XBOX One - Tar betalt för internetuppkoppling och Skype!

Permalänk
Medlem

XBOX One - Tar betalt för internetuppkoppling och Skype!

Nu är väl måttet rågat tycker jag.
Man måste vara XBOX guldmedlem för att ''låsa upp'' internetuppkoppling med IE och för att kunna använda Skype och Netflix t.ex. Dom är ju som iglar på det där företaget! Se länk nedan:

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/4096_microsoft_laser_funkt...

För min personliga del så är jag än mer glad att jag förhandsbokat PS4.

Vad tycker ni?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ps4! Som du säger är det lite surt att kräva pengar på en tjänst som inte kräver Microsofts server omvårdnad.

Permalänk

Grymt, MS är så fattiga så det är bra att de alltid hittar nya vägar att blåsa sina kunder.....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Ps4! Som du säger är det lite surt att kräva pengar på en tjänst som inte kräver Microsofts server omvårdnad.

Ja. Sen kostar inte guldmedlemskapet för helår världsmycket pengar, det är just själva principen att låsa funktioner som är gratis i PC, Bluray-spelare, Smart-TV för att nämna några exempel.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Precis som det alltid varit med xbox 360? Ingen direkt nyhet för de som kört guld de senaste 6-7 åren.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Standard Xbox, betalar du för konsolen så får du halva upplevelsen

Permalänk
Medlem

Du behöver redan Guld live för att använda ex netflix på 360. Har sony gått ut med att de inte kommer kräva pengar för att låta dig använda Netflix på ps4?

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom de flesta ändå kommer betala för att köra online.

Edit tog bort ett påstående som jag fått om bakfoten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sweclockers lade upp en unboxing av XBOX One tidigare.

I den ingår ett mono-headset.

Here you have guys, a mono-headset that you can't use if you're not having a gold membership for the XBOX One, congratulations! We are sneaky bastards and we know it!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Precis som det alltid varit med xbox 360? Ingen direkt nyhet för de som kört guld de senaste 6-7 åren.

Bara för att det alltid varit så ( Enbart för Xbox 360 btw inga andra konsoler på denna planet ) så betyder det inte att det är rätt i huvud taget. Det finns anledningar varför jag inte använder min Xbox 360 för att streama bland annat.

Wii U, 3DS, Vita, PS3, PS4 (bekräftat) Tar t.ex. totalt 0 Kr i avgift för att bland annat använda Netflix, och ja du kan köra Netflix på alla dessa enheter.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver redan Guld live för att använda ex netflix på 360, och på ps3 behöver du deras plus tjänst som jag förstått det. (läste det på FZ) Har sony gått ut med att de inte kommer kräva pengar för att låta dig använda Netflix på ps4?

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom de flesta ändå kommer betala för att köra online.

De har svarat på de frågorna flera ggr om, det enda som krävs är plus konto för att spela Multiplayer inget annat. Netflix o.s.v. kräver det inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Härligt vinklade svarsalternativ! Ja, jag tycker det är rätt, delvis. Att man inte kan surfa tycker jag är fel, men att använda Netflix eller Skype känns mer rimligt. Är ju i princip samma affärsmodell för PS4 där man måste ha PS+ för att kunna spela online och använda övriga internettjänster.

Så länge som guldmedlemskapet/PS+ faktiskt ger något tillbaka i form av gratis spel osv och inte kostar hutlöst mycket (tycker iaf att PS+ inte är dyrt!) så får det ses som skäligt. Det enda jag tycker är hutlöst och orimligt är att själva spelen i sig är dyra. Bara för att man inte kan pirata och spela online osv eller inte alls så utnyttjar dom det och tar överpriser. Att köpa sex spel per år är väl ingen ovanlighet men 4200:- för 6st nya spel är ocker imo.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är ju precis som det har vart sedan 360, vissa + funktioner kostar. Sen om det är rätt eller inte är ju upp till var och en.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns inget rätt eller fel här...
Löjlig frågeställning.

De kommer alltid (precis som Sony) ta så mycket betalt som de kommer undan med, och det är deras rätt som vinstdrivande företag.
Sätter de för höga priser så tappar de kunder (och därigenom pengar), vilket innebär att de måste gå balansgång.

Användare börjar bli mer och mer vana med att betala för tjänster som dessa, och Microsoft vill förstås få ut så mycket som möjligt. Särskilt när deras driftkostnader för alla nya molntjänster ökar.

Gillar man det inte får man antingen vara utan eller hoppas på att konkurrenterna är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Härligt vinklade svarsalternativ! Ja, jag tycker det är rätt, delvis. Att man inte kan surfa tycker jag är fel, men att använda Netflix eller Skype känns mer rimligt. Är ju i princip samma affärsmodell för PS4 där man måste ha PS+ för att kunna spela online och använda övriga internettjänster.

Så länge som guldmedlemskapet/PS+ faktiskt ger något tillbaka i form av gratis spel osv och inte kostar hutlöst mycket (tycker iaf att PS+ inte är dyrt!) så får det ses som skäligt. Det enda jag tycker är hutlöst och orimligt är att själva spelen i sig är dyra. Bara för att man inte kan pirata och spela online osv eller inte alls så utnyttjar dom det och tar överpriser. Att köpa sex spel per år är väl ingen ovanlighet men 4200:- för 6st nya spel är ocker imo.

Vet du varför jag vinklade svarsalternativen så? Nej? Då ska jag berätta det.

Hela tiden så säger Microsoft en sak och gör en annan, gör en sak och säger en annan och så har det hållit på nu sen avtäckandet av XBOX One, jag tycker inte det är skäligt av ett såpass stort företag att hålla på med småaktigheter och spionage, sen om du (vilket jag inte vet) är ett fan av det så är ju det givetvis upp till dig.

PS3 tog aldrig betalt för att surfa med deras webbläsare, så mycket kan jag tala om. Och det om något är SMÅAKTIGT att ta betalt för. Också Netflix är småaktigt att man måste låsa upp, eftersom det finns i ungefär alla mediamaskiner idag med smarta funktioner och är gratis utöver månadskostnaden på 79:- för själva tjänsten.
Att skicka med ett headset i paketet när konsolen släpps är ju bara hutlöst dåligt då man inte har någon användning för det såtillvida man inte är guldmedlem vilket de inte ens talar om.

Ett företag som bollar med sina kunder såhär förtjänar vinklade svarsalternativ.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har det inte alltid varit så på Xbox, att allt "internet content" kostar pengar?

Permalänk
Entusiast

Inte så förvånande precis... Men PS4 gör ju samma sak för onlinespelande förstår jag? "Som jämförelse har Sony bara satt prenumerationskrav på onlinespelande."

Jag skulle hellre spela online gratis utan de där tjänsterna istället för att få de där tjänsterna och behöva betala för att spela online... Men det är väl bara jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Det är samma som på 360, så det är inget nytt för XbOne.

Det nya är att PS4 tar betalt för att köra multiplayer, F2P spel är dock gratis samt allt annat e.x. Netflix e.t.c. Kostar bara att köra multiplayer.

Permalänk
Medlem

Grymt. Välkommen till datorspelandet istället era Xbox low graphics losers.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Det som är mest intressant här är att MS tar betalt för att använda Skype på Xbox One. Medan användning av skype på PS Vita är gratis

Edit: Och som flera säkert vet så ägs skype av microsoft. Men tänkte att jag skulle klargöra detta för de som kanske inte visste det.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Härligt vinklade svarsalternativ! Ja, jag tycker det är rätt, delvis. Att man inte kan surfa tycker jag är fel, men att använda Netflix eller Skype känns mer rimligt. Är ju i princip samma affärsmodell för PS4 där man måste ha PS+ för att kunna spela online och använda övriga internettjänster.

Så länge som guldmedlemskapet/PS+ faktiskt ger något tillbaka i form av gratis spel osv och inte kostar hutlöst mycket (tycker iaf att PS+ inte är dyrt!) så får det ses som skäligt. Det enda jag tycker är hutlöst och orimligt är att själva spelen i sig är dyra. Bara för att man inte kan pirata och spela online osv eller inte alls så utnyttjar dom det och tar överpriser. Att köpa sex spel per år är väl ingen ovanlighet men 4200:- för 6st nya spel är ocker imo.

PS4 krävs enbart guld för att spela Multiplayer spel, du kan surfa, titta på netflix hur mycket du vill utan att betala något. De har redan bekräftat detta flera ggr om. T.ex. senaste handlar om att spela in och streama som också inte kommer kosta något.

Värt att notera att Multiplayer spel av typen Free to Play som inte hostas av Sony kommer heller inte kosta att spela.

https://twitter.com/yosp/status/365383786143289344

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Vet du varför jag vinklade svarsalternativen så? Nej? Då ska jag berätta det.

Hela tiden så säger Microsoft en sak och gör en annan, gör en sak och säger en annan och så har det hållit på nu sen avtäckandet av XBOX One, jag tycker inte det är skäligt av ett såpass stort företag att hålla på med småaktigheter och spionage, sen om du (vilket jag inte vet) är ett fan av det så är ju det givetvis upp till dig.

PS3 tog aldrig betalt för att surfa med deras webbläsare, så mycket kan jag tala om. Och det om något är SMÅAKTIGT att ta betalt för. Också Netflix är småaktigt att man måste låsa upp, eftersom det finns i ungefär alla mediamaskiner idag med smarta funktioner och är gratis utöver månadskostnaden på 79:- för själva tjänsten.
Att skicka med ett headset i paketet när konsolen släpps är ju bara hutlöst dåligt då man inte har någon användning för det såtillvida man inte är guldmedlem vilket de inte ens talar om.

Ett företag som bollar med sina kunder såhär förtjänar vinklade svarsalternativ.

Tvärtom, jag är själv "PS-fanboy" och blev väl det ännu mer i och med E3 och Microsofts fadäser med XB1. Jag har full koll på PS3 eftersom jag själv ägt ett sedan 2006 och även varit haft PS+. Så vitt jag vet har MS alltid tagit betalt för att kunna använda deras online-tjänster så vad är skillnaden nu mot då?

PS+ var ren skit när det kom, framför allt i EU men nu på slutet har det varit riktigt bra. Självklart tycker jag det är tråkigt att Sony lämnar gratismodellen mer eller mindre helt, men samtidigt tycker jag att det är en relativt låg kostnad och man får ganska mycket tillbaka för den pengen. Jämför med t ex Spotify som kostar 1200:- om året och som många idag betalar för och man kan väl argumentera för eller emot, men jag tycker det finns mindre att hämta där jämfört med PS+ t ex.

Jag vidhåller fortfarande att det är spelpriserna som är ocker snarare än att de tar betalt för onlinetjänsterna, men det är helt min egen åsikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Så vitt jag vet har MS alltid tagit betalt för att kunna använda deras online-tjänster så vad är skillnaden nu mot då?

Jepp. MS har alltid tagit betalt för det. Det är ingen skillnad från förr. Det gör ju inte saken bättre.
Det är inte vad det kostar/hur länge det har kostat som är felet. Det är att det kostar.
Varför ska MS ha betalt för att man använder en tjänst dom inte har något att göra med som man dessutom betalar ytterligare en månadsavgift på?
Eller varför ska MS ha betalt för att man ska kunna använda deras egna voice chat (skype) på deras Xbox medan det är gratis att använda på konkurentens bärbara konsol (ps vita) och på alla andra enheter såsom pc, tablet, smartphone etc. etc.?

Att PS4ans mulitplayer kommer att börja kosta är jag också mot, men som det ser ut nu tänker tänker jag ändå skaffa next gen konsol. Inte på release day dock eftersom jag vill kunna jämföra dessa 2 konsoler bättre, och det kan jag endast göra efter att dom kommit ut på marknaden.

Måste bara välja "the lesser evil". Som nu just ser ut att bli ps4 för min del.

Edit: Och som det ser ut nu så skulle MS lika bra kunna släppa en konsol vid namn Xbox Gold, som kostar 500 kronor, men att man inte kan använda den utan att betala månadsavgift i form av Gold. Skulle heller inte förvåna mig om dom gör det med konsolen som kommer efter One

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Finns det å andra sidan ens någon poäng att köpa en konsol idag utan vara uppkopplad med den? Om inte, så spelar det ju ingen större roll mer än att MS försöker få det att se ut som att man får mer för pengarna som guldmedlem.

Gillar man inte det är det ju bara att låta bli och köpa, är väl inte värre än så?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tja, vad ska man säga? Man får en cykel utan sadel. Om Xbox 360 ägarna redan är vana att cykla med en pinne i röven då är det väl bara att svälja och bita ihop, ta ett skutt på cykeln och se till att man sitter fast ordentligt så att man aldrig kan ångra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Tja, vad ska man säga? Man får en cykel utan sadel. Om Xbox 360 ägarna redan är vana att cykla med en pinne i röven då är det väl bara att svälja och bita ihop, ta ett skutt på cykeln och se till att man sitter fast ordentligt så att man aldrig kan ångra sig.

Skall du göra en jämnförelse med fordon så är en bättre analogi en bil utan dragkrok och med litet lastutrymme. Den kan användas för att transportera dig dit du vill men vill du även kunna transportera prylar så behöver den kompletteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Skall du göra en jämnförelse med fordon så är en bättre analogi en bil utan dragkrok och med litet lastutrymme. Den kan användas för att transportera dig dit du vill men vill du även kunna transportera prylar så behöver den kompletteras.

Jag vill klargöra smärtan som man får leva med om man vill njuta av det andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Sweclockers lade upp en unboxing av XBOX One tidigare.

I den ingår ett mono-headset.

Here you have guys, a mono-headset that you can't use if you're not having a gold membership for the XBOX One, congratulations! We are sneaky bastards and we know it!

Var det ett skämt eller stämmer det verkligen?
Det måste varit någon med ensiffrigt IQ som hittade på alla dom här löjliga sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Jepp. MS har alltid tagit betalt för det. Det är ingen skillnad från förr. Det gör ju inte saken bättre.
Det är inte vad det kostar/hur länge det har kostat som är felet. Det är att det kostar.
Varför ska MS ha betalt för att man använder en tjänst dom inte har något att göra med som man dessutom betalar ytterligare en månadsavgift på?
Eller varför ska MS ha betalt för att man ska kunna använda deras egna voice chat (skype) på deras Xbox medan det är gratis att använda på konkurentens bärbara konsol (ps vita) och på alla andra enheter såsom pc, tablet, smartphone etc. etc.?

Att PS4ans mulitplayer kommer att börja kosta är jag också mot, men som det ser ut nu tänker tänker jag ändå skaffa next gen konsol. Inte på release day dock eftersom jag vill kunna jämföra dessa 2 konsoler bättre, och det kan jag endast göra efter att dom kommit ut på marknaden.

Måste bara välja "the lesser evil". Som nu just ser ut att bli ps4 för min del.

Edit: Och som det ser ut nu så skulle MS lika bra kunna släppa en Xbox Gold, som kostar 500 kronor, men att man inte kan använda den utan att betala månadsavgift i form av Gold. Skulle heller inte förvåna mig om dom gör det med konsolen som kommer efter One

Jag håller med dig, det var ett av mina största argument till varför jag skaffade PS3 och proklamerade för alla att skaffa ett de med istället för att behöva pynta för att spela online på 360. Skillnaden då var att man fick så lite för sitt medlemskap vilket i princip enbart gjorde det till en kostnad. Eftersom MS köpt upp Skype räknar jag med att Skype på XB1 kommer vara något helt annorlunda än på andra plattformar, alternativt att de kommer börja ta betalt för att använda det på alla plattformar, vilket väl ändå måste vara avsikten med att de köpte upp Skype och la ner Messenger.

Jag förstår Microsofts tanke och mål men de har valt väldigt konstiga vägar för att nå dit eller åt det hållet. Det kommer självklart bli mer av betaltjänster, dlc osv. Sony och MS vill tjäna så mycket pengar som möjligt och med enbart tre konkurrerande konsoler (eller bara två om räknar next gen) så kan man så klart skruva extra då det inte finns någon nyttig konkurrens att tala om.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det ingen mer än jag som reagerar på att Sony aldrig släpper någon information om deras saker?

Det ända man får höra från Sony är när Microsoft announcar något, så kommer Sony och säger "Så gör inte vi, utan vi gör det mycket bättre" och inte heller förklara ingående på hur det skall göra det.

Vi har knappt sett hur deras operativsystem fungerar, varken hört något hur Gaikai kommer fungera, samma sak för att dela klipp, någon skillnad mellan vanligt och Playstation Plus konto? även streaming mellan PS4 och PS Vita är det väldigt tyst om?

Med tanke på att det är knappt 3 månader kvar till release så vet man rätt så lite om PS4, men ändå säger folket att det är den bästa konsolen?

Permalänk

Är det inte så att om man ska använda internet via sin xbox så måste det filtreras via xbox servrarna. Där av krävs det en kostnad för att servrarna ska bli fler och orka med och underhåll osv.

Jag gissar verkligen helt nu....

Annars är det för förolarde intäkter för Windows rt )

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver redan Guld live för att använda ex netflix på 360, och på ps3 behöver du deras plus tjänst som jag förstått det. (läste det på FZ) Har sony gått ut med att de inte kommer kräva pengar för att låta dig använda Netflix på ps4?

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom de flesta ändå kommer betala för att köra online.

Det behövs ingen plus tjänst för netflix, kör det på min ps3, har aldrig haft nån plus tjänst.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________