|
Begränsad budget: vad satsa på inför uppgradering?
Hej!
Min nuvarnade dator börjar bli lite till åren (inköpt och hopplockad 2007) och börjar få problem att driva nyare spel. Jag vill hemskt gärna kunna spela BF3, Shogun 2, Biablo III och diverse flygsims på relativt höga inställningar och, framför allt, med hög FPS.
Spec:
CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+
Motherboard: MSI MS-7369 Neo V3
HDD: 300GB Samsung (osäker på modell)
GPU: GeForce 8500 GT 256MB
RAM: 2x 1024MB
PSU: NorthQ 400W
Min fundering är huruvida det är värt och vettigt att köpa ett nytt, relativt modernt, grafikkort och lägga på 2GB RAM (Samtidigt måste jag förmodligen köpa ett nytt nätagg)? Kommer detta att ge mig en ordentlig 'boost'? Kommer det att fungerar, eller blir systemets ålder i övrigt en för trång flaskhals att ta sig igenom?
PSU:n samt grafikkortet kommer jag ju att kunna föra över till ett eventuellt nybygge/helrenovering framöver (RAM-minnena får väl säljas eller ligga o damma dock, eftersom de är DDR2) så då kanske det är en okej investering att göra redan nu?
Jag pluggar för tillfället och sitter alltså inte på några stora förmögenheter. Kan nog lägga ~2-2.5k.
Är det en vettig lösning att göra en sådan "intervalluppgradering" eller bör jag spara ihop 8-10k och bygga en helt ny PC?
Tack på förhand!
|