Frames per second

Permalänk
Medlem

Frames per second

De flesta dator spelare vill ha dator för grafiken och fps:ens skull men jag undrar om spelet är snabbare över 60 fps och varför vissa spel laggar vid 30 fps tex minecraft men andra går ganska smooth vid 24-30 fps

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Avstängd

Det handlar mer om speltypen. Minecraft är inte mer smooth vid exempelvis 24fps än typ Counterstrike, det är bara att det inte spelar alls lika stor roll i Minecraft eftersom allt rör sig långsammare och sådär. Alltså irriterar man sig inte alls lika mycket på långsammare bilduppdateringar i Minecraft.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående redan sagt vissa spel främst fps spel så märks det av mer att ha högre fps för en mer såkallad "smooth gameplay" vissa spel som kanske inte är så kritiska när de kommer till lite lagg eller att ha låg fps påverkas man ju inte så mycket av att ha låg fps, även om man helst alltid ligger på stabila 60fps för att man ska känna att det flyter på bra.

Medan fps spel som cs eller bf4 osv vill man hellre ligga på kanske 120fps eller 144fps+ om man sitter på en 120/144Hz skärm, för att det ska flyta på bättre för att snabbare kunna reagera.

Desto högre Hz man har på skärmen desto fler bildrutor kan den visa i minuten, vanliga skärmar är oftast 60Hz dvs att man kan märka av att man sitter på över 60fps men det blir inte lika synlig skillnad som med en 120/144Hz skärm.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det handlar mer om speltypen. Minecraft är inte mer smooth vid exempelvis 24fps än typ Counterstrike, det är bara att det inte spelar alls lika stor roll i Minecraft eftersom allt rör sig långsammare och sådär. Alltså irriterar man sig inte alls lika mycket på långsammare bilduppdateringar i Minecraft.

Jag stör mig på allt som har låg bildrutefrekvens när det är First Person.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar mer om speltypen. Minecraft är inte mer smooth vid exempelvis 24fps än typ Counterstrike, det är bara att det inte spelar alls lika stor roll i Minecraft eftersom allt rör sig långsammare och sådär. Alltså irriterar man sig inte alls lika mycket på långsammare bilduppdateringar i Minecraft.

Skrivet av BaZZe:

Som ovanstående redan sagt vissa spel främst fps spel så märks det av mer att ha högre fps för en mer såkallad "smooth gameplay" vissa spel som kanske inte är så kritiska när de kommer till lite lagg eller att ha låg fps påverkas man ju inte så mycket av att ha låg fps, även om man helst alltid ligger på stabila 60fps för att man ska känna att det flyter på bra.

Medan fps spel som cs eller bf4 osv vill man hellre ligga på kanske 120fps eller 144fps+ om man sitter på en 120/144Hz skärm, för att det ska flyta på bättre för att snabbare kunna reagera.

Desto högre Hz man har på skärmen desto fler bildrutor kan den visa i minuten, vanliga skärmar är oftast 60Hz dvs att man kan märka av att man sitter på över 60fps men det blir inte lika synlig skillnad som med en 120/144Hz skärm.

Tack för svaren

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Jag stör mig på allt som har låg bildrutefrekvens när det är First Person.

Jo men olika personer stör sig på olika saker. En del stör sig oerhört på långsam bilduppdatering medan andra stör sig oerhört på kassa betraktningsvinklar och färger, således har vi både snabba TN-paneler och korrekta IPS-paneler (eller liknande). Självklart hade vi alla suttit med färgkorrekta 240Hz IPS-skärmar om det var ett alternativ men det är det tyvärr inte.

Sen spelar det förstås in vad man gör med sin skärm. Spelar man snabba FPS så är det klart att en långsam panel kan ställa till det precis som en panel med kassa färger ställer till det för någon som bildbehandlar eller redigerar video. En del väljer att ha olika skärmar för olika saker men det är inte ett alternativ för de flesta och då får man helt enkelt prioritera det man själv tycker är viktigast.

Personligen stör jag mig på TN-panelers kassa vinklar så mycket att jag helt lagt ner sådana hemma. IPS-skärmar på skrivbordet och på laptopen samt en plasma-TV. På jobbet har inte jag möjligheten att göra det valet dock så där är det TN som gäller.

Nu börjar det i alla fall komma 144Hz IPS-paneler i inte helt orimliga prisklasser så snart kanske man inte behöver göra detta val.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jylckan:

De flesta dator spelare vill ha dator för grafiken och fps:ens skull men jag undrar om spelet är snabbare över 60 fps

Nej, spel går inte snabbare när frameraten ökar, om de inte är designade för en specifik framerate, som många konsolspel (till exempel Super Mario Sunshine men även många nyare spel) är. Spel bör (åtminstone på PC) inte designas för en specifik framerate.

Citat:

och varför vissa spel laggar vid 30 fps tex minecraft men andra går ganska smooth vid 24-30 fps

Spelar du Minesweeper funkar väl 24 fps, men det är ju rena tortyren i alla former av actionspel. Men generellt, varför skiljer det sig mellan olika spel hur många frames per second som krävs? Spel med snabbare rörelser kräver högre framerate, är den gyllene regeln. FPS (First Person Shooter) är det typiska exemplet på en genre som snabbt blir lidande av låg framerate, eftersom man då tappar möjligheten att manövrera sin gubbe och sitt vapen tillräckligt snabbt och precist. Men även till exempel racingspel tjänar väldigt mycket på hög framerate, just på grund av att miljön flyger förbi så snabbt.

Generellt är det också så att spel där musen har en central funktion för kameran är väldigt framerateberoende. Ett givet spel kan ofta vara mer uthärdligt i låg framerate med en handkontroll än med mus och tangentbord, trots att frameraten är densamma. (Det gäller dock ej racingspel.)

60 fps får väl anses som något slags absolut minimum för godkänt flyt i spel med mycket action och rörelse. Men har man vant sig vid 120–144 Hz är det ofta svårt att gå tillbaka till 60 Hz till och med i skrivbordsmiljö och närapå omöjligt i spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jylckan:

De flesta dator spelare vill ha dator för grafiken och fps:ens skull men jag undrar om spelet är snabbare över 60 fps och varför vissa spel laggar vid 30 fps tex minecraft men andra går ganska smooth vid 24-30 fps

Det beror på hur spelet är kodat. Need for speed: Rivals är ett typiskt exempel på detta.
Fps:en är låst till 30(?) och allt styrs med hjälp av din fps - som är antalet "varv" i main-loopen i spelmotorn per sekund. Om du har högre FPS (fler varv per sekund) så kommer du flytta dig framåt fler gånger per sekund. Det är därför de absolut flesta spelen slänger in tiden som en variabel, du rör dig X antal pixlar över X antal millisekunder, detta gör att du ALLTID rör dig lika långt på samma tid, även fast din FPS är högre eller lägre.
NFS: Rivals har inte detta och därmed kommer du att röra dig otroligt snabbt om du får bort låset på 30fps, det är vad flera videos på youtube har visat . Rivals i 60fps gör alltså att du rör dig dubbelt så snabbt som i 30fps, och 144fps rör du dig 4.8ggr snabbare ( vilket blir ca 1440km/h om du kör i 300km/h )

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det beror på hur spelet är kodat. Need for speed: Rivals är ett typiskt exempel på detta.
Fps:en är låst till 30(?) och allt styrs med hjälp av din fps - som är antalet "varv" i main-loopen i spelmotorn per sekund. Om du har högre FPS (fler varv per sekund) så kommer du flytta dig framåt fler gånger per sekund. Det är därför de absolut flesta spelen slänger in tiden som en variabel, du rör dig X antal pixlar över X antal millisekunder, detta gör att du ALLTID rör dig lika långt på samma tid, även fast din FPS är högre eller lägre.
NFS: Rivals har inte detta och därmed kommer du att röra dig otroligt snabbt om du får bort låset på 30fps, det är vad flera videos på youtube har visat . Rivals i 60fps gör alltså att du rör dig dubbelt så snabbt som i 30fps, och 144fps rör du dig 4.8ggr snabbare ( vilket blir ca 1440km/h om du kör i 300km/h )

Lägger man till -GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60 i command line arguments så fungerar NSF:Rivals utan problem. TB borde göra en uppdatering av sin video, spelet är helt ok i 60 fps och rekommenderas.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det beror på hur spelet är kodat. Need for speed: Rivals är ett typiskt exempel på detta.
Fps:en är låst till 30(?) och allt styrs med hjälp av din fps - som är antalet "varv" i main-loopen i spelmotorn per sekund. Om du har högre FPS (fler varv per sekund) så kommer du flytta dig framåt fler gånger per sekund. Det är därför de absolut flesta spelen slänger in tiden som en variabel, du rör dig X antal pixlar över X antal millisekunder, detta gör att du ALLTID rör dig lika långt på samma tid, även fast din FPS är högre eller lägre.
NFS: Rivals har inte detta och därmed kommer du att röra dig otroligt snabbt om du får bort låset på 30fps, det är vad flera videos på youtube har visat . Rivals i 60fps gör alltså att du rör dig dubbelt så snabbt som i 30fps, och 144fps rör du dig 4.8ggr snabbare ( vilket blir ca 1440km/h om du kör i 300km/h )

Det är riktigt fult sätt att göra det på. Man ska få kunna välja själv vilken FPS man vill ha.
Vet inte hur många nerdummade spel jag spelat, som är helt förstörda på grunda av konsolen.

Nu har det äntligen kommit skärmar, så man inte behöver välja bildkvalité VS Hz

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Lägger man till -GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60 i command line arguments så fungerar NSF:Rivals utan problem. TB borde göra en uppdatering av sin video, spelet är helt ok i 60 fps och rekommenderas.

Okej.
Nu använde jag detta spel som ett exempel för att svara på en av TS frågor.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB