En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem

En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Hej alla,

Här hade jag tänkt dela med mig lite kring de tankar och känslor jag har kring bytet ifrån PC till PS4. Jag har haft PC sedan första utgåvan av Prince of Persia, Star Quest, Kings Quest osv. Jag är 35 år nu och den första PC jag hade kom med en svartvit monitor och var stor (och tung) som ett kassaskåp. Stegvis har jag varit med om revolutionen ifrån svartvitt till 16, 256 och 64k färger. Jag har rest län och land runt för olika copy-parties med hundratals 1.44mb disketter i ryggsäcken och jag var med på tiden då internet kom i 28k (brak,sprak,peooo-piiii,kzzzz,kaaaa). Visst, jag är långt ifrån den enda senioren på det här forumet, men nånstans känner jag att vi är i minoritet, så det ligger på våra axlar att förmedla historien till den yngre generationen. Ska sanningen fram vågar jag inte ens tänka på hur högstadiet skulle varit om FB fanns....

Eftersom jag bott utomlands de senaste tio åren har jag haft laptop som spelplattform sedan ett par år tillbaka. OK, men inte optimalt. Det senaste spelet jag upplevde att jag kunde spela med någorlunda behag var Far Cry 3 (som jag tyckte var kul, även om grafikinställningarna jag tvingades köra med var rätt kassa). I vilket fall som helst så har jag nu inhandlat en PS4. Först lekte jag med tanken att bygga ihop en stationär men kände helt enkelt inte att det var värt pengarna. Mitt arbete sköter jag ifrån en laptop (mac för tillfället, bytte precis ifrån PC (jag har kört Windows sedan 3.x så bytet är värt en tråd i sig) och jag känner inte något direkt behov av att strula med flera olika system för jobb (vilket följer lite per automatik om man sitter på ytterligare en dator hemma).

Så PS4. Vad är intrycket? Jag kan inte säga annat än att jag är mindblown av de spel jag kört hittills (rätt begränsat urval iof: GTAV och Last of Us remastered). Jag hade i och för sig prövat GTA på Xbox360 tidigare, men på PS4 är det en helt annan visa. Dessutom, Last of Us är nog det snyggaste spelpaket jag någonsin sett. Det är motsvarigheten till en HBO-serie. Inte nog med att det är hästlängder snyggare än vad jag sett på min laptop, produktionsvärdet är på en helt annan nivå än vad jag tidigare upplevt. Typ för första gången sitter jag och bryr mig om vad karaktärerna säger och gör. Jag känner mig inte stressad och uttråkad när jag går och utforskar på måfå. Visst, GTA5 har samma produktion, men på sätt och viss följer det lite samma spår som fyran, vilket jag spelade en hel del på min senaste stationära varav wow-faktorn inte är lika påtaglig. På båda spelen är grafiken fenomenal. Nu har jag inte kört de senaste spelen på den mest upphottade PC-riggen, men är det verkligen stor skillnad? Om inte, är det verkligen värt de enorma summor man måste lägga ned på en högpresterande dator?

Det är dessutom en helt annan upplevelse att sitta i soffan men en kontroll än att stressa med tangentbord, mus och dålig hållning framför en skärm.

Jag märker att jag är betydlig sämre på FPS, men upplevelsen är och andra sidan betydligt mer avslappnad och behaglig. Möjligt att jag börjar närma mig medelåldern och bekvämligheten väger tyngre och tyngre.

Nu när jag ser tillbaka på mina senaste 5-10 år med spel så borde jag bytt för länge sedan. Innan var det viktigt att ha den bästa PCn man kunde få (vilket kostade multum och oftast var mest strul), men nu: 4k för en PS4 är ju tio papp billigare än en bra PC. OK, man måste betala för spelen (vilket man borde för bra spel även på PC!) men väljer man väl räcker ju varje spel minst en månad så 50-60€ är rätt motiverat.

I vilket fall som helst. Jag har varit lite eld och lågar över mitt nyfunna spelintresse så kände att jag ville skriva av mig. Kanske känner någon igen sig.

Må väl.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har gått över ifrån PC till PS4 av den enkla anledningen att jag har tröttnat på de eviga uppgraderingarna. Efter lite övning så har jag fått till aimet skapligt även med handkontroll.

Jag kommer nog inte undan helt med PC då sonen har fått upp ögonen för den, men jag kan ju alltid hoppas att han väljer konsollen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Här hade jag tänkt dela med mig lite kring de tankar och känslor jag har kring bytet ifrån PC till PS4. Jag har haft PC sedan första utgåvan av Prince of Persia, Star Quest, Kings Quest osv. Jag är 35 år nu och den första PC jag hade kom med en svartvit monitor och var stor (och tung) som ett kassaskåp. Stegvis har jag varit med om revolutionen ifrån svartvitt till 16, 256 och 64k färger. Jag har rest län och land runt för olika copy-parties med hundratals 1.44mb disketter i ryggsäcken och jag var med på tiden då internet kom i 28k (brak,sprak,peooo-piiii,kzzzz,kaaaa). Visst, jag är långt ifrån den enda senioren på det här forumet, men nånstans känner jag att vi är i minoritet, så det ligger på våra axlar att förmedla historien till den yngre generationen. Ska sanningen fram vågar jag inte ens tänka på hur högstadiet skulle varit om FB fanns....

Eftersom jag bott utomlands de senaste tio åren har jag haft laptop som spelplattform sedan ett par år tillbaka. OK, men inte optimalt. Det senaste spelet jag upplevde att jag kunde spela med någorlunda behag var Far Cry 3 (som jag tyckte var kul, även om grafikinställningarna jag tvingades köra med var rätt kassa). I vilket fall som helst så har jag nu inhandlat en PS4. Först lekte jag med tanken att bygga ihop en stationär men kände helt enkelt inte att det var värt pengarna. Mitt arbete sköter jag ifrån en laptop (mac för tillfället, bytte precis ifrån PC (jag har kört Windows sedan 3.x så bytet är värt en tråd i sig) och jag känner inte något direkt behov av att strula med flera olika system för jobb (vilket följer lite per automatik om man sitter på ytterligare en dator hemma).

Så PS4. Vad är intrycket? Jag kan inte säga annat än att jag är mindblown av de spel jag kört hittills (rätt begränsat urval iof: GTAV och Last of Us remastered). Jag hade i och för sig prövat GTA på Xbox360 tidigare, men på PS4 är det en helt annan visa. Dessutom, Last of Us är nog det snyggaste spelpaket jag någonsin sett. Det är motsvarigheten till en HBO-serie. Inte nog med att det är hästlängder snyggare än vad jag sett på min laptop, produktionsvärdet är på en helt annan nivå än vad jag tidigare upplevt. Typ för första gången sitter jag och bryr mig om vad karaktärerna säger och gör. Jag känner mig inte stressad och uttråkad när jag går och utforskar på måfå. Visst, GTA5 har samma produktion, men på sätt och viss följer det lite samma spår som fyran, vilket jag spelade en hel del på min senaste stationära varav wow-faktorn inte är lika påtaglig. På båda spelen är grafiken fenomenal. Nu har jag inte kört de senaste spelen på den mest upphottade PC-riggen, men är det verkligen stor skillnad? Om inte, är det verkligen värt de enorma summor man måste lägga ned på en högpresterande dator?

Det är dessutom en helt annan upplevelse att sitta i soffan men en kontroll än att stressa med tangentbord, mus och dålig hållning framför en skärm.

Jag märker att jag är betydlig sämre på FPS, men upplevelsen är och andra sidan betydligt mer avslappnad och behaglig. Möjligt att jag börjar närma mig medelåldern och bekvämligheten väger tyngre och tyngre.

Nu när jag ser tillbaka på mina senaste 5-10 år med spel så borde jag bytt för länge sedan. Innan var det viktigt att ha den bästa PCn man kunde få (vilket kostade multum och oftast var mest strul), men nu: 4k för en PS4 är ju tio papp billigare än en bra PC. OK, man måste betala för spelen (vilket man borde för bra spel även på PC!) men väljer man väl räcker ju varje spel minst en månad så 50-60€ är rätt motiverat.

I vilket fall som helst. Jag har varit lite eld och lågar över mitt nyfunna spelintresse så kände att jag ville skriva av mig. Kanske känner någon igen sig.

Må väl.

Kan inte komma ihåg att mitt 56K modem lät sådär

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Befinner mig i ungefär samma situation faktiskt. 36 år, spelat PC större delen av mitt liv. Åskan tog min stationära speldator förra sommaren och när jag tänkte efter så kunde jag inte komma ihåg när den hade varit igång senast. Så jag har struntat i att bygga en ny och kör enbart XB1 för spel och laptop för datagrejer. Kan liksom inte motivera pengarna för en speldator längre och är helt okej med prestandaskillanden mellan en konsoll och en grym speldator. Plus att jag insett att det är jävligt asocialt att sitta och spela framför en dator när man istället kan sitta i soffan...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt om konsoll mer än PC av någon anledning. Vet inte riktigt vad men enkelheten, soffan, tv samt dosa är väl anledning nog antar jag. Sen har man kört konsoll sedan 1990 också, jag gillar det helt enkelt!

Har självklart spelat massor på PC också men har alltid varit svagare för konsollerna. För mycket bök med PC, både mjukvarubiten samt hårdvarubiten. Börjar bli för gammal för sånt, vill att saker ska fungera bara.

Välkommen iallafall, aldrig försent!

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt ingen särskilt komplicerad process att spela datorspel på TVn, i soffan, med handkontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Här hade jag tänkt dela med mig lite kring de tankar och känslor jag har kring bytet ifrån PC till PS4. Jag har haft PC sedan första utgåvan av Prince of Persia, Star Quest, Kings Quest osv. Jag är 35 år nu och den första PC jag hade kom med en svartvit monitor och var stor (och tung) som ett kassaskåp. Stegvis har jag varit med om revolutionen ifrån svartvitt till 16, 256 och 64k färger. Jag har rest län och land runt för olika copy-parties med hundratals 1.44mb disketter i ryggsäcken och jag var med på tiden då internet kom i 28k (brak,sprak,peooo-piiii,kzzzz,kaaaa). Visst, jag är långt ifrån den enda senioren på det här forumet, men nånstans känner jag att vi är i minoritet, så det ligger på våra axlar att förmedla historien till den yngre generationen. Ska sanningen fram vågar jag inte ens tänka på hur högstadiet skulle varit om FB fanns....

Eftersom jag bott utomlands de senaste tio åren har jag haft laptop som spelplattform sedan ett par år tillbaka. OK, men inte optimalt. Det senaste spelet jag upplevde att jag kunde spela med någorlunda behag var Far Cry 3 (som jag tyckte var kul, även om grafikinställningarna jag tvingades köra med var rätt kassa). I vilket fall som helst så har jag nu inhandlat en PS4. Först lekte jag med tanken att bygga ihop en stationär men kände helt enkelt inte att det var värt pengarna. Mitt arbete sköter jag ifrån en laptop (mac för tillfället, bytte precis ifrån PC (jag har kört Windows sedan 3.x så bytet är värt en tråd i sig) och jag känner inte något direkt behov av att strula med flera olika system för jobb (vilket följer lite per automatik om man sitter på ytterligare en dator hemma).

Så PS4. Vad är intrycket? Jag kan inte säga annat än att jag är mindblown av de spel jag kört hittills (rätt begränsat urval iof: GTAV och Last of Us remastered). Jag hade i och för sig prövat GTA på Xbox360 tidigare, men på PS4 är det en helt annan visa. Dessutom, Last of Us är nog det snyggaste spelpaket jag någonsin sett. Det är motsvarigheten till en HBO-serie. Inte nog med att det är hästlängder snyggare än vad jag sett på min laptop, produktionsvärdet är på en helt annan nivå än vad jag tidigare upplevt. Typ för första gången sitter jag och bryr mig om vad karaktärerna säger och gör. Jag känner mig inte stressad och uttråkad när jag går och utforskar på måfå. Visst, GTA5 har samma produktion, men på sätt och viss följer det lite samma spår som fyran, vilket jag spelade en hel del på min senaste stationära varav wow-faktorn inte är lika påtaglig. På båda spelen är grafiken fenomenal. Nu har jag inte kört de senaste spelen på den mest upphottade PC-riggen, men är det verkligen stor skillnad? Om inte, är det verkligen värt de enorma summor man måste lägga ned på en högpresterande dator?

Det är dessutom en helt annan upplevelse att sitta i soffan men en kontroll än att stressa med tangentbord, mus och dålig hållning framför en skärm.

Jag märker att jag är betydlig sämre på FPS, men upplevelsen är och andra sidan betydligt mer avslappnad och behaglig. Möjligt att jag börjar närma mig medelåldern och bekvämligheten väger tyngre och tyngre.

Nu när jag ser tillbaka på mina senaste 5-10 år med spel så borde jag bytt för länge sedan. Innan var det viktigt att ha den bästa PCn man kunde få (vilket kostade multum och oftast var mest strul), men nu: 4k för en PS4 är ju tio papp billigare än en bra PC. OK, man måste betala för spelen (vilket man borde för bra spel även på PC!) men väljer man väl räcker ju varje spel minst en månad så 50-60€ är rätt motiverat.

I vilket fall som helst. Jag har varit lite eld och lågar över mitt nyfunna spelintresse så kände att jag ville skriva av mig. Kanske känner någon igen sig.

Må väl.

Jag känner väl igen mig i den historia du beskriver. Jag är 40 år gammal och har varit med om allt du beskriver förutom copyparties - som mina föräldrar satta stopp för. Min första PC var en Ericsson med dubbla 5,25"-floppies, men utan hårddisk. Den hade någon form av svart-orange skärm...

Jag är dock PC trogen som spelmaskin - har aldrig känt mig bekväm med att spela ifrån soffan. Hittar aldrig någon bekväm ställning de gånger jag testar. Tycker det är betydligt bekvämare att sitta vid skrivbordet med tangentbord och mus. Vi har ett Wii i familjen, men det används bara av barnen... och de är sakta men säkert på väg in i PC-världen också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Plus att jag insett att det är jävligt asocialt att sitta och spela framför en dator när man istället kan sitta i soffan...

Här är det tvärt om, sätter jag mig i soffan och lirar så får man lira själv. Skulle iofs säkert gå att fixa teamspeak till soffan.
Kör man nå på datorn så finns det alltid folk att vara social med.

Kommer då flytta mitt wii u till skrivbordet idag för att lira smash online och sitta på TS

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte igen mig alls, och är hyfsad gammal jag med nu (30+) och har vuxit upp med både konsol och pc.

För min del finns det enbart en enda sak som är viktig när jag spelar spel, och det är "är det underhållande? har jag rolig?" o.s.v. och är svaret ja så ser jag ingen mer anledning att brotta ner och försöka förklara eller rättfärdiga varför jag spelar på en given plattform, jag förstår heller inte varför man måste alltid försvara varför man spelar på en viss plattform heller för den delen, tyvärr är det väldigt många trångsinta personer idag som bara bryr sig om sin 'egen' plattform och skriker galla åt alla andra. Mitt tips, ignorera dom, dom är inte spel entusiaster ändå.

Själv spelar jag på så got som alla plattformar, eller tja de plattformar jag äger och har spel jag är intresserade av, spelar fortfarande väldigt mycket äldre spel då jag tycker de fortfarande är underhållande, för mig är inte UHD@144+ FPS med mega grafik något viktigt alls, utan det är enbart om jag har roligt när jag spelar spelen i fråga.

Och mitt svar där är, ja du kan fortfarande ha lika roligt med att spela ett spel på T.ex. en konsol som någon som spelar samma spel på en monster maskin med mega grafik, grafiken är enbart en liten del av spelglädjen och långt ifrån den enda. Men tillhör du skaran som bara kan ha glädje av grafik och vill försöka vara med i någon "elitgrupp" som inte finns ja då kanske konsoler inte är för dig.

Mitt enda tips dock är, kolla dig inte blind bara på de nya konsolerna, även de äldre har mycket matnyttigt och många många roliga spel, och oftast inte dyrt alls att införskaffa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hej alla. Kul med så många svar.

För inlägget ovan: Jag menar verkligen inte att klanka ned på någon annans val. Grafiken är inte speciellt viktig för mig, dock spelar jag mest FPS som Far Cry, Crysis och motsvarande (inte COD och liknande som bara är stressigt) och då är det ju svårt att komma ifrån att grafiken blir en viktig komponent. Jag märkte dessutom under senaste åren att laptop klarar helt enkelt inte av att köra i någon högre upplösning. Det är rätt pixligt när man sitter en halvmeter i från skärmen och kan max köra i 1020*768.

Nu bor jag med min tjej som inte tycker om spel så jag behöver aldrig tävla om konsolen. Jag kan tänka mig att det här blir ett större problem om man bor hemma med barn, som dessutom vill se på tv alt. spela själva. Då är det kanske bättre att ha en dator i en garderob någonstans så man får lite lugn och ro

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Entusiast

Personligen så spelar jag mest på PC på grund av all tweakning man kan göra.
Om man sitter i soffan och spelar ett spel så märks till exempel inte FOV (Field of view) lika mycket som när man sitter direkt framför en skärm men även om man kan spela "från soffan" med handkontroll på PC's också så föredrar jag i 99% av fallen att sitta framför en datorskärm och då uppstår detta problem.

Nu är det ju inte bara Field of View det handlar om utan massa andra saker så som Motion Blur och såklart 60FPS för oavsett hur mycket jag försöker så kan jag inte ha roligt i ett spel som körs i 30FPS, otursamt för mig antar jag.
Nu råkar ju jag ha en påkostad rigg och det tycker jag det är värt men jag hade ärligt talat valt en 3000krs PC över PS4/Xbone alla dagar i veckan då förmågan att tweaka olika inställningar är grundläggande för att jag ska ha en bra spelupplevelse på gott och ont.

Visst, de exklusiva titlarna som finns på till exempel PS4 är jättebra men vet du samtidigt om hur många exklusiva titlar som PC har? Det är en hel del fler och de är nödvändigtvis inte sämre men spel som The Last of Us är ju i en klass för sig.
Hade konsoler haft sådana enkla inställningar så som att byta från 30-60FPS, stängt av olika funktioner och haft Field Of view-sliders till spel hade jag nog köpt en på direkten för de exklusiva spelen men nu är det tyvärr inte så läget är

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Håller med trådskaparen.

Är 29år och har varken tid eller ork längre att ta mig an en PC med dagens kassa portar och orimliga krav på ständiga uppgraderingar.

Sen finns det nu andra prioriteringar när det kommer till pengar (hus, barn, sambo) så en konsol för runt 3000-4000 varje generation är helt okej.

Den enda PC jag fortfarande håller kär är min Amiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade konsoler haft sådana enkla inställningar så som att byta från 30-60FPS, stängt av olika funktioner och haft Field Of view-sliders till spel hade jag nog köpt en på direkten för de exklusiva spelen men nu är det tyvärr inte så läget är

vissa har det. men spelen är ju oftast gjorda för den optimala presentationen som de är. att lägga till alternativ hade försämrat denna för vilket alternativ man nu än valde. optimering, det är delvis därför förstaparts konsollspel alltid ser bättre ut än motsvarande på 3grr kraftigare datorhårdvara.

och i MP ser jag bara fördel med att det inte går att ändra nått, eller ivf inte för mycket. jättebra att slippa folk som helt anpassat sina inställningar för sikt och sniping om man själv hellre gått på atmosfär tex. kan knappt föreställa mig vilken irriterande upplevelse TLOU MP hade varit på PC. på PS3 fuskas det iof rätt friskt, men PS4 bör vara säker, ett tag till..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hmm läste din text och håller mångt och mycket med. De senaste veckorna har jag velat fram och tillbaka mellan att skaffa en ps 4 eller skaffa ett nytt grafikkort. Ungefär samma kostnad, ett grafikkort hade gett mig bättre prestanda och grafik framför datorn men kom på igår då jag försökte spela Dragon Age att jag inte riktigt pallar med spel på pc längre.

Visst du får en bättre upplevelse förutsatt att allt fungerar, men väldigt ofta ska det patchas, tweakas, laddas hem optimerade drivare etc. Ja, det är mycket mer strömlinje format nu än det har varit tidigare men det är ändå jobbigt, jag har begränsat med tid att spela och när jag väl ska göra det vill jag lägga tid på spelet, inte sitta och läsa runt på forum i timmar etc, leka runt med olika inställningar för att få det att fungera. Sådant tyckte jag var roligt då jag var yngre, bodde hemma och hade all tid i världen. Nu är det så mycket mer som ska skötas att jag helt enkelt inte känner för det längre.

Nej, i morgon blir det nog en ps 4 + GTA V bundle om jag inte ändrar mig igen....

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hmm läste din text och håller mångt och mycket med. De senaste veckorna har jag velat fram och tillbaka mellan att skaffa en ps 4 eller skaffa ett nytt grafikkort. Ungefär samma kostnad, ett grafikkort hade gett mig bättre prestanda och grafik framför datorn men kom på igår då jag försökte spela Dragon Age att jag inte riktigt pallar med spel på pc längre.

Visst du får en bättre upplevelse förutsatt att allt fungerar, men väldigt ofta ska det patchas, tweakas, laddas hem optimerade drivare etc. Ja, det är mycket mer strömlinje format nu än det har varit tidigare men det är ändå jobbigt, jag har begränsat med tid att spela och när jag väl ska göra det vill jag lägga tid på spelet, inte sitta och läsa runt på forum i timmar etc, leka runt med olika inställningar för att få det att fungera. Sådant tyckte jag var roligt då jag var yngre, bodde hemma och hade all tid i världen. Nu är det så mycket mer som ska skötas att jag helt enkelt inte känner för det längre.

Nej, i morgon blir det nog en ps 4 + GTA V bundle om jag inte ändrar mig igen....

Tro inte att du slipper patcha eller läsa på om buggar på konsol

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Behöver ingen dyr dator för att få konsol prestanda vilket många tror. Saken är att du kan bygga en dator för kanske 5k med samma prestanda som konsolerna för 4k. Konsolerna är billigare för de har massproduktion annars är det ingen magic i dem att de skulle presterar mer för pengarna än motsvarande hårdvara på marknaden. Att företagen skulle sälja konsoler för billigt för att sen tjäna pengar på spelen är lite av en myt.

Saken är många konsolspel körs i 30fps även på next gen. Rätt ofta körs de inte på 1920*1080 heller medan man på PC har 1980*1020 och kanske 60fps som mål/standard.
Annars grafikmässigt ligger konsollerna på ca gtx 750 ti prestanda lr kanske lite högre? Och det är instegskort. Dyrare pc etc strävar väl ofta efter 4k upplösning vilket du kan glömma på next gen och 120 lr 144 fps beroende på skärm. Men klarar du dig med 1920*1080 så kostar det inte mycket mer än en konsol att bygga en dator med samma prestanda.

Datorerna behöver man inte uppgradera lika ofta idag som förr. Min förra dator köpte jag 2008 tror jag. Bytte grafikkortet 2ggr inget mer. I våras 2014 köpte jag nytt mobo, prolle, minnen men behöll grafikkortet från förra. Räknar med att behålla allt jag har i den nya i flera år framöver och kanske byta grafikkortet om ett par år eller när jag känner det behövs.

Sen har jag både konsol och pc. Menar bara att du behöver ingen monsterdator för att få konsol prestanda.

Och varför man skall byta helt förstår jag inte, kör både och :). Multiplayer FPS orkar jag inte med på konsol, så mycket mer action på PC med bättre styrning med tangentbord och mus. Från att kört säg BF eller Titanfall på pc och man sen kör på konsol är som natt och dag. Rena sömnpillret på konsol i jämförelse där alla rör sig ngt långsammare och klumpigare pga handkontrollen. Blir inte de där WOW scenariona av action och grymma moves man upplever på PC.
Sen sätta sig i soffan och köra ingång dark souls/dark souls 2 är överlägset bättre på konsol än PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Håller med PC idag med alla dessa portningar av spel gör att konsol ligger steget före och även grafikmässigt är snarlik PC med dagens prestanda.

Fördelen med konsol tycker jag är att man inte behöver eventuella uppgradering av hårdvara o.s.v. utan spelen är optimerade direkt till dess platform som håller några år utan problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med PC idag med alla dessa portningar av spel gör att konsol ligger steget före och även grafikmässigt är snarlik PC med dagens prestanda.

Fördelen med konsol tycker jag är att man inte behöver eventuella uppgradering av hårdvara o.s.v. utan spelen är optimerade direkt till dess platform som håller några år utan problem.

Portningsbegränsningarna är mindre nu med nextgen då de båda kör pc arkitektur pga att underlätta för utvecklare. Som jag skrev next gen grafiken ligger på ca 750 ti prestanda vilket är insteg på pc. Tror t.ex. BF 4 på konsol körs i high (finns ultra på pc) och 1920*900 istället för 1920*1080 på pc som standard.
På pc kan jag köra bf4 på ultra i 1920*1080 med ett gtx 750 ti dock klarar den inte hålla 60fps (tror konsolerna kör bf4 i 60fps? medan många andra spel körs i bara 30fps vilket jag inte trodde skulel existera på next gen) men det är med ett billigt 750 kort och det är med högre detalj och upplösning än konsol.

Ok, kollat upp BF4 nu. Det körs i 720p! på xbox one och 900 på PS4 och ca high settings. Och kollade lite fps testar på youtube och varken PS4 lr Xbox one klarar hålla 60fps heller. Så stämmer rätt bra grafiken på konsolerna är ca vad ett gtx 750 ti kort levererar. Så är inget spektakulärt rent grafikmässigt. Men helt ok och ger nog en bra spelupplevelse ändå fast är inte så man behöver en pc för 10 000kr för att matcha prestandan.

Men håller med att det blir enklare för speltillverkarna att tweaka in spelen för konsol då det är standardiserad hårdvara och de kan ställa in the sweat spot utan att användaren behöver lägga tid på sådant.
Dock har det kommet rätt bra lösningar till detta på pc med nvidia experience och AMD gaming evolved som optimerar ens spelinställningar beroende på vad för hårdvara man har och det funkar för det mesta rätt bra imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med PC idag med alla dessa portningar av spel gör att konsol ligger steget före och även grafikmässigt är snarlik PC med dagens prestanda.

Fördelen med konsol tycker jag är att man inte behöver eventuella uppgradering av hårdvara o.s.v. utan spelen är optimerade direkt till dess platform som håller några år utan problem.

Fast detta stämmer ju inte alls. Det var korrekt ett par år när PS3 och X360 kom, men knappast längre. Ja, spel kan vara mer optimerade för konsolen, det gör dock inte att spelet går bättre där. Ofta är det långt sämmre prestanda, grafik OCH upplösning på konsolem gämnför mot en PC.

Att det dessutom skulle vara billigare att spela på en konsol är en myt. Med spel som kostar 600-700 Kr styck, eventuella månadsavgifter, dyra tillbehör och så vidare så har du på tre år (Grovt räknat) spenderat lika mycket på konsolen som på en rejäl speldator som kommer att hålla bra mycket längre än så.
Byter man hårdvara "hela tiden" så köper man helt enkelt fel hårdvara.

Att det dessutom skulle vara osocialt med PC spelande över konsolspelande är antingen trollande eller ett dåligt skämt. Jag umgås med mina vänner varje dag i och med PC spelande och VoIP (Typ Mumble). Jag skulle nästan våga påstå att det är "osocialt" att spela konsol i samma soffa som dina kompisar: När de ändå är där, varför inte göra något annat som inte kan göras på avstånd?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fast detta stämmer ju inte alls. Det var korrekt ett par år när PS3 och X360 kom, men knappast längre. Ja, spel kan vara mer optimerade för konsolen, det gör dock inte att spelet går bättre där. Ofta är det långt sämmre prestanda, grafik OCH upplösning på konsolem gämnför mot en PC.

Att det dessutom skulle vara billigare att spela på en konsol är en myt. Med spel som kostar 600-700 Kr styck, eventuella månadsavgifter, dyra tillbehör och så vidare så har du på tre år (Grovt räknat) spenderat lika mycket på konsolen som på en rejäl speldator som kommer att hålla bra mycket längre än så.
Byter man hårdvara "hela tiden" så köper man helt enkelt fel hårdvara.

Att det dessutom skulle vara osocialt med PC spelande över konsolspelande är antingen trollande eller ett dåligt skämt. Jag umgås med mina vänner varje dag i och med PC spelande och VoIP (Typ Mumble). Jag skulle nästan våga påstå att det är "osocialt" att spela konsol i samma soffa som dina kompisar: När de ändå är där, varför inte göra något annat som inte kan göras på avstånd?

Håller med dig i det mesta men inte det i slutet, är rätt soft vara nån polare som sitter o snackar skit, käka pizza och spelar tv spel från soffan :).
Men samtidigt så pratar jag mer med andra spelare, både sådana jag känner och inte känner, då jag spelar på pc än är jag spelar konsol över nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kul att du har hittat tillbaka till spelhobbyn! Men att det skulle vara krångligt att spela på PC vet jag inte om jag hållet med om? Att smälla igång steam, klicka på vilket spel jag vill ha och sen vänta lite medan det laddas ner och installeras av sig själv tycker jag inte är så hemskt. Sen så väljer man någon av auto-settingsen beroende på hårdvara (Low/Medium/High) - wipps så är man igång och spelar. Windows och Antivirusprogrammet uppdaterar sig själv och att kika in på grafikkortstillverkarens hemsida för att eventuellt ladda ner en drivrutin varannan månad är inte så himla jobbigt det heller.

Visst KAN man göra det betydligt mer arbetsamt om man vill in och detaljjustera sin upplevelse i settings samt med diverse moddar etc. Man måste ju inte, det är just den valfriheten om är charmen för mig. Nu är jag visserligen "bara" 26 år, men bekvämlighet väger tungt även för mig

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fast detta stämmer ju inte alls. Det var korrekt ett par år när PS3 och X360 kom, men knappast längre. Ja, spel kan vara mer optimerade för konsolen, det gör dock inte att spelet går bättre där. Ofta är det långt sämmre prestanda, grafik OCH upplösning på konsolem gämnför mot en PC.

Att det dessutom skulle vara billigare att spela på en konsol är en myt. Med spel som kostar 600-700 Kr styck, eventuella månadsavgifter, dyra tillbehör och så vidare så har du på tre år (Grovt räknat) spenderat lika mycket på konsolen som på en rejäl speldator som kommer att hålla bra mycket längre än så.
Byter man hårdvara "hela tiden" så köper man helt enkelt fel hårdvara.

Att det dessutom skulle vara osocialt med PC spelande över konsolspelande är antingen trollande eller ett dåligt skämt. Jag umgås med mina vänner varje dag i och med PC spelande och VoIP (Typ Mumble). Jag skulle nästan våga påstå att det är "osocialt" att spela konsol i samma soffa som dina kompisar: När de ändå är där, varför inte göra något annat som inte kan göras på avstånd?

Man måste ju inte köpa spelen direkt dom kommer ut. Gör man det så är konsolspelen dyrare men det är ju alla spel när dom släpps.
Vänta nån månad så är konsolspelen mycket billigare också, sen kan man ju sälja sina spel sen när man är klar med som så blir det inte lika dyrt. Eller så kan man köpa begagnat också.
Köpte tex både Halo och Forza horizon 2 till xbox one nu under blackfriday för 299:- styck, och dom har inte funnits på marknaden så värst länge.

I övrigt så känner jag också att det blir mer å mer att man spelar på tv-spelet än på datorn.
Va kul att fixa å dona en massa med datorn när man va yngre men nu har man inte alls samma intresse eller tid för den delen.
Är 33 år och har spelat på pc sen 95 men som sagt det blir mer å mer tv-spel nu för tiden. Känner mig mer avslappnad och mindre asocial när man sitter i soffan, vet inte varför men det känns så iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat konsoler för att de är gjorda för just gaming. En dator är så mycket annat, och man kan ofta snöa in på youtube, jobb och allt möjligt i samband med spelsessionerna.

Spelar man på konsol, så spelar man. Och vissa spel som bilspel och fightingspel gör sig så enormt mycket bättre på konsol och hembio. Självklart kan du koppla ratt och hembio till PC med, körde så ett par år, men det ger helt enkelt inte samma gaming-känsla. För mig personligen.

Och att sitta i soffan och spela som en hög potatis, så att man till&med kan pausa och sova lite middag mitt i spelandet, är mycket mer rogivande än att hardcore-sitta i en speciell stol, med ett speciellt tangentbord, kondensatormick, mus, headset blabla 40cm ifrån skärmen.

Kort och gott föredrar jag konsol. Trots detta dabblar jag dagligen med inställningar för grafik osv på min stationära, strobelightar skärmar, köper för dyra grafikkort osv. Mest pga att gamla intressen dör svårt.

Intresset av maskinen i sig själv? Dator, helt klart. Intresse av att spela på maskinen? Konsol.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Begriper inte varför det ska va antingen eller? Att ha bägge ger inte någon större merkostnad. Grejen är att du ganska fort tjänar in pengar på din spelpc med tanke på att du konstant köper spel kanske 200 :- billigare i snitt. Konsoler säljs billigt för att de ska tjäna in pengar på spelen det är så det är upplagt. Är du en casual gamer givetvis e och inte köper för mycket spel så är ju konsoler en mindre kostnad.

Sedan är det ju inte så att man inte kan sitta i en soffa och köra datorspel med ex Xbox 360 gamepad eller sitta i cockpiten/kontorsstol och köra konsollir heller.

Ett annat exempel mus/tangentbord? Det var flera år sedan jag slutade lira med reguljära tangentbord. Började med en Saitek Nostromo N52 gamepad och det tog ju inte länge att inse att varför i helsicke har jag lirat med tangentbord i alla dessa år. Tangentbord är inte designade för gaming men nästan alla använder dem och betalar gärna multum för att få mekaniska brytare dessutom inte något som faktiskt fungerar bättre ergonomiskt eller intuitivt.

Jag har bättre ergonomi på min "dator" setup (cockpit med tangent mus vid sidan om inte framför. Helt avslappnade axlar och racingstolen ger rent av stöd för armarna också med de utbuktande ryggstöden. Givetvis kan jag med fördel dra mina konsoler till den här setupen också när jag inte absolut vill köra plasman då. Jag har LCD på datorsetupen av förklarliga skäl även om jag ogillar den bildtekniken.

Har en skön fåtölj i vardagsrummet så nog fungerar konsollirandet bra också. Jag kan utan rulla ut datorn i vardagsrummet om jag vill det. HDMI som HDMI inget krångel. Finns ingenting som säger att datorspel då kör man kontorsstol, tangentbord och mus för så har det alltid varit och konsolspel kör man i soffan. Jag är 36 år också och kan fortfarande tänka utanför boxen.

Nu så kör jag inte bärbart jag har i studie syfte testat då kopplat till tvn och ja det är ju rätt trist behöva köra med så låga inställningar och det är svårt få bärbara att arbeta tyst när de måste pushas så hårt. Prestandamässigt där så absolut om du inte måste ha mus/tangentbord för de lir du gillar så skulle jag absolut rekommendera en konsol istället. Men kompletteras med fördel med en high end dator. Det är bra stor skillnad ändå frågan är bara hur mycket du bryr dig.

Anledningen jag har mina konsoler är för spelen. Hittar jag spel jag vill köra så köper jag konsolerna som har de spelen. När helst det är multiformat så körs PC om nu inte porten är absolut hemsk usel. Men det mesta brukar rulla bättre än på Xbox 360/PS 3. Wii har ju helt egna spel i regel så det var den första konsolen jag köpte.

Har hittills inte hittat nog med anledning för vare sig PS 4 eller Xbox One eller Wii U. Wii U köper man första dagen jag hör att Endless Ocean 3 släpps

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

PC är överlägsen alla lunchboxar..

Har haft 360 och ps3 men inte gillat det fullt ut..Visst racing spel går bra men fps spel är mus och tangentbord överlägset.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ett annat exempel mus/tangentbord? Det var flera år sedan jag slutade lira med reguljära tangentbord. Började med en Saitek Nostromo N52 gamepad och det tog ju inte länge att inse att varför i helsicke har jag lirat med tangentbord i alla dessa år. Tangentbord är inte designade för gaming men nästan alla använder dem och betalar gärna multum för att få mekaniska brytare dessutom inte något som faktiskt fungerar bättre ergonomiskt eller intuitivt.

Bara för att det inte är designat för att spela betyder det inte att det inte fungerar bra för det Själv gillar jag mus/tangentbord bättre än en gamepad för att det är skönare och fungerar bäst i nästan alla spel (Undantaget är väl bilspel).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Sen är de ocksåså att en dator brukar man eller måste ha nuförtiden. Ska man lägga ut 4k på en dator till film eller bankärenden osv och en konsol för 4k så är man uppe i samma pris som en "monster" Dator.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Sen är de ocksåså att en dator brukar man eller måste ha nuförtiden. Ska man lägga ut 4k på en dator till film eller bankärenden osv och en konsol för 4k så är man uppe i samma pris som en "monster" Dator.

Exakt. Sedan som jag skrev ovan är spel ofta mycket dyrare på konsol, rör sig vanligtvis runt 100-200 Kr dyrare utan reor, och med reor så får man räkna med Humble Bundles och Steam reor på PC platformen gämnfört med 10-20% reorna man kan se på konsolspel i butik.

Nej, ska man absolut spela på TV och med kontroller så skaffa en Ångmaskin

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Behöver ingen dyr dator för att få konsol prestanda vilket många tror. Saken är att du kan bygga en dator för kanske 5k med samma prestanda som konsolerna för 4k. Konsolerna är billigare för de har massproduktion annars är det ingen magic i dem att de skulle presterar mer för pengarna än motsvarande hårdvara på marknaden. Att företagen skulle sälja konsoler för billigt för att sen tjäna pengar på spelen är lite av en myt.

Knappast, en datormotsvarande PS4 i prestanda blir nog mer än 5k löst att bygga själv, och skulle inte ens tro att du (från vanlig butik) får tag på komponenter motsvarande PS4, i uppbyggnad rent trkniskt (inte specs). Och ex PS4 är upobyggd annorlunda mot en "normal" pc och ger därmed en bättre presatanda än att löst sätta ihop mobo, cpu o grafik.

Skrivet av NodCommander:

Att det dessutom skulle vara billigare att spela på en konsol är en myt. Med spel som kostar 600-700 Kr styck, eventuella månadsavgifter, dyra tillbehör och så vidare så har du på tre år (Grovt räknat) spenderat lika mycket på konsolen som på en rejäl speldator som kommer att hålla bra mycket längre än så.
Att det dessutom skulle vara osocialt med PC spelande över konsolspelande är antingen trollande eller ett dåligt skämt.

Fast, konsol är ju inte dyrare än PC. Nya spel på klnsoll ligger på 5-600 kr, till pc oftast runt 400 kr, således skiljer det 1-200 kr max, vilket man oftast får igen vidknbyte av spelen i butik, vilke duknre kan med pc spel. Så konsolspel blir inte dyrare alls, och ev månadskostnad är inget mot vad man får tillbaka i värde, med rätt många spel varje månad, bra rabatter, backup sv dkna sparfiler etc, det det är nnappast en kostnad utan ren "vinst" då de ger ut spel värda flera gånger kostnaden tillbaka.

Och tillbehör till konsol är billigare än till pc, ett tangentbord till pc kan lätt kosta 1-2k för "gaming" medans en kontroll kostar ca 5-600 kr, dvs rätt mycket billigare!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Åter igen går debatten enbart till vad som ger bäst grafik eller kostar minst, och totalt missar ni som sagt va poängen SPEL.

Så vad är billigast och bäst att skaffa? Ja det är varierande beroende på massvis med faktorer och svaret är långt ifrån bara PC utan det beror HELT och hållet på vad man vill få ut av sitt spelande, konsol kan vara otroligt mycket billigare än PC beroende på hur och vad man spelar och PC kan vara enormt mycket billigare än en konsol, Det finns inget rätt svar där utan att beräkna in vad du faktiskt VILL SPELA!

PC är långt ifrån svaret för allt, lika så konsol.

Och vi som faktiskt bryr oss om Spel, låser ändå inte in sig i en enda plattform ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.