Wii U basic eller Premium?

Permalänk
Medlem

Wii U basic eller Premium?

Hej!

Har bestämt mig för att köpa ett wii U samt Mario kart 8. Vad ska jag köpa? Basic, premium, nytt eller begagnat? Hjälp!!

Permalänk
Medlem

Ta en premium. Det finns några praktiska fördelar, större intern lagringskapacitet och laddställ till gamepaden. Visserligen är det inte någon stor lagringskapacitet i premium (32GB), men det räcker iaf till spardata, uppdateringar och lite nedladdade spel. Basic-modellen har bara 8 GB och blir full på en gång.

Om du hittar ett begagnat som ser välvårdat ut till lämpligt pris så är det väl bara att slå till, men det är inte så farligt dyrt nytt heller. Du kan köpa ett Wii U Premium - Mario Kart bundle för ca 2700:- En premium kostar utan något spel (iofs medföljer nintendoland) kostar ca 2700 det med. Att jämföra med ett Basic som kostar ca 1900 plus ett Mario Kart för ca 450, dvs ca 2350:- nytt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det kom ju inte så många spel i början, de börjar först trilla in nu, så jag kan tänka mig att det fortfarande finns en del till salu ett tag till.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

de har fasat ut basic för att prisskillnaden mellan basic och premium växte ihop och den var olönsam att ha kvar överhuvudtaget så premium är väl i princip det ända som finns kvar och välja på

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jodå, det finns allt Basic kvar ute i handeln: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=913552
Fast prisvärt är det inte...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Jag säger också Premium, lättare att få tag på och man kan vänta med att skaffa extern hårddisk ett tag. Som Hurtigbullen skriver ovanför så sparar man nästan inget om man kollar nypriset. Begagnatpriser är värda att hålla ett öga på men man lär nog inte göra några större klipp på exempelvis Tradera. Det var intrycket jag fick när jag tittade runt i början av månaden iallafall.

Såvida man nu inte vill ha en vit då. I japan har de Vita 32GB Premium modeller men de verkar aldrig hitta hit.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jodå, det finns allt Basic kvar ute i handeln: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=913552
Fast prisvärt är det inte...

Utfasad ska den vara men det hindrar inte att ett fåtal butiker har ett par ex kvar de försöker sälja. Listan var längre vid/innan black Friday har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Kanske ett premium begagnat är bäst då?

Tack för alla svar och god jul!

Permalänk
Medlem

Priserna jag såg när jag kollade på begagnade Wii U på Blocket var precis som för datorer, fantasipriser. Folk tror att bara för dom gav 3900:- för Wii U när den kom för två år sen så är 2500:- rimligt nu... Tycker nog inte att du ska ge mer än 1500-2000:- för ett begagnat Wii U Premium med MK8 (beroende på skicket, hur gammalt det är, etc). Tänk såhär, hur mycket billigare än ett nytt ska det vara för att du ska acceptera att inte ha någon garanti, du får ju ett nytt med det spel du vill ha för ca 2700:-

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Priserna jag såg när jag kollade på begagnade Wii U på Blocket var precis som för datorer, fantasipriser. Folk tror att bara för dom gav 3900:- för Wii U när den kom för två år sen så är 2500:- rimligt nu... Tycker nog inte att du ska ge mer än 1500-2000:- för ett begagnat Wii U Premium med MK8 (beroende på skicket, hur gammalt det är, etc). Tänk såhär, hur mycket billigare än ett nytt ska det vara för att du ska acceptera att inte ha någon garanti, du får ju ett nytt med det spel du vill ha för ca 2700:-

Man får nog betala lite mer än så. De har rätt bra andrahandsvärde på Tradera med: http://www.tradera.com/search?categoryId=343394&itemStatus=En...

Permalänk
Medlem

Köpte wii u basic med smash bros för 2195 kr på webhallen. Riktigt nöjd då jag hittade en gammal usb sticka med 16gb som jag använder till.. Blir att köpa en extern hdd sen. Laddställ och extra kontroller ska jag köpa på ebay så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får nog betala lite mer än så. De har rätt bra andrahandsvärde på Tradera med: http://www.tradera.com/search?categoryId=343394&itemStatus=En...

Jo jag är väl medveten om fantasipriserna där, men är det vettigt?

Personligen tänker jag som så att man tar en extra risk med att köpa begagnat jmf med nytt och om jag tar en risk så ska där också finnas en vinstchans för mig. Mao, priset på en begagnad enhet måste ligga signifikant under vad jag kan handla en ny enhet för.
Vissa av dom auktionerna där så tycker jag dom har fått löjligt bra betalt för sakerna, t.ex. 2325 kr + 100 frakt för ett beg. MK8 bundle. För 303 kr mer får man ett sprillans nytt. Fast det är ju klart att det är upp till var och en att avgöra hur mycket man är villig att betala för begagnade saker.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jo jag är väl medveten om fantasipriserna där, men är det vettigt?

Personligen tänker jag som så att man tar en extra risk med att köpa begagnat jmf med nytt och om jag tar en risk så ska där också finnas en vinstchans för mig. Mao, priset på en begagnad enhet måste ligga signifikant under vad jag kan handla en ny enhet för.
Vissa av dom auktionerna där så tycker jag dom har fått löjligt bra betalt för sakerna, t.ex. 2325 kr + 100 frakt för ett beg. MK8 bundle. För 303 kr mer får man ett sprillans nytt. Fast det är ju klart att det är upp till var och en att avgöra hur mycket man är villig att betala för begagnade saker.

Samtidigt är det ju vad de säljs för också. Jag köper personligen aldrig begagnad elektronik såvida det inte är helt slut på produkten i fråga och jag ändå vill ha det. Som du säger tar man en hel del risker med begagnatköp. Bästa är ju också om man faktiskt känner personen man köper av, lättare att ta diverse problem som kan uppstå.

Men jag håller ändå med om att vissa paket sålts lite väl högt, speciellt de med bara ett spel. De större bundlade paketen med flera kontroller och spel ser prisvärdare ut, speciellt mot nypriser. Just nu, så här nära jul, så är det nog klokast att invänta mellandagsreor med. Finns säkert en del som kommer sälja sina inom kort, fler maskiner på marknaden bör ge lite mer konkurrens och priser trots allt.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Man får nog betala lite mer än så. De har rätt bra andrahandsvärde på Tradera med: http://www.tradera.com/search?categoryId=343394&itemStatus=En...

Jag såg precis en annons där på tradera, en helt nytt Wii U Basic utan gamepad...? Och ändå ligger budet på 715 för tillfället och det är 7 dagar kvar, vad jag har sett har de inte börjat sälja gamepad separat än, men kostar inte gamepaden mer än själva konsolen nästan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JellyBird:

Jag såg precis en annons där på tradera, en helt nytt Wii U Basic utan gamepad...? Och ändå ligger budet på 715 för tillfället och det är 7 dagar kvar, vad jag har sett har de inte börjat sälja gamepad separat än, men kostar inte gamepaden mer än själva konsolen nästan?

Den där Wii U'n kommer inte gå att använda pga avsaknaden av Gamepad typ. Gamepad går inte att köpa löst, även om ett par butiker över två år efter har separata Gamepads i sortimentet som aldrig kommer in. Enda sättet att få en Gamepad är vid köp av en Wii U.

Jag vet inte om säljaren tror det går att använda gamepad från denna ihop med den andra Wii U'n eller försöker blåsa folk.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Den där Wii U'n kommer inte gå att använda pga avsaknaden av Gamepad typ. Gamepad går inte att köpa löst, även om ett par butiker över två år efter har separata Gamepads i sortimentet som aldrig kommer in. Enda sättet att få en Gamepad är vid köp av en Wii U.

Jag vet inte om säljaren tror det går att använda gamepad från denna ihop med den andra Wii U'n eller försöker blåsa folk.

Jag tycker inte säljaren gör något fel alls då hon nämner tydligt att den inte tillkommer med, men dock är det fortfarande inte värt priset för gamepaden ska kosta över 1500 separat.. Men det hade varit värt om man ville installera homebrew på den. Och har man redan gamepad så kan man fortfarande få det att funka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JellyBird:

Jag tycker inte säljaren gör något fel alls då hon nämner tydligt att den inte tillkommer med, men dock är det fortfarande inte värt priset för gamepaden ska kosta över 1500 separat.. Men det hade varit värt om man ville installera homebrew på den. Och har man redan gamepad så kan man fortfarande få det att funka.

Konsollen fungerar inte utan Gamepad. Du kan inte köpa den löst.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Konsollen fungerar inte utan Gamepad. Du kan inte köpa den löst.

Nej det vet jag, men jag menade om du redan äger en Wii U med en gamepad, då kan du skifta mellan de två. Jag använder inte ens min gamepad just nu då den är ständigt avstängd, den behövs bara när jag ska in på Miiverse och inställningar, eller om man ska köpa någonting på eShop, men deras senaste uppdatering gjorde att man nu kan gå in på eShop och bläddra igenom med bara pro controller, vilket är skönt.