Ny dator - sista koll innan beställning

Permalänk
Permalänk

Jag måste vara ärlig och säga att jag tycker du har lagt fokus på fel saker och systemet är rätt obalanserat. Först och främst är 750W alldeles för mycket om du ska ha en 560 TI. Då räcker 500w gott och väl. Sedan har du lagt ned 290 spänn på chassit som är ett av de viktigaste delarna. Jag förstår om du ligger på en budget som du inte vill överskrida men om du planerar att ha systemet i några år tycker jag att du ska ha ett balanserat system. Mitt tips är att du ersätter nättagget med något snålare som detta: http://www.webhallen.com/hardvara/134982-ocz_powersupply_modx...
Sedan tycker jag att du lägger pengarna på ett lite bättre chassi som detta: http://www.webhallen.com/hardvara/111649-cooler_master_elite_...

Annars ser systemet bra ut

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jag måste vara ärlig och säga att jag tycker du har lagt fokus på fel saker och systemet är rätt obalanserat. Först och främst är 750W alldeles för mycket om du ska ha en 560 TI. Då räcker 500w gott och väl. Sedan har du lagt ned 290 spänn på chassit som är ett av de viktigaste delarna. Jag förstår om du ligger på en budget som du inte vill överskrida men om du planerar att ha systemet i några år tycker jag att du ska ha ett balanserat system. Mitt tips är att du ersätter nättagget med något snålare som detta: http://www.webhallen.com/hardvara/134982-ocz_powersupply_modx...
Sedan tycker jag att du lägger pengarna på ett lite bättre chassi som detta: http://www.webhallen.com/hardvara/111649-cooler_master_elite_...

Annars ser systemet bra ut

Ok, jag tar det chassit som du valde men istället för ett 500w nätagg så tar jag ett 600w nätagg: https://www.webhallen.com/hardvara/91909-ocz_powersupply_modxstream_600w Då blir det ungefär samma pris som det förra. Låter det bra?

Permalänk
Skrivet av Halezz:

Ok, jag tar det chassit som du valde men istället för ett 500w nätagg så tar jag ett 600w nätagg: https://www.webhallen.com/hardvara/91909-ocz_powersupply_modxstream_600w Då blir det ungefär samma pris som det förra. Låter det bra?

Jaja det låter bra mycket bättre men jag förstår fortfarande inte varför du ska lägga onödiga pengar på 600w när 500w är tillräckligt. Mer en tillräckligt T.O.M. sytemet kommer inte ens att dra 400w. Många nuförtiden tror att det krävs en 700w PSU för allt men det gör det inte. Hoppas du förstår min poäng liksom

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du förstår vad det är The_PC_Gamer försöker säga.

Du väljer ett nätagg som är rejält överdimensionerat för datorn. Möjligtvis behöver du det om du i framtiden vill köra SLI (vilket du iofs inte har sagt att du vill), men om du nu skulle vilja göra det så går inte det eftersom du har valt ett moderkort som bara stödjer Crossfire.

Sen har du lagt massor med pengar på CPUn och snålat på grafikkortet. De flesta spelen i dagsläget flaskar framför allt i grafikkortet först. Särskilt med tanke på att du har valt en skärm med upplösningen 1920x1080 där du kommer att få problem med mängden vram på grafikkortet du valt.

För dig vore det bättre att spara in på CPUn (köp en i3) och lägg de extra pengarna på grafikkortet (AMD-kort om du inte byter moderkort, mindre nätagg om du kör på Nvidia eftersom du inte kan köra SLI på det moderkortet).

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Jag tror inte du förstår vad det är The_PC_Gamer försöker säga.

Du väljer ett nätagg som är rejält överdimensionerat för datorn. Möjligtvis behöver du det om du i framtiden vill köra SLI (vilket du iofs inte har sagt att du vill), men om du nu skulle vilja göra det så går inte det eftersom du har valt ett moderkort som bara stödjer Crossfire.

Sen har du lagt massor med pengar på CPUn och snålat på grafikkortet. De flesta spelen i dagsläget flaskar framför allt i grafikkortet först. Särskilt med tanke på att du har valt en skärm med upplösningen 1920x1080 där du kommer att få problem med mängden vram på grafikkortet du valt.

För dig vore det bättre att spara in på CPUn (köp en i3) och lägg de extra pengarna på grafikkortet (AMD-kort om du inte byter moderkort, mindre nätagg om du kör på Nvidia eftersom du inte kan köra SLI på det moderkortet).

Jo det är precis vad jag menar. däremot så håller jag inte med om att han ska byta ut CPU då jag anser att I5 2500K passar perfekt till en speldator i mellanklass och även om han kanske inte få bottleneck med en I3 är en quad core CPU standard för en speldator. Grafikortet är det inte heller fel på vi vet ju inte direkt vilka krav Halezz har på grafik osv. Att han skulle få problem med Vram i 1920x1080 vet jag inte vart du har fått ifrån. 1GB räcker gott och väl.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jo det är precis vad jag menar. däremot så håller jag inte med om att han ska byta ut CPU då jag anser att I5 2500K passar perfekt till en speldator i mellanklass och även om han kanske inte få bottleneck med en I3 är en quad core CPU standard för en speldator.

Om det rymdes i budgeten skulle jag också rekommendera en i5 2500k, men nu gör det inte det såvida han inte drar ner för mycket på grafikkortet vilket jag anser vara en felprioritering. Dessutom bör man ha utrymme för en vettig CPU-kylare för en i5 2500k. Har du någonsin provat att överklocka en i5 2500k med stockkylaren? Hur gick det för dig och vad blev ljudnivån?

Skrivet av The_PC_Gamer:

Grafikortet är det inte heller fel på vi vet ju inte direkt vilka krav Halezz har på grafik osv. Att han skulle få problem med Vram i 1920x1080 vet jag inte vart du har fått ifrån. 1GB räcker gott och väl.

För att citera Anandtech

Citat:

More importantly however, it’s the first test in our suite where even the 1.25GB of VRAM on the GTX 570 isn’t enough. One of AMD’s planks for marketing the 7800 series will be that they have 2GB of VRAM versus 1.25GB on the GTX 570 or 1GB on the GTX 560 Ti, and this is a showcase of that difference. Shogun 2 knows how much VRAM it needs for any given setting configuration and won’t run on cards that don’t meet the requirements – as a result the GTX 570 and GTX 560 Ti can’t even compete at 2560. This is admittedly a higher resolution than most of the cards were designed for, but it showcases the importance of moving beyond 1GB of VRAM going forward. Between Shogun, BF3, and Skyrim, we’re seeing modern games that need 1.5GB of VRAM or more to fully spread their wings.

Att byta ner sig till en i3 2120 sparar ungefär 600kr vilket isf skulle ge en grafikkortsbudget på 2500kr. För 2300kr kan han få ett 7850.

Alltså blir frågan, i5 + 560 ti eller i3 + 7850.

Prestandaskillnaden mellan i3 och i5

Prestandaskillnaden mellan 560 ti och 7850 i Skyrim. Titta på den grafen för 1920x1200. Sen finns det grafer där 560 ti ligger före, BF3 t.ex.

Sen är priset för att byta ut en i3 mot en Ivy Bridge, låt oss säga 2000kr. Att köpa ett nytt grafikkort kostar, ja, vad skulle du föreslå att han uppgraderade till senare isf? Vilket av dem två är billigare att uppgradera om det ena eller det andra skulle vara flaskhals?

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Om det rymdes i budgeten skulle jag också rekommendera en i5 2500k, men nu gör det inte det såvida han inte drar ner för mycket på grafikkortet vilket jag anser vara en felprioritering. Dessutom bör man ha utrymme för en vettig CPU-kylare för en i5 2500k. Har du någonsin provat att överklocka en i5 2500k med stockkylaren? Hur gick det för dig och vad blev ljudnivån?

För att citera Anandtech

Att byta ner sig till en i3 2120 sparar ungefär 600kr vilket isf skulle ge en grafikkortsbudget på 2500kr. För 2300kr kan han få ett 7850.

Alltså blir frågan, i5 + 560 ti eller i3 + 7850.

Prestandaskillnaden mellan i3 och i5

Prestandaskillnaden mellan 560 ti och 7850 i Skyrim. Titta på den grafen för 1920x1200. Sen finns det grafer där 560 ti ligger före, BF3 t.ex.

Sen är priset för att byta ut en i3 mot en Ivy Bridge, låt oss säga 2000kr. Att köpa ett nytt grafikkort kostar, ja, vad skulle du föreslå att han uppgraderade till senare isf? Vilket av dem två är billigare att uppgradera om det ena eller det andra skulle vara flaskhals?

Du kan fråga vilken kunnig person som helst och tro mig alla skulle säga att en I3 processor i kombination med ett 7850 är obalanserat. Du säger att han satsat för mycket pengar på CPU och ska istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Jag säger att för att ha en balanserad speldator i dagsläget krävs minst en quad core CPU. Självklart är 2gb Vram bättre än 1GB Vram och det ger även bättre prestanda men det kostar också mer. Jag väljer i5 + 560 ti

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

köp http://www.webhallen.com/hardvara/145357-zotac_geforce_gtx_56... samma pris som det du valt men mycket bättre prestanda

Edit: såg att det kostade 40kr mer men det är lätt värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Du kan fråga vilken kunnig person som helst och tro mig alla skulle säga att en I3 processor i kombination med ett 7850 är obalanserat. Du säger att han satsat för mycket pengar på CPU och ska istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Jag säger att för att ha en balanserad speldator i dagsläget krävs minst en quad core CPU.

När du spelar, och detta förutsätter att det är spel som gäller primärt, i en upplösning som är hans skärms native resolution, dvs 1920x1080, så är grafikkortet viktigare än CPUn för det mesta.

Eftersom du gillar påståenden, men inte grafer och tester, så kan vi väl titta på ett test som kommer ganska nära.

Citat:

Although we know how important a graphics card is for pushing high detail settings at native resolutions, we don't want to undermine the role a capable processor plays in games. The wrong CPU can artificially limit performance at low resolutions, and hold us back from seeing a GPU's maximum potential.

Vilket för mig tillbaka till min andra punkt, uppgraderingsmöjligheterna. Det är betydligt billigare, förutsatt att ett korrekt moderkort köpes, att byta upp sig senare till en Ivy Bridge än det är att byta upp sig till ett nytt top of the line grafikkort.

Det vore jättebra om det fanns en budget för allt, men nu gör det inte det och i valet mellan CPU och grafikkort i 1920x1080 är grafikkortet viktigare, förutsatt att det är spel han/hon (hen?) vill hålla på med. Dyker TS upp och deklarerar att det är något annat datorn primärt ska användas till så får man givetvis se över sina rekommendationer.

Skulle jag rekommendera kombinationen i3 + 7850 om det är film och musik datorn ska användas till? Svar: Nej.

Rent allmänt skulle jag helst vilja se att budgeten växte med typ 900kr (minus vad ett mer anpassat nätagget skulle spara) om det är möjligt så att det går att infoga en i5 2500k samt en CPU-kylare för att undvika att antingen CPU eller grafikkortet begränsar systemet mer än nödvändigt.

Vi är bokstavligt talat typ 500kr högre budget ifrån varandra för att slippa käbbla om det är på grafikkortet eller CPUn han bör spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jaja det låter bra mycket bättre men jag förstår fortfarande inte varför du ska lägga onödiga pengar på 600w när 500w är tillräckligt. Mer en tillräckligt T.O.M. sytemet kommer inte ens att dra 400w. Många nuförtiden tror att det krävs en 700w PSU för allt men det gör det inte. Hoppas du förstår min poäng liksom

Det jag tänkte var att om jag vill uppgradera till t.ex. ett gtx 580 utan att behöva byta nätagg så behöver jag 600w. Och det kostar bara 100kr extra, medans det kommer kosta 600kr om jag behöver byta nätagg.

Permalänk
Skrivet av Halezz:

Det jag tänkte var att om jag vill uppgradera till t.ex. ett gtx 580 utan att behöva byta nätagg så behöver jag 600w. Och det kostar bara 100kr extra, medans det kommer kosta 600kr om jag behöver byta nätagg.

Först vill jag bbara säga att gtx 580 har slutat produceras så om du i framtiden tänkte skaffa det så blir det begangnat. Däremot kan du ju alltid lägga in ett till 560 TI och köra SLI. Men om priskillnaden är minimal spelar det inte så stor roll. kör på det

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halezz:

Det jag tänkte var att om jag vill uppgradera till t.ex. ett gtx 580 utan att behöva byta nätagg så behöver jag 600w. Och det kostar bara 100kr extra, medans det kommer kosta 600kr om jag behöver byta nätagg.

Aldrig fel med lite extra marginal på nätaggregatet om det inte kostar betydligt mer, så köp ett på 600-650W. Köp inte en i3 processor utan ta en i5 2500K kombinerat med ett lite "sämre" grafikkort. Dock är ett 560Ti (448) inget dåligt kort direkt och räcker till för de spel som finns på marknaden idag. Det är mycket bättre att sitta på en i5 processor om några år då du ska uppgradera grafikkortet. Ännu aningen bättre det att vänta på Ivy Bridge 3570K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Aldrig fel med lite extra marginal på nätaggregatet om det inte kostar betydligt mer, så köp ett på 600-650W. Köp inte en i3 processor utan ta en i5 2500K kombinerat med ett lite "sämre" grafikkort. Dock är ett 560Ti (448) inget dåligt kort direkt och räcker till för de spel som finns på marknaden idag. Det är mycket bättre att sitta på en i5 processor om några år då du ska uppgradera grafikkortet. Ännu aningen bättre det att vänta på Ivy Bridge 3570K.

Änligen någon som håller med mig Att stoppa in en I3 CPU i en speldator är i dagsläget en dålig proritering. Nu när de nya grafikkorten har kommit har ju förra serien gått ner i pris så 560 TI är perfekt i prisklassen. Skulle inte skada att vänta in IVY bridge och antingen köpa det eller köpa Sandy bridge eftersom att de förmodligen går ner i pris i samband med lanseringen av IVY bridge.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Däremot kan du ju alltid lägga in ett till 560 TI [448] och köra SLI.

Att den kombinationen av produkter och det rådet inte går ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Att den kombinationen av produkter och det rådet inte går ihop.

Vad jag har sett så verkar de flesta moderkort med stöd för SLI kosta runt 1500 kr. Och 600 kr extra känns inte riktigt värt det när jag kanske inte ens kommer köra med 2 grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vi är tillbaka på ett 7850?

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Att den kombinationen av produkter och det rådet inte går ihop.

Oj glömde helt att moderkortet bara stöder CF, my bad.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Vi är tillbaka på ett 7850?

Är det bättre att köpa samma komponenter på cdon fast byta ut 560ti 448 mot ett 7850?

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7850_2gb_ddr5_...

Det blir 7893 kr med sweclockers rabattkod(inklusive frakt)

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker det.

Dels har du kvar möjligheten att köra flera grafikkort i framtiden om du skulle vilja det, dels har du vram så det räcker (och blir över lite, iaf såhär långt) för den upplösning din skärm har.

Kan du klämma in en CPU-kylare också (och byta ut dina höga minnen mot några som är lowprofile) så blir du nog ännu gladare eftersom du då faktiskt kan överklocka din CPU på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Ja, jag tycker det.

Dels har du kvar möjligheten att köra flera grafikkort i framtiden om du skulle vilja det, dels har du vram så det räcker (och blir över lite, iaf såhär långt) för den upplösning din skärm har.

Kan du klämma in en CPU-kylare också (och byta ut dina höga minnen mot några som är lowprofile) så blir du nog ännu gladare eftersom du då faktiskt kan överklocka din CPU på ett vettigt sätt.

Varför behöver man low profile minnen?

Permalänk
Medlem

Annars kan följande hända när man köper CPU-kylare

Permalänk
Medlem

Okej, har du något tips på en billig cpu kylare?

Permalänk
Medlem

Jag gillar.

http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_hyper_212_evo_-_cp...

Tror den finns på webhallen också.

Viktigt bara att du inte tar en som är högre än 163mm (angiven max höjd för chassit) samt så stora fläktar som möjligt, 120mm bör vara minimum men kan klämma in ännu större så är det ännu bättre.

Permalänk
Permalänk
Medlem

21.5" skärm är väldigt liten.

Tycker du borde sikta på en skärm ur nästa kategori
http://cdon.se/hemelektronik/bildsk%C3%A4rmar/bildsk%C3%A4rm_...

Skippa CPU-kylaren, ta lite billigare minnen, ett billigare och lite svagare nätagg samt byt till ett matx moderkort som är billigare och lägg de extra pengarna på en aningen större och bättre skärm.

Permalänk

Satsa på denna kylare istället: http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Alltså, har någon frågat om han ens kommer överklocka? Om svaret är nej kan han ju skippa hela kylarbiten.

Jag tycker fortfarande att i5 är onödigt, i3 räcker för en spelrigg om ekonomin är stram, och då refererar jag till både Toms Hardware och Anandtech.

Nätagg tycker jag också att 600w är onödigt. Köp hellre färre watt men 80+ cert. Spar el, inte lika varm, billigare. Redan 500w är mycket marginal. Kommande generationer kommer ju dessutom dra mindre el, tänk på det.

OCZ ZS Series 550 W hos Dustinhome

2gb Vram på 7850 är ett bra val om det är hög upplösning som gäller.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Alltså, har någon frågat om han ens kommer överklocka? Om svaret är nej kan han ju skippa hela kylarbiten.

Med tanke på att han valt, själv, från början, z68 + 2500k kombinationen känns det rätt givet att han vill det.

Sen är frågan om det ryms inom budgeten.