Permalänk

Speldator runt 12k typ

Tjo gott folk. Tänkte be om hjälp med vad som kan vara lämpligt till ny dator efter min egna lilla önskelista i huvudet
12k e ungefär vad jag siktar på, hamnar det en tusen eller två över så e det fine.

Jag hade tänkt mig något i stil med:

Ivy bridge cpu (3570?)
SSD 120gb - folk rekommenderar rätt olika här på forumet vad jag sett
8-16gb ram (vad som e lönt egentligen... ram e ju billigt oxå numera)
gpu 680GTX - (gärna ett hdmi uttag till TVn )
Lagrings hd 1-2tb
Power supply <- ingen aning hur mkt kräm det kommer behövas hur räknar man på sånt?
Chassi - som man får plats med saker i, gärna lagom med plats för fler framtida hds, utseende mindre viktigt
oxå ett MB, antar man borde satsa på en Z77 elr vad det nu heter men inte insatt alls
dvdläsare - något billigt som funkar typ

Datorn kommer vara framförallt en speldator
Jag kommer INTE överklocka systemet då jag aldrig satt mig in i den världen och jag kommer inte göra det nu heller vad jag vet :p. Det kanske kan vara lönt o fixa nån schysst kylare till CPU'n också.

Juste jag behöver inte OS/skärm/mus/tangbord och jag bygger "själv"

Hoppas någon har lust o hjälpa lite på traven o välja delar

*editade topic för större pris intervall* för att önskelistan ska få plats for sure

Permalänk
Medlem

Det verkar som du vet vad du vill ha men jag tror det kommer att kosta mer än 12k om du ska få med allt. Ett råd är att handla på CDON, dom har bra priser + att du får 5% rabatt med koden SWEC1204 april månad ut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Mjo det blir nog lite mer än 12k, men så länge det int stiger över 15k e det lugnt egentligen. Bara ett någorlunda riktmärke så att säga. GPU'n e ju dyr i sig och blir ju iaf 1/3 av dator kostanden. Sen e frågan egentligen om det e värt o lägga så mkt på GPU eller det e bättre o gå ner ett steg i klass, o kunna köpa ett nytt grafikkort om säg 1½ år, frågan e dock hur övriga delar kommer hålla sig då. Spekulera ftw!
Problemet e för mig att jag int vet vilka delar som e värda sitt pris riktigt

Min nuvarande dator e en Q9450, radeon5700, 4gb ram och vanlig 7200 rpm hd. Sambon kommer få ta över denna datorn efter lite ominstalltioner o grejs

Permalänk

Hoj på dig

När jag bad om köpråd till dator så har jag fått denna som response (http://www.inet.se/kundvagn/visa/1681898/2012-04-12), har också budget på ~12k
Den skulle typ kunna maxa alla spel på marknaden just nu och även skulle den hålla 4-5 år på typ ultra/high

Vet inte om det hjälpte dig något, men alla som kan mycket om hårdvara etc får gärna kommentera om den jag länka kommer vara så bra etc.
Just nu sparar jag till den men kommer att göra en egen tråd senare när jag får ihop pengar till en ny. (srry att jag lånade tråden lite)

Permalänk

Hm suttit o titta på en rig med en i7 3820 med vattenkylning o stuff. e det värt det över en ivy bridge elr en i5a 2500? kanske ger sig in i överclocks livet ändå o.o

Permalänk
Medlem

Det jag kan hjälpa dig med är ramen. 8gb räcker i de flesta fallen så 16 är nog lite overkill.