Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2011-11-15, 06:38 | #1 |
jimihMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jan 2009 |
Kraftfull "allround" SFF/HTPC (ej spel), med hdmi och dvi, och plats för SSD+HDD?
Hej,
Jag har länge funderat på att byta ut min gamla, högljudda och klumpiga stationära arbetshäst mot nått nytt, och har nu börjat snegla mot SFF/HTPC. Jag lockas verkligen av storleken, utseendet och tystheten, då jag vill kunna ha den ståendes brevid TV'n i vardagsrummet. Jag vill kunna använda den som en allrounddator, dvs film (1080, kanske lite film-editering på hobbynivå), musik, surf, office, utveckling (eclipse), vm-ware m.m. Inget spelande, dock. När jag såg Sweclockers artikel om Asrock CoreHT 252B HTPC så såg den först väldigt lockande ut. Den ser bra ut, verkar vara tyst och kraftfull nog för mina behov, samt har plats för en extra disk vilket gör att jag kan sätta in en SSD som huvuddisk och ha den inkluderade hårddisken som nr 2. Dock insåg precis att om jag den kopplad till TV'n via HDMI så måste jag ha huvudskärmen kopplad via VGA vilket känns väldigt trist, och jag lockas inte av tanken på att behöva switcha mellan TV'n och skärmen. Jag vill ha bra digital signal till både skärmen och TV'n samtidigt. Så har någon något förslag på alternativ till denna Asrock CoreHT 252B? Dvs jag vill ha 2 HDMI-utgångar eller 1 HDMI och 1 DVI. Eller allra helst vill jag ha fler utgångar än så, med möjlighet att ha två skärmar över DVI/HDMI plus TV över HDMI, alla aktiva samtidigt, men det vore bara en bonus och är inte viktigt. Vad som är viktigt däremot är bra prestanda (dvs bra CPU och vettigt minne), låg ljudnivå, stöd för två diskar (jag är ej beredd att skippa DVD/BD-enhet), USB 3 och bra utseende. Jag vill helst ha en färdig produkt (dvs ej hop-plock), men är i brist på andra alternativ beredd på att köpa delar om jag slipper montera och testa dom själv, och får en garanti på den sammansatta produkten. Bra vore också om både Linux och Windows stöds ordentligt, då jag eventuellt kommer köra någon Linux-variant på den men kanske som dualboot tillsammans med Windows 7. En bonus vore också en bra fjärrkontroll, men är absolut inget viktigt. Jag har tittat lite på Asrock Vision 3D, men jag är för dålig på att bedömma prestanda utifrån tekniska specifikationer. T.ex så är ASRock Vision 3D 137B intressant prismässigt men är 1 år äldre än CoreHT 252B och har sämre processor och busshastighet. Men vet som sagt inte hur detta skulle påverka mig. ASRock Vision 3D 252B ser mer intressant ut rent specifikationsmässigt, men nu är istället priset lite väl saftigt. Jag tänker mig en budget runt 5000-8000 exkl skärm m.m. /Jimi |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes