Blizzcon 2014 på TV idag, helt otittbart på TV!

Permalänk
Medlem

Blizzcon 2014 på TV idag, helt otittbart på TV!

Jag är inte ute efter att nervärdera någons spelintresse eller på något sätt dissa någon. Men tittade lite på Blizzcon 2014 på SVT ikväll och det var exakt lika intressant som att se färg torka.

Jag är personligen en "gammal" "gamer" som körde sina första spel på VIC 20, har jobbat på Bergsala, drivit egen spelbutik, drivit bolag i PC-hårdvarubranschen i över 12 år som älskar spel men jag kan inte köpa Blizzcon som underhållning.

Jag läser i princip dagligen spelrelaterade siter på nätet och har också en förkärlek till de bästa på YouTube som TotalBiscuit, AngryJoe, Jesse Cox, Lazy Game Reviews, Gggmanlives, Northernlion och OfficialNerdCubed vilka jag ser som blandad underhållning och produktinfo.

OK, jag fattar inte alls MOBA och jag förstår inte heller StarCraft som tävlingssport (men gillade det första att spela själv). Om jag som är så hyfsat genomsyrad av spel och spelkulturen är så totalt ointresserad hur kan e-sport bli en stor grej?

För mig är det för katten mer underhållande att kolla Squirrel spela Train Simulator i 40 minuter än att kolla in Blizzcon 2014. Finns det en åldersgräns på dessa tillställningar? Alla över 25 år fattar inte grejen? Lycka till att försöka få "Svensson" att bli fan av e-sport!

Jag är affärsman och förstår givetvis alla sponsordeals som dyker upp i samband med dessa e-sportturneringar men jag är helt totalt lost när det gäller underhållningsvärdet.

Är jag ensam om detta?

Typo
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag är inte ute efter att nervärdera...

Månadens inlägg.
Är helt på din sida. Blev mörkrädd när jag kollade..
Nej jag drar en kall bärs och kollar på "drugs inc" på Nat geo istället;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så enkelt som att säga att det finns folk som gillar vanlig sport, och de som gillar esport.
Jag gillar esport, och är vanligtvis den som säger "och?" när Sverige kvalar till EM. Men tittar jag på Blizzcon? Nej, tycker det är meningslöst.

Jag tittar på turneringar för SC, DotA och CS, men även "personliga streamers".

Om du vill diskutera varför SVT visar Blizzcon så är det inte för att få folk att bli intresserade av esport mer än vad de redan är, utan att erbjuda innehåll som intresserar en annan målgrupp än 45-55 som vill se På spåret.
Ger Blizzcon bäst innehåll för pengarna till den målgruppen? Jag säger nej, men det finns de som säger att de ska sluta visa konståkning och ridsport också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Finns det en åldersgräns på dessa tillställningar? Alla över 25 år fattar inte grejen? Lycka till att försöka få "Svensson" att bli fan av e-sport!
?

Jag är själv 28 och känner en hel del folk över 25 som också kollar på SC2 turneringar, så det tror jag verkligen inte på. Man får väl dock nästan spela själv annars är det ju såklart inte lika intressant. Så i det anseendet så är det väl långt ifrån konventionell sport där man kollar men inte utövar själv.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kan ju säga det samma, varför kollar folk på sport? Vad är det som är intressant med det?

Hela grejen är att folk har olika smaker, vissa gillar spot, vissa inte, vissa gillar e-sport, vissa inte.

Skrivet av Firkraag:

Så i det anseendet så är det väl långt ifrån konventionell sport där man kollar men inte utövar själv.

Nej, det finns en hel drös där ute som kollar men aldrig spelar spelen själv också, ingen skillnad när det gäller sport där det finns många som utövar och även kollar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam. Jag är 20 år och lägger ner en stor del av min tid på spel i olika genrer, att läsa artiklar om spel, skriva på spelforum och i stort sett allting om spel. Men e-sport? Herregud va tråkigt, inget underhållningsvärde alls ifall man inte redan är helt insatt. Det spelar ingen roll om det rör sig om Starcraft, CS eller Dota. Det känns som ett otroligt krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Det var det värsta
Här sitter jag och tittar och tycker det e helt ok.
Är riktigt kass själv men det e skoj att se folk som kan spela, men men smaken e som baken.

Och jag e gråhårig med

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Du är inte ensam. Jag är 20 år och lägger ner en stor del av min tid på spel i olika genrer, att läsa artiklar om spel, skriva på spelforum och i stort sett allting om spel. Men e-sport? Herregud va tråkigt, inget underhållningsvärde alls ifall man inte redan är helt insatt. Det spelar ingen roll om det rör sig om Starcraft, CS eller Dota. Det känns som ett otroligt krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur.

Men här är det ju samma sak med "vanlig" sport, är man inte insatt är det tråkigt.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är det trevligt att allt inte är skräddarsytt efter dina värderingar om vad som är kul. Det betyder att de som tycker att det är kul att kolla på Blizzcon/e-sport kan se på det och de som inte tycker det är kul kan kolla på annat. Det finns så otroligt mycket att kolla på idag på livestreams, youtube, netflix och TV. De mesta behöver man inte ens kolla live, utan när man känner för det. Skönt att du kan se på train simulator i 40 minuter medan jag kan kolla på en spel-turnering och vill jag också se på train simulator senare, kan jag göra det.

Kort och gott, det finns ingen anledning till att förklara varför personer tittar på saker du inte gillar, det är helt enkelt personlig smak. Dessutom vill jag tillägga att det är underligt hur alla dessa "mogna personer" måste påpeka att de minsann är över en viss ålder och att all som är under en viss ålder måste ha fel. Testa att inte bry dig så mycket om ålder så ser du att personer kan vara hur trevliga och roliga som helst, oavsett hur länge de har varit vid liv.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Men här är det ju samma sak med "vanlig" sport, är man inte insatt är det tråkigt.

Det håller jag inte med om, jag är inte särskilt insatt i varken MMA, amerikansk fotboll eller basket, men det är underhållande ändå.
Däremot är jag väldigt insatt i CS, Starcraft och Dota, men det ger mig noll underhållningsvärde.
Detta är självklart en personlig åsikt och jag vet att det finns många som tycker det är roligt med e-sport, men det kommer aldrig att vara underhållande för den stora massan och inte ens för stora delar av dom som spelar. Det har underhållningsvärde för en relativt liten publik och definitivt inte på TV.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Kan ju säga det samma, varför kollar folk på sport? Vad är det som är intressant med det?

Hela grejen är att folk har olika smaker, vissa gillar spot, vissa inte, vissa gillar e-sport, vissa inte.

Nej, det finns en hel drös där ute som kollar men aldrig spelar spelen själv också, ingen skillnad när det gäller sport där det finns många som utövar och även kollar.

Vissa gillar både och, är både stor sport nörd samt e-sport nörd och ser charmen i båda!

Jag vet inte riktigt hur stor andel av tittarna som aldrig spelar själv, den är nog ganska mycket mindre i jämförelse.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

30 år.
Kollar på en hel del esport och har gjort sen jag var liten.

Jag fattar inte hur folk kan sitta och kolla på skit som fotboll själv, det är det mest tråkiga möget som någonsin funnits.
Långsamt, springa fram och tillbaka på en stor jäkla plan o sparka på en boll, idioti i mina ögon.

Om man ens sett stora turneringar som The internationall, SC2 proleague finalerna osv osv så förstår man hypen man även kan få här hemma.

Sen av det du skriver så märks det klart och tydligt att du inte är någon förkärlek till tävlingsinriktade spel. Då är det väldigt svårt att kunna tycka om E-sport.
Vill man prova alla nya spel, och är intresserade av spel som skyrim o sådant singelplayer moffs så klart e-sport är fel.

Men vad vet jag, jag skulle aldrig få för mig att ställa mig upp och skrika på min tv när Sverige gör ett sketet mål i fotboll, kunde inte bry mig mindre typ

Så är väll knappast så konstigt, man kan inte känna hypen, adrenalinet osv om man inte är det minsta intresserad av det. Vilket du inte heller är när det gäller tävlingsinriktade spel.

Din ålders"gräns" är ju helt ute och cyklar dessutom.
Klart sverige inte är Korea där E-sport är typ den största sporten i landet, kommer det heller aldrig bli.
Men e-sporten har ökat extremt även i vårat torra land senaste åren, det skrivs mer och mer om det. Det får betydligt mer mediatid, uppmärksamhet etc.

Permalänk
Medlem

Trisst om e-sport inte fanns på TV då skulle jag ju inte kolla på sport alls ju
Och då har jag spelat ca 10h SC2
0h LoL
Och endå tittar jag på det, så nej man behöver inte kunna ngt för att gilla det
30+ här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

...Det spelar ingen roll om det rör sig om Starcraft, CS eller Dota. Det känns som ett otroligt krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur.

Fast anledningen till att det visas är ju självklart att det redan finns en publik, och att göra det än mer lättillgängligt samt att locka de som traditionellt inte ser på sport på tv. Att det rör sig om ett krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur håller jag inte alls med om.

Ta det mest tydliga exemplet, den största Youtube-kanalen i världen är PewDiePie som sitter och streamar när han spelar spel. Anledningen till att han kan leva på det är ju eftersom det finns en efterfrågan. Supply and demand. SVT gör detsamma, efterfrågan finns, de levererar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Jag tycker sändningen är kanonbra! Jag är 38år.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Surt på lagg

Nej nu blir det sängen och TV i sovrummet SVT24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Fast anledningen till att det visas är ju självklart att det redan finns en publik, och att göra det än mer lättillgängligt samt att locka de som traditionellt inte ser på sport på tv. Att det rör sig om ett krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur håller jag inte alls med om.

Ta det mest tydliga exemplet, den största Youtube-kanalen i världen är PewDiePie som sitter och streamar när han spelar spel. Anledningen till att han kan leva på det är ju eftersom det finns en efterfrågan. Supply and demand. SVT gör detsamma, efterfrågan finns, de levererar.

Tror ändå att dom som är intresserade hade kollat ändå, känns tveksamt att någon skulle titta på tv-guiden och plötsligt välja att kolla på e-sport. Det är alldeles för smalt. Jag älskar tävlingsinriktade spel, det är hur spännande som helst att spela.
Jag har spelat i klaner/guilder i många spel, men det är fortfarande fruktansvärt tråkigt att kolla på.

PewDiePie och andra som spelar in sig själva går ju inte riktigt att jämföra, dom har ju som tydligt mål att underhålla och man behöver inte vara intressad av spel för att skratta åt något roligt.

Men att titta på rent gameplay, tävling eller inte, är inget för mig.
Och kommer tyvärr inte att spridas utanför dom mest insatta heller. Men jag ser det inte som något dåligt, det finns ju uppenbarligen en publik för det, men håll det där.
Detta krystade försök att ständigt försöka förvandla e-sport till något folkligt som folk utan spelintresse skulle vara intresserade av börjar bara bli löjligt.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svbg:

Tror ändå att dom som är intresserade hade kollat ändå, känns tveksamt att någon skulle titta på tv-guiden och plötsligt välja att kolla på e-sport. Det är alldeles för smalt. Jag älskar tävlingsinriktade spel, det är hur spännande som helst att spela.
Jag har spelat i klaner/guilder i många spel, men det är fortfarande fruktansvärt tråkigt att kolla på.

PewDiePie och andra som spelar in sig själva går ju inte riktigt att jämföra, dom har ju som tydligt mål att underhålla och man behöver inte vara intressad av spel för att skratta åt något roligt.

Men att titta på rent gameplay, tävling eller inte, är inget för mig.
Och kommer tyvärr inte att spridas utanför dom mest insatta heller. Men jag ser det inte som något dåligt, det finns ju uppenbarligen en publik för det, men håll det där.
Detta krystade försök att ständigt försöka förvandla e-sport till något folkligt som folk utan spelintresse skulle vara intresserade av börjar bara bli löjligt.

Krystat är det väl ändå inte, ungdomar idag blir mer å mer intresserade av sånt här så vi kan sitta å hata som gamla gubbar och vifta med käppar hur mycket vi än vill men det är här för att stanna och blir enbart större så det är bara att acceptera läget.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Jag älskar att kolla på starcraft men för att det ska vara underhållande krävs ju att man är på hyfsad nivå så man förstår hur snygga saker proffsen gör. Detta gör det ju till en lite halvtaskig åskådarsport då det är ganska få som spelar och ännu färre som faktiskt förstår något.

Edit: Tar lite tillbaka mitt påstående, tittar man från rätt källor, t.ex. husky och hdstarcraft så kan det vara väldigt underhållande även som nybörjare. Det var så jag började kolla och sedan spela. Det lilla starcraft jag sett som sänts av SVT tidigare har dock varit pinsamt dåligt och förstår inte varför någon skulle vilja se det.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat sc2 men förstår varför vissa gillar det.
Däremot kan jag personligen tycka att sc2 är otroligt tråkigt att se på jämfört med quake! Det e allt jag kan tänka på när jag tittar på blizzcon... hur kan man inte gilla quakelive mer än det här och så jävla synd att det håller på att dö ut medan dom har monsterevents för sc2 istället

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Jag älskar att kolla på starcraft men för att det ska vara underhållande krävs ju att man är på hyfsad nivå så man förstår hur snygga saker proffsen gör. Detta gör det ju till en lite halvtaskig åskådarsport då det är ganska få som spelar och ännu färre som faktiskt förstår något.

Både ja och nej. Det krävs ju viss förståelse för att snappa upp alla detaljer, men man behöver absolut inte förstå allt som händer för att tycka att det är underhållande. Och dessutom, verkar det intressant så tittar man förmodligen lite mer, och ju mer man ser desto mer förstår man.

Jämför med Amerikansk Fotboll till exempel. Tar du en slumpmässig svensk från gatan och sätter denna framför en match så är nog chansen stor att personen inte förstår ens en bråkdel av vad som händer, men kan se att den där snubben slängde bollen till en annan snubbe som sprang några meter med den - och alla jublade.
Sen förklarar kommentatorerna vad som låg bakom det hela och antingen tycker man det verkar intressant eller så tittar man på något annat istället.

Jag har aldrig spelat vare sig SC2, Dota2 eller CS:GO men jag kan titta på turneringar i samtliga spel och bli underhållen av det. Om någon frågar mig hur mycket skada en marine gör eller hur lång tid det tar att uppgradera en Warpgate så har jag ingen aning - men jag behöver inte veta detaljer för att bli underhållen av helheten.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Både ja och nej. Det krävs ju viss förståelse för att snappa upp alla detaljer, men man behöver absolut inte förstå allt som händer för att tycka att det är underhållande. Och dessutom, verkar det intressant så tittar man förmodligen lite mer, och ju mer man ser desto mer förstår man.

Jämför med Amerikansk Fotboll till exempel. Tar du en slumpmässig svensk från gatan och sätter denna framför en match så är nog chansen stor att personen inte förstår ens en bråkdel av vad som händer, men kan se att den där snubben slängde bollen till en annan snubbe som sprang några meter med den - och alla jublade.
Sen förklarar kommentatorerna vad som låg bakom det hela och antingen tycker man det verkar intressant eller så tittar man på något annat istället.

Jag har aldrig spelat vare sig SC2, Dota2 eller CS:GO men jag kan titta på turneringar i samtliga spel och bli underhållen av det. Om någon frågar mig hur mycket skada en marine gör eller hur lång tid det tar att uppgradera en Warpgate så har jag ingen aning - men jag behöver inte veta detaljer för att bli underhållen av helheten.

Folk känner nog lite olika men det är ju bra det i så fall, ju fler som uppskattar starcraft desto gladare blir jag

Själv somnar jag inom 3 minuter om jag försöker kolla på moba-spel eftersom jag inte förstår nånting av vad som händer. Förstår inte varför någon gör som den gör och inte varför en fight går som den går och blir då helt ointressant för mig. Spelade mycket 1.6 tidigare men inte ens då tyckte jag det var underhållande att titta på och tycker inte att go är kul att se på heller trots att jag förstår allting.

Permalänk
Medlem

På rubriken verkar du hata Blizzcon men i inlägget känns det som att du ogillar SC2?

Själv gillar jag inte Starcraft och kollar därför inte. Jag gillar däremot att kolla på blizzcon HS samt brukar kika lite på wow när det går också. Så man behöver ju inte rata hela Blizzcon bara för att man kanske inte gillar Starcraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Detta krystade försök att ständigt försöka förvandla e-sport till något folkligt som folk utan spelintresse skulle vara intresserade av börjar bara bli löjligt.

Löjligt?
Det går inte att undgå att icke "gamers" har fått upp ögonen mer och mer senaste åren för vad e-sport faktiskt är.

Det är knappast en sak som händer på en dag.
Men ett stort steg har gått från "nörd" på allt i spel till att förstå lite vad e-sport innebär.
Då stora summor pengar är involverade så får andra också upp ögonen och blir nyfikna.

Sen är Sverige knappast Korea där dom flesta vet vad e-sport faktiskt är och något som går på tv dygnet runt, samt där en hög e-sports profil faktiskt har en rätt hög status.

Sen är det bara att acceptera att E-sporten växer stadigt och starkt varje år i dom flesta länder.
Kan du aldrig komma undan och bara acceptera, även för dom gamla och sådana som tycker att sport är när man springer och jagar en korkad boll eller liknande och inte "sitta vid datorn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Månadens inlägg.
Är helt på din sida. Blev mörkrädd när jag kollade..
Nej jag drar en kall bärs och kollar på "drugs inc" på Nat geo istället;)

Ha, ha, drar en slurk vin och lyssnar vidare på New Order...

Skrivet av El_Raspberry:

Det är inte så enkelt som att säga att det finns folk som gillar vanlig sport, och de som gillar esport.
Jag gillar esport, och är vanligtvis den som säger "och?" när Sverige kvalar till EM. Men tittar jag på Blizzcon? Nej, tycker det är meningslöst.

Jag tittar på turneringar för SC, DotA och CS, men även "personliga streamers".

Om du vill diskutera varför SVT visar Blizzcon så är det inte för att få folk att bli intresserade av esport mer än vad de redan är, utan att erbjuda innehåll som intresserar en annan målgrupp än 45-55 som vill se På spåret.
Ger Blizzcon bäst innehåll för pengarna till den målgruppen? Jag säger nej, men det finns de som säger att de ska sluta visa konståkning och ridsport också.

Jag ifrågasätter absolut inte varför SVT visar Blizzcon utan jag bara ställer den enkla frågan om någon verkligen tycker det är underhållande. Själv ser jag det som självplågeri.

Skrivet av Svbg:

Du är inte ensam. Jag är 20 år och lägger ner en stor del av min tid på spel i olika genrer, att läsa artiklar om spel, skriva på spelforum och i stort sett allting om spel. Men e-sport? Herregud va tråkigt, inget underhållningsvärde alls ifall man inte redan är helt insatt. Det spelar ingen roll om det rör sig om Starcraft, CS eller Dota. Det känns som ett otroligt krystat försök att få Svensson att acceptera spel som kultur.

Håller med!

Skrivet av The Door:

Det var det värsta
Här sitter jag och tittar och tycker det e helt ok.
Är riktigt kass själv men det e skoj att se folk som kan spela, men men smaken e som baken.

Och jag e gråhårig med

Visst är det så, jag är inte på något sätt emot att det visas, bara funderandende över hur folk kan tycka det är kul att titta på.

Skrivet av zerorepent:

Men här är det ju samma sak med "vanlig" sport, är man inte insatt är det tråkigt.

Jag är inte insatt i fotboll men håller mer eller mindre alltid på att få hjärtinfarkt när Sverige spelar en viktig match. Sommaren 1984 var jag i extas trots att jag aldrig spelat fotboll själv.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Jag är inte insatt i fotboll men håller mer eller mindre alltid på att få hjärtinfarkt när Sverige spelar en viktig match. Sommaren 1984 var jag i extas trots att jag aldrig spelat fotboll själv.

Sånna tillfällen finns även att hitta bland publiken av e-sport, de kommer minnas det på samma sätt som du om 30 år från idag. Konventionell sport är inte unikt på något sätt i detta och dina inlägg låter bara som när äldre klagar på dunka dunka musik och färgtv.

Nu ser du ju inte varför folk kan tycka det är kul och det är ju helt okej, men att ifrågasätta att det finns underhållningsvärde i det när det uppenbarligen finns otroligt många som tittar och när esporten växer dag för dag är lite trångsynt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Underhållningsvärdet är väl högst personligt och en smaksak precis som allt annat.

Om man tar sport i största allmännhet så finns det ju långt fler som tittar på det än som utövar det. Alltså finns det ju någon form av underhållningsvärde i det även om man inte utövar det själv och är insatt i det. Så gott som alla som tittar är dessutom mindre insatta än de som utövar det hela och kan ändå finna värde i det även fast de kanske inte snappar upp/förstår varenda detalj som händer.
Precis som folk tittar på fotboll och blir underhållna av det fast de inte spelar själva så kan man titta på e-sport och få ut något av det. Och precis som man kanske gillar fotboll men inte hockey så behöver man inte gilla all e-sport för att hitta värde i vissa spel.

Varför ifrågasätta vad folk tycker är underhållande? Personligen förstår jag inte hur man kan titta på Idol/melodifestivalen/talang etc, trots att jag gillar musik och har lyssnat mycket på det hela mitt liv. Trots det så känner jag inget behov av att ifrågasätta varför andra gillar det utan accepterar helt enkelt att alla inte finner underhållningsvärde i samma saker.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Visst är det trevligt att allt inte är skräddarsytt efter dina värderingar om vad som är kul. Det betyder att de som tycker att det är kul att kolla på Blizzcon/e-sport kan se på det och de som inte tycker det är kul kan kolla på annat. Det finns så otroligt mycket att kolla på idag på livestreams, youtube, netflix och TV. De mesta behöver man inte ens kolla live, utan när man känner för det. Skönt att du kan se på train simulator i 40 minuter medan jag kan kolla på en spel-turnering och vill jag också se på train simulator senare, kan jag göra det.

Kort och gott, det finns ingen anledning till att förklara varför personer tittar på saker du inte gillar, det är helt enkelt personlig smak. Dessutom vill jag tillägga att det är underligt hur alla dessa "mogna personer" måste påpeka att de minsann är över en viss ålder och att all som är under en viss ålder måste ha fel. Testa att inte bry dig så mycket om ålder så ser du att personer kan vara hur trevliga och roliga som helst, oavsett hur länge de har varit vid liv.

När det gäller sport i allmänhet (som jag inte är speciellt intresserad av) så är inte det något speciellt skräddarsytt efter mina värderingar men det kan ändå vara hyfsat underhållande att kolla på. Försöker definitivt inte säga att "mogna personer" måste ha mer rätt.

Skrivet av JimmieSan:

30 år.
Kollar på en hel del esport och har gjort sen jag var liten.

Jag fattar inte hur folk kan sitta och kolla på skit som fotboll själv, det är det mest tråkiga möget som någonsin funnits.
Långsamt, springa fram och tillbaka på en stor jäkla plan o sparka på en boll, idioti i mina ögon.

Om man ens sett stora turneringar som The internationall, SC2 proleague finalerna osv osv så förstår man hypen man även kan få här hemma.

Sen av det du skriver så märks det klart och tydligt att du inte är någon förkärlek till tävlingsinriktade spel. Då är det väldigt svårt att kunna tycka om E-sport.
Vill man prova alla nya spel, och är intresserade av spel som skyrim o sådant singelplayer moffs så klart e-sport är fel.

Men vad vet jag, jag skulle aldrig få för mig att ställa mig upp och skrika på min tv när Sverige gör ett sketet mål i fotboll, kunde inte bry mig mindre typ

Så är väll knappast så konstigt, man kan inte känna hypen, adrenalinet osv om man inte är det minsta intresserad av det. Vilket du inte heller är när det gäller tävlingsinriktade spel.

Din ålders"gräns" är ju helt ute och cyklar dessutom.
Klart sverige inte är Korea där E-sport är typ den största sporten i landet, kommer det heller aldrig bli.
Men e-sporten har ökat extremt även i vårat torra land senaste åren, det skrivs mer och mer om det. Det får betydligt mer mediatid, uppmärksamhet etc.

Handlar inte om någon ålders"gräns", inlägget handlade bara om det var kul att titta på eller inte.

Skrivet av Forsgren:

På rubriken verkar du hata Blizzcon men i inlägget känns det som att du ogillar SC2?

Själv gillar jag inte Starcraft och kollar därför inte. Jag gillar däremot att kolla på blizzcon HS samt brukar kika lite på wow när det går också. Så man behöver ju inte rata hela Blizzcon bara för att man kanske inte gillar Starcraft!

Jag har inget emot några av de spel som brukar dyka upp i TV. Problemet jag skrev om handlade snarast om att jag finner samtliga helt ointressanta att titta på.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Sånna tillfällen finns även att hitta bland publiken av e-sport, de kommer minnas det på samma sätt som du om 30 år från idag. Konventionell sport är inte unikt på något sätt i detta och dina inlägg låter bara som när äldre klagar på dunka dunka musik och färgtv.

Nu ser du ju inte varför folk kan tycka det är kul och det är ju helt okej, men att ifrågasätta att det finns underhållningsvärde i det när det uppenbarligen finns otroligt många som tittar och när esporten växer dag för dag är lite trångsynt.

Lägg av! Jag är absolut inte trångsynt och har aldrig någonsin klagat på de som är yngre med argumentet som "dunka dunka musik". Jag är född 1966 och är antagligen barnsligare än samtliga födda tidigare än 1985. Lägger en ansenlig del av mina tillgångar på snabba bilar (Porsche), datorer (dubbla GTX 980), filmer (allt nytt, speciellt Sci-Fi) och spel (allt jag blir nyfiken på). Musiken jag lyssnar på skulle antagligen skrämma skiten ur en del ungdomar. Knappast någon gammal sur konservativ stöt, tiderna förändras!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO