Rykte: Ubisoft raderar folks spel utan förvarning

Permalänk
Medlem

Rykte: Ubisoft raderar folks spel utan förvarning

En liten heads-up till er som handlar från sajter som kanske inte är 100% legitima.

"På flera stora spelforum världen över har rapporter om att folks Ubisoft-spel har raderats från deras konton helt utan förvarning. Den röda tråden tycks vara att köpen har gjorts på butiker som tillhandahåller cd-nycklar till kraftigt rabatterade priser.
Dessa butiker lever på att köpa in stora mängder spel från marknader där valutan är fördelaktig och kan därför erbjuda nya spel till väldigt låga priser. I det här fallet verkar det också som att stulna kreditkort använts av återförsäljarna och konsumenter som köpt dessa cd-nycklar har nu ha blivit av med sina spel. G2A är en av sajterna som nämns mest.
Många kan förstå att nycklar som köpts illegalt blir ogiltiga men den stora irritationen tycks ligga i att Ubisoft inte kommunicerat ut att spelen kommer att försvinna från folks konton eller förklarat varför, vilket såklart leder till spekulationer. Så här skriver dock en community manager i Ubisofts officiella forum:

If you wish to know why a code is revoked - your retailer should be able to answer and supply a new code or a refund.
G2A is not an official reseller of Ubisoft Codes - and as such, Ubisoft does not supply them directly - so we have no control over codes they may obtain via different methods.

"

Källa: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150125/rykte-ubisoft-rade...

Permalänk
Avstängd

va fan ja köper ju hellre en nyckel på G2A för lågt pris till ett spel som är trasigt än betala högt spel när spelet knappt funkar.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Bättre att inte ha med Ubisoft att göra över huvud taget...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Det är olagligt att köpa stöldgods enligt svensk lag. Köper man stöldgods så får man skylla sig själv. 7 Entertainment äger Fast2Play, Kinguin, G2Play m.m. De är välkända för att sälja olagliga nycklar, deras olagliga humble bundles keys har det skrivits mycket om. G2A är inget undantag.

Det finns gott om auktoriserade återförsäljare. Är man dumsnål så får man helt enkelt skylla sig själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Vill man vara dumsnål så kommer det ibland tillbaka och biter en i rumpan.

Skrivet av thunderboy88:

va fan ja köper ju hellre en nyckel på G2A för lågt pris till ett spel som är trasigt än betala högt spel när spelet knappt funkar.

Så om spelet - du handlat från en icke auktoriserad återförsäljare - fungerade tillfredsställande, hade du då betalat in återstående belopp till Ubisoft retroaktivt?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast

Inte för att Ubisoft är några trevliga individer men i det här fallet så har jag ingen skit att ge dem, köper man från G2A eller liknande så får man skylla sig själv och det är långt ifrån bara Ubisoft som har gjort detta.

Totalbiscuit tog upp det här förra året när 7000 Sniper Elite 3-nycklar drogs in, kan vara värd en titt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Inget nytt? Jag vet fler andra utvecklare som gör på exakt samma sätt, om nyckeln kommer från någon shady sida som 7E äger så tas den bort från ditt konto.

Är väl som vanligt, typiske svensken sitter och ojar sig för hur dyrt det är med spel, ser att det är billigt på nån ej auktoriserad sida och sen blir det liv i helvetet när nyckeln tas bort. Svenskars dumsnålhet äcklar mig.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

En tydligare förklaring till TS.

På G2A finns en marketplace där man kan köpa spelen billigare. Det finns dock också nästan alltid ett G2A-Val där man handlar direkt ifrån G2A. Dessa nycklar är det inget fel på och är alltid lagliga. Det är priset från marketplace man ska vara uppmärksam på. Så innan ni dömer alla sajter för att sälja stulna nycklar. Tänk på att det finns alltid ett val här, och det är att fråga företaget om nycklarna är säkra INNAN man köper.

Har ni några frågor så skicka ett pm. Jag är en säljare på marketplace (för företagare)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Inget nytt? Jag vet fler andra utvecklare som gör på exakt samma sätt, om nyckeln kommer från någon shady sida som 7E äger så tas den bort från ditt konto.

Är väl som vanligt, typiske svensken sitter och ojar sig för hur dyrt det är med spel, ser att det är billigt på nån ej auktoriserad sida och sen blir det liv i helvetet när nyckeln tas bort. Svenskars dumsnålhet äcklar mig.

Tror inte det har med svenskar att göra :). Köparna på de siterna kommer från all världen länder.

Skrivet av meastro:

En tydligare förklaring till TS.

På G2A finns en marketplace där man kan köpa spelen billigare. Det finns dock också nästan alltid ett G2A-Val där man handlar direkt ifrån G2A. Dessa nycklar är det inget fel på och är alltid lagliga. Det är priset från marketplace man ska vara uppmärksam på. Så innan ni dömer alla sajter för att sälja stulna nycklar. Tänk på att det finns alltid ett val här, och det är att fråga företaget om nycklarna är säkra INNAN man köper.

Har ni några frågor så skicka ett pm. Jag är en säljare på marketplace (för företagare)

Ja, eller så går man till de auktoriserade siterna som exempelvis steam har godkänt så slipper man chansa ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Infinner detta simpelt, det är Ubisoft. Det girigaste samt sliskigaste företaget inom spelindustrin, 7E kan kommer två. De borde inte vara förvånad att folk försöker hitta deras spel så billigt som möjligt. 7E ligger dock nära på eftersom de delar upp och säljer Humble Bundle nycklar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rappe Rodent:

Inget nytt? Jag vet fler andra utvecklare som gör på exakt samma sätt, om nyckeln kommer från någon shady sida som 7E äger så tas den bort från ditt konto.

Är väl som vanligt, typiske svensken sitter och ojar sig för hur dyrt det är med spel, ser att det är billigt på nån ej auktoriserad sida och sen blir det liv i helvetet när nyckeln tas bort. Svenskars dumsnålhet äcklar mig.

Sluta snacka en massa skit och väx upp istället.

Det handlar endast om när någon använt stulna kreditkort och köpt samt sålt vidare nycklar som det kan bli aktuellt. Inte att man köpt en nyckel från en viss sida! Vissa borde bara inte yttra sig...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Sluta snacka en massa skit och väx upp istället.

Det handlar endast om när någon använt stulna kreditkort och köpt samt sålt vidare nycklar som det kan bli aktuellt. Inte att man köpt en nyckel från en viss sida! Vissa borde bara inte yttra sig...

Men det är ju precis det 7E gör, köper och säljer nycklar vidare. De är ju kärnan i hela problemet.

Varför går du korståg i deras namn?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

jag har varnat för detta flera gånger, köper man från dessa siter så köper man på egen risk och får skylla sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Inget nytt? Jag vet fler andra utvecklare som gör på exakt samma sätt, om nyckeln kommer från någon shady sida som 7E äger så tas den bort från ditt konto.

Är väl som vanligt, typiske svensken sitter och ojar sig för hur dyrt det är med spel, ser att det är billigt på nån ej auktoriserad sida och sen blir det liv i helvetet när nyckeln tas bort. Svenskars dumsnålhet äcklar mig.

Svenskars dumsnålhet? Du är inte speciellt internationell är du?
Meeeen jag menar om du tycker att svenskar är de enda eller är majoriteten som sitter och klagar så får du göra det.
Verkar vara ovanligt populärt idag för folk att klaga på svenskar. Undra hur många som någonsin satt fot utanför sverige. 2 av 10 kanske?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag tror nog de flesta svenskar har någon gång varit på semester till t.ex grekland eller turkiet

När det gäller nycklar som köpts med stulna kredkort eller liknande där det kanske skett någon form av återbetalning så tycker jag Ubisoft gör helt rätt. Men att t.ex ta bort alla G2A nycklar bara för att de kom från G2A skulle vara en helt annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFalk:

Infinner detta simpelt, det är Ubisoft. Det girigaste samt sliskigaste företaget inom spelindustrin, 7E kan kommer två. De borde inte vara förvånad att folk försöker hitta deras spel så billigt som möjligt. 7E ligger dock nära på eftersom de delar upp och säljer Humble Bundle nycklar.

Det här gäller inte bara ubisoft. Samma sak gäller steam (och troligen alla andra mjukvaruplattformar som fungerar likadant). Har ÅF sålt stulna nycklar så kommer de plockas bort från kundernas konton.
Här är ett steamexempel:
#15168974

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vilka företag är säkra att köpa ifrån? Jag köper från gog, Greenmangaming, Humble Bundle och Gamersgate de ska väl ändå vara ordentliga av det jag sett?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det inte härligt att man nu inte äger något fysiskt nu fört tigen. Så man riktigt sitter i händerna på andra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilka företag är säkra att köpa ifrån? Jag köper från gog, Greenmangaming, Humble Bundle och Gamersgate de ska väl ändå vara ordentliga av det jag sett?

Alla dessa ska vara säkra.

GOG är speciell då de endast säljer DRM-fria spel. Spel köpta där äger du till skillnad från övriga (digitala) plattformar/butiker. Nackdelen är väl att de flesta/nästan alla nya större titlar inte går att köpa men deras äldre titlar är sjukt bra och fungerar också på moderna system och deras indieutbud matchar i dagsläget Steam bra vad jag förstått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det inte härligt att man nu inte äger något fysiskt nu fört tigen. Så man riktigt sitter i händerna på andra

Vi vet inte med säkerhet exakt vilka nycklar det gäller men det verkar endast röra sig om stulna nycklar vad jag förstått.
I sådant fall så handlar det endast om att man inte får behålla stöldgods som man betalt för. Och det ser jag inte som något anmärkningsvärt egentligen. Samma sak gäller för all typ av häleri.
Vad som är värre är väl då snarare att det bedrivs handel med stulna nycklar som säljs på marknadsplatser som folk inte förstår är osäkra. Så jag ser väl snarare att kritiken och missnöjet bör riktas mot de marknadsplatser som säljer den typen av nycklar som blir tillbakadragna.

Sedan har du givetvis en poäng i att vi har förlorat en del kontroll eftersom spelen i stort sätt bara hyrs nu för tiden. Och slaget där verkar vara förlorat sedan ett bra tag tillbaka. Men i den specifika situationen för trådens ämne ser jag nog inte att det är ägandemodellen som är problemet utan den lasten bör läggas på återförsäljare som säljer hälerinycklarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan har du givetvis en poäng i att vi har förlorat en del kontroll eftersom spelen i stort sätt bara hyrs nu för tiden. Och slaget där verkar vara förlorat sedan ett bra tag tillbaka. Men i den specifika situationen för trådens ämne ser jag nog inte att det är ägandemodellen som är problemet utan den lasten bör läggas på återförsäljare som säljer hälerinycklarna.

Nja, vi betalar för rätten att spela spelen. Köper man genom auktoriserade kanaler så kan man spela spelen så länge man lever, eller så länge datorerna är kompatibla i alla fall.

Vad "slaget" beträffar så förlorades det samma dag som den första piratkopian gjordes. DRM existerar därför att vi konsumenter visat otaliga gånger att vi inte går att lita på.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Alla dessa ska vara säkra.

GOG är speciell då de endast säljer DRM-fria spel. Spel köpta där äger du till skillnad från övriga (digitala) plattformar/butiker. Nackdelen är väl att de flesta/nästan alla nya större titlar inte går att köpa men deras äldre titlar är sjukt bra och fungerar också på moderna system och deras indieutbud matchar i dagsläget Steam bra vad jag förstått.

Du äger inte spel du köper på gog mer än andra, det rör sig fortfarande om en mjukvarulicens. Skillnaden är bara avsaknaden av DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan har du givetvis en poäng i att vi har förlorat en del kontroll eftersom spelen i stort sätt bara hyrs nu för tiden. Och slaget där verkar vara förlorat sedan ett bra tag tillbaka. Men i den specifika situationen för trådens ämne ser jag nog inte att det är ägandemodellen som är problemet utan den lasten bör läggas på återförsäljare som säljer hälerinycklarna.

Så där har det varit hur länge som helst. Även när du köpte spel på skiva på 90-talet så "hyrde" du spelet. Du har aldrig köpt spelet, utan bara en licens för att få spela det. En licens som spelföretagen har haft rätt att stänga av dig ifrån.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Du äger inte spel du köper på gog mer än andra, det rör sig fortfarande om en mjukvarulicens. Skillnaden är bara avsaknaden av DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Spel/licens. Oavsett vilket så kan jag fortfarande starta mina GOG'ade spel om GOG försvinner, uppdateringar får jag ju inte. När Steam, Uplay och Origin försvinner så har jag ett bibliotek med spel som inte längre fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilka företag är säkra att köpa ifrån? Jag köper från gog, Greenmangaming, Humble Bundle och Gamersgate de ska väl ändå vara ordentliga av det jag sett?

De är säkra men snackar vi nya AAA titlar så är GMG nästan lika dyra som Steam vilket ofta betyder dyrare än fysisk kopia så kolla upp priserna innan du handlar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxWarp:

Nja, vi betalar för rätten att spela spelen. Köper man genom auktoriserade kanaler så kan man spela spelen så länge man lever, eller så länge datorerna är kompatibla i alla fall.

Vad "slaget" beträffar så förlorades det samma dag som den första piratkopian gjordes. DRM existerar därför att vi konsumenter visat otaliga gånger att vi inte går att lita på.

Skrivet av Marinlik:

Så där har det varit hur länge som helst. Även när du köpte spel på skiva på 90-talet så "hyrde" du spelet. Du har aldrig köpt spelet, utan bara en licens för att få spela det. En licens som spelföretagen har haft rätt att stänga av dig ifrån.

Jaja. I know, I know.
Min formulering kunde varit mer korrekt. Vi har alltid bara köpt rätten att använda mjukvaran. Poängen var att distributionskanaler som steam inte bara kommit med fördelar, mdn det förstod ni säkert också :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Att Ubisoft hatar deras egna kunder är ju inget nytt.

Skrivet av dammskog:

jag har varnat för detta flera gånger, köper man från dessa siter så köper man på egen risk och får skylla sig själv

Va man betalar ju för en riktigt nyckel. Bara för att man bor i Europa så betyder det inte att man har 10 gånger mer pengar än alla ryssar och därför ska betala 10 gånger mer.

Men jag antar att det är bättre att "köpa" spelet på TPB då slipper man riskera nått iaf.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Och så var sista spiken i kistan bekräftad, sista Ubisoft-titeln jag köper vare sig till mig eller i present.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Va man betalar ju för en riktigt nyckel. Bara för att man bor i Europa så betyder det inte att man har 10 gånger mer pengar än alla ryssar och därför ska betala 10 gånger mer.

Fast hur vet du om nyckeln du köper är stulen, köpt med stulna kreditkort eller från en annan region?

Att ha råd att köpa spel är för övrigt ingen rättighet, det är ett privilegium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Spel/licens. Oavsett vilket så kan jag fortfarande starta mina GOG'ade spel om GOG försvinner, uppdateringar får jag ju inte. När Steam, Uplay och Origin försvinner så har jag ett bibliotek med spel som inte längre fungerar.

Fast det kan vi ju inte veta, eller? OM steam etc skulle försvinna så kan ju spelen likaväl bli DRM-fria och licens-nycklar osv skulle ju kunna skickas på email.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990