Permalänk
Medlem

Ps4 eller one?

Tjena funderar på att köpa mig en konsoll då jag hemma hoss pappa inte har något att spela på varannan helg. Men frågan är om det ska bli ett ps4 eller ett xbox så vilka för och nakdelar finns det?
Alla mina vänner spelar på datorn så det spelar ingen roll och jag bryr mig inte riktigt om exclusica titlar. Visserligen är ps4:an lite billigare.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Inaktiv

PS4, den är billigare och mer kompetent.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

båda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Fråga dig själv om du vill ha en multimedia enhet eller ett tv-spel. Det är ju lite så som Microsoft resonera när dom gjorde Xbox One just att den typ primärt var till för att se på Tv för att slippa ha en digitalbox. Samt att man ska ha någon att prata med...

Annars så är det ju bättre prestanda i playstation 4 sen som du säger är den billigare spelutbud är relativt lika bortsett från vissa exklusiva som du ändå säger dig strunta i.

Bortsett från det så kan man ju fråga sig själv vilken handkontroll man gillar mest. Jag har aldrig blivit kompis med Xbox kontrollen den ligger helt fel i handen och känns bara otymplig.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:
Skrivet av anon15480:

PS4, den är billigare och mer kompetent.

Skrivet av hoski:

båda

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har jag inte råd med båda men varför är ps4:an mera kompetent?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Fråga dig själv om du vill ha en multimedia enhet eller ett tv-spel. Det är ju lite så som Microsoft resonera när dom gjorde Xbox One just att den typ primärt var till för att se på Tv för att slippa ha en digitalbox. Samt att man ska ha någon att prata med...

Annars så är det ju bättre prestanda i playstation 4 sen som du säger är den billigare spelutbud är relativt lika bortsett från vissa exklusiva som du ändå säger dig strunta i.

Bortsett från det så kan man ju fråga sig själv vilken handkontroll man gillar mest. Jag har aldrig blivit kompis med Xbox kontrollen den ligger helt fel i handen och känns bara otymplig.

Vill nog helst spela på konsollen då jag har min ipad som multimedia enhet istället hos farsan handkontrollen bryr jag mig inte om men om man pratar spelmässigt flyter spelen lika bra på båda två?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk

Valet kan bero lite på vilka spel du vill spela. Xbox kommer i alla fall initialt ha fler lite större exklusiva bilspelstitlar, samt så kommer Halo-spelen släppas i nyutgåva vilket verkar riktigt nice. Jag har alltid varit lite skeptisk till PS-kontrollerna, men den nya till PS4 verkar vara riktigt schysst. Sen kan man inte komma ifrån att PS4 har lite bättre prestanda, om än marginellt. Man vet aldrig framöver när konsolerna blir mer optimerade. Jag står också i valet och kvalet, men lutar åt PS4 Just för att den har bättre prestanda och för att en hel del av mina kompisar kör på det. Men det är lite hugget som stucket. Det hela beror nästan på om det finns några exklusiva titlar till endera konsolen som du är intresserad av.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hephox:

Tyvärr har jag inte råd med båda men varför är ps4:an mera kompetent?

Därför att den har ett snabbare grafikkort, samt en lite mer lättanvänd minneslösning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Angående online spel, är det gratis eller kostar det att spela multiplayer ?

Vilka tillbehör får man även med i ps4 och one typ såsom mikrofron osv.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Vill nog helst spela på konsollen då jag har min ipad som multimedia enhet istället hos farsan handkontrollen bryr jag mig inte om men om man pratar spelmässigt flyter spelen lika bra på båda två?

I princip alla spel som är multi-plat flyter bättre på PS4, och i många av fallen så är de även i högre upplösning på PS4an - http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

PS4 är 10% mindre.

PS4 är snyggare.

"At first glance it seems like their GPUs may be identical, but they are not. On paper the PS4 graphics processor is 50 per cent more powerful, with 1,152 shader processors against the Xbox One’s 768.

Realising that this sounded pretty bad, Microsoft worked on upping the One's power a bit and on 2 August announced that its GPU speed from 800MHz to 853MHz. It's a nice tweak for the tech heads, but doesn't see the Xbox One match up to the PS4"

"The PS4 has a significantly more powerful GPU – graphics processing unit – than the Xbox One. It’s about 50 per cent more powerful"

PS4 använder sig av GDDR5 minnen, Xbox DDR3.

Personligen älskar jag PS4 kontrollen.

PS4 har inbyggt nätagg.

Tror inte det finns något rätt eller fel, tror att vilken konsoll du än väljer så kommer du bli nöjd.
Speciellt då båda konsollerna har några feta exklusiva titlar.
Jag personligen kommer köra på PS4 iaf.

Permalänk
Medlem

ps4 presterar runt 30-40% bättre rent grafikmässigt. bryr du dig inte om media funktioner, kinect eller exklusiva speltitlar så skulle jag säga att ps4 är ett bättre val för dig. Väg även in project morpheus som verkar as ballt

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Vill nog helst spela på konsollen då jag har min ipad som multimedia enhet istället hos farsan handkontrollen bryr jag mig inte om men om man pratar spelmässigt flyter spelen lika bra på båda två?

Spelen lär ju flyta lika bra . MEN Xbox spelen kör nog allihopa lägre upplösning och lägre FPS för att ge ett intryck av flyt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Tjena funderar på att köpa mig en konsoll då jag hemma hoss pappa inte har något att spela på varannan helg. Men frågan är om det ska bli ett ps4 eller ett xbox så vilka för och nakdelar finns det?
Alla mina vänner spelar på datorn så det spelar ingen roll och jag bryr mig inte riktigt om exclusica titlar. Visserligen är ps4:an lite billigare.

Välj konsol beroende på vad för spel du vill spela
Alla PS4 spel som annonserats
Alla Xbox One spel som annonserats

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Är själv i valet och kvalet. Lutar mest åt Xbox dock. Tycker den verkar mer kompetent (om man skall använda det ordet) Bättre multitasking, bättre potential för appar, skönare gränssnitt och bättre röststyrning. Sen verkar det som att mediaspelaren blivit riktigt bra. (läste om den senaste uppdateringen).

Men för egen del hänger det mest på att jag är rätt trött på ps3 och framförallt psn.

Prestandaskillnaden skulle jag bry mig minst om.

Priset blir ju lite värre då jag naturligtvis rekommenderar att man köper med kinect. Den verkar sjukt grym 😊 För att sammanfatta så tror jag man får det lite roligare då Xbox är bra på flera saker än att bara spela spel.

Smartglass och diverse companion-apps kan nog vara en rätt skön grej också! Så jag slår ett slag för att Xbox blir mer "kompetent" på sikt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

Köpte min ps4a samma dag som The Last of Us Remasterd kom, och köpt 2 till spel och måste säga att jag är helnöjd! Kan inte yttra mig om Xbone men det finns fler spel som tilltalar mig till ps4 så mitt val var inte så svårt

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Avstängd

EA ACCESS, varför kommer inte det till PS4 eller har jag fattat det hela fel?