Verktyg Visningsval
2012-03-09, 13:02   #1

strokarn

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: jan 2009

Köpråd jobbdator

Har äntligen lyckats övertala chefen att jag behöver en ny dator samt en laptop.

Jobbar mycket med bilder så färgåtergivning är viktigt samt att kunna ha flera program såsom adobe suit (photoshop, in design etc) igång samtidigt. Laptopen är inte lika viktig, mer att den ska vara smidig att ha med sig, lång batteritid och hyffsat bra skärm.

Jag är intresserad av en intel cpu och priset för både desktop och laptop ska ligga på runt 21k utan moms.

Har satt ihop det här paketet på inet vilket ligger runt den gränsen utan moms.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1570765/2012-03-06

Är det något jag bör byta ut?

Det bör tilläggas att jag inte har möjlighet att vänta på ivy bridge processorer eller kepler kort.

Tackar för alla svar!

*edit URL fixad

Senast redigerad av strokarn 2012-03-09 klockan 16:21.
strokarn är inte uppkopplad
2012-03-09, 17:04   #2

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

För att vara ärlig så liknar det där mer en speldator än en arbetsdator...

Vill du få prestanda i PS etc. så gå på en 2600K med HT och välj billigare grafikkort, då dessa inte tillför något nämvärt i dessa program.
Sen beroende på vad du gör, så kan mer RAM vara en tillgång.. 4x4GB kostar inte så där jättemycket.
Dator 1: ASUS Rampage IV GENE - i7 3930K - H100i - 16GB 2133Mhz CL9 Dominator Platinum - Samsung PRO 512GB, 256GB & 128GB SSD - 8TB lagring - ASUS GTX 780 DirectCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D
Bärbar 1: ASUS G75VW / 240GB SSD Bärbar 2: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Ready NAS NV+ v2 8TB
DaBone är uppkopplad nu Folding
2012-03-09, 20:58   #3

strokarn

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: jan 2009

Ja, det kan nog stämma. Har aldrig byggt en dator för jobb tidigare utan enbart för spel.

Att slänga in 8gb ram till kan jag lätt kosta på mig men tjänar jag in några stora pengar på att välja ett billigare grafikkort?

Menar, om den intergrerade grafiken inte är tillräcklig och jag måste köpa till ett extra grafikkort, så kan jag lika gärna slänga in lite extra stålar för ett bättre kort så jag kan lira nått spel när jag sitter och lökar.
strokarn är inte uppkopplad
2012-03-09, 21:08   #4

Monarchy

Medlem

Monarchys avatar

Plats: Umeå

Registrerad: maj 2008

du vill ju inte ha 2 grafikkort iaf, bara mer värme, problem i allmänhet. Om du inte ska ha ett bara för physX möjligtvis.

Ram lär du ju behöva en hel del av om du arbetar proferssionelt. Jag har 12gb och det är på gränsen för hur jag arbetar.

Jag skulle funderat på en sväng på Imac, riktigt prisvärt med bra skärm 27".
2012-03-09, 21:15   #5

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Vad ska du med en zenbook till om jag får fråga? ser inte nyttan i det.
Du har varken plats för saker på den lilla hårddisken, för liten skärm blir jobbigt. och datorn är mer för att ligga i sängen o chilla typ.

en asus/msi 15tum för 6-8k hade varit bättre val.

Känns lite som... "du jag behöver en lambo tjänstebil för att kunna jobba. Sa snickaren Jens. "
adfi är inte uppkopplad
2012-03-09, 21:46   #6

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strokarn Visa inlägg
Ja, det kan nog stämma. Har aldrig byggt en dator för jobb tidigare utan enbart för spel.

Att slänga in 8gb ram till kan jag lätt kosta på mig men tjänar jag in några stora pengar på att välja ett billigare grafikkort?

Menar, om den intergrerade grafiken inte är tillräcklig och jag måste köpa till ett extra grafikkort, så kan jag lika gärna slänga in lite extra stålar för ett bättre kort så jag kan lira nått spel när jag sitter och lökar.
Du behöver inte något dyrt grafikkort för att köra PS, ID etc., såvida du inte har några plugins eller något program som drar nytta av CUDA t.ex..
Redigerar du film med Adobe Priemiere PRO, kan det vara lönsamt att investera i ett bra CUDA-kort exempelvis.
Det som du skriver om räcker med ett för en femhundring.. då kan du t.o.m använda 2 skärmar.

Men om du även ska spela spel på arbetstid, så får du väl lägga pengarna där och få sämre prestanda när du jobbar. Tror dock inte din chef blir så glad på den matten om han får veta det dock..
Dator 1: ASUS Rampage IV GENE - i7 3930K - H100i - 16GB 2133Mhz CL9 Dominator Platinum - Samsung PRO 512GB, 256GB & 128GB SSD - 8TB lagring - ASUS GTX 780 DirectCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D
Bärbar 1: ASUS G75VW / 240GB SSD Bärbar 2: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Ready NAS NV+ v2 8TB
DaBone är uppkopplad nu Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker