Retro Nintendo-tråden

Permalänk
Medlem

Retro Nintendo-tråden

Tänkte att vi kunde ha en tråd om Nintendo fram till och med N64. En tråd där vi kan diskutera äldre spel och dessa konsoler många växt upp med. Tipsa om bra spel och annat kul

Vilka konsoler har ni idag och vilken är favoriten?
Själv har jag en Nes. en snes som jag köpte för 800kr med Super mario world, super metroid, donkey kong country, street fighter 2 och 2 kontroller. Måste säga att det var en ganska bra deal. Och sen såklart en N64. Vet inte riktigt vilken favoriten är men har haft mycket kul med alla.

Lägg gärna upp bilder på era konsoler och spel också

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Har både nes och n64, kan dock inte spela någon av dom på den tvn jag har nu.
Så ska bara leta upp en gammal tv att lira dom på:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Med risk för "shameless self promotion", men med tanke på att "Annat kul" nämndes så kan jag ju säga att jag gör NES-musik med http://famitracker.com/ Som är en tracker som emulerar ljudchippet i det gamla klassiska NES. Länkar i min signatur, om någon är intresserad.

I övrigt har jag själv vuxit upp med gameboy, och jag måste säga att känslan i de gamla klassikerna saknas i dagens moderna spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med risk för "shameless self promotion", men med tanke på att "Annat kul" nämndes så kan jag ju säga att jag gör NES-musik med http://famitracker.com/ Som är en tracker som emulerar ljudchippet i det gamla klassiska NES. Länkar i min signatur, om någon är intresserad.

I övrigt har jag själv vuxit ut med gameboy, och jag måste säga att känslan i de gamla klassikerna saknas i dagens moderna spel.

Hur jag kunde glömma GameBoy fattar jag inte. Har ju lirat en hel del tetris på första gameboyen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ni får avgör om detta platasr eller inte

http://www.youtube.com/watch?v=7c1PBufdfcE

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med risk för "shameless self promotion", men med tanke på att "Annat kul" nämndes så kan jag ju säga att jag gör NES-musik med http://famitracker.com/ Som är en tracker som emulerar ljudchippet i det gamla klassiska NES. Länkar i min signatur, om någon är intresserad.

I övrigt har jag själv vuxit ut med gameboy, och jag måste säga att känslan i de gamla klassikerna saknas i dagens moderna spel.

Lyssnar nu, riktigt skönt!

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Har ett SNES som jag haft sen jag var liten, har fått det efter mina bröder. Har 1 handkontroll (ej original ) och 5 spel:
Super Mario World (favoriten)
Starwing
Street Fighter 2
Final Fight
Mortal Kombat

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

En av favoriterna är helt klart ice climbers till nes. Hur kul som helst att köra med brorsan och älskar frustrationen som uppstår när man missar att landa på en kant med typ 1 pixel och ramlar ner igen .

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett NES där jag mest spelade mario på.
Mario bros
Super mario 2
Super mario 3 ( spenderade säkert år på )
Zelda gold edition
+ fler

Någon som vet vart man kan skaffa ett NES? Och funkar det till LCD (platt) tv?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Ingen här som fått igång ett nes eller ett n64 på en halvny " platt tv".
Iofs så har jag hört att det ska suga bildmässigt.
Får väll tråla blocket efter en tjocktv:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har haft ett NES där jag mest spelade mario på.
Mario bros
Super mario 2
Super mario 3 ( spenderade säkert år på )
Zelda gold edition
+ fler

Någon som vet vart man kan skaffa ett NES? Och funkar det till LCD (platt) tv?

Fungerar inte på min i allafall:( inte n64 at häller vilket jag tycker är lite skummt.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Har NES och N64, har faktiskt två av vardera, då ena är amerikanskt och det andra europeiskt. Anledningen är för att europeiska versionerna kör på skit PAL standarden, vilket gör spelet nerslöade och jävliga. Iaf, spelen är

PAL NES : Mario 1 + duck hunt
NTSC NES : Mario 1 + duck hunt, tetris, zelda 1, Mario 3

PAL N64 : Mario 64, Zelda oot, zelda mm, banjo-kazooie, donkey kong 64, 007 goldeneye, perfect dark, international superstar soccer, v-rally 64
NTSC N64 : Mario 64, Mario 64 (japanska versionen), Zelda oot, Zelda oot (japanska versionen), Zelda mm, Pokemon stadium, Star fox 64.

Anledningen varför jag har japanska versioner av en del spel (särskilt zelda oot) är för att texten är mycket kortare, vilket hjälper när man gör speedruns...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Hade ett NES, som tyvärr inte finns kvar. Fanns många härliga titlar, Super Mario Bros-spelen, Track & Field, Duckhunt, Punch Out, Ice Climber, Mega Man, Castlevania, Zelda, och många fler som jag inte kommer på nu direkt. Har fortfarande ett gammalt SNES som står och samlar damm med massa underbara titlar som alla Donkey Kong Country-spelen, Super Metroid, Zelda, ActRaiser osv osv. N64 spelade jag i princip bara Goldeneye 007, Super Mario och Mario Kart till, men dom tre var iofs riktigt bra. Sen efter N64 gick det tyvärr utåt för Nintendo.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Fungerar inte på min i allafall:( inte n64 at häller vilket jag tycker är lite skummt.

Skrivet av Osterberg1985:

Ingen här som fått igång ett nes eller ett n64 på en halvny " platt tv".
Iofs så har jag hört att det ska suga bildmässigt.
Får väll tråla blocket efter en tjocktv:D

Jodå, det fungerar bra på min TV.
Bilden skalas dock upp, så det ser ju lite skumt ut på avstånd under 4-5 meter.
För att få bild på den TVn använder jag en adapter som ger mig komposit in.

Permalänk
Skrivet av Burks:

Ni får avgör om detta platasr eller inte

http://www.youtube.com/watch?v=7c1PBufdfcE

Fick en helt klart att dra på smilbanden

Permalänk

Har ett snes super mario bros, super mario bros 2, super mario bros 3, super mario bros the lost levels och super mario kart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Ni får avgör om detta platasr eller inte

http://www.youtube.com/watch?v=7c1PBufdfcE

Egentligen inte men bara för att videon är grym så in i helvete...

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Ingen här som fått igång ett nes eller ett n64 på en halvny " platt tv".
Iofs så har jag hört att det ska suga bildmässigt.
Får väll tråla blocket efter en tjocktv:D

Har inga problem på min plasma. NES är verkligen inga problem men n64 är lite jobbigare då 3d-grafiken blir lite avdankad i uppskalningen så det blir svårt att se på avstånd.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har haft ett NES där jag mest spelade mario på.
Mario bros
Super mario 2
Super mario 3 ( spenderade säkert år på )
Zelda gold edition
+ fler

Någon som vet vart man kan skaffa ett NES? Och funkar det till LCD (platt) tv?

Jag lirar mitt nes på våran3-4 år gamla plasma.

Skrivet av Osterberg1985:

Ingen här som fått igång ett nes eller ett n64 på en halvny " platt tv".
Iofs så har jag hört att det ska suga bildmässigt.
Får väll tråla blocket efter en tjocktv:D

Du har säkert gjort något fel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Sugen på ett N64, ville ha ett när jag var liten men hur mycket man än tjatade på föräldrarna så fick man nöja sig med att sitta hos polarna och spela... skulle nog vara kul att ha ett nu när man kan köpa spel "fritt" också men samtidigt känner jag att man kanske inte ska förstöra de fina barndomsminnena.. gjort det med ett par andra spel som jag tyckte var roliga men som jag nu hatar i princip efter att ha spelat i "moderna tider".

Men om jag nån dag hittar ett n64 med lite tillbehör/spel för bra pris är det inte omöjligt att jag slår tiill. D:

EDIT, kan tillägga att den enda nintendo konsolen jag äger är ett GameBoy Colour som jag köpte runt år 2001 av en polare för 200kr med Super Mario nånting och 2 pokemon spel haha, första konsolen man fick av föräldrarna var ett Ps2.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Går göra riktiga kap på blocket.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Gjorde en skön deal för ett tag sedan då jag köpte Megaman X, X2 och X3 för 1000kr för alla 3 på Tradera. Den snubben visste garanterat inte spelens riktiga värde.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

hmmm ja vad har jag. Nes Eu och ntsc, snes Eu och Ntsc. Virtual boy Ntsc, N64 Eu. orgianl gameboy, GB color, gb pocket.
Nämn värda spel, nes final fantasy 1, snes : FF 2,FF3, Chrono trigger, terranigma, . Till virtual boyen har jag bland anant space invaders. Sedan till n64an är jag stolt ägare till conkers bad fur day,perfect dark.smash bros och resident evil 2. Jag spelar tyvärr på tok för lite på något av dessa system. men de är ju trevligt att fylla upp bokhyllan i bland, favortien är nog ändå snes

Permalänk
Medlem

En liten del av det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Någon som någonsin klarade ut Super Ghouls 'n Ghosts till SNES? Efter att man dödat sista bossen så ska man ju hitta prinsessans Halsband, vilket även är det starkaste vapnet på hela spelet - Varpå man får börja om ifrån första banan igen. Efter det har jag lirat om och om flera gånger och dödat sista bossen, jag får börja om på sista banan men inte fan hittar jag det förbannade halsbandet, något dubbelhopp för att hitta en speciell kista eller dyker det upp random i vilken kista som helst?

Permalänk
Medlem

Har fått igång bilden iallafall, men den är oerhört grynig.. Någon som vet om en sån här: http://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=2043
Hade förbättrat bilden? Just nu kör jag med en RF modulator och en antenn sladd (eller nått)

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Bra fråga, jag tror n64 lider av det felet med nyare tv.
Kostar ju inte många kronor så testa

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Någon som någonsin klarade ut Super Ghouls 'n Ghosts till SNES? Efter att man dödat sista bossen så ska man ju hitta prinsessans Halsband, vilket även är det starkaste vapnet på hela spelet - Varpå man får börja om ifrån första banan igen. Efter det har jag lirat om och om flera gånger och dödat sista bossen, jag får börja om på sista banan men inte fan hittar jag det förbannade halsbandet, något dubbelhopp för att hitta en speciell kista eller dyker det upp random i vilken kista som helst?

Varför söker du inte bara på Youtube?..

Permalänk
Medlem

You had me at DuckTales! =D

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

You had me at DuckTales! =D

hehe
Klassiker.

Här är resterande inköp:

OBS: dom två sista bilderna är samma, dock är dom utsuddade då dom ska säljas pga dubletter.
Därav dom är utsuddade.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |