Citat:
Ursprungligen inskrivet av
The_PC_Gamer
Du kan fråga vilken kunnig person som helst och tro mig alla skulle säga att en I3 processor i kombination med ett 7850 är obalanserat. Du säger att han satsat för mycket pengar på CPU och ska istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Jag säger att för att ha en balanserad speldator i dagsläget krävs minst en quad core CPU.
När du spelar, och detta förutsätter att det är spel som gäller primärt, i en upplösning som är hans skärms native resolution, dvs 1920x1080, så är grafikkortet viktigare än CPUn för det mesta.
Eftersom du gillar påståenden, men inte grafer och tester, så kan vi väl titta på ett
test som kommer ganska nära.
Citat:
Although we know how important a graphics card is for pushing high detail settings at native resolutions, we don't want to undermine the role a capable processor plays in games. The wrong CPU can artificially limit performance at low resolutions, and hold us back from seeing a GPU's maximum potential.
Vilket för mig tillbaka till min andra punkt, uppgraderingsmöjligheterna. Det är betydligt billigare, förutsatt att ett korrekt moderkort köpes, att byta upp sig senare till en Ivy Bridge än det är att byta upp sig till ett nytt top of the line grafikkort.
Det vore jättebra om det fanns en budget för allt, men nu gör det inte det och i valet mellan CPU och grafikkort i 1920x1080 är grafikkortet viktigare, förutsatt att det är spel han/hon (hen?) vill hålla på med. Dyker TS upp och deklarerar att det är något annat datorn primärt ska användas till så får man givetvis se över sina rekommendationer.
Skulle jag rekommendera kombinationen i3 + 7850 om det är film och musik datorn ska användas till? Svar: Nej.
Rent allmänt skulle jag helst vilja se att budgeten växte med typ 900kr (minus vad ett mer
anpassat nätagget skulle spara) om det är möjligt så att det går att infoga en i5 2500k samt en CPU-kylare för att undvika att antingen CPU eller grafikkortet begränsar systemet mer än nödvändigt.
Vi är bokstavligt talat typ 500kr högre budget ifrån varandra för att slippa käbbla om det är på grafikkortet eller CPUn han bör spara.