Steam vill ha minst $5 av dig för att stoppa spam i tjänsten

Permalänk
Medlem

Steam vill ha minst $5 av dig för att stoppa spam i tjänsten

Tydligen vill Gaben att du ska ha spenderat minst $5 på tjänsten för att du ska kunna göra följande på Steam.

Citat:
  • Sending friend invites

  • Opening group chat

  • Voting on Greenlight, Steam Reviews and Workshop items

  • Participating in the Steam Market

  • Posting frequently in the Steam Discussions

  • Gaining Steam Profile Levels (Locked to level 0) and Trading Cards

  • Submitting content on the Steam Workshop

  • Posting in an item's Steam Workshop Discussions

  • Accessing the Steam Web API

  • Using browser and mobile chat

Detta för att de tydligen har tröttnat på spam från alla gratisanvändare.
Mer info: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3330-IAGK...

Restriktionerna gäller även om du som jag ej köper spel på Steam utan köper det billigare från annan källa.

Vad tycker swec, är det rätt väg att gå för att stoppa spam på tjänsten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

later helt okej, majoriteten av anvandarna har troligtvis spenderat ett par dollar pa Steam,
sa ska nog inte vara nagra problem.
forhoppningsvis kanske steam blir snabbare att anvanda med(snabbt nu, men snabbare ar ju bra).

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Entusiast

Tråkigt för dem som kanske köper sitt första spel i butik som registreras på Steam, vet inte om det alltid är en bra idé detta.. Dem borde räkna med butiksköpta spel också.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Toppen, får minst ett par invites från lvl 0 bottar med likadana visningsbilder varenda dag, blir irriterande i längden. Du får offra en halv pizza på steam helt enkelt..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av rinosaur:

Toppen, får minst ett par invites från lvl 0 bottar med likadana visningsbilder varenda dag, blir irriterande i längden. Du får offra en halv pizza på steam helt enkelt..

Jag håller med, vem har inte spenderat 5 dollars på Steam...
Kör på de!

Så trött på bot-fanskapen..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Geeks Gaming

Finns det folk som inte har spenderat 5 dollar på steam ens? Jag har ju lagt ner några tusen kronor vid det här laget...
Låter helt rimligt, det är ändå ett företag, betalar man inte så får man väl bara gilla läget, inte så att det r ont om spel eller nått...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag stämmer in i hyllningskören, du kommer ju fortfarande kunna ha steam och bara spela gratisspel om du vill. Betalande kunder får däremot mer funktionalitet och vi slipper många av dessa jävla spam bots. Sen så kanske vi blir av med några av de andra bluffmakarna som försöker stjäla saker av andra också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassekongo83:

Tydligen vill Gaben att du ska ha spenderat minst $5 på tjänsten för att du ska kunna göra följande på Steam.

Detta för att de tydligen har tröttnat på spam från alla gratisanvändare.
Mer info: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3330-IAGK...

Restriktionerna gäller även om du som jag ej köper spel på Steam utan köper det billigare från annan källa.

Vad tycker swec, är det rätt väg att gå för att stoppa spam på tjänsten?

Aldrig fått spam på Steam.

Har man aldrig spenderat ens $5 på Steam så är man ingen PC-gamer, så det kvittar väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig heller fått spam på steam.
men 5$ är ju nada banana om man ser hur mycket man spenderar på steam

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte begränsas så mkt som användare, har du köpt ditt spel i butik så räcker det med att registrera ditt kort på steam istället för att köpa något.
Begränsningarna är i princip för webben, typ som chatten, det enda som i princip gäller klienten är väl att inte kunna skicka invites till folk, men dem kan fortfarande skicka till dig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Synd att andra ska behöva straffas för att någon/några missköter sig, men men... man får väl göra det som krävs för att bli av med skiten (phishing och andra scams). Det här är ju inte heller en direkt långsiktig lösning, de som phishar använder ju ofta sina phishade konton för att sprida vidare länkarna i chatten, så jag vill nog tro att det här inte kommer hjälpa särskilt mycket långsiktigt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ganska skönt då jag på senaste blivit lite attackerad av spammare och phishing på steam. Så bli av med det kommer bli skönt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt! Har märkt att jag får jättebra erbjudande av nya accounts på steam! Typ häromdagen blev jag erbjuden en ny kniv i cs på steamcornmunity.scam!

Permalänk
Medlem

Jag är helt OK med det här. Några få kanske kommer i kläm men otroligt många fler slipper fula bots och spammers.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Aftonbladettitel på den här tråden... Allt för så många visningar som möjligt.

Permalänk
Medlem

För mig personligen ser jag inget "jobbigt" med det. Men de fall där någon laddar ner och installerar steam för att spela ett "free-to-play" spel med kompisar så kan det genast bli lite jobbigt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att man borde antingen betala 5$ extra eller om man har köpt saker från steam market för X-antal $ så borde det vara gratis? För då slipper man endå lvl 0 bottarna som inte har något alls på deras konton.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Inaktiv

Därför borde Steam ha en egen sektion i butiken med (bra) spel som kostar $5 för nya kunder så att de snabbt kan komma igång och få ett prisvärt spel at börja spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bakgrund:

Synd att andra ska behöva straffas för att någon/några missköter sig, men men... man får väl göra det som krävs för att bli av med skiten (phishing och andra scams). Det här är ju inte heller en direkt långsiktig lösning, de som phishar använder ju ofta sina phishade konton för att sprida vidare länkarna i chatten, så jag vill nog tro att det här inte kommer hjälpa särskilt mycket långsiktigt.

Som jag förstod det i en intervju med Gabe Newell så hade de flesta hacking/phishing försök sin utgångspunkt i ett konto som spammaren/hackaren/phisharen startade just med det syftet i åtanke, och som därmed inte hade några inköp. Det här höjer ju iaf tröskeln litegrann för dem.

Skrivet av Pinkn00b:

Bara jag som tycker att man borde antingen betala 5$ extra eller om man har köpt saker från steam market för X-antal $ så borde det vara gratis? För då slipper man endå lvl 0 bottarna som inte har något alls på deras konton.

Det är precis så det fungerar. Om du handlat för $5 redan så behöver du inte göra något mer. Det är inte så att du behöver betala in en specifik avgift för just detta. Bara att du har köpt någonting på Steam med ditt konto.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Lite synd om de som enbart spelar F2P annars ingen egentlig eftergift utan bra om det får bort spam och minskar antalet idioter som föröker bli vän en (bla.med mina ungar).

Håller med tcndad om dålig rubrik. "Enbart betalande kunder får full tillgång till Steam" hade antagligen varit bättre.

Permalänk
Medlem

Detta är på tiden. Mängder av spammare som dykt upp senaste tiden. Fått 10 vänförfrågningar per dag.

Sen kanske det beror på att jag varit medlem på Steam i 10 år, har ett stort bibliotek och en full profil.

Permalänk
Medlem

Skönt kanske man slipper alla friend invites man får med privat profil, steam level 0, inga spel etc etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Bra idé men 5 dollar är för lågt.

Permalänk
Medlem

Det där problemet hade jag redan för några år sedan att inte alla funktioner var upplåst för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Va?

Men det är väl många som inte köper spelen via STEAM's egen butik?

Jag har ett par hundra spela i biblioteket nu och inte ett enda är köpt hos STEAM direkt.

Låter högst osannolikt, med tanke på steam-reor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Tydligen vill Gaben att du ska ha spenderat minst $5 på tjänsten för att du ska kunna göra följande på Steam.

Detta för att de tydligen har tröttnat på spam från alla gratisanvändare.
Mer info: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3330-IAGK...

Restriktionerna gäller även om du som jag ej köper spel på Steam utan köper det billigare från annan källa.

Vad tycker swec, är det rätt väg att gå för att stoppa spam på tjänsten?

Sjukt bra förslag.
Förstår inte att spel såsom Bloodbath Kavkaz kom igenom greenlight när det bara är en rak jävla ripoff av hotline miami på ryska; utan skyller det på greenlightmygel.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Helt plötsligt för kanske 3-6 månader sen så fick jag massa invites från random person och de skickar om trade och länkar till antagligen virus, blockat några stycken men de verkar bara bli fler och fler så jag tycker det är bra

Btw varför ska man ha ett Steam konto om man inte har någonting köpt på det? Förutom om man kanske bara vill spela Dota 2..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bra idé men 5 dollar är för lågt.

Jag tycker nog $5 är ok för de flesta funktioner i listan, men för att rösta på greenlight samt skriva recensioner kunde de gott höja lite, samt införa obligatoriskt IQ-test och helt radera kontona för alla som skriver ironiskt positiva recensioner.

Skrivet av juniorjesper:

Btw varför ska man ha ett Steam konto om man inte har någonting köpt på det? Förutom om man kanske bara vill spela Dota 2..

Som tidigare påpekats så är det många som undviker att handla direkt på Steam. Själv kollar jag alltid Humble Store först, sen GOG och kanske GreenMan. Dock brukar jag, som de flesta, shoppa loss på de stora reorna så jag tror att även de mest inbitna Valve-hatarna i snitt har handlat för mer än $5 direkt på Steam.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Fick också det här problemet på mitt steam konto för några månader sedan. Har aldrig fått en friendinvite tidigare utan att jag visst vem det har varit. Helt plötsligt började det hagla in förfrågningar. Har inte varit ovanligt med minst 2 förfrågningar om dagen. Blockar alla förfrågningar jag får som jag inte vet vilka det är.
Vet inte om det finns, har inte letat så länge men har sökt efter en funktion på steam för att stänga av vänförfrågan. Något i stil med att jag kan skicka förfrågningar till andra (som inte har funktionen aktiverad) men andra kan inte skicka till mig.

Men nu slipper man kanske alla dessa förfrågningar inom en relativ snar framtid. Så då behövs kanske inte den funktion som jag önskat.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju underbart, skulle lätt kunnat ta $15 typ så hade vi nog sluppit mååååånga fuskare också. Tror nog majoriteten här spenderat mer än $15 på steam med råge.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB