Permalänk
Medlem

Fråga om steam

Jag har inte använt steam så länge, utan det var först när jag började köra Dayz som det har varit nödvändigt. Jag har dock märkt att steam alltid vill ligga och vara aktivt i bakgrunden även efter att jag stängt ner spelet och så vill jag inte ha det. Man kan ju stänga ner det manuellt men jag undrar om det finns nån funktion som automatiskt stänger ner steam efter att man stängt ner spelet, eller en funktion som stänger det efter en tids inaktivitet?

Jag har sökt men inte hittat något.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ska du stänga av Steam får du stänga det manuellt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan så får du stänga ner steam själv, själv har jag det alltid igång. Dock har jag hela mitt spelbibliotek där med 163 spel och startar csgo lite då och då. Enda gångerna jag stänger ner steam självmant är när jag vill vara "afk" och se en film på kvällen.

Tar ju dock bara 2 sek att stänga ner steam efter du slutat spela DayZ så... ett högerklick, ett vänsterklick, klart.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jojo, men det gäller ju att spara tid. Jag hade inte brytt mig om det inte hade varit för notifikationer som kommer upp och stör ibland. Går det att stänga av dessa då? Det är mest vänner som spelar det eller det spelet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Spara tid? Hur slö är din dator egentligen? Har du ingen SSD-hårddisk? Stäng ner spelet, högerklicka på Steam-ikonen vid klockan och välj "Exit". Hela den processen tar för min del 2-3 sekunder efter att jag har stängt ner något spel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jojo, men det gäller ju att spara tid. Jag hade inte brytt mig om det inte hade varit för notifikationer som kommer upp och stör ibland. Går det att stänga av dessa då? Det är mest vänner som spelar det eller det spelet.

Då är det en helt annan fråga och är rätt säker på att du kan stänga av alla dessa "notifications" via din vänlista eller så. Så du inte får notificationer/popups när en på vänlistan startar ett spel eller skriver ngt i chatten etc.

Hittade det:

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Spara tid? Hur slö är din dator egentligen? Har du ingen SSD-hårddisk? Stäng ner spelet, högerklicka på Steam-ikonen vid klockan och välj "Exit". Hela den processen tar för min del 2-3 sekunder efter att jag har stängt ner något spel.

Det har inget med att datorn skulle vara slö att göra. Jag retar mig på att ha skit som är igång bara och undrar om det finns nån funktion för att automatiskt stänga av det, är det nåt konstigt med det? Jag kanske inte vill bränna 2 sekunder om dagen på något helt menlöst. Skulle jag kunna köra Dayz utan steam så skulle jag göra det då jag inte vill ha det överhuvudtaget.

Jag tackar Extremaz för bra information.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det har inget med att datorn skulle vara slö att göra. Jag retar mig på att ha skit som är igång bara och undrar om det finns nån funktion för att automatiskt stänga av det, är det nåt konstigt med det? Jag kanske inte vill bränna 2 sekunder om dagen på något helt menlöst. Skulle jag kunna köra Dayz utan steam så skulle jag göra det då jag inte vill ha det överhuvudtaget.

Jag tackar Extremaz för bra information.

Men sen måste du ju starta Steam för att spela lite/mycket mer, och det tar ju cirka 3-4 sekunder. Då är ju det också meningslös skit, eller hur? Varför använder du ens Steam då, nu när laddningstiderna och bakgrundsaktiviteten är meningslös skit?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men sen måste du ju starta Steam för att spela lite/mycket mer, och det tar ju cirka 3-4 sekunder. Då är ju det också meningslös skit, eller hur? Varför använder du ens Steam då, nu när laddningstiderna och bakgrundsaktiviteten är meningslös skit?

Jag antar han använder det för att han är tvingad?

TS, jag förstår din irritation, så inget illa menat, men jag kan inte låta bli att tänka på denna för denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men sen måste du ju starta Steam för att spela lite/mycket mer, och det tar ju cirka 3-4 sekunder. Då är ju det också meningslös skit, eller hur? Varför använder du ens Steam då, nu när laddningstiderna och bakgrundsaktiviteten är meningslös skit?

När man klickar på dayz ikonen så startas steam automatiskt precis innan spelet startar så det är inget som märks eller man behöver bry sig om. När man stänger av spelet så stängs inte steam av utan det ligger där nere i listen och är fult och meningslöst för mig. Jag vet att många har alla sina spel och en massa vänner och forum och annat där men jag använder det inte och vill helst slippa det. Så småningom när spelet är ute kanske det kommer nån nosteam patch men tills dess får man väl stå ut. Nu när jag lyckats stänga av notifications så är det inte så illa längre.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

När man klickar på dayz ikonen så startas steam automatiskt precis innan spelet startar så det är inget som märks eller man behöver bry sig om. När man stänger av spelet så stängs inte steam av utan det ligger där nere i listen och är fult och meningslöst för mig. Jag vet att många har alla sina spel och en massa vänner och forum och annat där men jag använder det inte och vill helst slippa det. Så småningom när spelet är ute kanske det kommer nån nosteam patch men tills dess får man väl stå ut. Nu när jag lyckats stänga av notifications så är det inte så illa längre.

Haha på tiden du har lagt ner på att skriva den här tråden och läsa kommentaren har du nog hunnit stänga ner steam säkert 10 gånger
Inte tanke på den tiden du spenderat på att försöka lista ut det själv. Bara stäng av det om det är så viktigt. Om du öppnar dörren får du ju såklart stänga den efter dig. Eller du kanske har automatdörrar i ditt hus?

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem

Varför skriva om du inte har nåt vettigt att illföra? Jag har ju redan förklarat att det inte handlar om de få sekunder man skulle spara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I-landsproblem..

Stäng av Steam/Notfikationer eller låt bli. Din dator blir inte slöare av att du har Steam i "bakgrunden"

Permalänk
Medlem

Men det fattar väl jag med! Varför inte läsa vad som är skrivet innan man skriver ett svar?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killlawife:

Men det fattar väl jag med! Varför inte läsa vad som är skrivet innan man skriver ett svar?

Ja, det är viktigt!

Skrivet av killawife:

Jag har ju redan förklarat att det inte handlar om de få sekunder man skulle spara.

Men ...?

Skrivet av killawife:

Jojo, men det gäller ju att spara tid. [...]

Skrivet av killawife:

Jag kanske inte vill bränna 2 sekunder om dagen på något helt menlöst.[...]

Sorry, men jag var bara tvungen ... Förstår din irritation på det dock. Det stör mig med de få gånger jag kör något genom Steam. Dock spelar jag huvudsakligen under Windows numera och gör allt annat under Linux, så det är ett högst begränsat problem för min del.

Det bästa jag lyckats googla mig fram till är nog http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=215675.... Lite mindre finmotorik som behövs, men optimalt är det ju inte.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Varför vill du stänga av Steam? Hur lite RAM har du egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har inte använt steam så länge, utan det var först när jag började köra Dayz som det har varit nödvändigt. Jag har dock märkt att steam alltid vill ligga och vara aktivt i bakgrunden även efter att jag stängt ner spelet och så vill jag inte ha det. Man kan ju stänga ner det manuellt men jag undrar om det finns nån funktion som automatiskt stänger ner steam efter att man stängt ner spelet, eller en funktion som stänger det efter en tids inaktivitet?

Jag har sökt men inte hittat något.

Du får skriva en rad till Valve så att dom gör om programmet så att det avslutas automatiskt när spelet avslutas

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför vill du stänga av Steam? Hur lite RAM har du egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara 16 GB och Steam tar 15.9999999999999999999999999999999999999999999999

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag har bara 16 GB och Steam tar 15.9999999999999999999999999999999999999999999999

ye right... ligger på 78.9MB på mitt steam som stått igång i flera veckor sen sista omstarten så tror dig inte alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ye right... ligger på 78.9MB på mitt steam som stått igång i flera veckor sen sista omstarten så tror dig inte alls.

Han va ironisk då folk inte tycks fatta att han inte vill ha igång steam.

Till op. Tror inte det går om du inte typ gör ett macro till typ ditt tangentbord, om den har en sådan funktion.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Nej jag har uppfattat att det tyvärr inte finns nån funktion för automatisk avstängning. Men jag slipper iallafall notifications så nån nytta hade jag iallafall av tråden.
Tack ni som svarade nåt vettigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.