Relativt ok dator klarar inte ens av Q3!

Permalänk
Medlem

Relativt ok dator klarar inte ens av Q3!

Hej! Det är så att jag blev av med min "riktiga" gaming dator tidigare i år, så fick då låna en dator av en polare.
Just nu sitter detta i den:

AMD Dual Core Processor 4850e (2 CPUs), ~2.5GHz (klockad till 3GHz)
Memory: 4096MB RAM
ATI Radeon HD 4800 Series (ett 4850 512mb)

Har kollat CoreTemp/MSI-afterburnerloggar medan jag spelar Quake 3 eller Quake Live, och varken CPU/GPU-usage överstiger 30%, men ändå så droppar jag från 125 till 60 fps.
När jag är "idle", dvs t.ex står stilla och tittar ner i backen så flackar fpsen mellan 125-120.
Förr i tiden när jag hade vad man idag kallar en gammal härk till dator, så hade jag 125 fps STADIGT, oavsett hur mycket action som skedde.

Har kört igenom datorn efter antivirus, Ad-Aware, Advanced System Care, Ccleaner, you name it.. Vad tusan kan vara fel?

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

ändrat windows energi inställningar till balanserat eller hög prestanda?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det är på Hög Prestanda. Allt är på max, Minsta/Maximala processortillstånd 100% etc.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk

V-sync på ?

Kollat så alla drivers är installerade o inte kör på windows egna till grafiken tex ?

Permalänk
Medlem

Har givetvis riktiga drivare, dock hittar jag inte vart man ställer in/av V-sync i "AMD VISION Engine Control Center".. jag är en gammal trogen NVIDIA:re, så mao är detta mitt först AMD-kort.

Här är en screenshot på lite information:

http://i.imgur.com/EvwGB2k.png

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

vad har du för temps när du spelar?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte löst denna plåga. När jag har Quake Live (inte q3) igång så använder datorn 50% av CPU samt GFX.

Bild: http://i.imgur.com/rhZ43lc.jpg

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Avstängd

långt skott, men vad gör datorn när den är bara idle? du har väldigt många program igång...
liknande fenomen har jag sett när en inte cpu:intensiv program accessar minnet väldigt ofta (be mig inte redovisa hur jag kom fram till det )
den belastar inte, men den fördröjer...

stäng av torrents och skype och gudvetvad, och berätta vad datorn gör när du försöker spela... (se till att de är avstängda på riktigt)

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

starta spelet med windows basic tema och 720p och se vad du får för fps, om du nu kört i 1080p hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du testat med orginal klockspeed ? dvs det kan vara någon obalans i din överklockning som spökar.
Har varit med om att överklockning gett liknande problem i spel, vet fortfarande ej varför men enbart med vissa spel.
Något annat som kan vara värt att testa efter att sett din bild är en selektiv start, dvs avaktivera alla dessa extra lull program från uppstart, och testa då.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev3n:

Hej! Det är så att jag blev av med min "riktiga" gaming dator tidigare i år, så fick då låna en dator av en polare.
Just nu sitter detta i den:

AMD Dual Core Processor 4850e (2 CPUs), ~2.5GHz (klockad till 3GHz)
Memory: 4096MB RAM
ATI Radeon HD 4800 Series (ett 4850 512mb)

Har kollat CoreTemp/MSI-afterburnerloggar medan jag spelar Quake 3 eller Quake Live, och varken CPU/GPU-usage överstiger 30%, men ändå så droppar jag från 125 till 60 fps.
När jag är "idle", dvs t.ex står stilla och tittar ner i backen så flackar fpsen mellan 125-120.
Förr i tiden när jag hade vad man idag kallar en gammal härk till dator, så hade jag 125 fps STADIGT, oavsett hur mycket action som skedde.

Har kört igenom datorn efter antivirus, Ad-Aware, Advanced System Care, Ccleaner, you name it.. Vad tusan kan vara fel?

30% gpu usage är verkligen inte optimalt. Speciellt inte när cpun också ligger där. Såvida inte cpun jobbar fullt ska gpun ligga närmre 100% såvida du inte har något som reglerar din max-fps (vilket jag antar att du inte har). Du formulerar det som att den ration är något positivt, rätta mig om jag har fel!

Så.. Gamla din gamla härk till dator, som du så fint kallar den, kanske är helt bloated och en fräsch installation av windows är vad den vill ha. Har du testat det? Finna mycket som kan sega ned och göra systemet till kall sirap som inte räknas som virus/adware.

Lycka till!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver lite äldre drivrutiner. Kan det inte bli tjafs om man har för nya till äldre kort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Den senaste bilden var precis efter en omformatering. Och alla program nere i hörnet brukar jag stänga av i regel, samt öka prioriteringen på Quake.exen till Hög.

Nåja, inatt så skar fläkten till grafikkortet, så nu är det slutquakat för ett tag.

Förresten, den här gamla "härken" till dator har inbyggt grafikkort (GeForce 8200). Kan det ha varit något som "jävlats" med GPU-användningen? Innan PCI-E-kortet gick sönder så var det inbyggda kortet givetvis inaktiverat.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang