Playstation 2 spel på ps3

Permalänk
Medlem

Playstation 2 spel på ps3

Tjaba googlat jätte länge och bara hittat svar från 2011 och äldre.

Jag undrar om det är någon som har provat spelet kingdom hearts 2 på sitt Playstation 3 och om det funkar? Då menar jag på 12GB verisionen

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det var väl bara de första versionerna av PS3 som var bakåtkompatibla med PS2 spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för PS3'a som sagt och det är inte alla spel som stödjs på de som man kan spela PS2-spel på heller.

Så vad är det för PS3'a du har? Är det en slim så går det inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_models

Permalänk
Medlem

Det är bara 60GB (80GB i USA/Japan) Fat modellen som är bakåtkompatibel med PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är bara 60GB (80GB i USA/Japan) Fat modellen som är bakåtkompatibel med PS2.

Och 20GB som jag har

Innan ngn börjar kommentera med att det finns ingen 20GB så jo de släppte en 20GB vid lanseringen som var extra bantad, utan wifi och minneskortsläsare och färre usbportar (tror jag). Den släpptes bara i ett fåtal exemplar.

Den är helt svart och har inte silverlisten framför blurayläsaren som de andra PS3'orna har.

Permalänk
Medlem

Såvida du inte har någon av de första ps3orna kommer du behöva ett playstation 2.
De finns fortfarande att köpa nya https://www.spelbutiken.se/produkt/pstwo-console-charcoal-bla...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Blev man ju sugen på att dra fram sitt gamla ps2!
Synd att inte alla konsoler är helt bakåtkompatibla...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Och 20GB som jag har

Innan ngn börjar kommentera med att det finns ingen 20GB så jo de släppte en 20GB vid lanseringen som var extra bantad, utan wifi och minneskortsläsare och färre usbportar (tror jag). Den släpptes bara i ett fåtal exemplar.

Den är helt svart och har inte silverlisten framför blurayläsaren som de andra PS3'orna har.

Där ser man. Enligt Wikipedialänken så har den ju även hårdvarustöd för PS2. PAL 60GB och NTSC 80GB har "bara" mjukvarustöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Blev man ju sugen på att dra fram sitt gamla ps2!
Synd att inte alla konsoler är helt bakåtkompatibla...

Det är det ingen som är. Svårt att göra det när man ändrar arkitektur på konsollerna nästan varenda generation.
Nu är iofs de nya konsollerna mer som en PC så i framtiden blir det nog inga problem under förutsättning att man fortsätter använda PC-hårdvara i konsollerna då dvs.

Jag har kvar alla gamla konsoller så jag ser inte det som ett problem. Mysigare att plocka fram en gammal pryl också. Kan dock bli lite problem när man ska koppla in dem. Snart försvinner väl komposit/komponent ingångar också.