Rykten Nintendos nya konsol

Permalänk
Avstängd

Rykten Nintendos nya konsol

Intressant rykte har uppenbarat sig. Ta det med en nypa salt.

Om detta stämmer är det dock väldigt intressant. En konsoll där gamepaden är en form av bärbar 3ds. (inet som idag där det måste vara en connection utan en separat bärbar som (kan) användas som styrning av huvudkonsollen

http://gaminrealm.com/2014/01/21/nintendo-next-gen-system-spe...

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Nintendo är på ruinens brant. detta är nog det sista dom kommer skapa inom konsollbranchen.
Enda anledningen till att man köper ett nintendo är för deras exclusives. Zelda, Mario, etc.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Nintendo har fokuserat lite väl mycket på själva kontrollen måste jag nog hålla med om.

Permalänk
Medlem

Stahp...

Istället för att släppa en konsoll vart annat år så kan de ju släppa bra spel till sina nuvarande konsoller istället?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Nintendo är på ruinens brant. detta är nog det sista dom kommer skapa inom konsollbranchen.
Enda anledningen till att man köper ett nintendo är för deras exclusives. Zelda, Mario, etc.

Jaså? de har alltid dominerat den bärbara marknaden och Pokémon drar in en hel del.

Nu har jag inte hängt med i konsolkrigen så du får gärna upplysa mig med var du hittat denna information.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Intressant, Måste hålla med er andra att dem har fokuserat för mycket på kontrollen. Och en grej som dem måste fixa är att fler utvecklare vill göra spel till konsolen annars blir det samma visa som med Wii U.

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

hmm redan på första "spec" raden lär man inse att detta är fejk:
GPU: Custom Adreno 420-based AMD GPU

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Varför ha ett gpschip i den? Man kan ju få ut ungefär vart man bor via ip-addressen. >.< Såg inge vidare ut om man kollar på speccsen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Cove:

hmm redan på första "spec" raden lär man inse att detta är fejk:
GPU: Custom Adreno 420-based AMD GPU

Betänk att detta är för handkontroll / bärbara delen och inte för "terminal" som är specad i stycket längre ned. - Jag anser att det som står specificerat låter rimligt, sedan om / när detta kan bli en eventuell verklighet återstår att se.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att Nintendo kan ta sig tillbaka efter WiiU till konsolmarknaden. Att släppa WiiU var ett stort misstag tycker jag, en current-gen som släpptes ett år innan next-gen. Problemet nu är väl att veta när man ska släppa sin nästa, snart för att få en next-gen mot de två drakarna för att inte tappa allt för mycket marknadsandelar eller vänta ett par år till för att ha en "uppgraderad" next-gen?

Det sista alternativet är bäst om du frågar mig, dels för att få en så slagkraftig konsol som möjligt, men också för att inte "pissa" på alla som köpt en WiiU.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

att göra handkontrollen till en fully fledge 3ds efterföljare tror jag är räddningen och en rätt revolutionerande ide. 3ds säljer som smör. tänk om min handkontroll till wii et kunde spela alla 3ds spel (nya zelda spelen och kirby spelen).

på detta sätt (om ryktet stämmer) syr man ihop den bärbara och stationära konsollen.

helt revolutionerande skulle jag säga och räddningen för nintendo. Dessutom skulle wii u et kunna vara kvar som "stationär enhet". och satsat mer på multipla pads och bra pads

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Nja

4.6 TFLOPs?! Så den skulle ha en grafikdel värre än Titan i en konsol? Fortsatt satsning på PowerPC trots att konkurrenterna kör stenhårt på x86? Luktar troll utav bara attan om detta rykte. Att bara nämna att man ens tänker på en ny konsol från Nintendos sida vore ju att döda Wii U dessutom.

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Avstängd

observera att den nya konsollen verkar vara en bärbar. som kommer kunna användas som styrenhet för standard wii u et.

dvs då överger man inte existerande fanbasen och går samtidigt förbi existerande nextgen konsoller i prestanda.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av spikey13:

observera att den nya konsollen verkar vara en bärbar. som kommer kunna användas som styrenhet för standard wii u et.

dvs då överger man inte existerande fanbasen och går samtidigt förbi existerande nextgen konsoller i prestanda.

Om du läser igenom så handlar det om både en kontroll / bärbar maskin samt en "stationär" konsoll som båda är helt nya och ej kan kopplas ihop med äldre konsoller (Wii U). - Men med tanke på hårdvaran i den stationära konsollen så bör man kunna spela Wii U samt ev. Wii spel i den.

Permalänk
Avstängd

inte riktigt.

ser du på arbetsnamnet "fusion DS" och "fusion terminal" (terminal är något man kopplar upp sig mot) så verkar fusion DS vara något man kopplar ihop med terminalen och använder som gampead såsom wii u padden.

aja bara spekulationer änsålänge.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Betänk att detta är för handkontroll / bärbara delen och inte för "terminal" som är specad i stycket längre ned. - Jag anser att det som står specificerat låter rimligt, sedan om / när detta kan bli en eventuell verklighet återstår att se.

Vad jag menader med fejk angående den raden är att Adreno är ett varumärke för Qualcoms GPU:er, inte AMD:s. Dvs den som slarvat ihop den där listan har inte gjort sin hemläxa

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av phyxii:

Nintendo är på ruinens brant. detta är nog det sista dom kommer skapa inom konsollbranchen.
Enda anledningen till att man köper ett nintendo är för deras exclusives. Zelda, Mario, etc.

Japp håller med om att enda gången man köper Nintendo är för Zelda spelet, jag själv väntar på att nyaste zelda spelet kommer ut till wii u.

väldigt få spel som Nintendo lever på just nu, samt hård konkurrans från Sony och microsofts konsoller.

Men vi får inte glömma bort att microsoft hade själv problem på spelmarknaden för några år tillbaka, pga årsbudget.

Visa signatur

Nätagg Coolermaster silent pro gold 1200w CPU I7 3770k 3,5ghz, Ram Corsair Dominator 16GB 1866mhz
Grafikkort Radeon R9 290X 4GB crossfire mode Chassi Fractal Define XL titanium grey Moderkort ASUS Sabertooth Z77 1155 socket

Permalänk
Skrivet av Cove:

Vad jag menader med fejk angående den raden är att Adreno är ett varumärke för Qualcoms GPU:er, inte AMD:s. Dvs den som slarvat ihop den där listan har inte gjort sin hemläxa

Fast Adreno utvecklades ursprungligen av AMD, och såldes senare till Qualcomm. T.ex Adreno 200 hette tidigare AMD Z430.
Att AMD är på väg in i ARM svängen igen är väl allmänt känt, så om de behöver en mobil GPU så licensierar dom en, och att dom då väljer en som dom varit med att utveckla känns väl ganska naturligt? (dom skulle säkert kunna licensiera en Mali, Vivante eller Powervr eller något annat också, men dessa besitter de inte samma kunskaper om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Nintendo är på ruinens brant. detta är nog det sista dom kommer skapa inom konsollbranchen.
Enda anledningen till att man köper ett nintendo är för deras exclusives. Zelda, Mario, etc.

Nja knappast. De har 60-70 miljarder på banken men du har rätt i att de ligger risigt till just nu.
Försäljningen av 3DS börjar tackla av och det var tanken att Wii U skulle ta över och dra in vinsten de närmaste åren.
Nu har Wii U floppat totalt så det blir ett antal tunga år för Nintendo framöver.
Kan iofs vara bra för Nintendo jobbar som bäst i underläge. Nu måste de sluta ignorera USA och Europa.

Ngn ny hemma-konsoll kommer inte hända på 3-4 år dock. Nästa konsoll från Nintendo blir en ersättare till 3DS. Först efter det är det aktuellt med en Wii U ersättare. OM det nu inte är för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Fast Adreno utvecklades ursprungligen av AMD, och såldes senare till Qualcomm. T.ex Adreno 200 hette tidigare AMD Z430.
Att AMD är på väg in i ARM svängen igen är väl allmänt känt, så om de behöver en mobil GPU så licensierar dom en, och att dom då väljer en som dom varit med att utveckla känns väl ganska naturligt? (dom skulle säkert kunna licensiera en Mali, Vivante eller Powervr eller något annat också, men dessa besitter de inte samma kunskaper om)

Om AMD gör en Nvidia och ger sig in i ARM tillverkningen (bortsett från server marknaden) så tror jag inte de kommer licensiera en GPU, utan de gör nog som Nvidia och och utvecklar sin egen. De har liksom expertis för det

Utöver det så tror jag inte Qualcomm licensierar sina CPU/GPU:er till andra SoC tillverkare. Och skulle de göra det, så betvivlar jag att de får deras varumärken så det ser ut som det är AMD:S teknik ("Adreno AMD gpu").

Har du sett någon annan SoC tillverkare som använder Adreno än Qualcomm?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Om Nintendo ska ha en 290x i en konsol (tänk på värmeutvecklingen från ett kapabelt nätagg också) är de illa tvugna att köra en CPU som ställer sig bäst till i prestanda/värme/ström för att matcha grafikkraften. Tror inte atom/jaguar-kärnor når upp till det, därför PowerPC.
Dock kommer den bruna sidan av det hela, utvecklarna som ännu en gång måste arbeta på två olika arkitekturer vilket kostar tid vilket varken uppskattas av utvecklarna eller utgivarna.

Skulle det också stämma att WiiUs CPU också finns på plats öppnar för att konsolen kan spela spel ända bak till Gamecube(Jag vet att WiiU inte stödjer GC pga kontrollerportarna) och där kan man snacka om värde, 4 generationers kompatibelt system.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Finns ingen vettig källa till detta påståendet så det är mest troligt ngn gamer som drömt ihop en spec han skulle vilja se.

Permalänk
Medlem

Jag röstar fejk. För många tramsiga kodnamn och processordelar. Använda två CPUer? Och både DDR3 och DDR4? Nej, det är något (besviket?) fan som drömt ihop för att det går dåligt för Wii U nu.

Man är faktiskt inte sämre än man var med Gamecube eller faktiskt Playstation 3 under det första året.

Och förresten, att släppa en ny konsol snart skulle definitivt bli att gå i Segas fotspår.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag röstar fejk. För många tramsiga kodnamn och processordelar. Använda två CPUer? Och både DDR3 och DDR4? Nej, det är något (besviket?) fan som drömt ihop för att det går dåligt för Wii U nu.

Man är faktiskt inte sämre än man var med Gamecube eller faktiskt Playstation 3 under det första året.

Och förresten, att släppa en ny konsol snart skulle definitivt bli att gå i Segas fotspår.

Jo Wii U har sålt rätt mycket sämre än Gamecube och PS3 hittills.

Permalänk
Avstängd

Update. Nintendo uppdaterade domänen nintendofusion.com förra veckan. Förmodl därför rykten började spridas.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk

3DS är absolut inte död än. Om 2-3 år kommer det nog ut en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

3DS är absolut inte död än. Om 2-3 år kommer det nog ut en ny.

Det kommer en ny den 13:e februari detta året.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Nintendo är på ruinens brant. detta är nog det sista dom kommer skapa inom konsollbranchen.
Enda anledningen till att man köper ett nintendo är för deras exclusives. Zelda, Mario, etc.

På internet kan man påstå precis vad som helst.
Du har helt fel, jag minns inte siffrorna men nintendo är långt ifrån den branten.
3DS säljer bra och även om Wii U inte blivit succé så har försäljningen tagit fart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mästerlig necro

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Det kommer en ny den 13:e februari detta året.

Den 27:e Januari 2014 hade Nintendo inte sagt ett ord om denna "New 3DS".