Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-03-15, 01:52 | #1 |
OHboy667Medlem Plats: Stockholm Registrerad: jun 2010 |
Uppgraderingsråd för speldator, budget ca 5000 kr
Hej,
För ca 2 år sen sökte jag råd om hårdvara för egenbygge av ny dator här - det var första datorn jag nånsin byggt och jag vet fortfarande inte hur i helskotta jag fick ihop den men på nåt vänster gick det, och forumet var väldigt hjälpsamt! Nu har datorn börjat krångla; i början stängdes den av när jag gjorde något avancerat t ex när jag satte på ett spel. Efter ett tag även ibland när jag kollade på en film t ex. och nu har det blivit så illa att den kraschar spontant utan att jag gör något avancerat. Dessutom är den mycket långsammare nu. Är det möjligt att det finns damm i typ grafikkortet eller att det rör sig om någon överhettning? Om någon har någon aning, gör mig gärna klokare! Jag hade nu ändå tänkt uppgradera min hårdvara, särskilt eftersom även ljudet efter ett otal kraschar har slutat fungera. Om RAM-minnet, nätaggregatet och hårddisken är kompatibla med den nya hårdvaran jag tänkte inhandla, känns det onödigt att spendera pengar på nya av dessa.Eftersom jag är väldigt okunnig vad gäller hårdvara skulle jag uppskatta råd om vilka artiklar som ska inköpas. Jag är som sagt (minst) ute efter nytt grafikkort, processor och moderkort, är villig att lägga runt 5 000 kr. Det jag har för närvarande är: Hårddisk - SAMSUNG HD502HJ ATA Device 500 GB Processor - AMD Phenom(tm) II X4 925 Moderkort - ASRock M3A785GM-LE/128M (4gig RAM) Grafikkort - ATI Radeon HD 5700 Series 1024 MB Nätagget kommer jag inte ihåg för tillfället, men kan ta reda på det om det behövs. Om ytterligare info behövs, hör av er. Skulle uppskatta hjälp som tusan. ![]() MVH Omg667 |
|
|
| 2012-03-15, 02:04 | #2 |
KungfloppenMedlem Plats: Halmstad Registrerad: nov 2011 |
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1596333/2012-03-15
Där har du Moderkort, Processor och RAM-Minnen. Skulle gissa att du skulle kunna spara in 200kr på att köpa det från cdon.com med swec rabbat osv. Angående grafikkort får man nästa kolla runt lite på olika sidor och se om man kan ha turen att hitta något kort för 2000kr, helst som dem har utförsäljning/REA på. EDIT: Sprang på det här kortet på CDON.com http://cdon.se/hemelektronik/asus_ge...d5%29-17380444
| 2012-03-15, 02:21 | #3 |
Tack för snabbt svar =). Ska lätt kolla in grejerna. Skulle förresten gärna med någorlunda hög sannolikhet vilja få bekräftat att problemen med min dator i nuläget beror på fel i moderkort, grafikkort eller processor. Ifall nån har en aning dvs...
|
|
|
| 2012-03-15, 02:36 | #4 |
KungfloppenMedlem Plats: Halmstad Registrerad: nov 2011 |
Citat:
Men i ditt fall skulle jag ändå byta ut komponenterna om du har lite pengar över då det förmodligen skulle ge dig en ordentlig förbättring. Vad har du för något chassi? bra att veta så att moderkortet passar in, samt vore det bra om du kollar upp Watt'en på nätagget så det räcker, 500w räcker gott och väl så länge det är av hyffsad kvalitet.
| 2012-03-15, 02:41 | #5 |
jesusbarnetMedlem Plats: Norrköping Registrerad: feb 2009 |
Citat:
hade datorn varit min hade jag rensat hårdisken och installerat om oset och om det skulle lösa problemen har du en rätt bra dator för spel om du bara köper ett nytt grafikort och det skulle förstås inte skada om man blåste rent den med tyck luft lite då och då sen hade det varit hjälpsant om du kunde ta reda på vad för agg du har och vad dina ram minnen heter
| 2012-03-15, 03:09 | #6 |
Tack för svaren igen
Ok, låter bra att ta det ett steg i taget för att spara lite pengar iofs, om datorn förutom grafikkortet är ok. Den behöver inte kunna maxa de senaste spelen. Det är drygt att jag inte hittar leveransinformationen, använde spec check för att ta reda på hårdvaruinfot men det verkade inte visa allt. Chassit är av typ cooler master, hittar inte exakt vilket det är men det är väldigt likt http://www.legitreviews.com/images/r...rion5angle.jpg förutom den flashiga genomskinliga delen. Vad gäller RAM så har jag två stickor Corsair cmv4gx3m2a1333c9, alltså 2 x 2gb DDR3-minne, vore kanske värt att uppgradera till 8 GB. Nätagget är Fractal Design Integra FD-PSU-INTEGRA-500, alltså 500 W. Har provat dammsugaren, men det känns inte som att den kommer åt ordentligt, ska dock trots risken att sabba allt försöka. Annars tryckluft, har ni alla en sån hemma eller?
|
|
|
| 2012-03-15, 03:27 | #7 |
jesusbarnetMedlem Plats: Norrköping Registrerad: feb 2009 |
Citat:
agget är okej och minnena med, och 4gb räcker fortfarande du kan köpa tryckluft på burk http://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes