Problem med HDMI-switch

Permalänk

Problem med HDMI-switch

Tjena!

Inhandlade mig PS4 i veckan och idag fick jag min HDMI-switch då jag spelar på datornskärmen. Jag har 4in x 1out switch, så tanken är att jag ska smidigt kunna byta port utan att koppla om kablarna. När jag kopplar in datorn via switchen så fungerar det galant, men när jag kopplar in PS4an så får jag ingen bild alls. Efter lite pill kom jag fram till att jag måste använda 480p på konsolen för att få fram bild. Vilket är ju givetvis väldigt tröttsamt då jag vill få ut 1080p.

Då är min fråga: Varför får jag inte ut 1080p på konsolen? Och via datorn märker jag ingen skillnad i bildkvalitén.

Länk till HDMI-switchen. Av vad jag kan se så stödjer switchen signalen från PS4an.
https://www.komplett.se/hq-hdmi-switch-4x1/649035

Tack i förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske har med hdcp att göra, har du provat att starta om skärmen när du byter ingång på switchen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som standard HDCP problem, stäng av HDCP under bild inställningar på konsolen och testa.

Notera att du inte kan starta streaming applikationer/Bluray spelare med HDCP inställningen avstängd.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Stängde av HDCP och fortfarande ingen förbättring...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat byta plats på kablarna för att testa om felet "flyttar sig" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat byta plats på kablarna för att testa om felet "flyttar sig" ?

Ja! Och precis som du säger, så "flyttar" man på felet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norrissen:

Ja! Och precis som du säger, så "flyttar" man på felet!

Då har du nog en dålig kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då har du nog en dålig kabel.

Kablarna är nya, förutom PC-kabeln och det är den som fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norrissen:

Kablarna är nya, förutom PC-kabeln och det är den som fungerar.

Men om felet följer en specifik kabel så är den troligen dålig oavsett om den är ny eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrissen:

Kablarna är nya, förutom PC-kabeln och det är den som fungerar.

att kabeln är ny har inget med saken att göra. den kan vara trasig ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men om felet följer en specifik kabel så är den troligen dålig oavsett om den är ny eller inte.

Skrivet av morxy49:

att kabeln är ny har inget med saken att göra. den kan vara trasig ändå.

Nej, det är ju klart! Tänkte bara att kabeln måste väl ändå blivit testad. Men kablarna fungerar finfint när jag inte använder switchen. Det kanske blir spänningsfall av resistansen? Då jag tvivlar på att signalen förstärks i switchen. Kabeln man får med ps4 är ca 1.5m och sedan har jag 1m efter switchen. Vilket rent spontant känns som att det inte bör vara några som helst problem?

Permalänk
Medlem

Ser inte på bilderna om den är strömförsörjd, är den inte det så kan det mycket möjligt vara där problemet ligger. HDMI-portar lämnar enligt sin standard ut typ 50mA, men är enbart gjort för att kunna spänningssätta en krets i tv'n (EDID), inte driva andra saker längs med vägen också.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Skrivet av paran0id:

Ser inte på bilderna om den är strömförsörjd, är den inte det så kan det mycket möjligt vara där problemet ligger. HDMI-portar lämnar enligt sin standard ut typ 50mA, men är enbart gjort för att kunna spänningssätta en krets i tv'n (EDID), inte driva andra saker längs med vägen också.

Det finns en 5V DC försörjning. Dock misstänker jag att det är enbart för trådlös-styrning av portarna, då man får med en fjärrkontroll. Vill påpeka att switchen fungerar även utan försörjning, så det drivs av HDMI-ingången.

Permalänk
Medlem

Ps4 ska fungera med en hdmiswitch iaf.
Själv köpte jag en på biltema som fungerar bra.
Länk: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Skrivet av hejy8607:

Ps4 ska fungera med en hdmiswitch iaf.
Själv köpte jag en på biltema som fungerar bra.
Länk: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Fungerade det direkt utan några som helst problem? Och vad har du för andra inkopplade komponenter? Jag vet inte om det kan påverka ett skit men ändå!

Permalänk
Medlem

Fungerade direkt.
Har ps4, ps3 och wii u kopplat till den.
Det som är bra är det att har du bara en enhet påslagen ställer sig switchen om att ta signalen därifrån.
Men självklart går det ju välja vilken ingång han ska mata signalen ifrån med en knapp.

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit