Ny laddare och batteri till Sony PSP 3006

Permalänk
Medlem

Ny laddare och batteri till Sony PSP 3006

Jag har ett gammalt PSP 3006 som jag aldrig använt.

Batteriet har svält upp så det behöver bytas ut och jag har heller ingen laddare.
Vilka batterier passar egentligen?

Har sett att det finns original batterier på 1200 mAh och att det finns på extended på 3600 mAh, jag antar att det är olika dimensioner på dessa och att det större ej kommer passa utan att man måste byta luckan, eller är det samma? I och med att det finns 3 generationer av PSP (1000, 2000, 3000) med olika varianter t.ex. 3004 och 3006 som jag har så blir jag förvirrad.

Har ni några tips på en Svensk webbutik (eller någon inom EU) som säljer batteri, laddare och eventuellt en batterilucka så skulle jag uppskatta det. Gärna allt från samma ställe så man slipper betala frakt för alla tre. Har googlat men lyckas inte riktigt hitta någonstans som säljer i Sverige och som har i lager.

Och även om ni har några favorit spel att tipsa om!

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Två ställen i Sverige som säljer batterier till PSP:
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batterier/sony-psp...
http://www.batterikungen.se/batteri/mp3-spel-batterier/sony.h... (på en av dessa ingår större lucka och det står vilka det passar till)
Kolla på ditt batteri om det är ett PSP-S110 eller PSP-110!

Är inte helt säker men mAh http://en.wikipedia.org/wiki/Ampere-hour är hur mycket ström batteriet kan hålla, ju mer mAh ju längre batteritid får du. Dock kan det vara så ju mer mAh ju mindre gånger kan du ladda det innan det är slut. MEN som sagt vet ej säkert.

Återkommer om jag hittar en laddare

Edit: Hittade det, är bara att googla på PSP laddare och köp där som känns bäst (en dålig laddare kan förstöra ett batteri snabbare än en bra! dock vet jag inte vad som är bra eller dåligt i detta fallet )

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Två ställen i Sverige som säljer batterier till PSP:
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batterier/sony-psp...
http://www.batterikungen.se/batteri/mp3-spel-batterier/sony.h... (på en av dessa ingår större lucka och det står vilka det passar till)
Kolla på ditt batteri om det är ett PSP-S110 eller PSP-110!

Är inte helt säker men mAh http://en.wikipedia.org/wiki/Ampere-hour är hur mycket ström batteriet kan hålla, ju mer mAh ju längre batteritid får du. Dock kan det vara så ju mer mAh ju mindre gånger kan du ladda det innan det är slut. MEN som sagt vet ej säkert.

Återkommer om jag hittar en laddare

Edit: Hittade det, är bara att googla på PSP laddare och köp där som känns bäst (en dålig laddare kan förstöra ett batteri snabbare än en bra! dock vet jag inte vad som är bra eller dåligt i detta fallet )

Jo det stämmer angående mAh, jag håller på med RC-bilar så jag vet hur det fungerar. Men vad jag läst så är det olika batterier till olika PSP's. Det är det som är så förvirrande, PSP-1000, PSP-2000, PSP-3000. Sen finns det olika versioner av PSP-3000, som mitt som är ett 3006.

Jag antar att S i S110 står för slim? Vilket tydligen är PSP-2000 och PSP-3000 så jag hoppas att det är samma i dessa och kollar efter ett extended batteri.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Skrivet av KennethL:

Jo det stämmer angående mAh, jag håller på med RC-bilar så jag vet hur det fungerar. Men vad jag läst så är det olika batterier till olika PSP's. Det är det som är så förvirrande, PSP-1000, PSP-2000, PSP-3000. Sen finns det olika versioner av PSP-3000, som mitt som är ett 3006.

Jag antar att S i S110 står för slim? Vilket tydligen är PSP-2000 och PSP-3000 så jag hoppas att det är samma i dessa och kollar efter ett extended batteri.

det är samma batteri i slimmodellerna. fat är mycket tjockare så det syns på bilden om det är ett sånt, googla eller wikipedia.

viktigt att notera är att det är väldigt skiftande kvalitet på batterypacks och många billiga, särskilt 3600mah kan tappa eeprom och dö om man överladdar (främst om du har usb charge aktiverat eller använder extern batteristation)
Det går att återställa eeprom om du har cfw och backar den i förväg, eller med lite tur genom att kortsluta batteriet
finns -tror jag -inte längre officiella batterier över 1800mah.

edit
Jag laddar själv mest med en billig multikabel med psp kontakt kopplad till en 5v usb telefonladdare numera. Och det funkar utmärkt på ett par 3600mah som tappat eeprom då jag glömt psp i datorn med usb charge på.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

det är samma batteri i slimmodellerna. fat är mycket tjockare så det syns på bilden om det är ett sånt, googla eller wikipedia.

viktigt att notera är att det är väldigt skiftande kvalitet på batterypacks och många billiga, särskilt 3600mah kan tappa eeprom och dö om man överladdar (främst om du har usb charge aktiverat eller använder extern batteristation)
Det går att återställa eeprom om du har cfw och backar den i förväg, eller med lite tur genom att kortsluta batteriet
finns -tror jag -inte längre officiella batterier över 1800mah.

edit
Jag laddar själv mest med en billig multikabel med psp kontakt kopplad till en 5v usb telefonladdare numera. Och det funkar utmärkt på ett par 3600mah som tappat eeprom då jag glömt psp i datorn med usb charge på.

Jo det är rätt standard att det sägs att batterier har 4000 mAh i kapacitet men i själva verket är det knappt 50% som går i, jag köper alltid batterier från kända märken till mina radiobilar just på grund av detta.

Jag beställer ett batteri på 1200 mAh, är lite tveksam till att det kommer räcka men får i värsta fall köpa ett till senare - så länge som jag kan börja leka med den är jag nöjd. Laddare fanns det på batterikungen också så det får bli därifrån.

Nu måste jag bara hitta ett par spel också!

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt en Psp 3000 med svullet batter för inte så länge sedan, så jag har forskat lite i det.

Den första Psp 1000 har tjockare batterier medan 2000/3000 som även kallas slim har lite tunnare.
Jag köpte ett 2400mah batteri på DX.Com. Jag ska hämta det efter jobbet idag, jag kan återkomma med synpunkter ikväll om du vill.

3006, 3003 osv är olika regioner av samma modell helt enkelt.

Om du googlar psp wiki så hittar du faktisk en wiki-artikel med mycket info som hjälpte mig mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har själv köpt en Psp 3000 med svullet batter för inte så länge sedan, så jag har forskat lite i det.

Den första Psp 1000 har tjockare batterier medan 2000/3000 som även kallas slim har lite tunnare.
Jag köpte ett 2400mah batteri på DX.Com. Jag ska hämta det efter jobbet idag, jag kan återkomma med synpunkter ikväll om du vill.

3006, 3003 osv är olika regioner av samma modell helt enkelt.

Om du googlar psp wiki så hittar du faktisk en wiki-artikel med mycket info som hjälpte mig mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja gör gärna det! Du får också länka till det batteriet och luckan du köpte. Vilken tur att jag glömde plånboken ute i bilen igår så jag inte kunde beställa.

Jaha okej, hade ingen aning om det men bra att få lite klarhet om vad sista siffran betyder.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Ja gör gärna det! Du får också länka till det batteriet och luckan du köpte. Vilken tur att jag glömde plånboken ute i bilen igår så jag inte kunde beställa.

Jaha okej, hade ingen aning om det men bra att få lite klarhet om vad sista siffran betyder.

Artikeln på Wikipedia har som sagt mycket info om bla. modeller, batteri, regionskoder m.m.
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Portable

Jag har en blandning av goda och dåliga nyheter. Jag fick inte med batteriet i försändelsen då den skickades en dag senare. Jag beställde dock ett pandora-batteri också, som tur var går det att använda som vanligt batteri också, det är dock inte lika stort. (Ett pandora-batteri används för att försätta PSP i factory-mode för att un-bricka)

Jag köpte även ett minneskort. Memory Stick Pro Duo som PSP använder kostar dock en förmögenhet, så jag köpte en adapter till Micro SD och det funkar galant. Adaptern har till och med plats för 2 SD kort, så det går att utöka kapaciteten vid ett senare tillfälle om man så önskar.

(öppna bilden i ny flik så ser du bättre, sök på SKU/art-nummer)

Anledningen till så stort minneskort är för att jag kör PRO CFW för att låsa upp PSPet och kör homebrewa/iso.
Jag använde den här guiden, den är inte helt idiotsäker, men jag lyckades iaf. Lyckas du inte så hojta till bara.
http://wololo.net/installing-pro-cfw-on-a-psp-3000-psp-brite/

Spel hämtar jag på Emuparadise. Det går bara att ladda ner en åt gången, men det är mycket snabbare än torrents då många har dött ut.
http://www.emuparadise.me/Sony_PSP_ISOs/44