mundi, Susana

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Elektronisk musik är ganska brett.. Så jag tar det jag kan

Hardstyle:
Phases - 2 Best Enemies
Les Drums - 2 Best Enemies
Secrets Of Time - Adrenalize
Gone - Adrenalize, Phuture Noize
Mystical Universe - Adrenalize
Club Bizarre - Headhunterz
Colors - Headhunterz
Humid Heat - K96
Sunblast - Frontliner
Spacer - Frontliner
Visual Perception - A-Lusion
Bumpin' Hard - Ivan Carsten

Trance:
Walhalla - Gouryella
Feel It - Ferry Corsten
Safe From Harm - 4 Strings
Glow In The Dark - Paul Oakenfold
Metropolis - Gareth Emery
Neon - Sander Van Doom
Nothing At All - Rex Mundi, Susana

är allätare inom de kan man säga ^^ tack

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Tänk på att du egentligen inte får använda upphovsrättsskyddad musik utan skaparens tillåtelse. Beroende på var du streamar och hur poppis du blir så kan det skapa mindre eller större problem.

Permalänk
Medlem

Precis. Nu när Google tagit över Twitch (är det officiellt än?), så kommer det nog "snart" ramla in DMCA takedown requests på streamare.
Det finns öppen musik, typ Mozart och sånt... http://ocremix.org/ är ok också e jag ganska säker på, det e spelmusikremixar osv
här e lite länkar också https://creativecommons.org/legalmusicforvideos

Permalänk
Medlem

OCremix kör jag mycket med. Det är helt gratis och fritt att använda. Perfekt för streams.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Precis. Nu när Google tagit över Twitch (är det officiellt än?), så kommer det nog "snart" ramla in DMCA takedown requests på streamare.
Det finns öppen musik, typ Mozart och sånt... http://ocremix.org/ är ok också e jag ganska säker på, det e spelmusikremixar osv
här e lite länkar också https://creativecommons.org/legalmusicforvideos

Kolla vilka artister kör med CC (Creative Commons)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Tänk på att du egentligen inte får använda upphovsrättsskyddad musik utan skaparens tillåtelse. Beroende på var du streamar och hur poppis du blir så kan det skapa mindre eller större problem.

lite offtopic men borde det inte vara tvärtom egentligen..Du får betalt för att spela deras musik och på så sätt göra reklam för deras musik hehe en tanke bara

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

lite offtopic men borde det inte vara tvärtom egentligen..Du får betalt för att spela deras musik och på så sätt göra reklam för deras musik hehe en tanke bara

du tog själv upp problemet där.

DU får betalt inte artisten.
artister eller deras producenter är för de mesta giriga rövhål som vil ha betalt för minsta ton som hörs från dem och om du bara spelar random låt har du ju inget reklamkontrakt med dem att du ska spela deras musik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Tänk på att du egentligen inte får använda upphovsrättsskyddad musik utan skaparens tillåtelse. Beroende på var du streamar och hur poppis du blir så kan det skapa mindre eller större problem.

tror inte jag blir speciellt poppis men man vet aldrig dock
Streamar via twitch

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

OCremix kör jag mycket med. Det är helt gratis och fritt att använda. Perfekt för streams.

fungerar det som Spotify mer eller mindre ?

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av preffs:

fungerar det som Spotify mer eller mindre ?

http://ocremix.org/torrents sen ladda hem det. Kan ju rekommendera 1-2500 låtarna. Då har du så du klarar dig Många fina bitar

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av preffs:

Tänkte fråga lite om musiktips till min stream jag ska öppna så småningom och än så länge har jag fastnat för "Noisia"

tänkte mest elektronisk musik

alla tips är tacksamma

Musik licenserad under Creative Commons:
http://dig.ccmixter.org/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av preffs:

fungerar det som Spotify mer eller mindre ?

Inte ens i närheten. OC Remix är en hemsida där folk laddar upp egna remixer och versioner av TV- och dataspelsmusik. Det finns extremt varierande genrer och allt är fritt att använda så länge man ackrediterar artisten. Så ska du använda musiken måste du skriva artist och låtnamn. Står instruktioner på deras hemsida. Man får inte ta betalt för musiken heller men i vissa fall får den användas kommersiellt om det inte är musiken man tar betalt för. Typ som en stream.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du tog själv upp problemet där.

DU får betalt inte artisten.
artister eller deras producenter är för de mesta giriga rövhål som vil ha betalt för minsta ton som hörs från dem och om du bara spelar random låt har du ju inget reklamkontrakt med dem att du ska spela deras musik.

Intressant tanke faktiskt. Har själv gjort musik i <15 år nu och har inget emot att dela med mig av min musik gratis till folk. Pengar är inte någon drivkraft om man säger så. Samtidigt så märker man hur "värdet" sjunker i andras ögon när man erbjuder en skiva gratis till en bekant t.ex. Kanske troligare att han/hon skulle lyssna på den om jag tog 20 spänn betalt än om jag bara gav bort den? Men det är en annan diskussion.

Men hursomhelst, intressant att tänka sig motsatsen: att jag skulle betala andra för att lyssna på min musik. Och varför inte egentligen? Det är JAG som vill höras och konkurrensen är helt jävla vansinnig. Varför skulle just DU ägna någon tid till att lyssna på MIG?

Tänker också vilket jävla ramaski du skulle få höra om du föreslog detta för vissa människor i branschen...

Permalänk
Medlem

Finns ingen logik i det hela. Har någon här ens fått en DMCA takedown request? Tror inte direkt att folk följer nån som streamar bara för att lyssna på musik, då det nästan alltid är nån som pratar eller spelljud samtidigt. Varför inte ta bort youtube-klipp som folk har lagt upp med låtarna först? Låter absurt, kör på spotify och sen får du väl sluta om nån säger till dig. Men det bedömer jag är en väldigt liten chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beaker:

Finns ingen logik i det hela. Har någon här ens fått en DMCA takedown request? Tror inte direkt att folk följer nån som streamar bara för att lyssna på musik, då det nästan alltid är nån som pratar eller spelljud samtidigt. Varför inte ta bort youtube-klipp som folk har lagt upp med låtarna först? Låter absurt, kör på spotify och sen får du väl sluta om nån säger till dig. Men det bedömer jag är en väldigt liten chans.

Mycket tas bort genom contentID, sedan så beror det på skivbolag till skivbolag hur agressiva de är men med tanke på att Youtube har kontrakt med flesta just för att allt inte skall försvinna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beaker:

Finns ingen logik i det hela. Har någon här ens fått en DMCA takedown request? Tror inte direkt att folk följer nån som streamar bara för att lyssna på musik, då det nästan alltid är nån som pratar eller spelljud samtidigt. Varför inte ta bort youtube-klipp som folk har lagt upp med låtarna först? Låter absurt, kör på spotify och sen får du väl sluta om nån säger till dig. Men det bedömer jag är en väldigt liten chans.

Testa att ladda upp en låt på Youtube och se hur det går. ContenID kommer markera den direkt och göra så den inte kan visas i nästan hela världen. DMCA är inte så vanligt vid små kanaler eftersom det kräver att någon aktivt flaggar klippet.

Det spelar ingen roll om någon pratar över musiken. Det är fortfarande olagligt. Det är faktiskt väldigt logiskt. Du får aldrig sprida musik som du inte har rättigheterna till. Oavsett vilken plattform det är. Du får bara använda den för privat bruk och en stream där du tjänar pengar är inte privat bruk. Bara för att några inte straffas gör det inte rätt.

Framförallt är det rätt onödigt eftersom det är rätt lätt att hitta fri musik. OC Remix är väldigt populärt och fritt att använda så länge man talar om vilken artist och låt man spelar. De flesta löser det direkt i en overlay så löser det sig automagiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Testa att ladda upp en låt på Youtube och se hur det går. ContenID kommer markera den direkt och göra så den inte kan visas i nästan hela världen. DMCA är inte så vanligt vid små kanaler eftersom det kräver att någon aktivt flaggar klippet.

Det spelar ingen roll om någon pratar över musiken. Det är fortfarande olagligt. Det är faktiskt väldigt logiskt. Du får aldrig sprida musik som du inte har rättigheterna till. Oavsett vilken plattform det är. Du får bara använda den för privat bruk och en stream där du tjänar pengar är inte privat bruk. Bara för att några inte straffas gör det inte rätt.

Framförallt är det rätt onödigt eftersom det är rätt lätt att hitta fri musik. OC Remix är väldigt populärt och fritt att använda så länge man talar om vilken artist och låt man spelar. De flesta löser det direkt i en overlay så löser det sig automagiskt.

Tack så mycket för förklaringen. Menade inte att vara otrevligt på något vis. Är det samma regler som gäller för t.ex restauranger? Eller köper de nån slags licens för att spela musik? Aja, du verkar ha rätt, men finns det verkligen folk som har fått sina kanaler nedtagna efter att ha spelat musik från t.ex Spotify undertiden de spelar och pratar samtidigt? Alltså i verkligheten, förstår att det är så på pappret. Sorry för den bittra tonen btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mycket tas bort genom contentID, sedan så beror det på skivbolag till skivbolag hur agressiva de är men med tanke på att Youtube har kontrakt med flesta just för att allt inte skall försvinna.

Sorry, hade ingen aning att det fanns och var så pass effektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=plvpV9p0ywg

Den här snubben verkar ha standardlicens bara, och skriver bara att han inte äger låten. Sen fick han en del views som han antagligen fick lite pengar för. Hur fungerar det? Han verkar ju inte vara "affiliated" med skivbolaget heller. Skulle vara jättetacksam över en förklaring, för detta är något jag undrat över länge

Sorry för dubbla inlägg, såg inte det första

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beaker:

Tack så mycket för förklaringen. Menade inte att vara otrevligt på något vis. Är det samma regler som gäller för t.ex restauranger? Eller köper de nån slags licens för att spela musik? Aja, du verkar ha rätt, men finns det verkligen folk som har fått sina kanaler nedtagna efter att ha spelat musik från t.ex Spotify undertiden de spelar och pratar samtidigt? Alltså i verkligheten, förstår att det är så på pappret. Sorry för den bittra tonen btw.

Resturanger köper färdiglicensierad musik och/eller betalar avgift till stim för att dom kör annan licensierad musik.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beaker:

Tack så mycket för förklaringen. Menade inte att vara otrevligt på något vis. Är det samma regler som gäller för t.ex restauranger? Eller köper de nån slags licens för att spela musik? Aja, du verkar ha rätt, men finns det verkligen folk som har fått sina kanaler nedtagna efter att ha spelat musik från t.ex Spotify undertiden de spelar och pratar samtidigt? Alltså i verkligheten, förstår att det är så på pappret. Sorry för den bittra tonen btw.

Restauranger, frisörer och andra ställen som spelar upp musik offentligt måste ha en licens via STIM. Då betalar de en avgift till STIM som sedan betalar ut pengar till upphovsmännen. Det finns en hel hög olika typer av licenser beroende på vad för typ av verksamhet du har och hur många du väntas nå ut till. Även radio och TV går via STIM. Så rent tekniskt sett kan en svensk streamare betala en licens, det borde gå att lösa under webradio, och sedan bara spela på. Finns massa information om kostnaden på STIMs hemsida.

http://www.stim.se/sv/KUNDER/Radio--och-tv-sandning/Webbradio...

Ett problem är att det bara gäller svenska marknaden. Vet inte hur det blir för streaming som når internationellt.

Jag är inte så insatt men tror ingen har åkt dit ordentligt på Twitch i alla fall. Har hört om spelare i turneringar som fått skit då organisatörerna blivit mindre glada när de streamar musik som inte är laglig eftersom det kan slå tillbaks på organisatören. Det är dock bara en tidsfråga innan skivbolagen får upp ögonen för det. Så fort det börjar handla om stora pengar så kommer de slå till och kräva sin del av kakan.

Google har vissa avtal med en del skivbolag. Vevo är till exempel grundat av Google i samband med skivbolagen som ett sätt att kunna ha musikvideor på Youtube utan att bli stämda. Samtidigt får artisterna sin del av pengarna via reklam. Google har ju även en streamingtjänst för musik i Google Play Music. Så det skulle kunna hända att de kan få till en deal så att streamare kan fortsätta streama musik mot en avgift. Fast det är mycket jobb och det ska till att det blir ett stort problem först. I teorin skulle även Spotify kunna förhandla till sig en streaming licens där man betalar en extra hög avgift baserad på antalet tittare som gör att man kan använda musiken. Det är en annan teoretisk möjlighet men det krävs fortfarande att det blir ett tillräckligt stort problem för att någon ska orka lägga ner så mycket pengar på det som krävs för att införa ett sådant system. Antalet stora streamare är inte så stort i dagsläget och många av de riktigt stora är smarta nog att bara köra tillåten musik för de vill inte riskera sin inkomst för lite musiks skull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

OCremix kör jag mycket med. Det är helt gratis och fritt att använda. Perfekt för streams.

Skrivet av m4gnify:

Precis. Nu när Google tagit över Twitch (är det officiellt än?), så kommer det nog "snart" ramla in DMCA takedown requests på streamare.
Det finns öppen musik, typ Mozart och sånt... http://ocremix.org/ är ok också e jag ganska säker på, det e spelmusikremixar osv
här e lite länkar också https://creativecommons.org/legalmusicforvideos

Skrivet av Commander:

Kolla vilka artister kör med CC (Creative Commons)

Är det alltså ok att ladda ned en låt från OCremix och lägga in i e egenredigerad film och posta på ex. facebook?
Jag letar efter gratis musik som man kan lägga i filmer som kommer laddas upp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar inte alls som att man kan använda OCremix till att publicera, står att det är copyright som allt annat.
Det finns ingen sida som erbjuder gratis musik för uppladdning i egenredigerade filmer?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är det alltså ok att ladda ned en låt från OCremix och lägga in i e egenredigerad film och posta på ex. facebook?
Jag letar efter gratis musik som man kan lägga i filmer som kommer laddas upp.

Skrivet av griid_83:

Hmm, verkar inte alls som att man kan använda OCremix till att publicera, står att det är copyright som allt annat.
Det finns ingen sida som erbjuder gratis musik för uppladdning i egenredigerade filmer?

Dold text

Det du får göra är att ta kontakt med artisten som gjort låten du vill använda. En artist/DJ eller vad man nu ska kalla dom, på OCRemix, Benjamin Briggs, har jag för mig har sagt att det är fritt fram att använda hans musik (iaf i egna remixer) hur man vill, så länge man ger honom cred för det. (och antagligen frågar om lov)

På YouTube finns det väl musik man har lov att använda också. Går väl att lägga in efter att filmen har lagts upp tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Precis. Nu när Google tagit över Twitch (är det officiellt än?), så kommer det nog "snart" ramla in DMCA takedown requests på streamare.
Det finns öppen musik, typ Mozart och sånt... http://ocremix.org/ är ok också e jag ganska säker på, det e spelmusikremixar osv
här e lite länkar också https://creativecommons.org/legalmusicforvideos

Köpte inte Amazon twitch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Köpte inte Amazon twitch?

Jo, men jag brukar inte gå tillbaks och ändra mina inlägg bara för att jag hade fel för ett halvår sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hmm, verkar inte alls som att man kan använda OCremix till att publicera, står att det är copyright som allt annat.
Det finns ingen sida som erbjuder gratis musik för uppladdning i egenredigerade filmer?

http://incompetech.com/ ?

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jo, men jag brukar inte gå tillbaks och ändra mina inlägg bara för att jag hade fel för ett halvår sen

Sry, tråden var inte speciellt lång och det var nya inlägg. My bad.

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla in detta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"