Tyst och kraftig dator för arbete och Diablo 3

Permalänk
Medlem

Tyst och kraftig dator för arbete och Diablo 3

Jag är ute efter en tyst dator som ska användas till jobb och Diablo 3. Processorn och hårddisken är det som är viktigast för de program jag använder.
Högst prio av allt är att den är så tyst som möjligt. Jag har ingen aning vad jag behöver för saker för detta men det under är vad jag kommit fram till.

Hårddisk: 2x 120 gb eller 1 på ca 240. Så snabb och stabil som möjligt.
Processor: någon variant av Intel Core i7. Ska ej överklocka men vill ha en snabb processor.
Ram: 8 eller 16 gb. Vet ej om 16 gb behövs men är prisskillnaden ej så stor kan det vara bra
Grafikkort: det grafikkort jag har på min nuvarande dator är fläktlöst så vill jag ha ett så tyst som möjligt. Ska dock kunna spela Diablo 3. Sen har jag 3 skärmar och jag behöver jag en displayport utgång för att driva en 30 tummare i 2560x1600 och 2 24 tummare i 1920x1200. Jag har inget behov av eye infinity, utan spelar jag så gör jag det på 30 tummaren enbart.

Sen vill jag ha ett stilrent chassi, dvdläsare, win 7 och montering.

Jag har inget fast tak för vad det får kosta men det bör helst ej gå över 20 k. Grafikkortet är det jag vill lägga minst på, men det skulle vara kul att veta om det finns ett tyst grafikkort som är lite dyrare som jag kan välja mellan.
Min nuvarande dator hörs extremt lite när jag arbetar och det skulle vara bra om man knappt hörde denna alls. Det är okej om den låter när jag spelar.

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Chassit och grafikkortet är det ända med fläkt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1644773/kossa-mu

Har inte nätagget någon fläkt?

Om du är ute efter extrem CPU kraft borde det här vara något för dig, http://www.inet.se/kundvagn/visa/1645037/2012-03-30 kylaren kan du köra passivt om du inte ska klocka, eller låt dom snurra på ca 5-10%,
Enda jag är orolig för är att du kommer klaga på chassifläktara, inte så jättetysta...
Kan ju köra på något gtx 560ti/560ti 448. Och se om det finns någon asus kylare, feta och tyst, annars finns ju passiv kylning till gkort med. Men inet monterar inte sånt...
Ops... Råkade glömma ram... Blir för dyrt då, men vad ska du göra med datorn? Är det krävande arbete?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Nu har den hybrid PSU som kör utan fläkt upp till 20% eller något sånt (170W), den har också fläkt kontroller för 5,25" drive. Byte också chassi av råd från Failbygge

Citat:

Enda jag är orolig för är att du kommer klaga på chassifläktara, inte så jättetysta...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1645093/kossa-mu

Det finns även helt passiv PSU men då måste grafikkortet nedgraderas till 6850 vilket jag är osäker på för Diablo 3 i 1600p. Men under året kommer det komma många Platinum Agg som är passiva, behöver du inte dator nu och känner att du måste ha det så kan du ju vänta.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Jag roade mig lite med att bygga ihop ett system baserat på X79 och SB-E.

18 838:- hos Alina

Permalänk
Medlem

Jag behöver datorn så fort som möjligt och det som min nuvarande dator inte pallar med är när jag sitter i gruppsamtal i Skype, delar ut skärmen via teamviewer, spelar in allt med Camtasia och sen använder ett krävande statistikprogram som går igenom databaser.

Jag sitter och låter statistikprogrammet gå igenom en databas nu och processoranvändningen liggger på på 99 % och minne på 7.8 gb. Jag har då nu en
Intel Core 2 QUAD Q9300 2.5GHz
8 gb DDR2 ram
Intel 80GB X25-M

I statistikprogrammet kan man välja antal threads och den som snabbast har kunna gå igenom i gruppen jag arbetar med använder en intel core i7 så den dyrare processorn lät riktigt intressant, Intel Core i7 3930K 3.2GHz. Sen kommer jag nog köra på 16 gb i ram ändå.

Får jag ner ljudnivån så känns att nedgradera grafikkortet helt okej då jag spelar så extremt sällan och har inget problem med att använda en lägre upplösning, 24 tummaren eller i värsta fall min macbook pro istället. Samtidigt så vet jag inte riktigt hur stor ljudskillnaden blir med ett passivt PSU. Det hade varit lite kul att testa på att spela då jag har suttit med ett grafikkort för 300 kr på den här datorn hela tiden. Svårt det där.

Chassit var väldigt billigt, går det att få mer ljudisolerande om man lägger till mer pengar där?

Permalänk

Nu har den den häftigaste processorn. Jag kollade fel första gången igen så det går att köra 7870 på den passiva PSU:n. Dock behövdes det en kylare med fläktar men jag valde en tystare variant, alternativt kan man använda Intel's eller Corsair H80 vattenkylning, dock inte lika tysta.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1645125/kossa-mu

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Tackar. Det ser bra ut Om ingen har någon invändning så beställer jag den på söndag kväll.
Jag såg dock att chassit är beställningsvara och att moderkortet kommer in först den 10nde

Permalänk
Medlem

Då vill jag invända. Du ska inte slösa på en Deluxe-version av moderkortet för att snåla med CPU-kylaren som den senaste av gustav901s förslag.

Om ljudnivå verkligen är viktigt för dig så är det de delar som verkligen låter där du ska lägga lite extra kronor för att köpa kvalitetsprylar. För egen del inkluderar det nätagget, CPU-kylaren, grafikkortet (framför allt kyllösningen på den) samt i viss mån chassit.

Därutöver ska du inte ha delar som har småfläktar för t.ex. moderkort eller minnesmoduler.

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Då vill jag invända. Du ska inte slösa på en Deluxe-version av moderkortet för att snåla med CPU-kylaren som den senaste av gustav901s förslag.

Om ljudnivå verkligen är viktigt för dig så är det de delar som verkligen låter där du ska lägga lite extra kronor för att köpa kvalitetsprylar. För egen del inkluderar det nätagget, CPU-kylaren, grafikkortet (framför allt kyllösningen på den) samt i viss mån chassit.

Därutöver ska du inte ha delar som har småfläktar för t.ex. moderkort eller minnesmoduler.

Vad föreslår du istället?

Nätagget är passivt, går inte att få det mycket tystare än så.
CPU-kylaren var den som verkade tystast och fick plats i chassit.
Grafikkortet har Twin Frozer 2 som är en av de tystaste lösningarna som finns.
Chassit är ljuddämpat och han ville inte pilla själv så det blir svårt att få tag på något tystare.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Vad föreslår du istället?

Nätagget är passivt, går inte att få det mycket tystare än så.
CPU-kylaren var den som verkade tystast och fick plats i chassit.
Grafikkortet har Twin Frozer 2 som är en av de tystaste lösningarna som finns.

Välj ett annat chassi som tar en Phantek-kylare. CPU-kylaren är viktigare än chassit.

Det är sant att Twin Frozer 2 är tyst, kanske till och med tystast av 2 slots-lösningarna, men eftersom han inte ska köra fler grafikkort bör han ta en lösning som är en 2.5 slotslösning som är ännu tystare.

När det kommer till kylning (och följdaktligen ljudnivå) är storlek kung. Kan du ta något större, gör det.

Permalänk
Medlem

Ok. Vad för chassi och grafikkort bör jag välja istället då? Det enda chassi jag har erfarenhet av är det jag har nu, Antec p182
Det är inget större problem att gå över budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kossa mu:

Vad för chassi och grafikkort bör jag välja istället då? Det enda chassi jag har erfarenhet av är det jag har nu, Antec p182

Jag hade börjat med CPU-kylaren, t.ex. Thermalright Silver Arrow SB-E

Att sen hitta ett chassi där detta passar är inte det lättaste.... SPCR Editor's Choice kanske?

Silverstone RV-02 är lite billigare men samma layout.

Ett fractal design XL är ännu lite billigare.

Sen börjar det bli det svårt att hitta ännu billigare chassin som är både ljuddämpande och rymmer CPU-kylare på 170mm.

För grafikkort skulle jag köra på Asus-kort med deras DCII-lösning.

Speciallösningar för 680 kommer snart, respektive billigare Nvidiakort byggda på den senaste generationens teknik, men i vänta på dem så är det AMDs kort som gäller för 3 skärmar.

7870 känns bra, 7850 är också helt ok då det drar mindre el -> mindre värme -> lägre ljudnivå.

Ett alternativ är att köpa ett 7850 / 7870 med bra strömförsörjning men inte nödvändigtvis bra fläktar och sedan byta VGA-kylaren till en Arctic Cooling Accelero S1 Plus

Permalänk

Ursäkta, läste tråden och missade det du skrev, (tog bort det)
Men ett R3 chassi låter som det du ska ha eller något annat ljuddämpare chassi, det hjälper inte så mycket men lite ljud tar det bort som tex PSU,CPU och grafikkortets fläktar.
Men då ska du köra på en 3930k.
Såg att du använder väldigt krävande ram grejer, kanske ska skaffa ett moderkort som har 6 eller 8 ramslots? Eller köra på 8gb ram stickor? För framtida grejer kanske? Fast i dagsläget räcker ju 16gb bra. Det är en sak du får bestämma om du tycker det är värt det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1648259/2012-04-01 kanske kan vara något? Kör cpukylaren helt passivt eller nästan helt, sen grafikkortet kommer vara så gott som ljudlöst då du inte spelar, passivt nätagg. Bra ssd och en tyst HDD, vet inte om du behövde montering (annars köper du allt från olika butiker och sparar ca 4000kr) sen kanske du inte behöver det Windows? Skulle ta prof då det är så lite skillnad i pres mellan det och home men du får en hel del sköna grejer:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Såg att du använder väldigt krävande ram grejer, kanske ska skaffa ett moderkort som har 6 eller 8 ramslots? Eller köra på 8gb ram stickor? För framtida grejer kanske? Fast i dagsläget räcker ju 16gb bra. Det är en sak du får bestämma om du tycker det är värt det.

Asus P9X79 DELUXE har Quad channel med 8 slotar.

Skrivet av Failbygge:

... Bra ssd och en tyst HDD

Han behövde bara 240GB lagring vilket gör att det blir mycket tystare att skippa HDD helt.

Skrivet av Failbygge:

... sen kanske du inte behöver det Windows? Skulle ta prof då det är så lite skillnad i pres mellan det och home men du får en hel del sköna grejer:)

Jämför Windows här. Lät som om han bara skulle köra moderna program så han behöver inte XP-mode. Domän lät det inte heller som om han behövde. Dock skulle Professional vara intressant eftersom Home Premium bara har support för 16GB RAM. Professional har support för max för 64-bitar plattformen, 128GB.

N-versionen av Windows är "EU vet inte vad en dator är"-versionen där Windows Media Player inte hänger med. Även om man inte vill använda den så finns det ändå ingen anledning att jaga rätt på en sådan för att inte för WMP.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Asus P9X79 DELUXE har Quad channel med 8 slotar.

Han behövde bara 240GB lagring vilket gör att det blir mycket tystare att skippa HDD helt.

Jämför Windows här. Lät som om han bara skulle köra moderna program så han behöver inte XP-mode. Domän lät det inte heller som om han behövde. Dock skulle Professional vara intressant eftersom Home Premium bara har support för 16GB RAM. Professional har support för max för 64-bitar plattformen, 128GB.

N-versionen av Windows är "EU vet inte vad en dator är"-versionen där Windows Media Player inte hänger med. Även om man inte vill använda den så finns det ändå ingen anledning att jaga rätt på en sådan för att inte för WMP.

Du har rätt med att det asus kortet har 8slots, men frågan är om det är värt några 100kr mer för att ha en "deluxe" modell. Är förstås några smarta funktioner som tex dubbla "nätverksintag" och trådlöstnätverk (som är segt och väldigt dåligt då det alltid är det när det är inbyggt) sen eSata förstås. Men nackdelen är att det inte finns i lager (kommer in snart men men) och sen bara 1års garanti. Skulle antingen ta msi45 kortet eller TUF pga hela 5års garanti! Smarta grejer har det också, den stora nackdelen är den Gryma kylningen på moderkortet, som kommer höja ljudnivån lite... http://www.inet.se/jamfor?compare=1902180&compare=1902145&com...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ok. Jag har inget behov av trådlöst på moderkortet då jag alltid kör med sladd. Sen duger windows home premium för mig då jag starkt tvivlar på att jag behöver mer än 16 gb i ram. En extra hårddisk behövs inte heller då jag kör all media via en annan dator.

Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB DirectCU II grafikkortet funkar dock inte då jag måste ha displayport för 30 tummaren och sen också köra 2 24 tummare. Så ska jag köra på MSI Radeon HD7870 2048MB TWIN FROZR II ändå? Såg att det hade displayport iaf

Gjorde om lite på Failbygges senaste kundvagn. Osäker här då moderkortet om det behövs men hellre ett dyrare än ett där jag måste vänta till den 10nde för att det ska komma in. Senaste datumet här är den 5te vilket känns helt okej.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1651701/2012-04-02

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Du har rätt med att det asus kortet har 8slots, men frågan är om det är värt några 100kr mer för att ha en "deluxe" modell. Är förstås några smarta funktioner som tex dubbla "nätverksintag" och trådlöstnätverk (som är segt och väldigt dåligt då det alltid är det när det är inbyggt) sen eSata förstås. Men nackdelen är att det inte finns i lager (kommer in snart men men) och sen bara 1års garanti. Skulle antingen ta msi45 kortet eller TUF pga hela 5års garanti! Smarta grejer har det också, den stora nackdelen är den Gryma kylningen på moderkortet, som kommer höja ljudnivån lite... http://www.inet.se/jamfor?compare=1902180&compare=1902145&com...

Håller med, kollade inte så mycket på det. Men hade valt bort TUF pga. aktiva kylare, ska man inte klocka så behövs dom inte, men sätter man ett aktivt skydd över så kommer passiva kylningen från andra fläktar bli sämre.
MSI X79A-G45 8D är nog det bästa alternativet.

Nu är den fixad efter vad folk tycker och tänker: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1651703/kossa-mu

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av kossa mu:

... Sen duger windows home premium för mig då jag starkt tvivlar på att jag behöver mer än 16 gb i ram.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1651701/2012-04-02

Jag tror det är värt att ta pengar från moderkortert, skillnanden var stöd för 128GB RAM istället för 64GB RAM i stort sett, och lägga på Professional, det finns plats på moderkortet att lägga till 4slots till vilket gör att du enkelt kan få 32GB i framtiden om du bara vill lägga till.
Kolla min post över den här för den korgen jag tror är bäst.
Det ända du kan kolla på är om du vill ha svart eller "titan" färgat chassi.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

Första gången inet har helt okej priser på det här... Du spara 2500kr på att köpa alla delar från olika ställen (har bara tagit butiker med bra recensioner på prisjakten) det är ganska lite skillnad, (800kr är ju montering också) så blir bra att köra på grejerna på inet!
Lycka till!
En grej, du kanske känner någon student eller så för du kan spara 700-1000kr på det då studenter kan köpa Windows väldigt biligt

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Första gången inet har helt okej priser på det här... Du spara 2500kr på att köpa alla delar från olika ställen (har bara tagit butiker med bra recensioner på prisjakten) det är ganska lite skillnad, (800kr är ju montering också) så blir bra att köra på grejerna på inet!
Lycka till!
En grej, du kanske känner någon student eller så för du kan spara 700-1000kr på det då studenter kan köpa Windows väldigt biligt

Han specifierade att han INTE ville bygga själv.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Han specifierade att han INTE ville bygga själv.

Precis. Men ofta brukar det skilja mer i pris, och då kan man låta någon annan lokal datorfirma bygga ihop allt åt en, men nu när det inte var så jätte stora priskostnader så är det knappt värt det med tid och sånt det tar att beställa saker från olika ställen. Men Windows om han har någon som är student eller kanske kan få det från något företag tar man nog chansen för installera Windows klarar vilken person som helst. Fast skulle vara kul om ägaren av tråden var lite aktiv också.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop en dator för några år sen men nu när jag jobbar väldigt mycket känns det inte värt att lägga ner tiden eller besväret på det.

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden lite ifall det är ok.

Planerar oxå på att bygga en dator som är så tyst som möjligt pga kollar mycket film via den.
Hade tänkt att kunna spela Diablo 3, så min fråga är ifall dom här delarna är overkill?
Hade igentligen tänkt en budget på ca 15000:- men kan gå över det ifall det är värt det

Behöver allt från grunden förutom skärmen då.

Tack på för hand.

Permalänk
Skrivet av dedu87:

Hej, lånar tråden lite ifall det är ok.

Planerar oxå på att bygga en dator som är så tyst som möjligt pga kollar mycket film via den.
Hade tänkt att kunna spela Diablo 3, så min fråga är ifall dom här delarna är overkill?
Hade igentligen tänkt en budget på ca 15000:- men kan gå över det ifall det är värt det

Behöver allt från grunden förutom skärmen då.

Tack på för hand.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1717886/dedu89
15k om du bygger ihop den själv. (Ta bort montering)

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1717886/dedu89
15k om du bygger ihop den själv. (Ta bort montering)

Tack för hjälpen!

Undrar bara ifall det nätagget klara allt det? och varför ni just väljer det grafikkortet, är det för att det är ovanligt tyst?

Permalänk
Skrivet av dedu87:

Tack för hjälpen!

Undrar bara ifall det nätagget klara allt det? och varför ni just väljer det grafikkortet, är det för att det är ovanligt tyst?

400W räcker gått och väll, det är bara titta på vilka anslutningar den har.
Twin Frozer är en bra och tyst kylare, ja. Inte bäst och inte tystast men den kanske är det för att ta upp 2 slotar.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

400W räcker gått och väll, det är bara titta på vilka anslutningar den har.
Twin Frozer är en bra och tyst kylare, ja. Inte bäst och inte tystast men den kanske är det för att ta upp 2 slotar.

Menar bara grafikkortet snor ju ca 200w vid full belastning, sen måste väl det andra minst dra 200w?

Permalänk
Skrivet av dedu87:

Menar bara grafikkortet snor ju ca 200w vid full belastning, sen måste väl det andra minst dra 200w?

Sweclockers förbrukning i deras system innan PSUn

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Precis tom 280W, räcker det med 120w till andra? Får ursäkta men är inte så haj på detta 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av dedu87:

Precis tom 280W, räcker det med 120w till andra? Får ursäkta men är inte så haj på detta 😃

Såg det nu att dom hade hela systemet, men man vet ju inte vad dom har använt.