Verktyg Visningsval
2012-04-30, 16:31   #1

HVincent

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: okt 2009

Långlivad speldator m. skärm, ~15k, åsikter??

Prio är spel. surfa, kolla film å spela mp3 brukar lösa sig.
har aldrig överklockat men om det förlänger livslängden så får gärna möjligheten finnas,

Jag har chassi (antec P182), SATA hårddiskar nog för filer, och dvd.
(har också nätagg corsair 520w, men det räcker väll inte till en ny dator?)

påbörjat en lista här , vad tycks ?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2102154&view=m

moderbord, Asus Sabertooth Z77, tog från någons lista, är det bra?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005

Processor Intel Core i5 2500K
(värt att skaffa IB i stället?)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

CPU-kylare, ingen aning vad som är bra här.. tips tack!

GFX Asus GeForce GTX680-DC2T-2GD5 2GB
overkill ? är rätt dyrt..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219711

SSD, Intel 330 Series 2.5" SSD 180GB
vad är skillnaden mellan intel 330 och 520-serierna ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196156

Fläktar (har 3st i chassit nu, ska finnas plats för 5 , vet inte vad som behövs/är bäst

Vätskekylning Antec Kühler H2O 620. värt det? tyst burk är ju alltid trevligt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Om budgeten måste upp nånn lapp för nått värt är det ok, prisvärt gillar jag dock så 40% dyrare för 10% bättre känns sådär. Blire billigare kan jag tänka mig uppgradera nått om ett par år.

tacksam för alla tips!

Vincent
HVincent är inte uppkopplad
2012-05-02, 07:53   #2

anders.sjoberg

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: nov 2011

Jag tycker du borde köra en i7 3820 istället för i5:an. I alla fall en i7 2600 för annars flaskar det nog med grafikkortet
anders.sjoberg är inte uppkopplad
2012-05-02, 08:12   #3

Aqualize

Hedersmedlem

Aqualizes avatar

Plats: Märsta

Registrerad: jan 2002

För den här prisklassen ser jag absolut ingen anledning att ta socket 2011 med 3820.
Nya ivy bridge verkar väl ha svårare att klocka högt men samtidigt lite mer effektiv.
Men de här processorerna, speciellt överklockade har inte så svårt att hålla grafikkortet igång.
Jag har suttit här i några dagar och rekommenderat i5 i3570k för att priset ligger ca 900 kr under i7 3770k.
För du kommer behöva spara på något för att köpa dig RAM som du verkar ha glömt. Ska den kallas långlivad dator så slår du till på 16 GiB, vilket kostar dig runt 1000 kr.
2012-05-02, 08:32   #4

Zorgie

Medlem

Registrerad: feb 2012

IB är nog ett bättre val än SB, så i5-3570k där. Den presterar bättre i samma frekvens, drar mindre ström (hjälper om du vill ha kvar ditt nätagg) och klockar lika bra upp till ~4.6ghz, vilket är tillräckligt högt för de allra flesta.

Bra moderkort, själv kör jag på Maximus Gene V och älskar det, men har hört mycket gott om sabertooth. Kan vara bra att kolla vilka features du vill ha (t.ex. så kommer Maximus med mycket bra ljudkort, det du valt med extra kylning).

GTX 680 är värstingkortet, jag skulle försöka få tag på ett så billigt som möjligt, dvs inte nödvändigtvis ASUS, om du ska köpa ett sådant. Annars kommer 670 snart ut, som är lillebror. För 680 så är EVGA billiga och har riktigt bra garantivillkor, grymt om du hittar ett sådant.

Intels 330 är en billigare serie än 520, och presterar inte lika bra. Skillnaderna från en mekanisk hårddisk är dock så enorma med båda, så mellan de två märker man nog ingen större skillnad, och då kan det extra utrymmet du får av den billiga vara mer värt. Intel har bra rykte, de skall vara stabila. Bra val enligt mig.

Fläktarna räcker nog så länge.

Kuhler 620 är ett bra och billigt alternativ till andra vätskelösningar, och jag ser egentligen ingen anledning att smälla på med något mer. Jag har den, och en varm dag kyler den min processor till vettiga temps i 4.8ghz, vilket enligt mig är bra för en tyst kylare för 450kr. Däremot kan du vilja byta ut radiatorfläkten om du vill ha den riktigt tyst.

Nätagget räcker, så länge du inte klockar grafikkortet mycket eller kör två kort. Speciellt om du kör Ivy Bridge, som är strömsnålare än Sandy.
2012-05-02, 10:53   #5

HVincent

Medlem

Hej och tack för svaren!
jag uppdaterade listan i går, ser nu ut så här: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2102154&view=m (och kostar 15 500 på dustin)
IB i5
bytte vätskekylningen mot en Noctua NH-U12P, (enl. kompis behöver jag vätskekylning till gfx också om det ska vara värt de)
Dell UltraSharp skärm, billigare och med IPS-panel (visserligen 8ms men jag blir nog aldrig världsmästerae på Q3 iaf...)
+ lagt till Corsair 16GB 1600MZH CL9 RAM som jag mycket riktigt hade glömt!

Funderade länge om jag skulle köpa ett Geforce 580 från Gigabyte ist å spara några slantar, vad säger ni? jättestor skillnad?

Senast redigerad av HVincent 2012-05-02 klockan 11:42.
2012-05-02, 12:09   #6

Zorgie

Medlem

Registrerad: feb 2012

Ser bra ut i stort! Några synpunkter:

Vattenkylning funkar utmärkt på bara CPUn. Bidrar till kallare chassitemp om du har utblås vid radiatorn, håller låg ljudnivå, ger effektiv kylning med mycket utrymme i chassit. Jag kör Kuhler 620 på CPU, 680 referens som grafikkort, och har inga problem med ljudnivån när jag kör grafikkortet oklockat, fläkten kör riktigt tyst då. Med andra kort kan du få ner ljudnivån bra med en fin eftermarknadskylare. Upp till dig hur du väljer!

Om du inte kommer göra något väldigt minneskrävande räcker 8GB RAM gott och väl. Jag skulle nog hellre valt 8GB-minnen som är högre klockade, då det i dagsläget ger mer prestanda än större utrymme. Behöver du då expandera kan du köpa fler likadana, så kommer du kunna ha 16GB med 1800/2133MHz. Väljer du 16GB långsamma nu kommer du behöva byta alla för att uppgradera dig.

Grafikkortet är helt upp till dig. 580 är ju rätt energislukande, så väljer du det kortet kommer du behöva nytt agg. Kör du på 680 eller något annat energisnålare kan du ju behålla ditt nätagg och spara en rejäl slant där!
2012-05-02, 13:00   #7

Chourou

Medlem

Plats: Småland

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HVincent Visa inlägg
bytte vätskekylningen mot en Noctua NH-U12P, (enl. kompis behöver jag vätskekylning till gfx också om det ska vara värt de)
Ja men grejen är att Antec Kuhler är slutna vattenkylningar. Låt mig visa http://www.youtube.com/watch?v=zpJ0nrgcV-c
Sen om den är bättre än Noctua vet jag inte. Blir för dig och googla tester om är intresserad av Kuhler
Chourou är inte uppkopplad
2012-05-02, 13:20   #8

Notevenmad

Medlem

Notevenmads avatar

Plats: Pennybridge

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av anders.sjoberg Visa inlägg
Jag tycker du borde köra en i7 3820 istället för i5:an. I alla fall en i7 2600 för annars flaskar det nog med grafikkortet
Är det något du hittat på själv eller?
2012-05-02, 13:46   #9

HVincent

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zorgie Visa inlägg
Ser bra ut i stort! Några synpunkter:

Vattenkylning funkar utmärkt på bara CPUn. Bidrar till kallare chassitemp om du har utblås vid radiatorn, håller låg ljudnivå, ger effektiv kylning med mycket utrymme i chassit. Jag kör Kuhler 620 på CPU, 680 referens som grafikkort, och har inga problem med ljudnivån när jag kör grafikkortet oklockat, fläkten kör riktigt tyst då. Med andra kort kan du få ner ljudnivån bra med en fin eftermarknadskylare. Upp till dig hur du väljer!

Om du inte kommer göra något väldigt minneskrävande räcker 8GB RAM gott och väl. Jag skulle nog hellre valt 8GB-minnen som är högre klockade, då det i dagsläget ger mer prestanda än större utrymme. Behöver du då expandera kan du köpa fler likadana, så kommer du kunna ha 16GB med 1800/2133MHz. Väljer du 16GB långsamma nu kommer du behöva byta alla för att uppgradera dig.

Grafikkortet är helt upp till dig. 580 är ju rätt energislukande, så väljer du det kortet kommer du behöva nytt agg. Kör du på 680 eller något annat energisnålare kan du ju behålla ditt nätagg och spara en rejäl slant där!
blir nog vatten iaf då! låter smidigt, vad kör man för fläkt till sånt ?

Snabbare 8-gig RAM lät också vettigt, jag tänkte mängd =)

Tror du verkligen jag skulle klara mig på 450w (mitt gamla nätagg)? dustin rekommenderar 600W för GeForce 680
Har uppdaterat listan med detta agg också som verkade prisvärt och SC rekommenderar det i nått test. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474969
2012-05-02, 14:01   #10

Aqualize

Hedersmedlem

Aqualizes avatar

Om du är osäker på moderkortet men vet vad du behöver för anslutningar osv. så kan jag tipsa om att verkligen använda prisjakts filtrering. När jag tittade på P67-moderkort (innan ivy bridge) drog jag i många reglage för USB, SATA, SPDIF etc. Blev bara en handfull kort kvar och så kunde man söka på forum och se om någon nämnt problem om det.

Jag kan verkligen inte hålla med Zorgie om att lägga pengar på snabba minnen, alltså över 1600 MHz. Eftersom det mest krävande var spelande enligt HVincent.
http://www.bit-tech.net/hardware/mem...sandy-bridge/6

Minnena HVincent har tagit fram är ev. inte lämpliga. CPU-kylaren är väldigt stor men någon på nätet postade bild där det fick rum minnen med höga kylflänsar. Men jag ser ingen anledning att inte välja minnen med låg profil (low-profile), dvs ingen kylfläns som sticker upp högt ovanför minnet som dekoration.

Edit: Ja ta vattenkylning om du vill, de här slutna systemen är enkla och bra.
Men jag måste verkligen be dig kolla in minnesprestanda, mängd är bättre än hastighet för spel. Men idag finns inget spel som har nytta av mer än 8 GiB RAM, det är sant. Men dels kallade du den långlivad och dels kan man ta hem någon ramdrive program och köra för att ha som cache om man vill.
2012-05-02, 14:09   #11

Notevenmad

Medlem

Notevenmads avatar

Du kan köra 680 SLI på t.ex. en AX650W. Så ett 680 på 450W nätagg bör gå, dock blir det precis på gränsen. Personligen skulle jag köra på AX750/850, även om det sticker iväg lite i pris. Skulle påstå att nätagget är en av de viktigaste delarna i burken, och något man defenitivt inte ska snåla på. Om du i framtiden planerar på att överklocka och/eller köra SLI så är det gött med lite utrymmer.
2012-05-02, 14:16   #12

HVincent

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Notevenmad Visa inlägg
Du kan köra 680 SLI på t.ex. en AX650W. Så ett 680 på 450W nätagg bör gå, dock blir det precis på gränsen. Personligen skulle jag köra på AX750/850, även om det sticker iväg lite i pris. Skulle påstå att nätagget är en av de viktigaste delarna i burken, och något man defenitivt inte ska snåla på. Om du i framtiden planerar på att överklocka och/eller köra SLI så är det gött med lite utrymmer.
tror du det jag valt funkar? (fractal design newton R2 650W, bara 840:- på dustin!)
nämns i test och rekommenderas av SC här: http://www.sweclockers.com/recension...en/15#pagehead
2012-05-02, 15:34   #13

HVincent

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aqualize Visa inlägg
Om du är osäker på moderkortet men vet vad du behöver för anslutningar osv. så kan jag tipsa om att verkligen använda prisjakts filtrering. När jag tittade på P67-moderkort (innan ivy bridge) drog jag i många reglage för USB, SATA, SPDIF etc. Blev bara en handfull kort kvar och så kunde man söka på forum och se om någon nämnt problem om det.

Jag kan verkligen inte hålla med Zorgie om att lägga pengar på snabba minnen, alltså över 1600 MHz. Eftersom det mest krävande var spelande enligt HVincent.
http://www.bit-tech.net/hardware/mem...sandy-bridge/6

Minnena HVincent har tagit fram är ev. inte lämpliga. CPU-kylaren är väldigt stor men någon på nätet postade bild där det fick rum minnen med höga kylflänsar. Men jag ser ingen anledning att inte välja minnen med låg profil (low-profile), dvs ingen kylfläns som sticker upp högt ovanför minnet som dekoration.

Edit: Ja ta vattenkylning om du vill, de här slutna systemen är enkla och bra.
Men jag måste verkligen be dig kolla in minnesprestanda, mängd är bättre än hastighet för spel. Men idag finns inget spel som har nytta av mer än 8 GiB RAM, det är sant. Men dels kallade du den långlivad och dels kan man ta hem någon ramdrive program och köra för att ha som cache om man vill.
Jaha ja, RAM hastighet vs mängd,, får kolla med lite fler källor,,

Moderbordet har jag nog inga tveksamheter kring, om inte ni har det?

Jag såg också att RAM-minnena hade höga flänsar, har ni nått tips på moduler som passar?
Skulle det passa bättre med vätskekylningen (tar dom mindre plats ovanpå CPU?)
Såg att RAM inte sitter jättenära CPU på moderbordet..
2012-05-02, 15:37   #14

Notevenmad

Medlem

Notevenmads avatar

Citat:
tror du det jag valt funkar? (fractal design newton R2 650W, bara 840:- på dustin!)
nämns i test och rekommenderas av SC här: http://www.sweclockers.com/recension...en/15#pagehead
Jadå, det kommer funka fint!
2012-05-02, 16:52   #15

HVincent

Medlem

anng. RAM, kan få både massor med ram och snabb hastighet med dessa kingston 16GB 1866MHZ för bara 1190:- på dustin, verkar väll prisvärt eller??
2012-05-02, 23:16   #16

Aqualize

Hedersmedlem

Aqualizes avatar

Citat:
anng. RAM, kan få både massor med ram och snabb hastighet med dessa kingston 16GB 1866MHZ för bara 1190:- på dustin, verkar väll prisvärt eller??
Hittade ett annat test. Länkar direkt till spelsidan:
http://www.anandtech.com/show/4503/s...he-best-ddr3/6
Metro 2033 är med där, likt crysis från förra testet. Benchmarkprogrammen som belastar minnet fullt ut verkar ha en linjär skalning på hastigheten - inget konstigt i det. Men i praktiken så spelar det knappt någon mätbar roll. Även om det är ynka 200 kr ner till www.prisjakt.nu/produkt.php?p=924337 hos dustin så ser jag ingen anledning att "ge det lilla extra" för att få 1866 MHz. Båda är CL9-minnen.
2012-05-02, 23:29   #17

Aqualize

Hedersmedlem

Aqualizes avatar

Citat:
Jaha ja, RAM hastighet vs mängd,, får kolla med lite fler källor,,

Moderbordet har jag nog inga tveksamheter kring, om inte ni har det?

Jag såg också att RAM-minnena hade höga flänsar, har ni nått tips på moduler som passar?
Skulle det passa bättre med vätskekylningen (tar dom mindre plats ovanpå CPU?)
Såg att RAM inte sitter jättenära CPU på moderbordet..
Moderkortet verkar ha rätt bra specifikationer. Är man en som använder många USB-portar så får man se till att man har lediga brackets för att sätta USB-kontakter som kopplas till interna kontakterna på moderkortet, då I/O-plåten på kortet "endast" har 6 USB-kontakter.

Höga flänsar stör bara de störta kylfläns med luftkylning. Vattenblocken är väldigt små i jämförelse och inga som helst problem då de inte är på väg att skymma minnesplatserna. Jag ska till och montera en phanteks ph-tc14pe, så här ser det ut i en recension. http://www.vortez.net/index.php?ct=a...=file&id=10730
2012-05-02, 23:50   #18

HVincent

Medlem

nu är det beställt, tack för all hjälp!

följande blev det till slut: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2102154&view=m

jag gick ner lite till ett radeon hd 7850, halva priset och inte dåligt kort, mer prisvärt just nu känns det som
16 gig 1600mhz RAM
vätskekylning
1 tum större skärm för några hundringar som dessutom klarar snäppet högre upplösning,

beställde det mesta från cdon, dock processorn från dustin då cdon inte hade uppgift på när den skulle komma in,

totalt pris med frakt: 13 063:-

tack igen för hjälpen! dyker upp om 3-4 år när det är dags att byta igen
2012-05-03, 08:47   #19

Aqualize

Hedersmedlem

Aqualizes avatar

Vi har ett antal U2412M skärmar på jobbet. Jag har ju inte testat att spela men i övrigt är det väldigt mycket skärm för pengarna. 1200 pixlar i höjd är ju "sällsynt" idag och dessutom IPS-panel.
2012-05-03, 08:58   #20

HVincent

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aqualize Visa inlägg
Vi har ett antal U2412M skärmar på jobbet. Jag har ju inte testat att spela men i övrigt är det väldigt mycket skärm för pengarna. 1200 pixlar i höjd är ju "sällsynt" idag och dessutom IPS-panel.
Kompisarna sa att det var väldigt bra bild på dom, framför allt färgåtergivningen. den ligger visserligen på 8ms ist för 2 som det tydligen ska vara i spel, men som jag sa tidigare kommer jag ändå inte satsa på VM i quake3 =)
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb