Fråga gällande uppgradering av PS3 First Gen HDD

Permalänk
Medlem

Fråga gällande uppgradering av PS3 First Gen HDD

Hej, som titeln lyder så letar jag efter en hårddisk att byta ut stockhårddisken som kom med när jag köpte mitt PS3 som är av första generationen, dvs bakåtkompatibel med PS2/PS1. Jag har läst att man ska ha 2,5" laptop HDD's och att vissa säger att den inte kan hitta HDD's som är större än 500gb, stämmer detta? Samt undrar jag ifall det finns några tips, jag snålar inte på stålars så 1TB är att föredra.

Mvh och tack på förhand

//Alathi

Permalänk
Medlem

borde inte spela nån roll. filsystemet PS3 använder har ingen sån gräns och hårdvaran sätter rimligen inte heller nån sålänge det är samma diskkontroller som klarar 500.

på de gamla PS3 uppgraderas dessutom en del mer "firmware" separat från disk i motsats till nya, så ev begränsningar ligger antagligen där, och är alltså inte helt låsta då. såvida nu inte tveksamhetrna du hört är dagsaktuella. (?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kolla guider på "tuben" eller google så ska du se att det är en hel del bakåtkompatibla dom byter på.

Sen rekommenderar jag faktiskt att du köper en SSHD det blir bättre laddningstider samt texturer laddas snabbare. Dom är inte så mycket dyrare än en vanlig HDD heller

Denna blir gränsfall då max tjocklek är just 9.5mm....
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1706075

Annars finns en 500GB 7mm inte dyr alls.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1704041

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag har läst på olika forum har nog inte varit riktigt dagsaktuella utan snarare från 2013 i alla fall. Men bra att veta i alla fall.

Mja, man klagar ju inte på snabbare laddningstider då PS3an kan ta sin tid ibland (Im looking at you Dark Souls 2...).

500GB såg bra ut då jag inte vet om jag har lust att chansa på gränsfallet.
Tror du jag behöver en egen vagga till den eller går det kanske med den som håller stockhårddisken? Antar att det är en vagga i då jag inte har tittat efter.

Also, sorry för ett sent svar!

Permalänk
Medlem

Det enda kravet är 2,5" som är MAX 9,5mm hög, de flesta diskar är inte högre en 9,5mm men det finns undantag.

Största disken du kan stoppa in i en PS3'a är 2TB, det finns inte större 9,5mm 2,5" diskar, dessa funkar förvisso på nyare enheter, har ingen aning om gen 1.

--

För Dark souls 2 kan jag säga att jag har ca 6-10 sek laddningstider med en SSHD på 1TB i min PS3'a. Inget inventory loading lag o.s.v. allt kommer upp på en gång o.s.v Vist de löste själva lagg biten i en patch för ett tag sedan men hade inte det före heller med SSHD

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Vilken disk har du? Om du kommer ihåg skulle det ju vara grymt att köra på något som redan är bevisat fungerande. Och har du som jag en gen 1?